Gå til innhold

Bør vi innføre forbud mot å bruke niqab offentlig i Norge?


  

63 stemmer

  1. 1. Bør vi innføre forbud bruk av niqab/burka offentlig i Norge?

    • Ja.
      25
    • Ja, men bare på skoler og offentlige etater.
      8
    • Nei.
      29
    • Ingen formening.
      1


Anbefalte innlegg

Slike lover viser hvor vanskelig det blir for innvandrere å bo i Norge og hvor umulig det blir for nordmenn å akseptere dem. De blir alltid utlendinger, bare kanskje gode utlendinger og slemme utlendinger men aldri nordmenn. Slik manglende tolerans fører bare til konflikt og ghettofisering og er det mest negativ side til norsk samfunn, etter min mening.

 

Nei, det er manglende tolerans mot nordmenn og norsk kultur.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Nei, det er manglende tolerans mot nordmenn og norsk kultur.

Her ser vi virkeligheten, de blir aldri "nordmenn" som du erklærer her, selv om de lærer norsk og får statsborgerskap antar jeg.

 

Samfunn som har annenrangs borgere pga deres etnisitet får store problemer etterhvert. Hvorfor skulle underklassen prøver å lære norsk og norsk kultur hvis en klarer aldri å bli en "nordmann"?

Valget ser ut til å bli enten en høflig gjest eller en uhøflig gjest men aldri slekt

 

Adopterer du andre må du gi dem medlemskap i familien din, ellers blir de alltid misfornøyd.

Det er klart, de må gjør nok innsats til å fortjene det, men det må være en mulighet likevel

 

Denne mulighet ser jeg ikke blant du og flere andre nordmenn

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her ser vi virkeligheten, de blir aldri "nordmenn" som du erklærer her, selv om de lærer norsk og får statsborgerskap antar jeg.

 

Samfunn som har annenrangs borgere pga deres etnisitet får store problemer etterhvert. Hvorfor skulle underklassen prøver å lære norsk og norsk kultur hvis en klarer aldri å bli en "nordmann"?

Valget ser ut til å bli enten en høflig gjest eller en uhøflig gjest men aldri slekt

 

Adopterer du andre må du gi dem medlemskap i familien din, ellers blir de alltid misfornøyd.

Det er klart, de må gjør nok innsats til å fortjene det, men det må være en mulighet likevel

 

Denne mulighet ser jeg ikke blant du og flere andre nordmenn

Ting legges til rette for at folk skal like seg i Norge, i alle fall i noen grad. Det er deler av integreringen som er noe feilslått, det skal det ikke legges skjul på.

 

Mitt hovedprinsipp er at folk som velger å komme til Norge, velger også å komme til norsk kultur, og kan ikke regne med at ting er som hjemme. Vanlig høflighet for eksempel. Vi kan nok være et kaldt folk og et folk som er litt vanskelig å komme innpå til tider, men som regel er også nordmenn ganske høffelige. Dette innebærer blant annet at man ikke tildekker ansiktet sitt offentlig, og er mulige å prate med.

 

Jeg sier at norsk kultur er overlegen all annen kultur, men det er fortsatt kulturen som gjelder i Norge. Gjør man et forsøk på å gjøre seg kjent med den som innvandrer og ønsker å bidra der, så er mitt inntrykk at innvandrerne fint tas inn i varmen. Meg for eksempel, jeg er imot for mye innvandring i Norge av ulike årsaker, men det er svært lite som gjør meg mer glad enn når innvandrere lærer seg språket kjapt og forsøker å ta del i det norske samfunnet. Mitt inntrykk er også at dette også verdsettes av andre, for det er slik innvandring skal være om det fungerer. Du kan fint være troende muslim, og gjøre dette samtidig.

 

For eksempel en kollega av meg. Han kom til Norge for tre-fire år siden sammen med broren sin fra Afghanistan. Fra første stund satte han seg ned og jobbet med å lære seg norsk. Ikke så lang tid etter fikk han jobb på jobben min og jobbet hardt fra første stund. Norsken var selvsagt ikke den beste fra starten, men han prøvde, jobbet hardt på jobben og fikk veldig god kontakt med oss andre. Nå har han fullført ungdomskolen, begynt å utdanne seg til tømrer og jobber fortsatt på min arbeidsplass. Nå snaker han nærmest flytende norsk, har masse norske venner, tatt lappen og funnet seg en leilighet han leier med broren sin. Han er fortsatt troende muslim, og stolt av sine afghanske røtter. Det går an, med litt innsats, og det er denne innsatsen som mangler, hos mange innvandrere.

