Gå til innhold

Norsk alkoholpolitikk er gammeldags


Anbefalte innlegg

Tenkte på å ta opp en ting som irriterer mange mennesker i det daglige, og det er deler av den norske alkoholpolitikken, som er gammeldags.

 

Bakgrunnen for mange av reguleringene i dagens Norge stammer 100 år tilbake i tid, da avholdsforeninger var en større massebevegelse i Norge. Det var på andre halvdel av 1800-tallet store problemer med alkoholen i Norge, der mange drakk alt for mye, og familiefedre som drakk bort lønningene sine. Dette var den gang et stort, stort problem. Noe som igjen førte til at motstanden ble større. Etter hvert ble det nye regler ved salg av alkohol, og mye ble flyttet fra bygdene og inn til de større byene. Forbudstiden kom, og var forsåvidt en fiasko. Vinmonopolet kom også på denne tiden, og her den dag i dag.

 

Først og fremst ønsker jeg en forenkling av det norske systemet, og ikke en brå endring til slik det er i Danmark.

 

En del punkter jeg ønsker endring på:

 

1) Stengetid ved ølsalg i butikk

I Norge i dag åpner ølsalgene klokka 9, og stenger klokka 20. Dagen før en helligdag (som regel lørdager), så stenger salget klokka 18. Søndag kan man ikke kjøpe, selv om butikkene har søndagsåpent.

 

Et system som ikke fører noe godt med seg, men heller gjør en stressende hverdag mer stressende. En eller annen tulling vil alltid si at mindre tilgjengelighet vil føre til mindre forbruk, men den teorien stemmer overhodet ikke med virkeligheten. Disse stengetidene gjør det heller vanskeligere for folk i en hektisk hverdag å handle før fristen, spesielt for ungdommer som jobber lørdager. Dette medfører heller ofte at folk har større mengder alkohol stående hjemme, eller bare handler inn dagen før i tilfelle en skal ut lørdagskvelden. Når kvelden kommer, så føler man seg klar for fest uansett, siden man allerede har handlet inn drikka, som igjen ofte fører til at man drar ut uansett. Da hadde det vært bedre å kunne gått innom butikken på vei ut og handle. Etter å ha bodd en stund i England har jeg gjort dette, og det er utrolig deilig å kunne stikke innom å bare handle det som trengs.

 

Noen vil sikkert argumentere med at folk kommer fulle innom før stengetid for å handle mer. Igjen tilbake til England. Handler stort sett på kvelden (mat til vanlig og alkohol i helgene), og har aldri sett at det har vært et problem med at fulle mennesker kommer inn for å hande.

 

Dette er som bare er i veien og ødelegger for folk flest. På min lokale matbutikk var det en gang en 90-åring som var med datteren sin som skulle handle litt til sitt 90-årslag. Dette var en lørdag og han ønsket å kjøpe en halvlitersboks med øl på bursdagen sin, men dessverre gikk ikke det, fordi klokka var halv sju om kvelden og kassa hadde allerede sperret slik at det var umulig å slå inn. Heldigvis viste den ansatte litt skjønn og tok imot pengene, mot å slå den inn på mandagen etter.

 

Tungvindt ødeleggende system for mange mennesker, som ikke fører noe bra med seg.

 

2) Vinmonopolets åpningstider

Vinmonopolet er det eneste stedet å kjøpe sterkere alkohol enn 4,75%, utenom serveringssteder. Deres åpningstider er som regel midt i arbeidstiden til vanlige folk. I de største byene har de som regel oppe til 18 i ukedagene og 15 på lørdager, de har stengt på julaften og inntill i år stengt på nyttårsaften.

 

Siden de er et monopol og ingen konkurrent kan de holde åpningstidene sine slike de nærmest ønsker, men det er derimot helt tullete. Som monopol mener jeg de skal ha krav til å holde oppe lenger enn dette, og møte etterspørselen til folk flest. Å stenge klokka 15 på en lørdag eller 18 på en hverdag, hvilken matbutikk i et mer befolket område gjør det? Polet burde være oppe fra 8-20 på hverdager og i hvertfall fra 10-18 på hverdager, slik at folk har muligheter til å handle utenom arbeidstida.

