Gå til innhold

Hva synes dere om jobbsøknaden her..


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Husk at vi ikke skal drite ut folk nå.

Har dere noe stygt å si, hold det for dere selv!

 

CV for Anders Kuenholdt

 

Andre opplysninger:

Snakker norsk og Engelsk flytende.

Moped lappen, 23/11/2003

Intresser: PC, foto, filmredigering, webside designing).

Innen PC er jeg selvlært. Jeg greier alt det "basiske"

Dette ville jeg omformulert til:

 

Intreserer meg i det meste som har med PC å gjøre, deriblant foto, filmredigering, webdesign og hardware.

Annser meg selv som meget kyndig når det gjelder bruk av data og andre elektroniske hjelpemidler.

Har moped-førerkort. (Dette hadde jeg bare tatt med om jeg bodde langt unna jobben)

 

Merk at de fleste snakker flytende norsk, og hvor stor sjanse er det for at du treffer engelsktalende folk mens du har shift?

Lenke til kommentar
Merk at de fleste snakker flytende norsk, og hvor stor sjanse er det for at du treffer engelsktalende folk mens du har shift?
Det er jo bra å få med at han snakker engelsk. Er jo veldig sannsynlig at han må ekspedere turister en eller annen gang, så da er det jo kjekt å kunne kommunisere med utenlandske kunder :)
Lenke til kommentar
Husk at vi ikke skal drite ut folk nå.

Har dere noe stygt å si, hold det for dere selv!

 

CV for Anders Kuenholdt

 

Andre opplysninger:

Snakker norsk og Engelsk flytende.

Moped lappen, 23/11/2003

Intresser: PC, foto, filmredigering, webside designing).

Innen PC er jeg selvlært. Jeg greier alt det "basiske"

Dette ville jeg omformulert til:

 

Intreserer meg i det meste som har med PC å gjøre, deriblant foto, filmredigering, webdesign og hardware.

Annser meg selv som meget kyndig når det gjelder bruk av data og andre elektroniske hjelpemidler.

Har moped-førerkort. (Dette hadde jeg bare tatt med om jeg bodde langt unna jobben)

 

Merk at de fleste snakker flytende norsk, og hvor stor sjanse er det for at du treffer engelsktalende folk mens du har shift?

 

Så et par åpenbare feil der jeg ikke kunne dy fra meg å rette. :D

 

Interesserer meg for det meste som har med PC å gjøre. Deriblant foto, filmredigering, webdesign og data-maskinvare.

Anser meg selv som meget kyndig når det gjelder bruk av data og andre elektroniske hjelpemidler.

Har mopedførerbevis (og moped?) som transportmiddel. (Dette hadde jeg bare tatt med om jeg bodde langt unna jobben)

Lenke til kommentar
Tråder skal ha et beskrivende emnefelt. Om du lurer på noe om hovedkortet ditt så skal emnefeltet være "Problemer med Epox5k3+ hovedkortet mitt". Tråden skal også være postet i rett kategori. Emnfefelt med kun store bokstaver, overdrevent bruk av !? og lite beskrivende vil bli stengt. Eksempel på dårlig emnefelt er "HJEEEEEELP!!!!HVA GJØR JEG NÅ????????".

 

Flyttes til annet

Lenke til kommentar
Jobb søknad og hvordan skrive CV

 

 

Det er mange fakta og myter om å skrive et kreativt resymé eller CV, og avhengig av hvem du enn spør får du forskjellige råd, alle utroper seg selv til det eneste riktige. Det er regler som skal følges, som skissert nedenfor, men det er også plass til fleksibilitet:

 

Hvis du sender et CV / resymé før du møter en person, er formålet at det skal være et personlig salgsdokument-et som gjør at du vil bli innkalt til intervju eller møte.  

 

Et CV / resymé er ikke alltid første trinnet i ansettelsesprosessen - det kan være døråpneren, men du kan også bruke det som oppfølging etter at du har truffet noen.  

 

Personer som får CV/resyméer bruker dem ofte til å sile deg 'ut' mer enn 'inn'. Vær oppmerksom på at den første som ser på resyméet for en bestemt jobb antagelig ikke er den som skal intervjue deg. Personen som siler ut upassende resyméer har kanskje bare en liste med kriterier som skal oppfylles. Resyméet må komme forbi dette stadiet for å sikre at du kommer i betraktning til et intervju.  

