Gå til innhold

Militærpolitiet, er det relevant?


KOA1

Anbefalte innlegg

Hei,

 

sesjon del to nærmer seg med stormskritt og valget skal snart tas. Planen min er klar. Politihøgskolen i 2015. Spørsmålet er; hva skal jeg bruke året mellom videregående og PHS på? Min tanke er militærpolitiet, men jeg har endel spørsmål.

 

Er det noen som har hvert der (helst nylig) som kan fortelle litt og hva som skjer, hva er relevant til politiyrket og hva skjer som man helt klart drar nytte av? Alt fra rettslære og psykoligi til sertifikater er interessant å høre om. Håper noen kan svare på dette!

 

Også hvordan er det på sesjon del 2, hvis alt av tester og sånn blir godkjent. Hvor lenge må man da vente før man får et svar på evt. innkallelse til MP opptak eller hva det heter. Inrykk i Juli så når får man tidligst en bekreftelse på hvor man skal.

 

Plass i landet du skal tjenestegjøre bestemmes av?? Har man noen som helst påvirkning på det selv? Selv er jeg veldig klar på hvor jeg vil!

 

Har sikkert flere spørsmål også, men starter med disse.

 

Takk på forhånd :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det meste er relevant for politiyrket. Samfunnsvitenskap, informasjonssikkerhet / informatikk, idret, rettsvitenskap, sosiologi, etc. Politiet som en helhet gjør mye forskjellig, alt fra etterforskning av digitale spor til forebyggende samtaler med ungdom. Tror nok ikke det er en / en håndfull ting du kan gjøre eller ta (mtp utdannelse, kurs, etc) som gjør deg noe særlig mye mer relevant for utdannelsen enn sidemannen/dama. Det er tross alt bare snakk om et år. Livserfaringen du får på det ene året er nok mer verdt enn å prøve å finne ut et eller anna "formelt" du kan bevise (da igjen, mtp utdannelse, kurs, etc). Så tror nok ikke det er så viktig.

 

Kan ikke så mye om hvordan MP gjør det, kun etter samtale med en bekjent som nylig fullførte førstegangstjeneste der. Tjestested ble fordelt etter endt MP utdannelse og for å si det forenkelt: man søkte hvor man ville, de flinkeste fikk tildeling først.

P.s. med alle de mer konkrete spørsmålene du har om svar på sesjon del 1, innkallelse, etc, ring 03003 (Forsvarets nummer) som du sikkert allerede har fått informasjon om (står på alt av materiale Forsvaret sender ut mtp sesjon). Det er nok bedre å få svar fra dem, en at 5 forskjellige forumbrukere skal ha hver sin mening om ditt og datt, og ting forandrer seg. For alt jeg veit så er det feil det jeg sa mtp tildeling av tjenestested, de kan ha forandret det siden i fjor.

Lenke til kommentar

Det aller beste du kan gjøre, etter min mening, er å gå befalsskolen for MP. Da stiller du straks ganske sterk på opptaket til PHS. Jeg har et par kompiser som gjorde nettopp dette. Men dette vil koste deg 2 år, ett år befalsskole og ett år i jobb som MP-befal. Hvis du får deg jobb som MP-befal nordpå så jobber du også mye sammen med det sivile politiet, her har MP også sivil politimyndighet og du vil få et godt innblikk i hverdagen som politi og få med deg mange gode erfaringer. I tillegg til at du tjener gode penger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

MP har IKKE politimyndighet ovenfor sivile, verken i nord eller andre steder i landet. Unntaket er hvis de sivile befinner seg på/i umiddelbar nærhet av militært område, eller soldatene har et oppdrag hvor de er gitt begrenset politimyndighet (noe som ikke er gjort i en håndvending).

 

MEN MP har, i likhet med alle andre andre, rett til å pågripe personer (også sivilister) utenfor militært område på bakgrunn av fersk gjerning, ferske spor og skjellig grunn til mistanke ihht. Straffeprosesslovens §§171-176. Dette er dog ikke det samme som politimyndighet og er heller ikke unikt for MP i nord. Ellers er jo også nødverge/nødrett (Straffelovens §§ 47 og 48) relevant.

 

Pga. lange avstander er det dog ofte slik at det i praksis kun er MP som har kapasitet til å bedrive ordenspatruljer på tettstedene knyttet til leirene i nord (Andselv, Setermoen, Skjold...osv). Pga. den høye andelen soldater, er det også høy sannsynlighet for at unge menn man treffer på ute på disse stedene er soldater. Derfor blir det som regel MP som rydder opp i fyllebråk, selv om det skulle vise seg at en eller flere av de involverte er sivile. Disse må dog så raskt som mulig overleveres sivilt politi nettopp av den grunn at MP ikke har politimyndighet ovenfor sivile.

