Gå til innhold

Brev fra en skeptiker (det onde, og hvorfor Gud skapte Satan)


Anbefalte innlegg

Det argumentet der fungerer begge veier, Stalin, Pol Pot og Mao var ateister. Ateisme var en sentral del av kommunismen. (kilde) Skal alle dagens ateister dømmes for deres holdninger?

Kristendommen i seg selv har aldri drept noen, inntolerante mennesker med ekstreme kristene synspunkter har.

Hadde det vært slik at de drepte kun troende så kunne du sikkert ha dratt paraleller der, men det kan du jo ikke..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nope. De drepte jo ikke kristne folk pga de var kristne, slik kristne prester og biskopper har gjort mot andre religioner og ikke troende . De drepte jo kun for å opprettholde sin makt, der det ikke var noen særlig struktur på hvem de drepte. Så - faulty logic.

 

Vell, mennesker som har vært kristne har drept og stjålet fra folk som ikke var kristne det er rett, men om de skylder på kristendommen betyr ikke dette at kristendommen har skylden eller var grunnen.

Lenke til kommentar

 

Vell, mennesker som har vært kristne har drept og stjålet fra folk som ikke var kristne det er rett, men om de skylder på kristendommen betyr ikke dette at kristendommen har skylden eller var grunnen.

Hva var isåfall grunnen? Det står jo i bibelen at de skulle gjøre dette, så det er da ganske åpenbart å komme til den konklusjon at det var nettopp av dene grunnen at mye av dette skjedde.

 

Jeg sier ikke at ingen av disse drapene har hendt pga grådighet eller andre ting, men mye av det har hendt kun pga guds ord, og kun det.

Lenke til kommentar

Det argumentet der fungerer begge veier, Stalin, Pol Pot og Mao var ateister. Ateisme var en sentral del av kommunismen. (kilde) Skal alle dagens ateister dømmes for deres holdninger?

Kristendommen i seg selv har aldri drept noen, inntolerante mennesker med ekstreme kristene synspunkter har.

Hvorfor kan det sammenlignes at alle som deler en ideologi skal dømmes for det andre med samme ideologi har gjort, også overfører du dette til ateisme og kommunister som ikke deler noen ideologi?

 

Det blir helt feil. Det som blir riktig sammenligning blir å dømme kommunister for det alle kommunister har gjort. Eventuelt å dømme alle frp'ere for det alle frp'ere har gjort.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde det vært slik at de drepte kun troende så kunne du sikkert ha dratt paraleller der, men det kan du jo ikke..

Jo, det kan jeg. Hvem de drepte er irrelevant, de brukte ateisme til å rasjonalisere det. Siden moral er et menneskeskapt begrep er det vell fritt frem?

og dersom du opriktig talt mener at Pol Pot bare drepte for å oppretholde makten sin bør du lese litt mer historie. Han utryddet og blant annet spesifikt alle buddhister i Kambodsja, så deler av det første argumentet ditt forsvinner igjenn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva var isåfall grunnen? Det står jo i bibelen at de skulle gjøre dette, så det er da ganske åpenbart å komme til den konklusjon at det var nettopp av dene grunnen at mye av dette skjedde.

 

Jeg sier ikke at ingen av disse drapene har hendt pga grådighet eller andre ting, men mye av det har hendt kun pga guds ord, og kun det.

 

Ingenting har hendt bare på grunn av Guds ord, ingenting. Det er mennesker som har gjort dette.

 

Hvor i bibelen står det at alt dette du har kilder til skulle gjøres?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor kan det sammenlignes at alle som deler en ideologi skal dømmes for det andre med samme ideologi har gjort, også overfører du dette til ateisme og kommunister som ikke deler noen ideologi?

 

Det blir helt feil. Det som blir riktig sammenligning blir å dømme kommunister for det alle kommunister har gjort. Eventuelt å dømme alle frp'ere for det alle frp'ere har gjort.

Jo, ateisme og kommunisme deler en ideologi. Les linken jeg ga deg, ateisme er en sentral del av kommunismen.

Det er foresten akuratt det som er poenget mitt. Du som ateist skal ikke holdes ansvarlig for kommunister sine handlinger, og vanlige kristene skal ikke holdes ansvarlig for handlingene til ekstrememister.

 

Men jeg er dautrøtt og ikke istand til å diskutere atm, så jeg stikker og legger meg. Natta.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jo, det kan jeg. Hvem de drepte er irrelevant, de brukte ateisme til å rasjonalisere det. Siden moral er et menneskeskapt begrep er det vell fritt frem?

og dersom du opriktig talt mener at Pol Pot bare drepte for å oppretholde makten sin bør du lese litt mer historie. Han utryddet og blant annet spesifikt alle buddhister i Kambodsja, så deler av det første argumentet ditt forsvinner igjenn.

