Gå til innhold

Samletest: De beste smartmobilene 2013


Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Sliter også litt med å se den alt for store fascinasjonen for Sony Xperia Z1? Riktignok en flott telefon, og en av de beste Androidalternativene på markedet per i dag, men Amobil.no har jo hauset opp denne som en slags guds gave til verden helst siden sin preview av telefonen og det ser aldri ut til å ta en stopp. For meg virker det som om dere mener dette er den beste mobiltelefonen på markedet i dag med temmelig solid margin men jeg har tilgode å helt forstå hvorfor dere mener det, hva er det som egentlig gjør denne et lite hestehode bedre enn alt annet, på så godt som alt og ingenting?

 

Nå har jeg aldri vært noen stor fan av Samsung eller Androidtelefoner generelt, men jeg får leke meg med de fleste relevante mobiltelefoner som kommer til Norge og for meg har ikke Sony Xperia Z1 vært i nærheten av å skille seg ut i en så positiv grad som dere skisserer her og i anmeldelsene deres. Og jeg sliter med å se hva som gjør Sony Xperia Z1 så mye bedre som andre attraktive alternativer som blant annet Samsung Galaxy S4 (selv om jeg riktignok ikke kan fordra TouchWiz..), HTC One osv.. Og hvorfor hevder ikke Samsung Galaxy S4 Active seg bedre, hva er det som er så mye dårligere med denne modellen sammenlignet med de andre på listen som gjør at den faller bak?

 

Hovedproblemet mitt med Sony Xperia Z1 er fremdeles skjermbeskytteren som kommer med default, som folk naturligvis kan være vågale å forsøke å fjerne om de ønsker men denne gir da vitterlig en ganske så redusert inntrykk av skjermen som virker mer blass, med dårligere innsynsvinkel og ikke minst et blåskjær i fargene som knapt noen av de andre telefonene på topplisten her har, som for min del ene og alene gjør at den havner nedover på listene i min bok ta skjermen er selve hovedkjernen til opplevelsen på smarttelefoner hvor fargespekter, kalibrering og opplevelse er utrolig viktig for helhetsinntrykket.

 

 

Ellers så blir denne listen litt overflødig om du spør meg, for meg virker det som dere strengtatt mener at telefon 1-6/7 på lista egentlig er likeverdige også bare rangerer de dere bare for å ha rangert dem. Dere kunne mye heller bare ha laget en artikkel hvor dere nevner styrker og svakheter med de forskjellige, nå føler jeg at dere bare ender opp med å skape en slags falsk illusjon for lesere at enkelt modeller er bedre enn andre når det strengtatt ikke er tilfellet da det bare er snakk om forskjeller i personlige preferanser som avgjør. Etter å lese dette her så sliter jeg veldig med å forstå hva i allverden som egentlig gjør den ene Android modellen dårligere eller bedre enn den andre. Minimalt med konstruktiv og informativ informasjon og forklaring rundt de forskjellige modellene og hva som faktisk gjør at de blir rangert slik som de faktisk blir.

 

 

Og når det gjelder Windows Phone så sliter jeg litt med å forstå hvorfor en modell som Nokia Lumia 1020 kommer på lista og en modell som Lumia 925 ikke kommer inn på lista, jeg vil driste meg til å påstå at for de fleste brukere så vil faktisk Lumia 925 være en langt mer praktisk og reell modell på grunn av tykkelse, vekt og formfaktor med bedre byggekvalitet med tilnærmet identisk innmat til en lavere pris enn 1020, eneste 1020 kan skryte på seg er det litt unormale og solide kamera, som blir en slags nisje i markedet når alt kommer til alt, kamera til Lumia 925 er veldig, veldig bra det også og jeg tror den mye penere og mer attraktive innpakningen til telefonen gjør den til en mye mer aktuell og relevant telefon for folk flest.

 

Og igjen så understreker det litt av poenget mitt med at det blir idiotisk å rangere telefoner som tilsynelatende er jevngode hvor kun personlige preferanser som skiller dem. For spør du meg så er ikke 1020 bedre enn 925 eller andre veien, spørsmålet blir bare om kunden ønsker å ofre design, vekt, tykkelse og formfaktor for et usedvanlig bra mobilkamera eller ikke. Det finnes jo ikke noe fasit svar, noe rett og galt på det spørsmålet og da syntes jeg det blir feil å fremstille den ene modellen som det bedre alternative over det andre.

Angående WP mobilene så har jo 1020 masse som 925 mangler, og mer av ting 925 har. Her kan vi vel nevne bl.a dobbelt så stor lagringsplass, dobbelt så mye ram, noice cancelling mikrofon og thetering støtte som ting folk ofte liker. Mange betaler litt mer for å få det 925 mangler, mens andre ikke trenger det. Like er de langtfra.