Endret av Hargo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ting legges til rette for at folk skal like seg i Norge, i alle fall i noen grad. Det er deler av integreringen som er noe feilslått, det skal det ikke legges skjul på.

 

Mitt hovedprinsipp er at folk som velger å komme til Norge, velger også å komme til norsk kultur, og kan ikke regne med at ting er som hjemme. Vanlig høflighet for eksempel. Vi kan nok være et kaldt folk og et folk som er litt vanskelig å komme innpå til tider, men som regel er også nordmenn ganske høffelige. Dette innebærer blant annet at man ikke tildekker ansiktet sitt offentlig, og er mulige å prate med.

 

Jeg sier at norsk kultur er overlegen all annen kultur, men det er fortsatt kulturen som gjelder i Norge. Gjør man et forsøk på å gjøre seg kjent med den som innvandrer og ønsker å bidra der, så er mitt inntrykk at innvandrerne fint tas inn i varmen. Meg for eksempel, jeg er imot for mye innvandring i Norge av ulike årsaker, men det er svært lite som gjør meg mer glad enn når innvandrere lærer seg språket kjapt og forsøker å ta del i det norske samfunnet. Mitt inntrykk er også at dette også verdsettes av andre, for det er slik innvandring skal være om det fungerer. Du kan fint være troende muslim, og gjøre dette samtidig.

 

For eksempel en kollega av meg. Han kom til Norge for tre-fire år siden sammen med broren sin fra Afghanistan. Fra første stund satte han seg ned og jobbet med å lære seg norsk. Ikke så lang tid etter fikk han jobb på jobben min og jobbet hardt fra første stund. Norsken var selvsagt ikke den beste fra starten, men han prøvde, jobbet hardt på jobben og fikk veldig god kontakt med oss andre. Nå har han fullført ungdomskolen, begynt å utdanne seg til tømrer og jobber fortsatt på min arbeidsplass. Nå snaker han nærmest flytende norsk, har masse norske venner, tatt lappen og funnet seg en leilighet han leier med broren sin. Han er fortsatt troende muslim, og stolt av sine afghanske røtter. Det går an, med litt innsats, og det er denne innsatsen som mangler, hos mange innvandrere.

Blir din kollega aldri en nordmann eller alltid en utlendinger? Faar hans barn sjansen til aa gifte seg med dine barn eller andre nordmenn? Blir det mulighet for hans barn til aa bli statsminister en dag, hvis han laerer norsk kultur og er en snill og flink utlendinger? Eller....maa hans barn bare bli glad at de fikk oppholdstillatelse I Norge med de snille og gode nordmenn saa lenge de bidrar til nordmennenes velferd?

Lenke til kommentar

Blir din kollega aldri en nordmann eller alltid en utlendinger? Faar hans barn sjansen til aa gifte seg med dine barn eller andre nordmenn? Blir det mulighet for hans barn til aa bli statsminister en dag, hvis han laerer norsk kultur og er en snill og flink utlendinger? Eller....maa hans barn bare bli glad at de fikk oppholdstillatelse I Norge med de snille og gode nordmenn saa lenge de bidrar til nordmennenes velferd?

 

Han blir en nordmann med afghansk bakgrunn. Jeg tror ikke nordmenn ville vegret seg til å på en med innvandrerbakgrunn som statsminister, hvis politikken hans/hennes er god. Jeg tror nordmenn flest setter veldig pris på de innvandrerne som faktisk gjør det bra og jobber hardt, samt intigrerer seg godt. Frustrasjonen går heller på de som ikke gjør det, og det er dessverre mange av.

 

Vi har allerede hatt flere statsråder i Norge med innvandrerbakgrunn. Så mulighetene er der.

 

Det siste delen av siste spørsmålet blir også en feil vinkling spør du meg. Det Norge og nordmenn som bidrar til innvandreres velferd, i alle fall de som ikke gidder å gjøre noe med livet sitt. Det er ikke veldig rart at motstanden mot innvandring er såpass stor som den er, da hver nordmann bruker. Yrkesaktive nordmenn betaleri gjennomsnitt 28 000 i skatt som går til innvandring hver eneste år. Det jo ganske mye penger.

