Gå til innhold

Test: Apple iMac 27" 2013


Anbefalte innlegg

Jeg skulle ønske at alle som er imot Apple sine produkter og mener at de er overpriset, ubrukelige osv, faktisk hadde brukt en iMac eller Macbook Pro, gjerne i mer enn én uke. :)

 

Jeg har brukt windows siden 95'. Min første stasjonære PC fikk jeg i 2000 i en alder av 12 år som jeg bygget selv, og etter det har jeg byttet og kjøpt uttallige deler og greier til PC'en. Helt til jeg behøvde en bærbar. Apple sin Macbook pro var da det beste alternativet grunnet utseende, kvalitet og funksjon som jeg følte var et must for en bærbar. Nå fikk jeg 20% avslag pga Apple's Developer Porgram som gjorde prisen enklere å svelge den gang som student.

 

Etter dette har jeg ikke sett meg tilbake. Laptopen min fungerer utmerket idag og den har satt rekord i minste antall reinstalleringer og oppgraderinger (les null). Det å bruke en stasjonær PC med windows for meg virker nå som et steg tilbake.

Pr dags dato sitter jeg med 2013 27" iMac og min gamle trofaste laptop og kunne ikke vært mer fornøyd. I likhet med en stor del av befolkningen, eller dummies, som velger produkter fra Apple. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skulle ønske at alle som er imot Apple sine produkter og mener at de er overpriset, ubrukelige osv, faktisk hadde brukt en iMac eller Macbook Pro, gjerne i mer enn én uke. :)

 

Jeg har brukt windows siden 95'. Min første stasjonære PC fikk jeg i 2000 i en alder av 12 år som jeg bygget selv, og etter det har jeg byttet og kjøpt uttallige deler og greier til PC'en. Helt til jeg behøvde en bærbar. Apple sin Macbook pro var da det beste alternativet grunnet utseende, kvalitet og funksjon som jeg følte var et must for en bærbar. Nå fikk jeg 20% avslag pga Apple's Developer Porgram som gjorde prisen enklere å svelge den gang som student.

 

Etter dette har jeg ikke sett meg tilbake. Laptopen min fungerer utmerket idag og den har satt rekord i minste antall reinstalleringer og oppgraderinger (les null). Det å bruke en stasjonær PC med windows for meg virker nå som et steg tilbake.

Pr dags dato sitter jeg med 2013 27" iMac og min gamle trofaste laptop og kunne ikke vært mer fornøyd. I likhet med en stor del av befolkningen, eller dummies, som velger produkter fra Apple. :)

 

hvem mener du er "imot apple sine produkter" i denne tråden, og hvem av de igjen har prøvd en mac i mindre enn en uke?

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg skulle ønske at alle som er imot Apple sine produkter og mener at de er overpriset, ubrukelige osv, faktisk hadde brukt en iMac eller Macbook Pro, gjerne i mer enn én uke. :)

 

Skal vel sies at i denne tråden er det særdeles få som beviselig er "imot Apple sin produkter".

En blir ikke automatisk i mot noe kun ved å stille spørsmål eller komme med noenlunde objektiv kritikk.

 

Samtidig er det jo nesten litt søtt, hvordan du antar at alle de du snakker om knapt har sett en Apple-maskin andre steder enn på nett.... :D

 

Bare nesten.

Lenke til kommentar

 

Skal vel sies at i denne tråden er det særdeles få som beviselig er "imot Apple sin produkter".

En blir ikke automatisk i mot noe kun ved å stille spørsmål eller komme med noenlunde objektiv kritikk.

 

Samtidig er det jo nesten litt søtt, hvordan du antar at alle de du snakker om knapt har sett en Apple-maskin andre steder enn på nett.... :D

 

Bare nesten.

 

Ja, må nesten rette meg selv her. Akkurat i denne tråden så har de fleste vært noenlunde objektive, men som regel ender diskusjonene opp i samme situasjon som når "hvilken konsoll av PS4 og Xbox One er best" blir diskutert. Stasjonær PC er best, apple er overpriset søppel osv.

 

Må korrigere meg selv hvor jeg drar alle over en kam ( :p), men en god del av de som faktisk slenger kommentarer om at det er "ubrukelig dyrt, når man får en kraftigere PC som gjør akkurat det samme", tror jeg faktisk ikke har brukt en Macbook pro/iMac over lengre tid.

 

 

 

hvem mener du er "imot apple sine produkter" i denne tråden, og hvem av de igjen har prøvd en mac i mindre enn en uke?

 

AtW

 

I denne tråden er ingen direkte "imot apple sine produkter", og det har jeg heller ikke skrevet (om enn noe vidt formulert i begynnelsen), men jeg antar at de som skriver at det er overpriset søppel osv, ikke har prøvd en Macbook eller iMac.

 

Mulig det bare er meg, men jeg vil ikke uttale meg om at en Alienware-laptop er søppel fordi det er latterlig dyrt med blinkende lys og overpriset pga navnet osv, FØR jeg faktisk har prøvd. Å kommentere utseende er en subjektiv mening og jeg kan påpeke at det ikke ser direkte pent ut, men hvorhvidt det er en bra laptop eller ei vet jeg ikke 100% før jeg har prøvd eller anskaffet nok kunnskap til å begrunne kommentaren.

 

Endret av flogieboogie
Lenke til kommentar

Pc for "dummis"

Jeg kunne ikke tenke meg å betale kr 16000.- for en slik pc når jeg kan bygge en bedre for kr.6000.- og da kan jeg oppdatere og oppgradere så mye jeg vil uten å drasse på skjermen/pc rund i byen for å få dette gjort.

 

Fra en "windows.mann", du må opp i noen tusenlapper bare for like god skjerm, så tviler sterkt på at du får like bra PC til bare 6000,- kr. Du må nok langt høyere opp i pris, bare for komponentene.

 

Skal den i tillegg ha noe særlig til design, så koster både skjerm og kabinett enda litt mere. Men å få det billigere enn iMacen får du greit til.

 

Men så er det dette med totalpakken da, som mange er villige til å betale ekstra for. Det blir en vurdering man selv får stå for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du skjønner hva jeg sier, AtW, vi har vært gjennom det før. Det spiller ingen rolle om Apple "bare lager" kall-det-hva-du-vil så lenge det er noen som vil ha dem, og så lenge det er andre produsenter som lager andre maskiner. At noen foretrekker sjølbygde off-roadere (denne er vel strengt tatt bygget av Arctic Trucks) og andre foretrekker hybrid-racere er helt greit, da er det marked for begge deler. At en BMW koster mer enn en Toyota er greit det også.

 

At Apple mener at iMac skal passe for alle er en påstand. Jeg tror ikke Apple har noe ønske passe for alle, de vil derimot passe godt for det betydelige markedet som idag er villig til å gjøre Apple til et lønnsomt firma. Fint for Apple, og fint for disse kundene. Jeg er en av dem, og trives godt med det.

 

Så kan man selvsagt spekulere i om Apple burde lisensiert ut OSX til andre produsenter. De gjorde det en stund, og det funket ikke så bra. Så de som vil ha en Hilux med BMWs "grensesnitt" får desverre ikke det. De får kjøpe Toyota eller Nissan eller en av mange andre merker som er beregnet på deres behov.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...