Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Bil tenner, men motor vil ikke starte


boboSUB

Anbefalte innlegg

Hei har et lite problem med bilen (Saab 9-3)

Jeg vrir om tenningen, alt er som normalt, men når jeg vrir nøkkelen til "start" så prøver den å starte motoren ved slike "impulser". Dvs. batteriet er i orden. Men motoren starter ikke, den bare impulserer i det evige til batteriet blir tomt.

For info: Brukte den sist i går, tanken er full og batteri er OK.

 

Hva er dette for noe?

Må jeg skifte tennplugger?

 

Takk! :)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener du at den kan være defekt? Og er det er mulig å få startet den i nødmodus etc. for at jeg kan få kjørt den på verksted?

Du kan ikke kjøre med defekt startsperre, det er det som er vitsen med den. Vanligvis vil bilen da starte og motoren går helt som vanlig i noen sekunder, deretter stopper den. Du får vanligvis en indikasjon i dashboardet (blinkende gult eller rødt lys) som varsler aktivert startsperre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er litt vanskelig å løse over nettet. Dette kan være startsperren, bensin-pumpen, topp-sensoren etc.

 

Det er mange ting som må sjekkes for å komme frem til rett diagnose.

 

Er det automat eller manuelt gir?

Det er manuelt gir.

 

Du kan ikke kjøre med defekt startsperre, det er det som er vitsen med den. Vanligvis vil bilen da starte og motoren går helt som vanlig i noen sekunder, deretter stopper den. Du får vanligvis en indikasjon i dashboardet (blinkende gult eller rødt lys) som varsler aktivert startsperre.

Da er det nok ikke startsperren, for denne impulserer i det evige, og ingen lamper i dashboardet lyser.

 

 

Du kan også prøve noe enkelt som startgass. Starter den på det så er det problemer med bensintilførselen.

Har ingen mulighet til å påvirke med startgass, turtallsnålen står helt stille.

 

Da blir det vel å taue doningen til verksted 10 km på dette føret, jippi!

Takker fortsatt for svar folkens :)

Lenke til kommentar

Det er manuelt gir.

 

Da er det nok ikke startsperren, for denne impulserer i det evige, og ingen lamper i dashboardet lyser.

Hva mener du egentlig med "impulserer"? Trekker startmotoren motoren din rundt, eller ikke?

 

Lyser ingen lamper når du slår på tenningen heller, før du vrir til start? Vanligvis slukker hverken ladelampen eller oljetrykkslampen (begge er røde) før motoren er i gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er manuelt gir.

 

Da er det nok ikke startsperren, for denne impulserer i det evige, og ingen lamper i dashboardet lyser.

 

 

Har ingen mulighet til å påvirke med startgass, turtallsnålen står helt stille.

 

Da blir det vel å taue doningen til verksted 10 km på dette føret, jippi!

Takker fortsatt for svar folkens :)

Turtelleren kommer når du får startet ikke før! prøv startgass du

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva mener du egentlig med "impulserer"? Trekker startmotoren motoren din rundt, eller ikke?

 

Lyser ingen lamper når du slår på tenningen heller, før du vrir til start? Vanligvis slukker hverken ladelampen eller oljetrykkslampen (begge er røde) før motoren er i gang.

Mener altså at den "gynger" i gang som at den skal starte normalt, men den vil da ikke tenne/starte, startmotoren går rundt, ja!

Oljelampa og sånt lyser som normalt, men ingen unormale.

 

 

Turtelleren kommer når du får startet ikke før! prøv startgass du

Skal prøve startgass! Er det lett å finne tennpluggen i Saaber?

 

 

Lurte på det samme... Kan det være at han prøver å forklare samme "fenomen" som i denne tråden?

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1558915

Det er nok ikke samme problem dette, for det klikker ikke i det hele tatt. Er startmotoren som går og går evig uten at motoren "tar fyr"!

 

 

Går bensinpumpen når du vrir nøkkelen da? Bensinpumpen var et kjent "problem" på Saab før.