 

3) Sjenkestopp på utesteder

Klokka 3 er siste tidspunkt utesteder i Norge får sjenke alkohol til sine kunder, og kommunene gis retten til å snevre inn dette ytterligere, og mange steder er det klokka 2. I min hjemby skjedde dette, og dette dreper utelivet i byen. Utsteder blir stengt pga. manglende inntekter, og de få som er igjen tar blodpris, ofte både ved inngang og ved salg. Det koster som rundt 80 kroner halvliteren i slike byer, i alle fall på mindre steder hvor konkurransen er liten.

 

I tillegg er klokka 2 veldig tidlig å avslutte, og dette fører til at "alle" kastes ut av utestedet på en gang. Mange ender da på nash, og det blir mye kø utenfor taxier og kebabsjapper. Her skjer det mye bråk. I tillegg er det alt for få taxier i disse byene til å kunne ta hånd om disse på en gang. Pirattaxiene tjener gode penger på dette, rett og slett fordi folk ikke vil stå i 15 minus og vente en time på en taxi som koster dobbelt så mye som en pirattaxi.

 

Med lengre åpningstider vil utestedene kunne stenge når de ønsker, og folk kan dra hjem når de vil. Det blir mindre kø ute i gatene, og opplevelsen blir mye bedre. Utestedene trenger ikke basere så si all sin inntekt i uka på to-tre timer fredag og lørdag. Da blir det mer marked for flere utesteder, mer konkurranse og billigere for folk flest som tar en tur ut for en øl eller to.

 

----------------

 

Hvorfor er mener jeg denne lovgivningen er gammeldags? Det er det mange grunner til. Hvorfor skal man ikke få kjøpe øl klokken 19 på butikken lørdagen? Fordi søndag er en helligdag? Søndag er for de fleste nordmenn i dag en hviledag, og ikke en dag man ser på som hellig. Lørdag er også dagen da flest mennesker drikker alkohol, og hvorfor skal tilgjengeligheten være mindre akkurat denne dagen? Tåpelig, og gammeldags.

 

Vinmonopolet er heldige som sitter med et monopol på en gigantindusti som mange mennesker benytter seg av. Det finnes gode ting med dem, absolutt, mye kunnskap, og som oftest god service. Åpningstidene derimot, det står ikke i samsvar med folks behov, og med et slikt monopol må de endre på dette.

 

Sjenketider på utesteder. Dette skal forhindre vold og fyll. De som tror det er så gamle at de ikke vet bedre, eller har rett og slett ingen kunnskap om norsk drikkekultur. Dette fører til at nordmenn drikker seg dritings på vors, drar på byn, en time eller to og drar på nash eller kjemper om en taxi hjem, med alle andre i lik situasjon som kastes ut på gata samtidig.

 

Som et siste lille tilleggspunkt vil jeg nevne aldersgrensa på kjøp av alkohol over 22%. Da må du være 20 år. Du er gammel nok til å stemme ved valg, du er gammel nok til å kunne stoles på til å kjøre bil i trafikken, men du er ikke gammel nok til å kunne velge hva du drikker på fest. Fin logikk egentlig.

 

 

Til dere avholdsmenn der ute som vil kommentere et eller annet krast om alkohol og folk som er ute og hygger seg i helgene, La være. Dere har ikke kunnskap nok til å kunne sette dere inn i denne (unødvendige) problematikken. At dere ikke drikker selv, respekterer jeg, men det er alltids en avholdsmann som skal rakke ned på andre som gjør det. Hold dere for gode til det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Salgstidene for alkohol i butikk er idiotiske. Hvorfor skal det stenge klokken 20 om kvelden? Det er jo langt værre at folk kjøper øl klokken 09 om morgenen enn klokken 21 om kvelden. Og i tillegg at det stenger tidligere på lørdagene, da faktisk folk har fri dagen etter.

 

Vinmonopol er forsåvidt ganske positivt, da man får et utvalg selv på små steder som langt overgår utvalget i de aller fleste velassorterte butikker i utlandet. Vinmonopolets ansatte har veldig god greie på hva de driver med og er servicevennlige. Ja til vinmonopol, men også ja til lenger åpningstider. Det er ganske irriterende at vi som arbeider hardt må gå på polet i lunsjen om vi skal rekke det. Slik det er nå, er åpningstidene tilrettelagt navere og alkoholikere.

