Gå til innhold

Ny router. Asus RT-AC66U eller RT-N66U


Anbefalte innlegg

Skal kjøpe en ny router, men er usikker på hvilken jeg skal velge. Jeg har ikke store kompetansen innenfor dette feltet, og trenger derfor litt hjelp.

 

Begge disse routerne scorer meget bra i ulike reviews, så kommer sikkert uansett til å bli godt fornøyd, men er usikker på om den nye IEEE 802.11ac er noe jeg trenger...? Ser ellers liten forskjell på disse to routerne med unntak av 128mb flashminne vs 32mb flashminne.

 

Routeren skal brukes i et privat lite nettverk bestående av diverse mediespillere, nas, ps3 (snart ps4), nettbrett og mobiltelefoner.

 

Rekkevidde er selvfølgelig viktig, men regner med at begge to er mer enn gode nok her da leiligheten er på knappe 60 kvadrat

 

Har en dlink 635 i dag, som på INGEN MÅTE duger til noe som helst, så vil vel uansett oppleve en ny verden.

 

Spørsmålet det koker ned til blir altså om det er verdt å legge 3-400kr ekstra på bordet for AC-routeren, for IEEE 802.11ac og mer flashminne?

 

... Og kan jeg evt kjøpe en billigere Asus uten å merke forskjell?

 

Takker og bukker for svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Spørsmålet det koker ned til blir altså om det er verdt å legge 3-400kr ekstra på bordet for AC-routeren, for IEEE 802.11ac og mer flashminne?

JA!

 

AC66 har kraftigere innmat enn N66 og er mer fremtidsrettet mtp. AC teknologien, samt at den er en del kjappere, faktisk, med å lagre innstillinger o.l..

 

Ser ingen vits i å spare noen få hundringser på å kjøpe dårligere og eldre modeller, når forskjellen er så liten... Men for all, N66 er ingen dårlig router, og duger mer enn bra nok til opplegget ditt! ;) Men ville ha gått for AC'n likevel....

Lenke til kommentar

Tips vedr ytelse: Koble på så mange som mulig av dingsene dine på 5ghz nettet. Bruk kabel der dette er mulig.

Det er spesielt viktig hvis du har mange naboer rundt deg.

 

Ikke spar på hundrelappene hvis du er ute etter stabil ytelse. Jeg var nettopp meg på ett prosjekt hvor vi doblet ytelsen ved å bytte ut en billig TP-Link med en dyr TP-Link Jensen router.

Vi koblet 3 av dingsene hans i stereobenken til router med kabel, og mobilen, nettbrettet mm til 5 ghz.

Det høre med til historien at han har en høyblokk som nærmeste nabo.

 

Edit: En Jensen router til kr 1500,- var det vi byttet til.

PS: begge disse Asus får veldig god kritikk. RT-N66U har vi på jobb, og den er bunnstabil.

Endret av geirjenssen
Lenke til kommentar

Takker for svar begge to. Da blir det nok AC-routeren :) venter dog til januar i tilfelle den kommer på et skikkelig tilbud :)

 

Jeg kabler PC, NAS, Popcornhour x2 (da er alle portene brukt opp). Kan man velge 2,4 / 5 ghz på kablet nettverk også? Jeg har veldig lite kunnskap rundt dette da jeg kun har hatt en router i mitt liv (nevne dlink)

Lenke til kommentar

Siste spørsmål for denne gang:

Min dlink router har adressen 192.168.0.1 som standard. Asus har derimot (etter hva jeg finner på nettet) 192.168.1.1

 

Er det mulig å endre asus til samme som dlink slik at jeg slipper å rekonfigurere f.eks popcornhour mot nas?

 

Har googlet litt rundt, men blir ikke alt for klok (henger sikkert sammen med at dette er upløyd mark)

 

thanks again! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...