Gå til innhold

Test: Apple iMac 27" 2013


Anbefalte innlegg

 

Den er fortsatt stasjonær og det er ikke bare Apple som lager AIO's. Å skrive at man vil ha DENNE og ikke en stasjonær blir feil uansett hvordan du vrenger på det :)

 

Beklager hvis det er flisespikkeri, men jeg er slem i jula. Ta en :xmas: bland med :devil: så får du the Grinch som det dessverre ikke er en smiley av :p

 

Men du må vell helt ærlig innrømme at det å ha en stasjonær kasse, med dedikert skjerm, medfølgende kabler og det hele blir en litt annen løsning? Det blir litt som en som er ute etter en ultrabook bærbar plutselig ikke skal kunne fraskrive seg svær drog av noen workstation og / eller gaming bærbare bare fordi de begge tekniske sett faller innunder kategorien "bærbar".

 

Han sier enkelt og greit at det er temmelig uaktuelt med noen annen form for stasjonær enn en iMac i stua på grunn av AIO og design, og det er jo en ganske så greit og helt rimelig og fair vurdering av han å ta når alt kommer til alt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

overpriset som alle Apple produkter.

 

Tja, ser vi kun på maskinvaren så er den ikke billig nei men med et godt IPS-panel medberegnet i prisen så er den ikke vannvittig overpriset når alt kommer til stykke.

 

Men når vi ser på den som et AIO alternativ så finnes det vell knapt noe særlig på markedet som klarer å matche denne når det kommer til kombinasjonen ytelse / design / kvalitet / pris. Pek meg gjerne til eksisterende alternativer innen AIO klassen som er billigere, like god maskinvare, design og kvalitet.

 

Det er ikke sånn at alle produkter på markedet handler om "gi mest ytelse for alle penga". Dette er et klassisk produkt som retter seg inn på en spesifikk målgruppe i markedet, og det er de som ønsker seg en snasen All-in-One stasjonær maskin, med minimalt av cable management, greit ytelse, god skjerm og flott design. Veldig enkelt og effektiv i bruk, minimalt å forholde seg til osv osv.. Det er så absolutt et marked for dette da iMac de siste årene har vært en av de best selgende stasjonære på markedet så noe gjør jo Apple riktig ellers så hadde det jo aldri solgt.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mottok min 27" iMac forrige mandag og er storfornøyd så langt. Bor i en liten leilighet som student, så for å få en stasjonær datamaskin i stua måtte jeg ha en iMac for å tilfredsstille min bedre halvdel.

Kostet på meg i7 prosessor, 780, 3TB fusion drive og oppgraderte til 32GB RAM fra Corsair.

Installerte Windows 8.1 på en 400GB partisjon til spill, og ytelsen i spill har imponert meg. Hadde ikke forventet at jeg kunne spille BF4 i 2560*1440 med høye grafikkinnstillinger fint. Selv etter noen timer med BF4 kan man knapt høre maskinen, noe som imponerer meg. Alt i alt veldig fornøyd, men det kan man jo også forvente av et produkt til denne prisen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Er ikke dette en stasjonær PC??

 

Vel, RamGuy kom meg i forkjøpet:

 

 

Men du må vell helt ærlig innrømme at det å ha en stasjonær kasse, med dedikert skjerm, medfølgende kabler og det hele blir en litt annen løsning? Det blir litt som en som er ute etter en ultrabook bærbar plutselig ikke skal kunne fraskrive seg svær drog av noen workstation og / eller gaming bærbare bare fordi de begge tekniske sett faller innunder kategorien "bærbar".

Sammenligningen mellom ultrabook og en svær Alienware-slepbar pc er jo absolutt gyldig. To veldig forskjellige løsninger, både funksjonsmessig og ikke minst utseendemessig.

 

Bor i en liten leilighet som student, så for å få en stasjonær datamaskin i stua måtte jeg ha en iMac for å tilfredsstille min bedre halvdel.

...Installerte Windows 8.1 på en 400GB partisjon...