 

På uteplasser kunne gjerne åpningstidene vært lenger. I tillegg burde det være lettere å få servere ute. For oss som bor på mindre tettsteder, får ingen ta med en øl utenfor dørene etter kl 00. Det er bare tullete. I tillegg stenger alle kraner kl 02.

 

Norsk alkoholpolitikk legger opp til at folk skal kjøpe haugevis av øl på butikken, drikke seg dritings hjemme, gå ut på byen på stigende rus for så å kjøpe seg en siste halvliter til 80 kroner.

 

I kjølvannet av mangel på fornuftig alkoholpolitkk og alkoholkultur kommer de idiotiske debattene, som f.eks. drikking i båt og drikking sammen med små barn i julen. Debattene blir alltid ekstremt polarisert. Enten har man 0,0 i promille, eller så har man 3,0 i promille. Det finnes åpenbart ingen mellomting i Norge. Det er komplett umulig å bare drikke 2-3 øl. Her er man enten totalavholds og medlem av indremisjonen, eller fyllik.

 

Det er ikke uten grunn at nordmenn er kanakkas dritings fra de setter seg på sydenflyet til de kommer hjem. Så snart det blir litt mer liberalisert (normalt) går folk fullstendig av hengslene, siden de blir så undertrykt i hjemlandet.

Endret av Fibonacci
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg har lest en del rapporter av ulike typer om dette temaet. Og jeg vet det er komplekst, og at meningene er mange. Det er grunner for og imot det meste, og ingenting er svart-hvitt.

 

Det er gjort en del forskning på området med tidlig sjenkestopp, og det er mange gode grunner til å ha den nettopp ved kl 2, og ikke kl 3 eller senere (men også grunner mot, selvsagt). "Argumentet" med at folk da er dritings før de kommer på byen er svakt, og viser en holdningsetikk i norsk drikkekultur som kan ses på som en uting - og det er ikke utestedene eller alkoholpolitikken sin skyld.

 

Det jobbes fra mange pådrivere til å få utvidet salgstid på øl i butikk. Hva angår Vinmonopolet, som jo som du sier har monopol på dette markedet, er du velkommen til å drive litt lobbyvirksomhet. Men husk at Vinmonopolet er statlig eid, og det vil si at det er ikke "bare" for Aktieselskapet Vinmonopolet å ta noen bestemmelser på dette. I likhet med bestemmelsene på ølsalg i butikk, så må dette gå via politikerne.

Det er forøvrig mange utlendinger som misunner oss Vinmonopolet, med tanke på service, utvalg osv.

 

Alle tidene handler i stor grad om posjonering og tilgjengelighet. Hvis folk har problemer med å handle inn større kvantum med alkohol for å ha i hus, og ikke klarer å styre seg på inntaket, så er det, igjen, et problem med drikkekulturen/den personens forhold til alkohol, ikke alkoholpolitikken i seg selv. At du trekker inn England blir irrelevant, ettersom de har en helt annen kultur på dette.

 

Innlegget ditt, TS, er en subjektiv mening, basert på ditt forhold, forbruk og opplevelse av alkohol og alkoholpolitikken. Dette er helt greit. Men da burde du også gi takhøyde nok til at avholdsfolk kan komme med sine meninger om temaet, uten å stemple dem som fullstendig uvitende (for det burde du holde deg for god til). Jeg har diskutert mye alkoholpolitikk med avholdsfolk, og selv om de personlig ikke ser poenget med å drikke, så rakker de ikke ned på folk (det er i alle fall min erfaring). I dagens samfunn er det faktisk spørreundersøkelser som viser det motsatte: avholdsfolk føler seg veldig rakket ned på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har lest en del rapporter av ulike typer om dette temaet. Og jeg vet det er komplekst, og at meningene er mange. Det er grunner for og imot det meste, og ingenting er svart-hvitt.