 

Når du kommer til intervjuet kan resyméet fungere som dagsorden for samtalen, og gi intervjueren et springbrett som han kan lansere granskingen fra. Ja, det er akseptabelt å ha det foran deg, men bare til å henvise til når og hvis du har behov for det.  

 

Oppsett og design skal være leselig, konsistent og lett å følge, med gode og tydlige overskrifter, stor lett leselig skrifttype-f.eks. Times New Roman, Courier eller Arial - og uten typografiske eller grammatiske feil. Bruk hvitt papir av god kvalitet. (Farget papir eller en kunstferdig marg bidrar ikke noe, med mindre stillingen det dreier seg om krever at du viser den slags kreativitet-for eksempel, den kreative siden i et reklamebyrå.)  

 

Ikke send fotokopier av dårlig kvalitet. Reproduksjoner av god kvalitet koster ikke mye-og det er karrieren din det dreier seg om her!  

 

Orienter resyméet mot spesifikke (og kvantifiserbare) prestasjoner, heller enn plikter og ansvar. Det skal fortelle mulige arbeidsgivere alt som kan være av interesse for dem, og ikke noe som sløser med tiden deres.  

 

Vær ærlig. Ikke overdriv erfaringen slik at det skal høres mer imponerende ut. Hvis det ikke tåler granskning i intervjuet har du ikke håp om å få jobben.  

 

Skriv på tydlig, konsist språk, bruk aktive ord (f.eks. gjennomført, skapt, forbedret, lansert, forhandlet osv). Hvis du ikke føler deg til pass med dette skal du skrive en klar påstand, f.eks. : 'Oppnådde salgsmål på 250 enheter per måned'.  

 

Vær kortfattet. Uthev spesielle personlige prestasjoner. For eksempel: 'Da jeg var sjef økte omsetningen med 120 prosent'. Hvis den faglige erfaringen er begrenset kan det være lurt å inkludere medlemskap i klubber eller organisasjoner som viser at du er en person som involverer deg.  

 

Ikke skriv en roman. Det skal gi et nøyaktig bilde av deg og jobbhistorien din. Nøkkelpunkter skal utheves for å utvikle interesse for deg som mulig kandidat. Inkluder den typen informasjon som du gjerne ville ha dersom du skulle ansette noen. Personen som leser resyméet må ønske å møte deg personlig.  

 

Sett arbeidshistorie og utdanningsinformasjon i omvendt kronologisk rekkefølge, dvs. du begynner med det siste. Det er lettere å følge.  

 

Ikke bruk en fortellende stil. Uthev prestasjonene dine i punktformat, da trenger du ikke så mange fullstendige setninger. Men pass deg: korte punkter må være nøye gjennomtenkt. På intervjustadiet må påstandene dine bakkes opp av bevis-basert på erfaring eller utdannelse.  

 

Vær spesifikk i resyméet. Bruk tall eller prosenter til å illustrere hva du har gjort bra, eller innvirkningen du kan ha. Unngå å ta alt ansvar for prestasjoner og slik antyde at ingen andre fortjener ros, noe som vanligvis ikke er tilfelle.  

 

Unngå initialer og slang. Skriv slik at du forstås. Det er en generell enighet blant gode intervjuere at mennesker som virkelig vet hva de snakker om, skriver og snakker tydlig og forsøker ikke å komplisere sakene

 

http://www.ledigestillinger.com/CV-tips.html

 

Hvordan skrive jobbsøknad

 

TIL INTERVJU: Søknaden skal først og fremst besørge at du kalles inn til jobbintervju. Resten fikser du der.  

Foto: SCANPIX

 

 

 

RELATERTE LINKER  

Slik skriver du CV

 

Slik foregår jobbintervjuet

 

Utskriftsvennlig versjon  

Tips en venn om saken!  

 

 

En jobbsøknad er bare første trinn i søkeprosessen. Men den er et av de aller viktigste, og bør fylle visse minimumskrav.  

Av EVEN TEIMANSEN

Onsdag 30. mai 2001 13:58

 

Les også  Slik skriver du CV

Slik foregår jobbintervjuet  

 

Jobbsøknaden skal først og fremst fange arbeidsgivers oppmerksomhet, og gjøre at nettopp du blir innkalt til intervju.  

 

Søknaden skal fortelle minst tre ting:

at du har lest stillingsannonsen

at du er rett mann/kvinne til akkurat denne jobben

at dette ikke er en masseprodusert søknad  

 

Søknaden bør være kort. Den skal være en presentasjon av deg og dine motiver for å søke, og ikke en livshistorie. Den bør gjerne også ha korte setninger. Det gjør den lettere å lese.