Dette er jo akkurat det samme scenarioet som jeg snakket om. Har man en eksisterende estetisk sans så ser man problemstillingen ved å ha en stasjonær pc stående i stuen. Med en windows-partisjon får jo man også det beste fra begge verdener!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har dere merket noe til screen burn på imac 2013? Har en imac late 2012 (27", samme chassis som denne). Er plaget med screen burn. Etter noen timer med samme programmet på skjermen så ser jeg enda bildet når jeg lukker programmet. Merket dette først da jeg hadde maskinen stående på en stund med utorrent på skjermen. Når jeg minimerte programmet og så bakgrunnsbildet mitt med ett svakt bilde av utorrent ble jeg forbanna! Forsvant ikke etter restart, men etter en god stund (noen timer, husker ikke hvor lenge) med screensaver på så var det borte. Lest i flere forum at det er mange som har det problemet. Nå er screensaveren på etter 5 min...

 

Her er et bilde av en imac 27" (late 2012) med tilsvarende problem som jeg opplever:

P1120416.jpg

 

Prøv å sette imacen på noen timer med bilde av ett sjakkbrett (visstnok veldig populært for tiden) og se om det samme skjer med de nye imacene.

Endret av Xeesi
Lenke til kommentar

Pc for "dummis"

Jeg kunne ikke tenke meg å betale kr 16000.- for en slik pc når jeg kan bygge en bedre for kr.6000.- og da kan jeg oppdatere og oppgradere så mye jeg vil uten å drasse på skjermen/pc rund i byen for å få dette gjort.

 

Morsomt hvordan "alle" som er såpass store i kjeften og kommer med slike uttalelser ikke kommer med henvisninger til noe som helst som faktisk koster 6'000kr og er BEDRE. Kom gjerne med link til et oppsett du mener er bedre på alle måter, inneholder alt fra skjerm, tastatur, høyttalere, mus og det hele til 6'000kr eller mindre. Jeg venter i spenning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tja, ser vi kun på maskinvaren så er den ikke billig nei men med et godt IPS-panel medberegnet i prisen så er den ikke vannvittig overpriset når alt kommer til stykke.

 

Men når vi ser på den som et AIO alternativ så finnes det vell knapt noe særlig på markedet som klarer å matche denne når det kommer til kombinasjonen ytelse / design / kvalitet / pris. Pek meg gjerne til eksisterende alternativer innen AIO klassen som er billigere, like god maskinvare, design og kvalitet.

 

Det er ikke sånn at alle produkter på markedet handler om "gi mest ytelse for alle penga". Dette er et klassisk produkt som retter seg inn på en spesifikk målgruppe i markedet, og det er de som ønsker seg en snasen All-in-One stasjonær maskin, med minimalt av cable management, greit ytelse, god skjerm og flott design. Veldig enkelt og effektiv i bruk, minimalt å forholde seg til osv osv.. Det er så absolutt et marked for dette da iMac de siste årene har vært en av de best selgende stasjonære på markedet så noe gjør jo Apple riktig ellers så hadde det jo aldri solgt.

 

 

Kan man i helhet regne med det i prisen dog? Skjermen er vesentlig mer ubrukelig og lite fleksibel enn en tradisjonell skjerm, å regne fullpris for det vil bare gjelde for ett spesielt utvalg.

 

Ellers så er jeg enig i at dette er ett nisje-produkt, og det er ikke noe problem med nisjeprodukter i seg selv. Det er bare det at apple ikke leverer stasjonære som ikke er ett nisje-produkt, og da blir det med ett potensielt veldig dyrt om man vil ha OSX. Hva om jeg ikke trenger en alt-i en, men vil ha en ganske kraftig stasjonær?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Kan man i helhet regne med det i prisen dog? Skjermen er vesentlig mer ubrukelig og lite fleksibel enn en tradisjonell skjerm, å regne fullpris for det vil bare gjelde for ett spesielt utvalg.

 

Ellers så er jeg enig i at dette er ett nisje-produkt, og det er ikke noe problem med nisjeprodukter i seg selv. Det er bare det at apple ikke leverer stasjonære som ikke er ett nisje-produkt, og da blir det med ett potensielt veldig dyrt om man vil ha OSX. Hva om jeg ikke trenger en alt-i en, men vil ha en ganske kraftig stasjonær?

 

AtW

Helt enig at de priser seg ut når det gjelder OSX, de som vil ha noe kraftigere må vel velge den nye mac pro. Men der oppstår igjen problemet at den er hinnsides dyr.