 

Det er gjort en del forskning på området med tidlig sjenkestopp, og det er mange gode grunner til å ha den nettopp ved kl 2, og ikke kl 3 eller senere (men også grunner mot, selvsagt). "Argumentet" med at folk da er dritings før de kommer på byen er svakt, og viser en holdningsetikk i norsk drikkekultur som kan ses på som en uting - og det er ikke utestedene eller alkoholpolitikken sin skyld.

 

Drikkekulturen er også bygd veldig opp på reglene våre. Jeg har festet utrolig mye med folk fra andre land, både her hjemme i Norge, og i utlandet, og ting er helt annerledes. I England starter vi vorsene våre i 21-22-tiden og går ut rundt midtnatt. Ofte da ute til 3-4 om natten, før vi drar hjem. Det blir ikke like mange øl hjemme da, og siden prisen og tilgjengeligheten for alkohol på byn er såpass greier, så tar man heller et par øl til ute, og koser seg der.

 

Spennende nok endrer drikkekulturen til de samme nasjonaliteten seg når de kommer til Norge. Har jobbet som fadder for utvekslingsstudenter i flere år, og folk blir helt sjokkerte når vi inviterer til vors i 18-19 tiden på kvelden og beregner å dra ut ved midnatt. Etter en stund i Norge blir man invitert til vors av de samme menneskene, til de samme "norske tidene" og man ser endring. De drikker mye mer på vorsene og gjør det mer likt nordmenn. Kanskje fordi de er litt preget av oss som er her, men også fordi det er mer lønnsomt og nødvendig her i landet.

 

Drikkekulturen vil neppe endre seg drastisk på kort sikt i Norge, men med lovendringer vil jeg tro at det på sikt vil endre seg til en sunnere og bedre kultur sånn sett.

 

Det jobbes fra mange pådrivere til å få utvidet salgstid på øl i butikk. Hva angår Vinmonopolet, som jo som du sier har monopol på dette markedet, er du velkommen til å drive litt lobbyvirksomhet. Men husk at Vinmonopolet er statlig eid, og det vil si at det er ikke "bare" for Aktieselskapet Vinmonopolet å ta noen bestemmelser på dette. I likhet med bestemmelsene på ølsalg i butikk, så må dette gå via politikerne.

Det er forøvrig mange utlendinger som misunner oss Vinmonopolet, med tanke på service, utvalg osv.

Selvfølgelig må det gå via politikerne, det skjønner jeg. Jeg er ingen lobyist, og driver ingen politisk virksomhet annet enn å diskutere på dette forumet her. Derfor jeg vil ta debatten her.

 

Alle tidene handler i stor grad om posjonering og tilgjengelighet. Hvis folk har problemer med å handle inn større kvantum med alkohol for å ha i hus, og ikke klarer å styre seg på inntaket, så er det, igjen, et problem med drikkekulturen/den personens forhold til alkohol, ikke alkoholpolitikken i seg selv. At du trekker inn England blir irrelevant, ettersom de har en helt annen kultur på dette.

 

De har en annen kultur, ja, men de er nærmere oss i drikkekulturen enn de fleste land i verden. Det handler rett og slett om å muligheten til å kjøpe etter behov, og ikke kjøpe for å "kanskje gå ut". Det kan sees på som et sykdomstegn, men som student vet jeg hvordan dette er. Folk i blokka kjøper inn drikke i tilfelle, også skjer det ikke så mye, så lager man et vors og går ut likesågodt pga. man alt har handlet inn.

 

 

Innlegget ditt, TS, er en subjektiv mening, basert på ditt forhold, forbruk og opplevelse av alkohol og alkoholpolitikken. Dette er helt greit. Men da burde du også gi takhøyde nok til at avholdsfolk kan komme med sine meninger om temaet, uten å stemple dem som fullstendig uvitende (for det burde du holde deg for god til). Jeg har diskutert mye alkoholpolitikk med avholdsfolk, og selv om de personlig ikke ser poenget med å drikke, så rakker de ikke ned på folk (det er i alle fall min erfaring). I dagens samfunn er det faktisk spørreundersøkelser som viser det motsatte: avholdsfolk føler seg veldig rakket ned på.

 

Subjektiv mening, ja. Selvfølgelig er det det.. Har du en objektiv mening mener du? Er det en mening da?