Poenget er jo om de drepte spesifikt ei gruppe med en hensikt i å "spre budskapet". Jeg kan ikke se at dine eksempler drepte pga de ville misjonere frem sin tro. Da får du isåfall gi meg budskapet dems, samt en sitering som bekrefter det.

Lenke til kommentar

Jo, det kan jeg. Hvem de drepte er irrelevant, de brukte ateisme til å rasjonalisere det. Siden moral er et menneskeskapt begrep er det vell fritt frem?

og dersom du opriktig talt mener at Pol Pot bare drepte for å oppretholde makten sin bør du lese litt mer historie. Han utryddet og blant annet spesifikt alle buddhister i Kambodsja, så deler av det første argumentet ditt forsvinner igjenn.

Å bruke ateisme til å rasjonalisere mord er som å bruke det å ikke spille golf som rasjonalisering av voldtekt.
Lenke til kommentar

 

Ingenting har hendt bare på grunn av Guds ord, ingenting. Det er mennesker som har gjort dette.

 

Hvor i bibelen står det at alt dette du har kilder til skulle gjøres?

Vell, gud skapte da menneskene i sitt beste bilde, så uansett hvordan du kverulerer og vrir på dette så kommer vi fremdeles tilbake til han.

 

Les kildene i bunnen av den linken er en god start.

Lenke til kommentar

Jo, ateisme og kommunisme deler en ideologi. Les linken jeg ga deg, ateisme er en sentral del av kommunismen.

Det er foresten akuratt det som er poenget mitt. Du som ateist skal ikke holdes ansvarlig for kommunister sine handlinger, og vanlige kristene skal ikke holdes ansvarlig for handlingene til ekstrememister.

 

Men jeg er dautrøtt og ikke istand til å diskutere atm, så jeg stikker og legger meg. Natta.

Ateisme er ingen ideologi akkurat som det å ikke samle på frimerker er noen ideologi. Det å ikke spise kjøtt er en sentral del av vegetarianisme. Å ikke spise kjøtt er ingen ideologi.

 

Kommunister er ikke ansvarlig for det andre kommunister har gjort. Ateister er ikke ansvarlig for det andre mennesker har gjort. Nazister er ikke ansvarlig for det andre nazister har gjort. Selv om nazister gjorde mye galt så kan betyr ikke det at nazismen er grunnen.

Lenke til kommentar

Vell, gud skapte da menneskene i sitt beste bilde, så uansett hvordan du kverulerer og vrir på dette så kommer vi fremdeles tilbake til han.

 

Les kildene i bunnen av den linken er en god start.

 

Å vi har muligheten til å ta egne valg. Så klart kommer vi tilbake til Gud når vi diskuterer kristendom.

Lenke til kommentar

Ja, og da har vi et problem har vi ikke?

 

Dette må jo være noe du ikke liker ettersom du velger å hoppe over det? Hvorfor svarte du f.eks ikke på dette?

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1558192&p=21264646

 

Hva mener du er problemet?

 

Jeg har flere ganger påpekt at jeg mener det er mennesker som gjør gale ting og at kristendommen ikke er ansvarlig, så svaret på det innlegget har du fått mange ganger.

 

Du skrev: Ja, det er helt klart at han skriver det for å føre kristendommen i dårlig lys, men det fortjener den jo også slik den utbredte seg i sin tidlige levealder, og slik folk bruker den fremdeles den dag i dag.

 

Du har fremdeles ikke svart på hva du mener at folk bruker kristendommen i dag til som er så galt?

Endret av Andeith
Lenke til kommentar

 

Hva mener du er problemet?

 

Jeg har flere ganger påpekt at jeg mener det er mennesker som gjør gale ting og at kristendommen ikke er ansvarlig, så svaret på det innlegget har du fått mange ganger.

 

Du skrev: Ja, det er helt klart at han skriver det for å føre kristendommen i dårlig lys, men det fortjener den jo også slik den utbredte seg i sin tidlige levealder, og slik folk bruker den fremdeles den dag i dag.

 

Du har fremdeles ikke svart på hva du mener at folk bruker kristendommen i dag til som er så galt?

Det begynner å bli trøttendes å måtte gjenta seg flere ganger. Problemet har jeg da skrevet flere ganger. Når det står i bibelen at det er greit å slakte ikke troende, så er jo det et problem, er det ikke?

 

Selvfølgelig er det mennesker, det er jo ikke katter eller hunder som gjør det? For en måte å unngå problemet på.

 

Jeg mener all religion er galt. Det er årsaken til en haug av kriger som har hendt, også opp til ganske nær nåtid. Rwanda er et eksempel, og dette står det om i den linken jeg har gitt deg, men den har du tydeligvis ikke orket å ta en titt på.

