Gå til innhold

For høy volt? (i7-4770k) OC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Istedenfor timer med Prime, vil jeg anbefale en halvtime Aida64. Hvis det ikke kræsjer på den halvtimen, tror jeg neppe det kræsjer av andre ting :)

 

Otl: hva kjøler bruker du?

 

Jeg bruker Aida og litt forskjellig egentlig. Men i alle fall Aida i 2-3 timer + Tech Arp x264 Benchmark. Den siste bruker over 8 timer, en god del over det. Lopper den på 50 second pass

Lenke til kommentar

Jeg kjører Prime95 i 24 timer når jeg klokker, dog en 24/7 klokk.

 

 

Fyrer også opp en del spill etterpå for å være sikker, spill som BF4.

 

Når temperaturen holder seg under 90*C med viftene kjørende på minimum og pcen er stabil er jeg fornøyd :)

 

Da er du sikker på at den holder.

 

Er det prime95 25.11 du kjører?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

 

Stiller meg også litt tvilende til kombinasjonen [email protected] og 75grader maks. Jeg har h100i, ikke IHS, og kommer over 90 grader i korte perioder i Aida med alt over 1.3v.

 

Ang OC: Viktig å sette opp SA. Jeg kunne gå endel ned på vcore ved å sette SA høyt. [email protected]

Jeg vet det høres tvilende ut, men jeg har testet med både intel extreme utility, core temp 1.0, sjekket bios og alt. Så ja er ganske utrolig. Så det jeg lurer på egentlig er om siden tempen min er såpass lav, så er det greit å ha 1.35v?

 

1,35V er da ikke spesielt mye. (det er litt selvsagt, men ikke noe skummelt høyt akkurat) På den hastigheten så får du nok mange herrens år. Sjelden de bare stopper plutselig også. Som regel så vil de etter en del år med hardt arbeid på høy spenning og frekvens rett og slett bli dårlgiere overklokkere. Kanskje må du øke spenningen litt til for å få de stabile, eller senke frekvensen bittelitt.

 

Min i7 920 klarte de første 2-3 årene 4,3 GHz på 1,43V. Men etter det så måtte jeg senke frekvensen til 4,2 GHz, og 4,1 GHz etter ca 5 år med høy OC.

 

Er ikke før du kommer til 1,5-1,6V at ting begynner å bli ganske høyt.

 

Ps: Husk å sjekk den faktiske spenningen. Hva du velger i BIOS har ingenting å si (det er bare hva HKet prøver å oppnå). Det er hva CPU-Z eller tilsvarende under last at du faktisk ser hva slags spenning du har.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Ikke bekymre deg over lusne 1.35 volt :)

 

4770k klarer så høyt som 1.55v sålenge temperaturene ikke er altfor høye.

 

Jeg har samme problem som deg, MÅ kjøre 1.35v for å oppnå 4.5GHz. All volt under 1.35 krasjer maskinen av på 4.5GHz.

 

Det er simpelten fordi det er forskjeller på enkelte chipper. Gode 4770-er klarer 4.5GHz på 1.3 volt, middels klarer 4.5GHz på 1.35v og dårlige 4770-er klarer som regel ikke over 4.2GHz uansett volt nesten.

 

De offisielt sett kjente OC-veggene er derfor 4.2GHz og 4.5GHz.

Dog er ikke volt noe du trenger å tenke så mye på. Som sagt, sålenge temperaturene er ok, gjerne under 85 grader kan du leke med volten som mye du vil nesten :)

Sålenge power phase motoren klarer å levere strømmen du ønsker :)

Lenke til kommentar

Hei.

 

Greia er ikke at jeg synes 1,35 er så mye, men jeg vil diale inn de andre settingsene som input voltage, sa , etc før jeg prøver å klokke høyere og sette enda høyere vcore. En god test for dette vil jo da være at jeg nå vet grensa for å bestå IBT på 4,6. hvis jeg kan fintune andre ting så jeg kan gå ned til f.eks 1,3 har jeg et bedre utgangspunkt for å nå høyere clocks som 4,8+ uten å bare mate på med spenning og la viftene gå for fullt.

 

(bruker en cooler master 240m med push pull corsair vifter)

 

edit: ah. trodde dere svarte meg :p

Endret av Daily-Drifter
Lenke til kommentar

det er en chip som også skal ha mer volt altså? er ikke hjemme nå så får ikke sett biosen.

 

hvilket kort har du og vil du poste settingsene du bruker på 4,8?

 

jeg kjører 4,6 stabilt og passer alle testene i intel burn test @ 1.325 volt nå

Jeg har MpowerMax. Settingsene mine er:

Vccin 1.808

Core 1.31 @4.8

Uncore/Ring 1.18 @4.3

SA 0.95 DDR 2133

Lenke til kommentar

4770k klarer så høyt som 1.55v sålenge temperaturene ikke er altfor høye.

 

Du skal ha et ekstremt godt eksemplar pluss ekstremkjøling for å klare det. Selv de med håndplukkede eksemplarer og H100i i push/pull pleier ikke gå mye over 1.3V (for å klare 4.8Ghz eller mer), siden temperaturene øker mye raskere enn frekvensen da (på fagspråket kaller man dette thermal runaway).

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Thermal runaway skjer ikke med PC prosessorer, da de har beskyttelse for det . (Maskinen skrur seg av over 100 grader ish) Som er godt under grensa for når du ville fått en thermal runaway med silisium brikke.