Lenke til kommentar

 

Jeg tar fram et bilde som ble postet tidligere i tråden som eksempel på hvordan en nordmann ikke ser ut. I Norge er man tross alt høflige og dekker ikke til ansiktet.

 

Hmm joda.

 

Selv om jeg er enig med deg, så forsvarer jeg fremdeles menneskers rett til ytringsfrihet og frihet til å velge hvordan de vil gå kledd.

 

Husk at det for deg som er høflig, og ikke høflig, kan være det totalt motsatte i en annen kultur.

 

Du trenger ikke å forstå eller legge så mye i det heller , sånn egentlig.

 

Du trenger bare å respektere at mennesker er forskjellige. Uansett om man liker det eller ikke.

Lenke til kommentar

 

Han blir en nordmann med afghansk bakgrunn. Jeg tror ikke nordmenn ville vegret seg til å på en med innvandrerbakgrunn som statsminister, hvis politikken hans/hennes er god. Jeg tror nordmenn flest setter veldig pris på de innvandrerne som faktisk gjør det bra og jobber hardt, samt intigrerer seg godt. Frustrasjonen går heller på de som ikke gjør det, og det er dessverre mange av

 

r.

 

Vi har allerede hatt flere statsråder i Norge med innvandrerbakgrunn. Så mulighetene er der.

 

Det siste delen av siste spørsmålet blir også en feil vinkling spør du meg. Det Norge og nordmenn som bidrar til innvandreres velferd, i alle fall de som ikke gidder å gjøre noe med livet sitt. Det er ikke veldig rart at motstanden mot innvandring er såpass stor som den er, da hver nordmann bruker. Yrkesaktive nordmenn betaleri gjennomsnitt 28 000 i skatt som går til innvandring hver eneste år. Det jo ganske mye penger.

Godt aa vite du akseptere moerkhudete innvandrer som nordmenn.

Det tar flere generasjoner forresten for de fleste aa integrere seg, ikke noe faa aar. Det samme gjaldt og gjelder nordmenn som flyttet til USA. De bodde sammen, proevde aa bevare norsk kultur og spraak, skapte kriminelle gjenger, alt som er helt normalt blant de fleste innvandrer grupper

Bare 1% av politiker i Norge ikke er etnisk norske, selv i omraader hvor det finnes mange andre etnisiteter. Norsk kultur setter stor pris paa likhet og har det vanskelig aa se paa seg som et multikulturellt land. Det er en ting aa bli snille mot andre og en annen ting aa la de som er annerledes styre. Det blir ingen Obama i Norge foer dette forandrer seg.

Hvor mye koster dine nye innvandrere betyr lite, det er hvor mye deres barn koster dere som teller. Hvis etniske norske ikke har mer barn, trenger du disse innvandrebarn. Bedre integrering politikk og mer tolerans mot andre kulturer maa skje, ellers faar du meget store problemer senere.

Lenke til kommentar

 

Godt aa vite du akseptere moerkhudete innvandrer som nordmenn.

Det tar flere generasjoner forresten for de fleste aa integrere seg, ikke noe faa aar. Det samme gjaldt og gjelder nordmenn som flyttet til USA. De bodde sammen, proevde aa bevare norsk kultur og spraak, skapte kriminelle gjenger, alt som er helt normalt blant de fleste innvandrer grupper

Bare 1% av politiker i Norge ikke er etnisk norske, selv i omraader hvor det finnes mange andre etnisiteter. Norsk kultur setter stor pris paa likhet og har det vanskelig aa se paa seg som et multikulturellt land. Det er en ting aa bli snille mot andre og en annen ting aa la de som er annerledes styre. Det blir ingen Obama i Norge foer dette forandrer seg.

Hvor mye koster dine nye innvandrere betyr lite, det er hvor mye deres barn koster dere som teller. Hvis etniske norske ikke har mer barn, trenger du disse innvandrebarn. Bedre integrering politikk og mer tolerans mot andre kulturer maa skje, ellers faar du meget store problemer senere.

