Gå til innhold

Fradrag ved utleie av bolig


Sheldon C

Anbefalte innlegg

Kjøpte bolig i januar 2013 med hensikt å leie den ut. Foretok nødvendig vedlikehold i jan/feb for å forberede bolig til utleieforhold som ble etablert 1 mars.

Spørsmål er som følger: Vil vedlikeholdsutgiftene fra jan-feb kunne føres som fradrag eller er det kun utgifter i en leieperiode (etter 1 mars) som kan fradragsføres?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...

Nytt spørsmål angående boligutleie.

 

Har fått inn en leietager som ikke greier å betjene husleien. Dessverre så har jeg kun 1 mnd depositum og kan i verste fall risikere å gå på et tap i forbindelse med prosessen med å få henne ut.

 

Kan jeg føre husleietap som fradrag (til tross for min dumhet med å kun ha 1 mnd depositum)?

Lenke til kommentar

Bare i den grad det virkelig betyr at du går med tap samlet sett; med andre ord at de årlige utgiftene (inkludert evt. utgifter forbundet med utkastelse, vil jeg tro) overstiger de årlige leieinntektene.

(Om de ikke gjør det, så blir det naturligvis likevel lavere nettoinntekt fra utleie å skatte av.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare i den grad det virkelig betyr at du går med tap samlet sett; med andre ord at de årlige utgiftene (inkludert evt. utgifter forbundet med utkastelse, vil jeg tro) overstiger de årlige leieinntektene.

(Om de ikke gjør det, så blir det naturligvis likevel lavere nettoinntekt fra utleie å skatte av.)

 

Selvfølgelig...jeg tenkte litt feil. Jeg fører jo bare opp reelle inntekter. Takker for oppklaringen :)

Lenke til kommentar

Tap på fordringer er fradragsberettiget, ja, men bare hvis inntekten tidligere er ført opp som skattepliktig. Nettoeffekten for selve tapet skal være null (det vil si at du inntektsfører leien én gang, og tapet én gang - du får ikke slette leieinntekten og i tillegg fradragsføre tapet).

 

Du får ikke fradragsføre tapet før det er endelig konstatert. Et tap er endelig konstatert når det er:

 

- forsøkt tvangsinnfordring/inkasso uten resultat,

- gått seks måneder siden forfall med minst tre purringer og ellers slik kreditoraktivitet som er vanlig

- åpnet gjeldsforhandlinger/konkurs i debitors eiendeler/bo,

- gjelden av andre grunner er åpenbart umulig å inndrive

 

I tillegg kan du selvsagt fradragsføre kostnader du har til inkasso mv., men du må i så fall inntektsføre eventuelle "inntekter" du har ved at debitor må ta kostnadene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...