 

Hver jobbsøknad må skreddersys. Den skal vise både at du har lest stillingsannonsen og at du er motivert og kvalifisert for akkurat denne jobben. Den skal profilere dine kvalifikasjoner og egenskaper i lys av stillingsannonsen.  

 

Tenk alltid på hvordan en fremmed arbeidsgiver vil kunne reagere på søknaden din, og ikke vær hverken underdanig eller overlegen. Men skriv likevel litt personlig.

 

Søknaden skal være feilfri. Skrivefeil roper ut om at du ikke gadd bry deg med å lese korrektur og at denne jobben ikke er så viktig for deg. Få noen til å lese korrektur, når du er ferdig med søknaden.

 

Dette må du ha med:

 

 

Søknaden skal settes opp som et brev fra en ukjent til en ukjent, skriver Lars Aarønæs. Dette gjelder selv om du har snakket med og kanskje kjenner de som skal lese den.

 

Du starter med å skrive fra hvem søknaden sendes - altså ditt eget fulle navn, kontaktadresse og alt annet arbeidsgiver trenger for å enkelt få tak i deg. Dette skrives øverst til venstre. (Se eks. lenger ned.)

 

Arbeidsgivers navn og adresse skriver du også fullt ut, rett under avsenderopplysningene. Sjekk nøye hvordan arbeidsgiver skriver navnet sitt, og gjør det samme for eventuell kontaktperson du sender søknaden til.

 

Deretter skriver du en overskrift, som enkelt og greit forteller arbeidsgiver at dette er en «søknad på stilling som...».

 

Etter overskriften viser du kort til hvordan du fikk vite om jobben, at du med dette ønsker å søke, og deretter noen korte opplysninger om deg selv og din utdannings- og yrkesbakgrunn. Dette bør være kortfattet, i CV-en skriver du litt mer utfyllende om disse tingene.

 

Opplys kortfattet om ting du tror er interessante for arbeidsgiver, som alder, hvor mange barn du har, hvor du kommer fra og om du er medlem av spesielle organisasjoner e.l. som kan ha relevans for søknaden.  

 

Deretter forteller du hvorfor du søker på akkurat denne stillingen. Motivasjonen bør helst synes å ligge i den nye jobben, og fremfor alt bør du ikke rakke ned på den jobben du eventuelt allerede har. Lojalitet til arbeidsgiver er en egenskap de fleste arbeidsgivere verdsetter.  

 

Dersom du på forhånd har ringt og fått vite mer enn det som står i stillingsannonsen, så henvis gjerne til dette. Har du satt deg litt nærmere inn i hva selskapet driver med, så få gjerne fram det også - da virker du både oppriktig motivert og kunnskapsrik.  

 

Men ikke skriv mer om deg selv enn det du tror arbeidsgiver i første omgang er interessert i å vite. Søknaden, kvalifikasjonene dine og motivasjonen din skal bare skaffe deg et intervju. Det du har å si utover dette kan du få fram i et eventuelt jobbintervju.  

 

Avslutt gjerne søknaden med at dersom arbeidsgiver skulle ønske å vite mer, stiller du gjerne til intervju.  

 

Her er et eksempel på oppsett av en standardsøknad:  

 

Ola Olsen

Strandgaten 7

5000 Bergen

 

 

Bergen 16. mai 2001

Humbug Elektro A/S

Øvregaten 10

5000 Bergen

 

SØKNAD PÅ STILLING SOM SALGSJEF

 

Jeg viser til annonse i Bergens Tidende 10.05.2001, samt hyggelig samtale med avdelingsleder Joar Johansen 12.05.2001, og tillater meg med dette å søke den ledige stillingen som salgsjef.

 

Jeg er 35 år, gift og har 2 barn, elleve og tolv år gamle. Jeg bor sammen med min familie i Bergen, hvor jeg også kommer fra opprinnelig.

 

De siste seks årene har jeg jobbet som assisterende kontorsjef hos grønnsakgrossisten Lur Endreier og Sønn. Jeg har tidligere jobbet som kundekonsulent og selger, i flere ulike firma, og har tatt mange ulike kurs innen salg, markedsføring og EDB,  

 

Grunnen til at jeg søker stillingen hos dere er at jeg har lyst til å gjenoppta selgeryrket, som jeg finner svært interessant. Jeg synes at Humbug Elektro A/S driver innen en svært interessant bransje, og det synes som om dere har mange spennende og gode produkter.