Eneste jeg kan tenke meg som kan være løsningen på dette er å kjøpe en maskin og installere osx selv?

Eller er det noe jeg glemmer her?

Lenke til kommentar

Har dere merket noe til screen burn på imac 2013? Har en imac late 2012 (27", samme chassis som denne). Er plaget med screen burn. Etter noen timer med samme programmet på skjermen så ser jeg enda bildet når jeg lukker programmet. Merket dette først da jeg hadde maskinen stående på en stund med utorrent på skjermen. Når jeg minimerte programmet og så bakgrunnsbildet mitt med ett svakt bilde av utorrent ble jeg forbanna! Forsvant ikke etter restart, men etter en god stund (noen timer, husker ikke hvor lenge) med screensaver på så var det borte. Lest i flere forum at det er mange som har det problemet. Nå er screensaveren på etter 5 min...

 

Her er et bilde av en imac 27" (late 2012) med tilsvarende problem som jeg opplever:

P1120416.jpg

 

Prøv å sette imacen på noen timer med bilde av ett sjakkbrett (visstnok veldig populært for tiden) og se om det samme skjer med de nye imacene.

Ville tatt den med inn på nærmeste Eplehus og fått skjermen byttet :-)

Lenke til kommentar

 

Kan man i helhet regne med det i prisen dog? Skjermen er vesentlig mer ubrukelig og lite fleksibel enn en tradisjonell skjerm, å regne fullpris for det vil bare gjelde for ett spesielt utvalg.

 

Ellers så er jeg enig i at dette er ett nisje-produkt, og det er ikke noe problem med nisjeprodukter i seg selv. Det er bare det at apple ikke leverer stasjonære som ikke er ett nisje-produkt, og da blir det med ett potensielt veldig dyrt om man vil ha OSX. Hva om jeg ikke trenger en alt-i en, men vil ha en ganske kraftig stasjonær?

 

AtW

 

Apple har ikke noe reelt alternativ til brukere som deg, men så har aldri Apple vært et selskap som sikter seg inn på treffe alle potensielle brukerscenarioer der ute. Apple er et selskap som alltid har basert seg på sin nisje av brukere, som til gjengjeld gjerne er en svært trofast og fornøyd kundegruppe som Apple tilsynelatende klarer å tjene mer enn gode nok penger på.

 

Fremfor å forsøke å bite over hele markedet så fortsetter Apple i et forsøk på å tilfredsstille den lojale og trofaste kundegruppen de allerede har og ser ut til å være svært vellykket med det. Kritikken din er helt berettiget den, og konklusjonen er vell den at iMac er et veldig snasent alternativ innenfor den kundekategorien Apple sikter seg inn på med produktet, intet mer og intet mindre. Den selger godt, de som kjøper den er generelt svært godt fornøyde osv osv..

 

 

Ønsker du OS X så må du dessverre ta til takke med et av de alternativene som eksisterer på markedet per i dag, eller så må du belage deg på litt heksebryggeri via Hackintosh osv.. Trist for noen som foretrekker det å bygge selv osv osv.. Men Apple har jo vist ganske så greit de siste årene at de fokuserer på sin kjernegruppe av brukere, de fokuserer på å levere produkter hvor kundene må tenke på så godt som ingenting, de skal bare plukke ut det produktet de følger passer best med tanke på design, også skal Apple sørge for at det finnes et par alternativer med god nok ytelse til å tilfredsstille de fleste av sin kundegruppe som stortsett er Ola og Kari Nordmann, helt gjennomsnittlige forbrukere som er ute etter et raskt, enkelt og effektivt system, med så lite dilldall som mulig hvor det bare er å ta maskinen ut av esken, koble til strømkabalen og du er igang, med god nok ytelse til å tilfredsstile de fleste sine dagligdagse behov osv osv.. Faller du ikke innunder denne kundegruppen så er du fort ute i kulden hos Apple, og det er selvfølgelig synd for det disse gjelder men da er jo Apple såpass reale at de sier det rett ut at du ikke er en bruker de fokuserer på og så enkelt er det faktisk.

Lenke til kommentar

Synes ikke denne maskinen passer særlig bra til gruppen du skisserer, altså folk som vil ha så lite dilldall som mulig og god nok ytelse til enkle behov, maskinen koster nesten 20 tusen. Det passer til en nisje, men ikke så godt til den nisjen i mine øyne.