 

Da jeg gjennomførte førstegangstjenesten for en del år tilbake ble det sagt at det ikke var noe særlig fortrinn å ha MP-bakgrunn når man søkte PHS. Nå virker det som om pipa har fått en litt annen låt. Av det jeg har hørt, fremheves det særlig at man får en del trening i arrestasjonsteknikk og å oppdage tegn på ruspåvirkning. Ellers er jo unektelig det å jobbe som MP noe som medfører at en vokser en del på det personlige plan. Ofte jobber man selvstendig uten befal som forteller en hva som skal gjøres i ulike situasjoner, så erfaring med å ta beslutninger i pressede situasjoner er noe man definitivt får. Ikke bare-bare som 19-20 år gammel å bryte inn i et fylleslagsmål eller måtte rykke ut på en trafikkulykke ;)

 

Edit: Bare presisere at de fortrinnene jeg nevner over ikke har noe med opptaket til PHS å gjøre, men heller gjør enkelte ting under selve utdannelsen litt enklere.

Endret av Hugo_Hardnuts
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å berre ha vært vanlig militærpoliti er nok ikkje noke som gir deg ekstra fortrinn i forhold til eit opptak på politihøgskulen.

 

I enkelte tilfeller kan det til og med være litt negativ. Eg veit at i alle fall enkelte i politiet har ei oppfattning av at dei som fyrst har vært MP kanskje har ei litt for stor interesse av å være politi.

Befalsutdanninga er sjølvsagt noke heilt anna, men eg har ikkje inntrykk av at MP-befal vil være eit betre grunnlagg enn andre typer militært befal.

 

 

Eigentleg så ville eg anbefalt å søke på ei meir operativ avdeling i førstegangstjenesta. Eg trur at du vil ha meir nytte av eit år med våpentrening og feltliv, enn du vil ha av ei litt slapp førstegangstjeneste som MP når du skal søke deg inn på politihøgskulen.

Lenke til kommentar

MP har IKKE politimyndighet ovenfor sivile, verken i nord eller andre steder i landet. Unntaket er hvis de sivile befinner seg på/i umiddelbar nærhet av militært område, eller soldatene har et oppdrag hvor de er gitt begrenset politimyndighet (noe som ikke er gjort i en håndvending).

 

MEN MP har, i likhet med alle andre andre, rett til å pågripe personer (også sivilister) utenfor militært område på bakgrunn av fersk gjerning, ferske spor og skjellig grunn til mistanke ihht. Straffeprosesslovens §§171-176. Dette er dog ikke det samme som politimyndighet og er heller ikke unikt for MP i nord. Ellers er jo også nødverge/nødrett (Straffelovens §§ 47 og 48) relevant.

 

Pga. lange avstander er det dog ofte slik at det i praksis kun er MP som har kapasitet til å bedrive ordenspatruljer på tettstedene knyttet til leirene i nord (Andselv, Setermoen, Skjold...osv). Pga. den høye andelen soldater, er det også høy sannsynlighet for at unge menn man treffer på ute på disse stedene er soldater. Derfor blir det som regel MP som rydder opp i fyllebråk, selv om det skulle vise seg at en eller flere av de involverte er sivile. Disse må dog så raskt som mulig overleveres sivilt politi nettopp av den grunn at MP ikke har politimyndighet ovenfor sivile.

 

Da jeg gjennomførte førstegangstjenesten for en del år tilbake ble det sagt at det ikke var noe særlig fortrinn å ha MP-bakgrunn når man søkte PHS. Nå virker det som om pipa har fått en litt annen låt. Av det jeg har hørt, fremheves det særlig at man får en del trening i arrestasjonsteknikk og å oppdage tegn på ruspåvirkning. Ellers er jo unektelig det å jobbe som MP noe som medfører at en vokser en del på det personlige plan. Ofte jobber man selvstendig uten befal som forteller en hva som skal gjøres i ulike situasjoner, så erfaring med å ta beslutninger i pressede situasjoner er noe man definitivt får. Ikke bare-bare som 19-20 år gammel å bryte inn i et fylleslagsmål eller måtte rykke ut på en trafikkulykke ;)

 

Takk for svar!

 

 

Helt urelevant, men av ren nyskjerrighet; kan man få 160 i sertfikatet?

Lenke til kommentar

Dette er kun basert på hva jeg har hørt, så det kan hende det ikke stemmer:

Man sender ikke MP-soldater som kun avtjener førstegangstjeneste på 160-kurs lenger. Tidligere var det noen få som fikk dette avhengig av tjenestestilling og -sted. Hvordan det er med MP-befal vet jeg ikke.

 

Forresten: Har du planer om å bli MP, er det bare å begynne å pugge de paragrafene jeg nevnte over først som sist ;)

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Utrolig usikker på hva jeg skal gjøre!

 

Hadde det ikke hvert for vakta utfor slottet hadde det antagelig blitt HMKG...

Hør på "The Avatar" og gå befalsskole :wee:

En politistudent som allerede har ledelsesutdanning vil stå utrolig mye sterkere enn sidemannen/kvinnen.

Selv har jeg vel kun snakket med fire som enten gikk eller skulle gå politiutdanning men alle gikk eller hadde gått fgtj så jeg tviler på at man står veldig mye sterkere på papiret av den grunn.

Endret av Dudeliduu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...