Gå til innhold

På fredag skal film- og musikkbransjen ta norske nettpirater


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ÅNDSVERKSLOVEN:
8. kapitel. Lovens rekkevidde.
§ 57. Denne lovs bestemmelser om opphavsrett får anvendelse på:
a) åndsverk som er skapt av norsk statsborger eller av person som er bosatt her i riket,
b) åndsverk som er utgitt første gang her i riket, eller er utgitt samtidig her og i et annet land,
c) filmverk og fjernsynsverk hvis produsent har sitt hovedsete eller er bosatt her i riket,
d) byggverk som er oppført her i riket,
e) kunstverk og fotografisk verk som er innføyd i bygninger eller faste anlegg her i riket.

Loven ser ikke ut til og omfatte opplasting av IKKE norske ting ....
Ser da ikke hvorfor MPA skal rote seg borti dette.
Utifra loven er de kun utte etter opplastere av NORSKE åndsverk.

Endret av Lolragorn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fint at store selskaper kan innkreve millioner av han på gutterommet blir tatt for å laste ned en episode av noe, mens de pedofile og kriminelle slipper unna.

 

Feil prioritering som vanlig.

Åndsverkloven gjelder KUN norske åndsverk. Andre land har ingen grunn til å gå etter norkse statsborgere som laster opp andre norske statsborgeres åndsverk på nettet ...

Skal vi begynne å jakte på amerikanske kriminelle? lol

Lenke til kommentar

ÅNDSVERKSLOVEN:

8. kapitel. Lovens rekkevidde.

§ 57. Denne lovs bestemmelser om opphavsrett får anvendelse på:

a) åndsverk som er skapt av norsk statsborger eller av person som er bosatt her i riket,

b) åndsverk som er utgitt første gang her i riket, eller er utgitt samtidig her og i et annet land,

c) filmverk og fjernsynsverk hvis produsent har sitt hovedsete eller er bosatt her i riket,

d) byggverk som er oppført her i riket,

e) kunstverk og fotografisk verk som er innføyd i bygninger eller faste anlegg her i riket.

 

Loven ser ikke ut til og omfatte opplasting av IKKE norske ting ....

Ser da ikke hvorfor MPA skal rote seg borti dette.

Utifra loven er de kun utte etter opplastere av NORSKE åndsverk.

 

Hadde du tatt deg tid til å lese de påfølgende paragrafer så hadde du sett at dette ikke er så enkelt - og at du faktisk tar feil. § 59 gir også "verker" fra skapere i fremmed stat opphavsrett, dersom norske verk ha opphavsrett i det fremmede landet. Egentlig så tenker man her på Bernkonvensjonen, http://www.kopinor.no/kopiering-og-opphavsrett/bernkonvensjonen/bernkonvensjonen/, hvor man gjennom en internasjonal avtale (Norge undertegnet i 1896, 165 land har undertegnet) forplikter set til følgende.

 

Bernkonvensjonens hovedprinsipp er prinsippet om nasjonal behandling, at utenlandske opphavsmenn skal ha det samme vern for sine verk som det landets egne borgere har.

 

Så pga Bernkonvensjonen samt § 59 så gjelder norsk opphavsrett for en amerikansk film når den spilles i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

§ 59. Under forutsetning av gjensidighet kan Kongen gi forskrifter om hel eller delvis anvendelse av lovens regler i forhold til verk med en nærmere bestemt tilknytning til fremmed stat.

Kongen kan videre bestemme at lovens regler helt eller delvis skal gjelde åndsverk utgitt av mellomfolkelig organisasjon og ikke utgitte verk som slik organisasjon har utgivelsesretten til.

Bestemmelsen har tilsvarende anvendelse på de i 5. kapitel omhandlede arbeider.

Av hensyn til overenskomst med fremmed stat kan Kongen videre gi særskilte bestemmelser om avtaler om overdragelse av rett til innspilling av verk for film og fjernsyn, herunder hvilke verk reglene skal gjelde for.

Dette er § 59.

Lenke til kommentar

Jeg som artist liker dette ikke og jeg synes at de artistene som er imot fildeling er noen jævla tåper når de ikke ser hvor stor fordel fildeling er for de, både lovlig og ulovlig!

Piratebay for eksempel promoterer ukjente musikere, videoskapere og forfattere gjennom Promobay!

 

Personlig mener jeg også at alt av kultur burde skattefinansieres for at det skal nå flere, kultur er viktig for oss, derfor burde det være GRATIS (skattefinansiert)

Lenke til kommentar

Typisk hjemme-bruker :

  1. Du blir kontaktet av en eller annen instans som vil inngå forlik med krav om erstatnings-sum og/eller bot.
  2. Du nekter, har ikke lastet ned.
  3. Du fjerner evt. det du har lastet ned / setter PC'n hos noen kjente
  4. I verste fall kommer en razzia fra politiet.
  5. De finner ingenting, case closed.