Jeg har erfaring med at en del avholdsfolk rakker ned på folk som drikker, så derfor skrev jeg dette. Det er på langt nær alle som gjør det, og de føler seg vel heller ikke truffet av dette dersom de ikke gjør det, som for eksempel Turbonello. Et eksempel på det motsatte er Christer Falck:

 

- Etter å ha sett den sekvensen på tv er jeg akkurat like sikker i min sak om mitt syn på alkohol som jeg var før jeg så det: Folk som drikker alkohol er undermennesker.

 

Lenke til kommentar

Jeg har lest en del rapporter av ulike typer om dette temaet. Og jeg vet det er komplekst, og at meningene er mange. Det er grunner for og imot det meste, og ingenting er svart-hvitt.

 

Det er gjort en del forskning på området med tidlig sjenkestopp, og det er mange gode grunner til å ha den nettopp ved kl 2, og ikke kl 3 eller senere (men også grunner mot, selvsagt). "Argumentet" med at folk da er dritings før de kommer på byen er svakt, og viser en holdningsetikk i norsk drikkekultur som kan ses på som en uting - og det er ikke utestedene eller alkoholpolitikken sin skyld.

 

Det jobbes fra mange pådrivere til å få utvidet salgstid på øl i butikk. Hva angår Vinmonopolet, som jo som du sier har monopol på dette markedet, er du velkommen til å drive litt lobbyvirksomhet. Men husk at Vinmonopolet er statlig eid, og det vil si at det er ikke "bare" for Aktieselskapet Vinmonopolet å ta noen bestemmelser på dette. I likhet med bestemmelsene på ølsalg i butikk, så må dette gå via politikerne.

Det er forøvrig mange utlendinger som misunner oss Vinmonopolet, med tanke på service, utvalg osv.

 

Alle tidene handler i stor grad om posjonering og tilgjengelighet. Hvis folk har problemer med å handle inn større kvantum med alkohol for å ha i hus, og ikke klarer å styre seg på inntaket, så er det, igjen, et problem med drikkekulturen/den personens forhold til alkohol, ikke alkoholpolitikken i seg selv. At du trekker inn England blir irrelevant, ettersom de har en helt annen kultur på dette.

 

Innlegget ditt, TS, er en subjektiv mening, basert på ditt forhold, forbruk og opplevelse av alkohol og alkoholpolitikken. Dette er helt greit. Men da burde du også gi takhøyde nok til at avholdsfolk kan komme med sine meninger om temaet, uten å stemple dem som fullstendig uvitende (for det burde du holde deg for god til). Jeg har diskutert mye alkoholpolitikk med avholdsfolk, og selv om de personlig ikke ser poenget med å drikke, så rakker de ikke ned på folk (det er i alle fall min erfaring). I dagens samfunn er det faktisk spørreundersøkelser som viser det motsatte: avholdsfolk føler seg veldig rakket ned på.

Du viser flere steder til drikkekulturen, men denne er jo nettopp ett resultat av den politikken vi fører. Når man "må" vorse seg opp på ett godt nivå i steden for å kunne kose seg med noen glass ute, fordi det er for dyrt, er det klart at systemet legger opp til at flere drikker seg opp på forhånd.

 

Det samme gjelder det at mange kjøper inn større mengder. Når man har systemer som legger opp til denne typen adferd så blir selvfølgelig resultatene deretter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Synes det er greit slik det er i dag jeg... Eneste er at det er ganske stive priser på alkohol.

Det er ikke stive priser for de som er rike. Det er ikke dyrt for Jens Stoltenberg for eksempel. Heller ikke Jonas Gahr Støre, eller andre topp-politikere.

 

Når de klarer å beherske seg selv, selv om det ikke er mye de må ut med i forhold til hva de tjener, så må vel vanlige folk med vanlige lønninger klare det også? Eller er det sånn at alminlige folk ikke klarer å ta vare på seg selv, dersom politikerne ikke skrur opp prisen på alt som er helseskadelig? :)

 

Lurer på hvordan fremtiden blir om man skal regulere og begrense enhver ting som potensielt sett kan være helseskadelig, eller som er helseskadelig i store mengder... :)

Endret av turbonello
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når man leser denne tråden skulle man jo tro at Norge hadde større utfordringer knyttet til alkoholkonsum enn resten av europa, men det er jo ikke tilfelle.