 

Z1 handler vel om at man får en mobil i glass og metall som er vanntett og fullstappet med teknologi. Den kombinasjonen får du ikke andre steder. Skal man ha det aller beste og ikke MÅ ha iphone eller windows phone har man kun det ene valget. Alternativet er å gå for en plasttelefon og/eller kutte i spesifikasjonene.

 

Om størrelsen, os, merke, osv spiller noen rolle så er det ikke verdens beste for alle.

 

Det er alle gode telefoner, men det er samtidig store forskjeller mellom dem og hvem som er best for hver enkelt handler jo om hva man personlig legger vekt på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Det skal være en ekstra mikrofon som fanger opp bakgrunnstøy og fjerner dette slik at samtalekvaliteten blir bedre. Tethering (bruke mobil som router) skiller visstnok også. Det er ofte mye feil i sammenligningstabellene så vet ikke om det er tilfelle eller kun en manglende oppføring, men sjekker man f.eks her:
http://www.phonearena.com/phones/compare/Nokia-Lumia-1020,Nokia-Lumia-925/phones/7876,7850

ser man forskjellene. 1020 har visstnok også polariseringsfilter.

Lenke til kommentar

 

 

Strengt tatt er det ikke så mange som leter etter Windows-mobiler heller

Godt det poengteres.

Rart at de kan skrive det samtidig som de lager en slik artikkel som denne.

 

http://www.mobilen.no/artikler/jubeltall-for-windows-phone/154720

 

Men man kan jo spørre seg hvorfor ingen leter etter en Windows Mobil? Folk flest aner rett og slett ikke at det eksisterer, eller de aner ikke betydningen av begrepet OS. Og om noen ikke blir fortalt at noe er et valg, etterspørres det heller ikke. Og etterspørres det ikke, havner det ikke i butikken, osv.

 

For en tid tilbake var iPhone og iPad ensbetydende med smartmobil og nettbrett. Det var de to navnene alle kjente til. Android var ukjent, og folk snakket om Samsung, Nokia etc. Nå har Galaxy omsider blitt et navn folk kjenner til, experia har også kommet litt inn i varmen.

 

Og så lenge det ikke kommer en enhet som er helt unikt, vil det ta tid å "lære" folk om alternativer. Og når alle spør om noe, er det det butikkene har. Hvor lang tid gikk det fra det kom gode androide nettbrett som støvet ned på bortgjemte reoler til butikkene sluttet med egne opphøyde iPad stands midt på gulvet? Men hvorfor skulle de det? iPad var noe folk spurte etter, det fungerte godt, og de slapp å ta risikoen med å anbefale noe annet. For å anbefale noe annet er faktisk en kjemperisiko hvis en bruker har det minste av forventninger på forhånd.

 

Hvorfor er Samsung en TV alle skal ha for eksempel? Jo, fordi de en periode leverte de beste TV'ene i prissegmentet folk flest kunne kjøpe TV i. Nå skal alle ha Samsung fordi naboen har det og mener det er en god TV. Det hjelper lite at både Sony og spesielt Philips jevnt over leverer TV'er med bedre bildekvalitet.

 

Det er rett og slett slik markedet fungerer.

Lenke til kommentar

Synes journalisten er litt amatør når han sier at det; er bare iPhone som har bestemt telefoner skal ha en - 1 - størrelse på smarttelefoner. Alle de andre leverandøren har i alle fall bestemt at deres beste telefoner bare leveres i monsterstørrelse. Hvorfor har iPhone bedre kvalitet på sine skjermer og bedre presisjon i tastaturet? - og det til tros for at de er i størrelse lommevennlig.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Det de gjør bra med iphone er å fokusere på hva folk flest bruker mobilen til og rendyrke det. Det inkluderer at man skal rekke over hele skjermen med en tommel og at alle skal få oppdateringer med en gang.

 

Konsekvensen av dette er at man ikke får byttet ut og tweeket alt og enhver. Det betyr at man ikke kan sette et antivirus som administrator for å tilby ekstrem sikkerhet og fjernslettingsmuligheter.

 

Man får heller ikke lagt inn applock løsninger som ingen har klart å omgå, og man får ikke brukt NFC som adgangskontroll på jobben eller nøkkelkort på hoteller.

 

Man rendyrker noen funksjoner i bytte mot å fjerne endel muligheter.

 

Android gjør det motsatte. De rendyrker mulighetene, i bytte mot at ting ikke blir rendyrket. Det gjør bl.a at oppdateringer ikke kommer til alle modeller, dockingstasjoner sjelden er laget for android og at bilprodusenter velger iphone isteden for android når menyer skal etableres.

 

Årsaken til at WP sliter er mange. Flisløsningen gjør at man ikke kan ha wallpapers, og de fokuserte mye på knallfarger fremfor stilige modeller i svart.