 

Gjennom jobben som kontorsjef har jeg lært og fått utviklet mange egenskaper som jeg tror gjør at jeg egner meg for den aktuelle stillingen. Min nåværende jobb har lært meg både ledelse og teamarbeid, samt å arbeide selvstendig og å være beslutningsdyktig.  

 

Som person er jeg utadvendt og har lett for å komme i kontakt med mennesker. Jeg går for å være en fleksibel og samarbeidsvillig person, men har også gode evner for konflikthåndtering. Videre har jeg lang erfaring med budsjett- og personalansvar.  

 

Både egen erfaring som selger, og lyst og evne til å lede og motivere andre selgere, mener jeg er avgjørende for å kunne fungere godt i en stilling som salgsjef. At jeg i tillegg har personlig interesse av, og tro på, deres produkter, gjør meg svært motivert for stillingen.

 

For nærmere opplysninger om utdanning og arbeidserfaring viser jeg til vedlagte CV og kopi av vitnemål og attester.

 

Om jeg skulle bli tilbudt stillingen kan jeg tiltre på to måneders varsel, eller raskere. Om ønskelig møter jeg gjerne til intervju, og kan kontaktes på tlf. 55555555 på dagtid eller på tlf. 55550055 på kveldstid.

 

Vennlig hilsen

 

Ola Olsen

 

(underskrift)

 

Vedlegg: CV samt 7 attester og vitnemål

 

 

Husk - du skal ikke:

sende med dårlige fotokopier og slitte dokumenter som du har brukt før

arbeidsprøver som ikke har noen relevans for denne jobben

legge ved attester for alt du har gjort her i verden  

 

Kilder: Aetat og boka «Skriv enda bedre», av Lars Aarønæs.

 

http://www.dagbladet.no/dinside/2001/05/30/260944.html

Lenke til kommentar

Legg opp bruk av utropstegn. Det er helt unødvendig med mindre du ønsker å vise tol noe skikkelig interessant/banebrytende. Du har liten sjans til å få noen bra jobb som 16å-ring, jeg ville heller ha spurt på rema dersom jeg var deg. de ansetter heller noen som kan jobbe oftere enn deg, og som er myndige.

 

De gir sikkert f i språkkunnskapene dine og hva dine interesser er. At du har mopenlappen bryr de seg sikkert ikke om. Det heter faktisk førerkort for moped.

 

At du kan det "basiske" (?) med data er heller ikke viktig. Skriv bare at du er interessert i en jobb hos den butikken, hva du heter, hvor gammel du er, hvor du bor kan være interessant. Vedlegg fra tidligere jobber hjelper også.

 

For opplysning: Er selv 18 år og har hatt flere jobber. Har jobbet i butikk (kjedelig), samt 2 sommerferier hos TINE midt-norge.

Lenke til kommentar

Egentlig er jeg imponert. De fleste 16-åringer har langt flere ordelingsfeil enn jeg så her.

 

Jeg vet om mange som har fått slike jobber uten å søke. Det at du stakk innom butikken er et stort pluss, og jeg tror du bør bevare dette inntrykket. Mitt forslag til søknad (uten å legge ved CV) er som følger:

 

Ditt navn

Adresse

13xx Rud 6.10.2003

 

Japan Foto

Sandvika Storsenter

Blablav. 13

13xx Sandvika

 

 

SØKNAD PÅ STILLINGEN SOM EKSTRAHJELP

 

Jeg viser til hyggelig prat med Jan Olsen i butikken deres den 3.10, og søker herved på stillingen som ekstrahjelp. Jeg kan jobbe når som helst utenom skoletid, og er tilgjengelig på mobil 97000000.

 

Jeg er interessert i bilde og data, og vil gjøre mitt for å yte best mulig service i butikken dersom jeg får jobben.

 

Ta gjerne kontakt dersom dere ønsker mer informasjon om meg, så kan jeg ta en tur innom butikken igjen.

 

 

Vennlig hilsen

 

Ditt Navn (Husk å skrive under)

Mob: 97000000

************************

 

Jeg ville også lagt ved et lite passbilde. Dette for å minne dem på hvordan du ser ut siden det sikkert er andre som er innom innimellom for å søke jobb.

Lenke til kommentar

Tusen Takk for hjelpen!

Her er de ferdig rettede tekstene:

CV for Anders Kuenholdt

 

 

Personlige data:

Navn : Anders Johan Küenholdt

Adresse. : ...............