 

Det er faktisk forsket endel på alkoholpolitikk. I det store og hele fungerer en restriktiv alkoholpolitikk. Nå skal det sies at mye blir liberalisert. Polet er f.eks vesentlig mer tilgjengelig i dag enn tidligere. At "vi som jobber hardt" må kjøpe alkohol i lunsjen er sludder.

 

Og England er definitivt ikke noe bra forbilde når det gjelder alkoholpolitikk.

Lenke til kommentar

At "vi som jobber hardt" må kjøpe alkohol i lunsjen er sludder.

 

For de som er på jobb mellom 10.00 og 16.30, jo. Eller mener du at polet holder ekstra lenge åpent for de som ønsker å kjøpe vin etter det?

 

Hvorfor er ikke polet åpent fra 12 til 18.30 i stedet? Det er da langt flere som vil og burde kjøpe alkohol på ettermiddagen enn på formiddagen.

Endret av Fibonacci
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Polet er åpent lengre enn til 16:30 ja, samt at det er åpent på lørdager. Polet hadde ikke hatt den populariteten det har dersom folk faktisk måtnte gå dit i lusjen sin for å rekke det.

 

I min hjemby stenger det ofte 17, og torsdager 18, hvis jeg ikke husker feil. Det er mange som jobber lenger enn det.

 

Eneste grunnen til at de har slike åpningstider er at det passer de selv best. Hadde de konkurrert på et marked med andre, ville de aldri i verden hatt så korte åpningstider. De setter selv premissene, fordi de kan. Siden de er det eneste tilbudet synes jeg faktisk de kunne tilrettelagt seg mer for folk flest, og hatt åpningstider som passer folks behov bedre.

Lenke til kommentar

Når man leser denne tråden skulle man jo tro at Norge hadde større utfordringer knyttet til alkoholkonsum enn resten av europa, men det er jo ikke tilfelle.

 

Det er faktisk forsket endel på alkoholpolitikk. I det store og hele fungerer en restriktiv alkoholpolitikk. Nå skal det sies at mye blir liberalisert. Polet er f.eks vesentlig mer tilgjengelig i dag enn tidligere. At "vi som jobber hardt" må kjøpe alkohol i lunsjen er sludder.

 

Og England er definitivt ikke noe bra forbilde når det gjelder alkoholpolitikk.

 

Hva med alle andre europeiske land (kanskje et unntak eller to..) minus Norge og Sverige?

 

Ta Liverpool for eksempel. Et fantastisk uteliv, masse puber, nattklubber og ikke minst folk, som er ute og har det morro. Billigere alkohol (i forhold til levekostadene) og lengre åpningstider. Det er langt flere prosent av folk som er på byn i Norge som er "overstadig beruset" enn der borte.

 

Drikkekulturen legges opp til av myndighetene med restriksjonene og avgiftene. Det nytter ikke å snakke om at folk som drikker sånn, velger det selv, klart gjør de det, men alkoholpolitikken legger opp til at folk skal drikke seg drita hjemme på vors og være på byn en time eller to. Utestedene er heller ikke flinke til å nekte fulle folk å komme inn, og selger dem gjerne mye mer på byn. Rett og slett fordi veldig mye av deres grunnlag for inntekt kommer av nettopp dette. Og dette må alkoholpolitikken i Norge ta skylden for. Istedenfor velger myndighetene og øke avgiftene på alkohol, som om at det liksom skal hjelpe.

 

Det legger opp til mer fyll. Folk som sier det motsatte har rett og slett ikke peiling, og er såpass gamle at de ikke har kunnskap overhodet om temaet.

 

For eksempel skryter min hjemby av mindre bråk på byn etter at de satte sjenkestopp klokka 2 istedenfor 3. Det de glemmer å si er at de dobblet bemanningen i politiet på byn i disse tider også, som selvfølgelig har en større effekt. Også har man all den volden som skjer på grunn av at folk kastes ut likt. Så si alt bråket som skjer i byen her på nattestid skjer når folk venter på mat eller taxi, og det må man vente lenge på, rett og slett på grunn av folkemengdene som slippes ut av utestedene samtidig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...