Spesifikasjonsmessig la de seg aldri på topp, og mange hater microsoft.

 

Mange ble sviktet når WP7 ikke kunne oppdateres til WP8 og folk fryktet historien ville gjenta seg med WP9.

 

Windows fliser fikk også masse negativ omtale som spredde seg til telefonene.

 

Manglende VPN støtte var dealbreaker for bl.a firma, og folk hadde også valgt mellom iphone og android og kjøpt tilbehør og apper til dem.

 

Når WP så ble knyttet til Nokia mente mange at Nokia var utdatert og sammenlignet det mot symbian.

 

Når så produsenter trakk seg, it journalister pumpet ut negativ omtale osv følte mange at WP var et synkende skip de ikke ville satse på.

 

Skulle man først plukke ut de beste fra hvert OS burde man også tatt med Blackberry, Firefox mobiler, Bada, Tizen og alle andre mer eller mindre kjente OS.

Lenke til kommentar

Problemet, slik jeg ser det, med smartmobiltester og sammenlikninger som dette er at de viktigste aspektene (igjen, etter min mening) aldri blir tatt med. En smarttelefon er til for å kommunisere. For alt annet har man nettbrett og data. Så samtalekvalitet og signal/dekningskvalitet samt hvordan OS-et håndterer basic kommunikasjon burde vært blant det viktigste i slike tester, men slike ting blir sjelden, eller aldri, testet.

 

I løpet av de siste ti årene med smarttelefoner har jeg hatt, eller testet, de aller fleste merkene og operativsystemene. Jeg kjøper aldri en telefon etter hvilke som er mest populære, og jeg har aldri hatt en telefon som har kommet best ut i vanlige tester, slik som Amobil sine. Jeg velger, etter nøye omtanke (det er tross alt snakk om mye penger), den telefonen som passer mine behov best. Hvilket jeg mener alle burde gjøre - samtidig som jeg ser at de færreste faktisk gjør det.

 

Min smarttelefon koster like mye som de telefonene helt i toppsjiktet her, men allikevel har den aldri blitt testet av Amobil. Det er den eneste smartmobilen på markedet i dag som virkelig kan smykke seg med tittelen: et skikkelig kommunikasjonsverktøy. Den tar ikke de beste bildene, ei heller har den mest apps eller den største skjermen (det har man nettbrett til!), men den har det beste OS-et når det kommer til kommunikasjon og fleroppgavekjøring. I tillegg har den (som den eneste på markedet per i dag) et fysisk qwerty tastatur, den beste wi-fi antennen jeg har vært borti i en telefon (bedre enn en 10" iPad), glimrende dekning og fantastisk talekvalitet.

 

Poenget mitt er bare det at slike sammenlikninger og tester som dette ser ut til å vektlegge specs og utseende og liknende overfladiske ting mer enn reelle nytteting, etter min mening selvfølgelig. :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Problemet, slik jeg ser det, med smartmobiltester og sammenlikninger som dette er at de viktigste aspektene (igjen, etter min mening) aldri blir tatt med. En smarttelefon er til for å kommunisere. For alt annet har man nettbrett og data. Så samtalekvalitet og signal/dekningskvalitet samt hvordan OS-et håndterer basic kommunikasjon burde vært blant det viktigste i slike tester, men slike ting blir sjelden, eller aldri, testet.

 

I løpet av de siste ti årene med smarttelefoner har jeg hatt, eller testet, de aller fleste merkene og operativsystemene. Jeg kjøper aldri en telefon etter hvilke som er mest populære, og jeg har aldri hatt en telefon som har kommet best ut i vanlige tester, slik som Amobil sine. Jeg velger, etter nøye omtanke (det er tross alt snakk om mye penger), den telefonen som passer mine behov best. Hvilket jeg mener alle burde gjøre - samtidig som jeg ser at de færreste faktisk gjør det.

 

Min smarttelefon koster like mye som de telefonene helt i toppsjiktet her, men allikevel har den aldri blitt testet av Amobil. Det er den eneste smartmobilen på markedet i dag som virkelig kan smykke seg med tittelen: et skikkelig kommunikasjonsverktøy. Den tar ikke de beste bildene, ei heller har den mest apps eller den største skjermen (det har man nettbrett til!), men den har det beste OS-et når det kommer til kommunikasjon og fleroppgavekjøring. I tillegg har den (som den eneste på markedet per i dag) et fysisk qwerty tastatur, den beste wi-fi antennen jeg har vært borti i en telefon (bedre enn en 10" iPad), glimrende dekning og fantastisk talekvalitet.

 

Poenget mitt er bare det at slike sammenlikninger og tester som dette ser ut til å vektlegge specs og utseende og liknende overfladiske ting mer enn reelle nytteting, etter min mening selvfølgelig. :)

Da er vi to som prioriterer likt..