Stor-distributør :

  1. Razzia kommer uanmeldt.
  2. Du er i trøbbel
Lenke til kommentar
Stor-distributør :
  1. Razzia kommer uanmeldt.
  2. Du er i trøbbel

Om du er hjemme, løp bort til PC, og napp ut strømmen, krypterte volumer vil låses, så lenge du kjører seedbox (ingen .torrent filer på PC), er du ganske safe. Kanskje tømme nettleser for passord til private trackere i full fart også.

 

Rekker du ikke dette / har ikke en god plan, kan du nok slite ja.

Lenke til kommentar

Jeg som artist liker dette ikke og jeg synes at de artistene som er imot fildeling er noen jævla tåper når de ikke ser hvor stor fordel fildeling er for de, både lovlig og ulovlig!

Piratebay for eksempel promoterer ukjente musikere, videoskapere og forfattere gjennom Promobay!

 

Personlig mener jeg også at alt av kultur burde skattefinansieres for at det skal nå flere, kultur er viktig for oss, derfor burde det være GRATIS (skattefinansiert)

Snakker du om kultur-prosjekter som er profitable nå, eller tenker du på ordningen vi allerede har i Norge? ("Dikterlønn")

Lenke til kommentar

§ 59. Under forutsetning av gjensidighet kan Kongen gi forskrifter om hel eller delvis anvendelse av lovens regler i forhold til verk med en nærmere bestemt tilknytning til fremmed stat.

Kongen kan videre bestemme at lovens regler helt eller delvis skal gjelde åndsverk utgitt av mellomfolkelig organisasjon og ikke utgitte verk som slik organisasjon har utgivelsesretten til.

Bestemmelsen har tilsvarende anvendelse på de i 5. kapitel omhandlede arbeider.

Av hensyn til overenskomst med fremmed stat kan Kongen videre gi særskilte bestemmelser om avtaler om overdragelse av rett til innspilling av verk for film og fjernsyn, herunder hvilke verk reglene skal gjelde for.

 

Dette er § 59.

 

Og i og med at Norge har tiltrådt Bernkonvensjonen så er forutsetningene i § 59 tilstede, man har eksplisitt fattet vedtak om at loven gjelder gjennom tiltredningen til konvensjonen. I tillegg glemte jeg å nevne at Norge har tiltrådt en lang rekke andre internasjonal avtaler som regulerer det samme og som gjør at åndsverkslovens regler i realiteten gjelder for alt som er beskyttet av opphavsrett uansett opprinnelsesland.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Zpeed: Et slikt alternativ er vanskelig og ville skapt ufattelige mengder med arbeid for å få til. Hvorfor tror du Netflix bruker en halv livstid bare på å få gamle filmer og serier inn i databasen deres? Fordi hver eneste film eller episode som skal legges inn i en slik database må søkes om til produsentene, og godkjennes.

 

Vist f.eks PiratBay skulle gjort noe slikt (ettersom PiratBay håndterer ikke bare filmer og serier, men også programmer, spill, musikk m.m), så ville det tatt de århundrer å få godkjent alt det gamle, og ville krevet 1000 mann på jobb bare for å holde det gående videre.

Slik som PiratBay opererer idag, så kreves kun en IT-servicemedarbeider til vedlikehold av servere, og 1-2 personer til å oppdatere og vedlikeholde databasen deres.

Lenke til kommentar

 

Sant. Men piratene vil alltid komme med unnskyldninger for sin virksomhet.

 

Det vil alltid være noen som piratkopierer, men jeg tror ikke det vil være et problem hvis man får gode nok tilbud på markedet til at folk flest tar seg bryet med å betale (ref. Spotify). Da vil bransjen ha en måte å tjene penger, så om noen spesielt interesserte laster ned ulovlig innimellom har det ikke mye å si.

Lenke til kommentar

 

Eneste måten jeg finner å gjøre det på er å ikke kjøpe tingene. Å si hva du mener er som å pisse i vinden, de gir langt faen.

 

Det er ganske sykt at de fortsatt har kundene sine etter å ha behandlet dem som kriminelle på den måten de har gjort. Personlig har jeg ikke fått noen umiddelbart større trang til å støtte plate- / filmbransjen etter alt de har foretatt seg i det siste.

 

Jeg er enig i at flinke artister og filmskapere fortjener penger for jobben de gjør, men de bør gjøre en bedre innsats for å få meg til å få lyst til å støtte dem.

 

Det er mulig de store selskapene ødelegger litt for artistenes rykte i den sammenhengen, dessverre.

 

Jeg håper markedet kommer til å fortsette å svikte dem helt til de finner en bedre løsning enn forfølgelse og kriminalisering. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...