 

Edit: leif

Hvordan ser jeg om bensinpumpen går?

 

 

Takker

Lenke til kommentar

Bensinpumpa pleier å lage en suselyd når du setter på tenning. Den bygger da opp trykk før den stopper igjen. Pumpa vil starte igjen når motor starter. Du kan også nappe av en bensin-tur slange i motorommet og se om det kommer noe suppe der. Er bare på gamle biler man hører pumpa godt. I dag må man nesten ned i tanken og legge øret rett på pumpa for å høre noe.

 

Sitter et pumperele til bensinpumpa under rattet en plass. Byttet det på Saab et par ganger. Har pleid å fjerne lokket på releet og presse inn kontakta manuelt for å se om bilen starter da siden det er et helt vanlig simpelt rele. Jeg mener releet har blå farge/lokk.

 

Har du prøvd å starte bilen med reservenøkkel? Det høres veldig startsperre aktig ut og da er reservenøkkel en kjapp diagnose på det.

 

Åpne luftfilterboksen og spray inn der mens noen kjinner. Se hva som skjer og kom med update. Mangler du gnist, bensin eller begge deler?

Lenke til kommentar

Bensinpumpa pleier å lage en suselyd når du setter på tenning. Den bygger da opp trykk før den stopper igjen. Pumpa vil starte igjen når motor starter. Du kan også nappe av en bensin-tur slange i motorommet og se om det kommer noe suppe der. Er bare på gamle biler man hører pumpa godt. I dag må man nesten ned i tanken og legge øret rett på pumpa for å høre noe.

 

Sitter et pumperele til bensinpumpa under rattet en plass. Byttet det på Saab et par ganger. Har pleid å fjerne lokket på releet og presse inn kontakta manuelt for å se om bilen starter da siden det er et helt vanlig simpelt rele. Jeg mener releet har blå farge/lokk.

 

Har du prøvd å starte bilen med reservenøkkel? Det høres veldig startsperre aktig ut og da er reservenøkkel en kjapp diagnose på det.

 

Åpne luftfilterboksen og spray inn der mens noen kjinner. Se hva som skjer og kom med update. Mangler du gnist, bensin eller begge deler?

Takk, skal sjekke ut dette!

Lenke til kommentar

Hei, kommer med en liten oppdatering!

 

Da har jeg testet med reservenøkkel, ingen forskjell.

 

Var på merkeverkstedet til Saab og fikk vite at det enten var bensinpumpen eller tennkassetten (som består av 4 tennplugger og elektronikk) som var defekt.

 

Siden det er 4 tennplugger i kasetten, er det vel liten sjanse for at alle 4 sluttet å fungere samtidig? Har hørt endel fy-fy om startgass, så er litt usikker på som jeg tør å bruke det. Sjekket også kontakten til kassetten.

 

Angående bensinpumpen, jeg fikk en til å vri om nøkkelen mens jeg lå under baksetet (altså høyre bak, rett foran hjulet), lyttet, men jeg hørte ingen "suselyd" eller tilsvarende. Brukte en hammer til å slå rundt på bensintanken mens startmotoren gikk, men det hjalp ikke.

 

Da det ikke var tegn til liv i bensinpumpen, og jeg ikke har mulighet til å få lånt en tennkassett skal jeg taue den til verkstedet så får dem ta seg av resten av feilsøkingen, siden jeg er ganske blank på dette :)

Lenke til kommentar

Kan ikke være coilen som har ryki? Jeg dreiv å byttet eksosanlegget på bilen min engang, skrudde den på får å teste den og alt startet som normalt, når jeg vrei om nøkkelen 30 sekunder seinere for å kjøre ut av verkstedet ville ikke motor starte akkurat som du forklarer.

 

En annen gang var det noe elektronikk greier som var ødelagt, ikke helt sikker på hva det var da jeg hadde bilen min på verksted i hjembyen og ikke der jeg bor/studerer og det var min far som snakket med verksted osv, men tror det var noe som regulerte bensintilførsel elns, ble helvetes dyrt i hvertfall nærmere 13 000.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...