 

Hvor mange politikere i Norge det er med innvandrerbakgrunn, det vet jeg ikke. Vi har i alle fall noen jeg kjenner til. Himanshu Gulati (leder av Fpu, "rasistpartiet"), Abid Raja (stortingsrepesentant for Venstre, og aktiv i mange debatter opp gjennom de siste ti-femten årene) og de tidligere statsrådene i to av Stoltenberg-regjeringene, Manuela Ramid-Aasmundsen og Hadija Tajik.

 

Det er fullt mulig å gjøre karriere i politikken som innvandrer også, men man må jo måtte ønske det selv og jobbe for det. Det er jo ganske mange med innvandrerbakgrunn som engasjerer seg i ungdomspolitikken, og det var ganske mange av dem på Utøya. Tror ikke det er så lenge til vi har flere fremtredne politikere med innvandrerbakgrunn. Nå vet jeg ikke helt hva slags inntrykk du har av Norge, men jeg tror det er svært få nordmenn som ville unngått å stemme på et parti/en person på grunn av hudfargen til denne personen. Så rasistisk er faktisk ikke Norge.

 

Det siste avsnittet du snakker om synes jeg heller vi kan ta i en annen tråd, f.eks "Norge er tryggere uten innvandrere". Jeg er uenig det at en befolkningsøkning er nødvendig for videre velstand i Norge, men gidder ikke dra frem noen argumenter videre i denne tråden, men tar gjerne opp debatten i en mer passende tråd ;)

____

 

Tilbake til det høyest nødvendige niqab-forbudet kanskje :)

 

Nå er det natta, så får ta opp tråden igjen i morgen.

Lenke til kommentar

 

Vel, store deler av 13-17-åringer (spesielt dersom de ikke er født i Norge, og begynner på skolen med folk som er yngre enn seg selv) er innenfor skolepliktig alder, så da reagerer samfunnet. Så dette skal være mulig å fange opp.

 

Det å sperre et menneske inne i et hus, er langt vanskeligere enn å sperre de inne i en klesdrakt. Selvfølgelig, det kan skje, men forhåpentligvis ikke.

 

Når ble forresten disse kvinnenes rettigheter viktig for deg/dere? Er det ikke sånn at alle med niqab velger dette selv....? :ermm:

 

Foreldre har lov til å kreve at deres barn er hjemme hver time som de ikke er på skolen.

Husarrest er tillatt så lenge barna har mulighet til å lufte seg og være med venner (som ikke nødvendigvis de velger selv; Fettere og kusiner kan komme på besøk og være selskap.)

For ikke å nevne at det ikke er spesielt vanskelig å indoktrinere barn:

Nær 90% av alle barn tror på sine foreldre sin religion.

 

Kvinners rettigheter er alfa og omega her.

Det er du som ønsker å 1) nekte kvinner å gå uten t-skjorte varme sommerdager hvor menn kan gå uten t-skjorte, bare fordi de har mer naturlig kroppsfett i brystene og 2) nekter dem å bære niquab

 

Jeg ønsker ikke å nekte dem noen av delene.

MEN jeg ønsker å straffe tilfeller av ulovlig tvang framfor å være den som utøver tvang mot mennesker som frivillig ønsker å bære eller ikke bære klesplagg.

Lenke til kommentar

 

Foreldre har lov til å kreve at deres barn er hjemme hver time som de ikke er på skolen.

Husarrest er tillatt så lenge barna har mulighet til å lufte seg og være med venner (som ikke nødvendigvis de velger selv; Fettere og kusiner kan komme på besøk og være selskap.)

For ikke å nevne at det ikke er spesielt vanskelig å indoktrinere barn:

Nær 90% av alle barn tror på sine foreldre sin religion.

 

Kvinners rettigheter er alfa og omega her.

Det er du som ønsker å 1) nekte kvinner å gå uten t-skjorte varme sommerdager hvor menn kan gå uten t-skjorte, bare fordi de har mer naturlig kroppsfett i brystene og 2) nekter dem å bære niquab

 

Jeg ønsker ikke å nekte dem noen av delene.

MEN jeg ønsker å straffe tilfeller av ulovlig tvang framfor å være den som utøver tvang mot mennesker som frivillig ønsker å bære eller ikke bære klesplagg.