 

AtW


Skjermen er jo fantastisk. iMac har jo blant de beste kalibrerte skjermene på markedet for forbrukere. Hvordan kan man si at den er ubrukelig? Bare fordi den har glass foran? Nesten alle skjermene i dag er glossy...

 

En normal skjerm kan man koble til en annen PC uten problemer, det kan du ikke med en imac, det er en vesentlig hemsko i mange situasjoner.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med engang du begynner å blande inn ting som muligheten til å koble skjermen til andre maskiner så tror jeg du bommer litt på hele målgruppen, dette scenario er nok noe som 90% av målgruppen men disse maskinene overhode ikke har behov for.

 

Disse maskinene er maskiner med høy "WAF" faktor, som hadde passet for eksempel moren min helt perfekt å ha i stua hjemme. En mer enn rask nok, ganske enkelt og strømlinjeformet maskin, perfekt for henne som hater alt som heter kabler og dilldall med god nok ytelse til alt hun foretar seg. Hun kunne ikke ha brydd seg mindre om detaljer som hvorvidt skjermen kan kobles til andre systemer eller ikke, og en prislapp som starter på 14'000 - 15'000kr er heller ikke noe hun bryr seg så alt for mye om da hun gjerne investerer noen lapper ekstra i noe hun er ekstra godt fornøyd med, som passer bra inn i stua og som hun garantert vil bruke i type 5-6 år før hun overhode vil vurdere å bytte den ut.

 

 

For meg virker det som du rett og slett har et veldig stort problem med å klare å se ting fra andre sitt perspektiv, du overkompliserer og drar inn brukerscenarioer som ikke er relevant for en stor andel av kundegruppen(e) som er på forbrukermarkedet, akkurat den kundegruppen Apple men disse maskinene sikter sin inn på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Med engang du begynner å blande inn ting som muligheten til å koble skjermen til andre maskiner så tror jeg du bommer litt på hele målgruppen, dette scenario er nok noe som 90% av målgruppen men disse maskinene overhode ikke har behov for.

 

Disse maskinene er maskiner med høy "WAF" faktor, som hadde passet for eksempel moren min helt perfekt å ha i stua hjemme. En mer enn rask nok, ganske enkelt og strømlinjeformet maskin, perfekt for henne som hater alt som heter kabler og dilldall med god nok ytelse til alt hun foretar seg. Hun kunne ikke ha brydd seg mindre om detaljer som hvorvidt skjermen kan kobles til andre systemer eller ikke, og en prislapp som starter på 14'000 - 15'000kr er heller ikke noe hun bryr seg så alt for mye om da hun gjerne investerer noen lapper ekstra i noe hun er ekstra godt fornøyd med, som passer bra inn i stua og som hun garantert vil bruke i type 5-6 år før hun overhode vil vurdere å bytte den ut.

 

 

For meg virker det som du rett og slett har et veldig stort problem med å klare å se ting fra andre sitt perspektiv, du overkompliserer og drar inn brukerscenarioer som ikke er relevant for en stor andel av kundegruppen(e) som er på forbrukermarkedet, akkurat den kundegruppen Apple men disse maskinene sikter sin inn på.

 

Takk det samme, du ser ting fra perspektivet til morra di, og ekstrapolerer det til brukergruppen? Hva vet du om behovet om å ikke koble til skjerm? Hvor mange bytter skjerm like ofte som de bytter maskin? Det er ganske sjeldent, også blant enkle brukere, såfremt de ikke blir tvunget til å gjøre det av eksterne faktorer. Det er ikke akkurat en snever mini-gruppe som ikke trenger en ny skjerm hver gang de trenger en ny maskin.

 

At morra di ikke bryr seg om "detaljer" som at man bruker 5-7k mer er jo fint nok, men hva får deg til å tro at det representerer den brukergruppa?

 

AtW

Forøvrig kan man bruke skjermen på en iMac mot en annen maskin, den må bare ha thunderbolt dersom den er 2011-modell eller nyere. Target Display Mode.

 

Såvidt meg bekjent fungerer dette kun mot andre macer. (etter 2011 eller 2012-modellen, husker ikke helt når overgangen var)

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...