 

Ved høye spenninger og høyt strømforbruk så vil konsentrasjonen av varmeproduksjon være så høy at IHS/termisk pastaen blir en flaskehals. Dette skaper igjen en økning i delta T (tempforskjellen) som igjen vil skape en økning i varmeoverføring som til slutt vil stoppe temperaturøkningen.

 

Men at dette blir et problem på bare

1.3v hørtes rart ut. Men med å delidde vil kunne forbedre flaskehalsen betraktelig. Nå er h100i rimelig trasig til vannkjøling å vær så kan være at den ikke takler stort mer enn 1.3v. Men det er ikke noe verre enn å holde øye med tempen.

 

Ekstremkjøling vil skape en svært høy delta T som selvsagt vil gi en lav temp på kjernen, men da snakker vi om riiimelig mye høyere spenninger man gjerne tar i bruk.

 

På min Ivy-e så er ikke 1.55v-1.6v unormalt under last. Og 1.5v går fint uten noe ekstra fancy kjøling til vannet.

 

Nå er haswell noe mer kompakt, men effektforbruket langt lavere.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Thermal runaway skjer ikke med PC prosessorer, da de har beskyttelse for det . (Maskinen skrur seg av over 100 grader ish) Som er godt under grensa for når du ville fått en thermal runaway med silisium brikke.

 

Om du leser definisjonen så vil jeg fortsatt påstå at det skjer, men det er selvfølgelig satt inn stopper for det:

 

"Thermal runaway refers to a situation where an increase in temperature changes the conditions in a way that causes a further increase in temperature, often leading to a destructive result. It is a kind of uncontrolled positive feedback."

 

Med andre ord så kommer man til et tidspunkt hvor temperaturen vil øke mye raskere enn det du klarer å øke frekvensen.

 

1.3v hørtes rart ut. Men med å delidde vil kunne forbedre flaskehalsen betraktelig. Nå er h100i rimelig trasig til vannkjøling å være.

 

Ca 1.3V er det OC3D og Linus Tech Tips' sine håndplukkede eksemplarer krever for å klare 4.8Ghz. Asus har også gjort en hel rekke tester med haugesvis av eksemplarer for å finne de beste. De lå også på dette nivået. Enda mer bevis.

 

Haswell er ikke gode overklokkere uansett, så med alt det jeg har lest er dette gode resultater.

 

Delidd = null garanti

Endret av ahpadt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Thermal runaway skjer ikke med PC prosessorer, da de har beskyttelse for det . (Maskinen skrur seg av over 100 grader ish) Som er godt under grensa for når du ville fått en thermal runaway med silisium brikke.

 

Om du leser definisjonen så vil jeg fortsatt påstå at det skjer, men det er selvfølgelig satt inn stopper for det:

"Thermal runaway refers to a situation where an increase in temperature changes the conditions in a way that causes a further increase in temperature, often leading to a destructive result. It is a kind of uncontrolled positive feedback."

 

Med andre ord så kommer man til et tidspunkt hvor temperaturen vil øke mye raskere enn det du klarer å øke frekvensen.

 

1.3v hørtes rart ut. Men med å delidde vil kunne forbedre flaskehalsen betraktelig. Nå er h100i rimelig trasig til vannkjøling å være.

 

Ca 1.3V er det OC3D og Linus Tech Tips' sine håndplukkede eksemplarer krever for å klare 4.8Ghz. Asus har også gjort en hel rekke tester med haugesvis av eksemplarer for å finne de beste. De lå også på dette nivået. Enda mer bevis.

 

Haswell er ikke gode overklokkere uansett, så med alt det jeg har lest er dette gode resultater.

 

Delidd = null garanti

Thermal runaway i denne situasjonen har lite med frekvensen å gjøre. Du kan heller ikke si at temperaturen øker mer enn frekvensen. En frekvensøkning gir en linær og lik økning i effekt.

 

En økning i temp skaper igjen en økning i strømlekkasje som på et gitt nivå er så høy at den er større enn økningen av varmeoverføringen. (Pga høyere delta-T)

 

Når dette punktet nås så vil en videre temperaturøkning føre til en uungåelig død forbprosessoren (om strømmen ikke kuttes)

 

Dette punktet blir nådd langt over 100 grader på en prosessor og vil følgelig aldri kunne nåes. Og det er derfor ikke nødvendig å nevne i denne sammenhengen.

 

Nå tror jeg ikke helt vi er på samme plan. Det kan godt hende noen chips klarer 4,8GHz på 1.3v. Men med høyere spenning så bør du kunne klare dette med langt flere chips.

 

Har dårlig chip selv på Ivy-E men med høy nok spenning så klarer den 5GHz. :-)

 

Samme har skjedd for alle mine chips. En del ekstra spenning har gitt gode resultater.

 

Er du ivrig OC'er så bryr du deg ikke så mye om delidd. Så det må mn bare overveie selv. :-)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Ellers er jeg enig i at man kommer til en mur på alle chips hvor du trenger alt for høy spenningsøkning for å øke tempen videre.

 

Dette ville igjen gitt en økning i temp som ville forhindret deg fra vidre OC.

 

Dette kan bare overkommes med Lavere temp i utgngspunktet. Ofte så mye lavere at du trenger ekstremkjøling for å komme deg forbi denne muren.

 

Men det er altså ikke thermal runaway. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...