 

90 % av alle barn tror kanskje på foreldrene sine sin religion. Men egentlig har niqab mer med tradisjon å gjøre, tradisjon for kvinneundertrykkelse i en del muslimske land. Mon tro hva muslimske jenter går rundt å tenker når de må bære hijab, mens alle de norske vennene sine ikke gjør dette. Man får ikke lov til å gå på svømming med de andre barna, og gymtimene kan fort bli litt vanskelige. Lurer på hva de muslimske foreldrene forteller disse barna for å overbevise dem om at det er rett. Rakker de ned på de norske ungene, eller forteller de at hijaben er vanlig og viktig for en muslim?

 

At du ikke ønsker å skille mellom en t-skjorte og en niqab, sier jo ganske mye. Vi skal alltid forsøke å ikke rakke ned på andre kulturer eller religioner, eller finne feil med dem, men vi glemmer det faktum at det er disse jentene det går utover.

 

Må ikke glemme aspektet ved at dette kommer gjennom foreldrene fra barndommen av, og er med å på skape en et bilde av kvinner som ikke bruker disse plaggene er "horer", og at barn læres opp til dette, både gutter og jenter. Kanskje ikke så rart at kvinnesynet til en del innvandrer-menn er såpass feil at de kan finne på å gå på ei tilfeldig valgt jente/dame på gata og voldta henne.

 

Nordmenn er naive. Noen ganger må hardt møte hardt, og vi som er i landet her må sette foten ned. "Norge er et fritt og sekulært land, hvor vi har brukt mange tiår på å fjerne undertrykkelse av folkegrupper, kjønn og legninger. Plagg som rakker ned på disse prinsippene er ikke lovlige i Norge. Vil dere bruke dem, må dere flytte til et annet land."

 

Det er ikke så mye verre enn det.

Lenke til kommentar

Må ikke glemme aspektet ved at dette kommer gjennom foreldrene fra barndommen av, og er med å på skape en et bilde av kvinner som ikke bruker disse plaggene er "horer", og at barn læres opp til dette, både gutter og jenter. Kanskje ikke så rart at kvinnesynet til en del innvandrer-menn er såpass feil at de kan finne på å gå på ei tilfeldig valgt jente/dame på gata og voldta henne.

 

Jeg er faktisk enig i dette.

 

Noen ganger må hardt møte hardt, og vi som er i landet her må sette foten ned. "Norge er et fritt og sekulært land, hvor vi har brukt mange tiår på å fjerne undertrykkelse av folkegrupper, kjønn og legninger. Plagg som rakker ned på disse prinsippene er ikke lovlige i Norge. Vil dere bruke dem, må dere flytte til et annet land."

 

 

Og allikevel uenig i dette. Kjedelige greier det.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

Nordmenn er naive. Noen ganger må hardt møte hardt, og vi som er i landet her må sette foten ned. "Norge er et fritt og sekulært land, hvor vi har brukt mange tiår på å fjerne undertrykkelse av folkegrupper, kjønn og legninger. Plagg som rakker ned på disse prinsippene er ikke lovlige i Norge. Vil dere bruke dem, må dere flytte til et annet land."

 

Det er ikke så mye verre enn det.

 

Dette synes jeg stemmer bra - altså, at staten/kulturen vår nærmest har fjernet alle undertrykkende elementer fra sine styringssystemer, men det betyr ikke at hvert eneste individ av den samme kulturen har gjort det samme, og det er du en tydelig indikasjon på, fordi du vil bruke press, tvang, eller kontroll for å få din personlige vilje gjennom

 

Det er som det er, hverken bedre eller verre, bare den vanlige støyen fra en forvirret verden

Lenke til kommentar

Siden jeg er politisk liberal synes jeg det er helt utenkelig å forby et klesplagg. Det ville vært ren kommunist/fascist tankegang. I flere religiøse sekter, f.eks Smiths venner blir jenter "tvunget" til å ha langt hår og gå med skjørt. Vi kan ikke forby skjørt og langt hår av den grunn. Det er tvangen som er problemet, ikke skjørtet. Jeg setter "tvunget" i anførselstegn, fordi det ikke er en absolutt tvang, men et sterkt sosialt press. Man kan heller ikke forby normalt, sosialt press.

 

Jeg mener fortsatt at folk gjerne må kjempe mot niqab, emo-sveis, skinnvest eller hva de vil. Kampen kan føres med argumenter, holdningskampanje, latterliggjøring etc. Lovforbud er feil måte å kjempe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...