Født : 23/11 1987

Tlf. : .............

Sivil status: Ungdom

 

Utdanning:

2003: Rud, Elektro.

2002: Ferdig ved Bjørnegård Ungdomsskole. (4,2 i gjennomsnitt)

 

Arbeidspraksis:

2001-2003: Enkelte sommerjobber (hovedsakelig ryddejobber).

 

Andre opplysninger:

Intreserer meg i det meste som har med PC å gjøre, deriblant foto, filmredigering, webdesign og hardware.

Annser meg selv som meget kyndig når det gjelder bruk av data og andre elektroniske hjelpemidler.

Har moped-førerkort.

 

Anders Kuenholdt

.......... 06.10.2003

1340 Skui

 

 

 

Japan Photo, avd Sandvika (Butikksjef, Sindre Kinnerød)

Claude Monets Allé 24

1338 Sandvika

 

 

Søknad om jobb

 

Takker for en hyggelig prat i deres butikk forleden dag.

 

Jeg søker om en deltidsjobb (2-3 kvelder i uken), helst i løpet av vinteren. Jobben kan gå ut på mange forskjellige ting, lagerjobb / ryddejobb, fremkalle film, hjelpe kunder. Jeg vil se på meg selv som veldig behjelpelig hvis noen trenger hjelp. Har også god kunnskap til videokameraer / formater. (Vi hadde et stort prosjekt om dette på skolen sist år.) Driver med redigering av film og bilder på fritiden. (Pinnacle til film og Adobe Photoshop til bilder.)

Jeg er 16 år (23 november, fødselsdato 23/11/87, se medfølgende CV for mer info.)

 

Med hilsen

Anders Kuenholdt

 

 

 

Underskrift:

 

____________________

 

 

Se neste side for CV

 

Takk for hjelpen, si fra hvis det er noe galt nå da.. (hvis du gidder) ^^

 

En ting, jeg ble bedt personlig av sjefene hos de selskapene jeg søkte på om og ta med CV/søknad.. Var hos alle sammen og spurte face-to-face men alle mente at jeg burde ha sendt søknad. (En ble faktisk SUR på meg siden jeg ikke gjorde det.. "Sånn gjør jo alle andre normale folk")

 

Takk igjen, Anders!

Lenke til kommentar
:lol::lol::lol: Sivil status: Ungdom :D og :lol: til mye mere, tror du bør skrive alt på nytt. Jeg ville IKKE ansatt deg.

 

Hmmm, ut ifra din tåpelige kommentar så hadde jeg heller ansatt han enn deg bare så det er helt fullstendig klinkende klart. Og det tror jeg det er flere som er enig i.

 

DrErling

 

Jeg trenger faktilsk aldri å søke jobb så så greit er det med det :p Jobber akkurat så mye som det passer meg og jeg må si meg fornøyd med inntektene mine. Kjekkt med 2 ansatte og gjøre hva man vil ;)

 

Men hvis du ville ansatt en med en sånn søknad så begynner jeg virkelig å lure...

Lenke til kommentar
:lol::lol::lol: Sivil status: Ungdom :D og :lol: til mye mere, tror du bør skrive alt på nytt. Jeg ville IKKE ansatt deg.

 

Hmmm, ut ifra din tåpelige kommentar så hadde jeg heller ansatt han enn deg bare så det er helt fullstendig klinkende klart. Og det tror jeg det er flere som er enig i.

 

DrErling

 

Jeg trenger faktilsk aldri å søke jobb så så greit er det med det :p Jobber akkurat så mye som det passer meg og jeg må si meg fornøyd med inntektene mine. Kjekkt med 2 ansatte og gjøre hva man vil ;)

 

Men hvis du ville ansatt en med en sånn søknad så begynner jeg virkelig å lure...

Slike utrolig lite seriøse svar er helt unødvendig. Fyren prøver bare få litt hjelp med å forbedre jobbsøknaden sin. Du er sikkert ikke 16 siden du har eget firma, men du husker kanskje hvordan det var å prøve å få sin første jopp i så ung alder, eller har du aldri prøvd? Uansett; makan til patetisk innlegg er det skjelden man ser. Jeg trodde virkelig at folk kunne oppføre seg litt mer voksent. Spesielt når de er over 18 år. Mulig jeg skyter meg selv i foten nå og får en liten ferie, men dette måtte bare ut. :grumpy:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...