Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilde-Quiz - Gjett bilen!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er vel litt å bryne seg på...

 

For noen år siden i et lystig lag ble det bestemt at jeg og en kamerat skulle ta en impulstur med Mini (1977 modell) fra Nordkapp til Gibraltar - ...........og da vi kom til Gibraltar fant vi ut at vi burde besøke Ferrari-fabrikken i Modena når vi allikavel var i "nærheta..."

I 140 km/t i venstrefila (selvfølgelig) på fire-felts motorveien - midt i rushtiden - like utenfor Roma (vi måtte jo også besøke Roma når vi allikavel var i nærheta) røk fordeleren på Minien. Det ble bom stopp pluss alt det kaoset og hysteriet som bare italienerne kan lage når det blir en mil lang trafikk-kork forårsaket av to nordmenn på tur... - og for å komme oss hjem måtte vi plukke deler på et huggeri som politiet fraktet Minien til :mad: (for de regnet vel med at bilen ALDRI skulle klare å kjøre tilbake til NordNorge).

 

Da turen ble bestemt (natt til søndag) hadde vi ikke noen bil å kjøre med, så vi kjøpte den første og beste Minien vi fant for 4000,- og et par dager senere (tirsdag) var vi underveis på turen som tok 19 dager og brakte oss til 14 forskjellige land.

Og Minien er i god form den dag i dag...

 

På huggeriet fant jeg denne bilen, en bitteliten sak som var produsert med samme grunnidè som Smart - en liten bybil for storbyer. Bilen var knøttliten, og jeg som står ved siden av den tror jeg hadde fått problemer med å kjøre i tett bytrafikk med den, så liten var den..

 

Det er ikke en liten traktor for å dra bagasjetraller på flyplasser selv om den ser lik ut.

 

 

Noen tips: Vesteuropeisk, ikke så altfor langt syd i Europa...

post-133271-1185910363_thumb.jpg

Endret av turboknut
Lenke til kommentar
Nederland?

Nei, ikke Nederland. Den ble opprinnelig konstruert og produsert i Italia, da med 2-sylindret motor, men den ble også lisensprodusert i Frankrike under et annet merke- og modellnavn, da med en 1-sylindret motor som var nøyaktig halvparten så stor som den opprinnelige italienske rekkemotoren.

 

Karosserimessig var det ingen forskjeller på den franske og den italienske utgaven, så turboknut må nå godkjenne begge navn som riktige. Hvis han ikke kjenner begge disse to merke- og modellnavnene kan han kontakte meg per PM for å få fasiten.

 

Eller hvis ingen kommer med forslag innen rimelig tid, kan jeg avsløre begge svarene i tråden.

Lenke til kommentar

Den italienske utgaven het Lawil Varzina (åpen utgave) og Lawil City (lukket utgave). Den franske varianten het William. Bilene ble lansert i 1968 og var i produksjon til langt utpå 70-tallet. Lawil laget en like liten Lawil Log, med mer moderne enboksform, denne ble lansert i 1972. Mikrobilprodusenten Lawil lå i Milano.

 

Motoren i den italienske utgaven var en totakts rekketoer på en kvart liter som ga 12 hester og en toppfart på 70 km/t. Motoren i den franske utgaven var en totakts ener på en åttendedels liter (halvparten av den italienske). Denne hadde 6 hester og toppfart på 53 km/t.

 

Egenvekten på den åpne utgaven uten dører var 320 kg, med et tak, et par dørblad, hengsler og lukkemekanisme økte egenvekta til 350 kg. Bilen på bildet er en lukket utgave (City). Begge utgavene hadde 2 seter og begge utgavene var omtrent tjue cm bredere utvendig enn de var lange. Og når jeg nevner at bredden var en og en kvart meter, så kan dere selv regne ut lengden på hele bilen.

 

Og de bittesmå "trillebårhjula"? De var faktisk ekte bilhjul, med samme dimensjon som datidens Mini, det vil altså si at felgene hadde en diameter på 10 tommer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...