Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet ei, men blir ikke poenget med unike skilter for hver bil borte hvis man bare kan klistre hva som helst bakpå?

Poenget med skilter er å kunne identifisere kjøretøyet i en nødsituasjon. Og du kan ikke klistre hva som helst bak heller. Den må jo stemme med skiltet foran :p

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ei, men blir ikke poenget med unike skilter for hver bil borte hvis man bare kan klistre hva som helst bakpå?

Poenget med skilter er å kunne identifisere kjøretøyet i en nødsituasjon. Og du kan ikke klistre hva som helst bak heller. Den må jo stemme med skiltet foran :p

 

Hehe, ser hva du mener, men det spørs om staten gir rom for slik frihet. Det går nok an å få misbrukt det på en eller annen måte.

 

Rart ingen lovdata eksperter har funnet frem fasiten på dette enda.

 

Rublings er nok inne på noe.

Skrevet

Det eneste riktige i denne situasjonen er å klipse av skiltet bak og feste det på skiltholderen på sykkelstativet. Problem solved.

 

Det blir tungvint i lengden. Jeg tror politiet gir blanke F, så lenge man har et synlig reg.nr bak på.

Skrevet

Rart ingen lovdata eksperter har funnet frem fasiten på dette enda.

 

§ 3-4 (...)

7.

a) Ved transport av sykkel på tvers på bil med bredde 180 cm eller mindre skal sykkelen monteres slik at den får en maks lengde på 180 cm målt i horisontalplanet. Dersom sykkelen stikker utenfor bilens sider skal den monteres tilnærmet symmetrisk om bilens midtakse. Bestemmelsene i nr. 1 første ledd gjelder ikke for slik transport.

b) Dersom sykkelen skjuler bilens lys og/eller kjennemerke skal det brukes lysbjelke merket med bokstav- og tallkombinasjonen som viser motorvognens identitet.

Lysbjelken skal ha baklys, stopplys, retningssignallys samt refleks.

c) Merkingen skal bestå av kjennemerkets bokstav- og tallkombinasjon i sort med tilnærmet samme størrelse som på kjennemerket. Den skal ha hvit eller aluminiumsfarget bakgrunn, være godt synlig og holdbar.

  • Liker 1
Skrevet

Spørsmålet er vel om den kan være hjemmelaget eller lagt av en godkjent firma/verksted.

 

Den skal ha hvit eller aluminiumsfarget bakgrunn, være godt synlig og holdbar.

 

Det sier vel sitt egentlig?

Skrevet

Spørsmålet er vel om den kan være hjemmelaget eller lagt av en godkjent firma/verksted.

 

Den skal ha hvit eller aluminiumsfarget bakgrunn, være godt synlig og holdbar.

 

Det sier vel sitt egentlig?

Nope, den sier bare den skal ha en hvit eller aluminiumsfarget bakgrunn med sort skrift på. Det kan lett lages hjemme.

Skrevet

Spørsmålet er vel om den kan være hjemmelaget eller lagt av en godkjent firma/verksted.

 

Den skal ha hvit eller aluminiumsfarget bakgrunn, være godt synlig og holdbar.

 

Det sier vel sitt egentlig?

Nope, den sier bare den skal ha en hvit eller aluminiumsfarget bakgrunn med sort skrift på. Det kan lett lages hjemme.

Ja børe være lett det. Hvis man bruker stativet mye kan det være greit å kjøpe seg et ekstra "falskt" skilt. Er det en tur i året er det vel bare å dra frem noe maling eller tusj.

Skrevet

Vurderer nesten å importere bil fra tyskland p.g.a. bedre utvalg, men er meget i tvil p.g.a. dette utbredte jukset med kilometerstand. Hvilke tiltak kan man ta for å redusere risikoen? (utenom sunnt folkevett og unngå "for godt til å være sant tilbud")?

Gjest Slettet+3165
Skrevet

Kjøp fra forhandlere, og gjerne merkeforhandlere.

Det er vel kanskje det tryggeste.

Skrevet

Sant nok. Noen som vet hvor mye som er vanlig å kjøre i året der nede? Når jeg ser 3 år gamle biler med <30k på klokka begynner jeg å lure lissom.

Skrevet

Står litt om hva som er vanlig hos SSB.

Men dette varierer fra hvor den er kjørt (by/landet) og hvem som har kjørt den.

 

Den beste måten å finne ut om det stemmer ca er å se på bilen. Noe som er vanskelig med import. Se opp for gamle drosjer.

Gjest Slettet+3165
Skrevet

Sant nok. Noen som vet hvor mye som er vanlig å kjøre i året der nede? Når jeg ser 3 år gamle biler med <30k på klokka begynner jeg å lure lissom.

Hvor langt de kjører pr. år er ikke godt å si.

De kjører nok med en gjennomsnittshastighet som er langt høyere enn her i Norge uansett, og høyere hastighet = større slitasje på de mindre motoriserte bilene.

Skrevet (endret)

Ja, nå så jeg på 1 eller 3 serie x25i (helst 130i) da. Om det regnes som mindre motorisert der er en annen ting ...:p

Kan ikke se for meg at det er mange 125i/130i coupe som kjører som drosjer der :)

Endret av MrLee
Gjest Slettet+3165
Skrevet

125/30 er nok ikke til å regnes som "mindre motorisert" nei :) .

Skrevet

Sant nok. Noen som vet hvor mye som er vanlig å kjøre i året der nede? Når jeg ser 3 år gamle biler med <30k på klokka begynner jeg å lure lissom.

Hva er det du stusser på med den kjørelengden, egentlig ..?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...