Lenke til kommentar

Det begynner å bli trøttendes å måtte gjenta seg flere ganger. Problemet har jeg da skrevet flere ganger. Når det står i bibelen at det er greit å slakte ikke troende, så er jo det et problem, er det ikke?

 

Selvfølgelig er det mennesker, det er jo ikke katter eller hunder som gjør det? For en måte å unngå problemet på.

 

Jeg mener all religion er galt. Det er årsaken til en haug av kriger som har hendt, også opp til ganske nær nåtid. Rwanda er et eksempel, og dette står det om i den linken jeg har gitt deg, men den har du tydeligvis ikke orket å ta en titt på.

 

Rwanda? Folkemordet i Rwanda var mellom hutuer og tutsier, både hutuer og tutsier er muslimer og kristne. Dette var ikke kristne som gjorde noe mot andre fordi de ikke var kristne. Noen katolske prester valgte å hjelpe tutsiene, noen deltok i folkemordet. Det hadde lite med kristendommen å gjøre, men med historien både før, under og etter kolonitiden. Hvordan mener du at kristendommen var årsaken til denne krigen? Hutuene og tutsiene kom fra forskjellige deler av Afrika, men levde relativt fredelig side om side i lang tid før Tyskland og så Belgia brukte dette klasseskille eller etniske gruppene (litt vanskelig å definere dem) og satte dem opp mot hverandre med å la tutsiene styre. Dette var starten på det som ledet fram til folkemordet, ikke kristendommen.

 

Hvor står det i bibelen at det er greit å slakte ikke-troende?

Endret av Andeith
Lenke til kommentar

 

Rwanda? Folkemordet i Rwanda var mellom hutuer og tutsier, både hutuer og tutsier er muslimer og kristne. Dette var ikke kristne som gjorde noe mot andre fordi de ikke var kristne. Noen katolske prester valgte å hjelpe tutsiene, noen deltok i folkemordet. Det hadde lite med kristendommen å gjøre, men med historien både før, under og etter kolonitiden.

 

Hvor står det i bibelen at det er greit å slakte ikke-troende?

Ja, hva så om det var mellom muslimer og kristne? Det er da om religion totalt sett, og ikke om kristne isolert sett.

 

Gjør et lte søk på ordet "slay" f.eks så finner du mer siteringer enn jeg gidder å liste opp her angående slakt i bibelen. Det samme med "plunder" og "kill".

 

Eksempel:

 

Kill Followers of Other Religions.

1) If your own full brother, or your son or daughter, or your beloved wife, or you intimate friend, entices you secretly to serve other gods, whom you and your fathers have not known, gods of any other nations, near at hand or far away, from one end of the earth to the other: do not yield to him or listen to him, nor look with pity upon him, to spare or shield him, but kill him. Your hand shall be the first raised to slay him; the rest of the people shall join in with you. You shall stone him to death, because he sought to lead you astray from the Lord, your God, who brought you out of the land of Egypt, that place of slavery. And all Israel, hearing of this, shall fear and never do such evil as this in your midst. (Deuteronomy 13:7-12 NAB)

 

 

Kill the Entire Town if One Person Worships Another God

Suppose you hear in one of the towns the LORD your God is giving you that some worthless rabble among you have led their fellow citizens astray by encouraging them to worship foreign gods. In such cases, you must examine the facts carefully. If you find it is true and can prove that such a detestable act has occurred among you, you must attack that town and completely destroy all its inhabitants, as well as all the livestock. Then you must pile all the plunder in the middle of the street and burn it. Put the entire town to the torch as a burnt offering to the LORD your God. That town must remain a ruin forever; it may never be rebuilt. Keep none of the plunder that has been set apart for destruction. Then the LORD will turn from his fierce anger and be merciful to you. He will have compassion on you and make you a great nation, just as he solemnly promised your ancestors. "The LORD your God will be merciful only if you obey him and keep all the commands I am giving you today, doing what is pleasing to him." (Deuteronomy 13:13-19 NLT)

 

Kill People Who Don't Listen to Priests

Anyone arrogant enough to reject the verdict of the judge or of the priest who represents the LORD your God must be put to death. Such evil must be purged from Israel. (Deuteronomy 17:12 NLT)

 

Death to Followers of Other Religions

Whoever sacrifices to any god, except the Lord alone, shall be doomed. (Exodus 22:19 NAB)

 

Kill Nonbelievers

They entered into a covenant to seek the Lord, the God of their fathers, with all their heart and soul; and everyone who would not seek the Lord, the God of Israel, was to be put to death, whether small or great, whether man or woman. (2 Chronicles 15:12-13 NAB)

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...