Lenke til kommentar

 

 

Problemet, slik jeg ser det, med smartmobiltester og sammenlikninger som dette er at de viktigste aspektene (igjen, etter min mening) aldri blir tatt med. En smarttelefon er til for å kommunisere. For alt annet har man nettbrett og data. Så samtalekvalitet og signal/dekningskvalitet samt hvordan OS-et håndterer basic kommunikasjon burde vært blant det viktigste i slike tester, men slike ting blir sjelden, eller aldri, testet.

 

I løpet av de siste ti årene med smarttelefoner har jeg hatt, eller testet, de aller fleste merkene og operativsystemene. Jeg kjøper aldri en telefon etter hvilke som er mest populære, og jeg har aldri hatt en telefon som har kommet best ut i vanlige tester, slik som Amobil sine. Jeg velger, etter nøye omtanke (det er tross alt snakk om mye penger), den telefonen som passer mine behov best. Hvilket jeg mener alle burde gjøre - samtidig som jeg ser at de færreste faktisk gjør det.

 

Min smarttelefon koster like mye som de telefonene helt i toppsjiktet her, men allikevel har den aldri blitt testet av Amobil. Det er den eneste smartmobilen på markedet i dag som virkelig kan smykke seg med tittelen: et skikkelig kommunikasjonsverktøy. Den tar ikke de beste bildene, ei heller har den mest apps eller den største skjermen (det har man nettbrett til!), men den har det beste OS-et når det kommer til kommunikasjon og fleroppgavekjøring. I tillegg har den (som den eneste på markedet per i dag) et fysisk qwerty tastatur, den beste wi-fi antennen jeg har vært borti i en telefon (bedre enn en 10" iPad), glimrende dekning og fantastisk talekvalitet.

 

Poenget mitt er bare det at slike sammenlikninger og tester som dette ser ut til å vektlegge specs og utseende og liknende overfladiske ting mer enn reelle nytteting, etter min mening selvfølgelig. :)

Da er vi to som prioriterer likt..

Jeg sier bare: Heia BlackBerry :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fysisk tastatur. Da blir telefonen lett klumpete med en ok skjerm i lommevennlig størrelse. Med iPhone 5 så savner jeg ikke fysiske taster.

Derimot er iPhone primitiv på tastatur som forstår hva du vil skrive slik som SwiftKey. Dessuten har iPhone en primitiv logg for telefonsamtaler. Her er ikke samlet logg til spesifikke kontakter, slik som i Android. Dette med kontakt med internett. Hva skal vi med alle duppedittene som Smarttelefonene har, når tilgangen kun er via Edge og slettes ikke 3 G . Denne 4 G reklamen er fjollete. Det er sjelden 4 G påtreffes langs E-6 eller E- 18 i tettbygd strøk på Østlandet eller Sverige.

Lenke til kommentar

Fysisk tastatur. Da blir telefonen lett klumpete med en ok skjerm i lommevennlig størrelse. Med iPhone 5 så savner jeg ikke fysiske taster.

Derimot er iPhone primitiv på tastatur som forstår hva du vil skrive slik som SwiftKey. Dessuten har iPhone en primitiv logg for telefonsamtaler. Her er ikke samlet logg til spesifikke kontakter, slik som i Android. Dette med kontakt med internett. Hva skal vi med alle duppedittene som Smarttelefonene har, når tilgangen kun er via Edge og slettes ikke 3 G . Denne 4 G reklamen er fjollete. Det er sjelden 4 G påtreffes langs E-6 eller E- 18 i tettbygd strøk på Østlandet eller Sverige.

 

Min Q10 er ikke spesielt klumpete, og langt mindre i størrelse enn så og si alle andre i den prisklassen. Skjermen er ikke stor, men stor nok til alt jeg bruker den til. Til alt annet har jeg et nettbrett og en Mac. Jeg er enig med deg at iPhone er overlegen de aller fleste (samtlige?) Android-telefoner når det kommer til å skrive på skjermen. Dog er de nye BlackBerry 10 enhetene - de uten fysisk tastatur - overlegne iPhone igjen. BlackBerry 10 er også overlegen når det kommer til den prediktive ordboken.

 

Ang. 4G, enig. Jeg hadde aldri 4G i Norge, men i utlandet nyter jeg godt av 4G dekningen. :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Har blandet forhold til de ulike tastaturløsningene.

 

Fysisk tastatur handler om en raskere og mer presis respons samt at man får full skjerm uten et tastatur som sluker minst halvparten av skjermen.

 

Skjermtastatur handler om at man kan forandre tastaturet bl.a med rene æ, ø, å knapper og veksle mellom stående og liggende tastatur. Skjermtastatur kan også tilpasses hva man gjør slik at f.eks musikkontrollknappene er annerledes enn sms tastaturet.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...