Gå til innhold

På fredag skal film- og musikkbransjen ta norske nettpirater


Anbefalte innlegg

I følge en artikkel på itavisen vil det hele foregå på en særdeles manuell måte:

http://www.digi.no/925087/slik-jakter-de-piratene

 

 

 

Ljostad forteller at ulovlig fildeling i Norge i all hovedsak er knyttet opp mot BitTorrent-nettsteder, samt noe FTP-tjenere. Disse søkes opp via en helt vanlig nettleser og søkemotor, og dels ved hjelp av indekser og søkemotorer som er tilgjengelig i programvaren som benyttes for å koble seg til selve fildelingsnettverket.

Vi har satt opp en datamaskin med egen bredbåndslinje i våre lokaler. Våre ansatte som arbeider med dette, opptrer på samme måte som andre brukere i fildelingsnettverkene. De benytter vanlig nettleser og Torrent-klientprogramvare og logger seg eventuelt inn med et kallenavn de selv har valgt – som andre brukere, avslører Ljostad til digi.no.

Han forteller at deres ansatte er tilstede i nettverkene på samme måte som alle andre brukere, og dermed kan iaktta hva som foregår: Hva som blir sagt og delt, og av hvem.

– Det som skiller oss fra andre brukere, er formålet med tilstedeværelsen: Mens de øvrige brukerne i all hovedsak er til stede for å medvirke til eller selv begå straffbar opp- og nedlasting, er vi til stede for å ivareta de krenkede rettighetshavernes interesser, skriver advokaten.

– Konkret vil dette si opplysninger om når og hvor krenkelsen fant sted, hvem som begikk den, og hva krenkelsen gikk ut på. Vi vil derfor dokumentere dato og klokkeslett krenkelsen fant sted; hvilket fildelingsnettverk den fant sted i (navn, IP-adresse og eventuelt domenenavn); overtrederens kallenavn og IP-adresse, samt fillister som viser hvilke av rettighetshavernes titler som blir krenket (musikkspor, filmer og tv-serier med videre), forteller advokaten som også avslører at de kan foreta enkelte nedlastninger for å fastslå at Torrent-filene faktisk peker mot reelle musikkspor, filmer eller annet materiale som er rettighetsbelagt.

Det er altså en manuell infiltrering, og ikke en maskinell skanning av nettverkene, som er grunnlaget når piratjegerne reiser ut på sine digitale tokt.

 

Merker meg også at Hr. Ljostad for et par år siden tjente drøye 2 mill. i året. Det har vel sikkert gått opp nå, med et par "gulerøtter" fra filmindustrien...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har et åpent trådløst nettverk så hvem som helst kan logge seg på, kan de da anmelde eier for ulovlig nedlasting hvis andre benytter nettet til dette ?

 

IP-adr. går vel på identifikasjon av sted/plassering og eier av modemet/internettabonnement, men maskin-adr. "MAC-adr.?" ligger på modemet og er vel skjult for utenforstående ?

 

Lurer på dette selv da jeg deler nettverk med andre personer på hybelen, og bredbåndet er registrert på meg. Men det blir vel litt som å dømme meg for å ha lånt bilen min til en kompis som ble tatt i 120 i 80 sona..?

Lenke til kommentar

Les gjennom vilkårene du godtok da du tegnet abbonementet med nettleverandøren din, så står det nok der en plass at du selv er ansvarlig for det som skjer på nettlinja di, inkludert å sikre den tilstrekkelig ;)

Dette er veldig interessant for meg, jeg blir og få et par gjestearbeidere utover nyåret som får fri tilgang på nett om kveldene/natt "privat nett" , det er umulig for meg å se hva de laster ned og de er her bare et par uker.

Man har aldri blitt domfelt for andres sine ugjerninger, det fordrer selvsakt at man ikke er innblandet/vet hva som foregår.

 

Kan tenke meg at eneste aksepterte bevis i en rettssak de kan bruke for å forfølge dette er pc'en hjemme hos vedkommende IP-adr. og som inneholder ulovlig materiale. For og få til dette må de bevise at du faktisk har gjort noe ulovlig så politiet kan få godkjent en ransakelseordre hjemme hos deg.

Kan tenke meg at politiet prioriteter dette høyt siden det er store multinasjonale selskaper som anmelder.

 

Edit: man har ikke lov til og overvåke andre så da blir det også umulig å vite hva andre "gjør" på mitt/ditt nettverk.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Hvis du har et åpent trådløst nettverk så hvem som helst kan logge seg på, kan de da anmelde eier for ulovlig nedlasting hvis andre benytter nettet til dette ?

 

 

Det er ditt ansvar å sikre nettet

 

 

Er det det ?, jeg vet ikke.

 

Jeg vet ikke om det er noen presedens eller lovverk som sier at man er pliktig til og holde et privat hjemmenettverk sikret mot eksterne brukere, det finnes jo tusenvis av usikrete nettverk og da er alle de "kriminelle".

 

 

Det eksisterer ingen lovbestemmelse som forbyr åpent nettverk eller pålegger deg å sikre hjemmenettverk.

 

Akkurat dèt issuet og tvilstilfeller (vedr. persons ID) som kan oppstå ved. ulovlig nedlasting, var med i forarbeidene/betraktningene rundt arbeidet med "piratloven" men man bestemte at såkalt "objektivt ansvar" ikke skulle gjøres gjeldene for abonnementers nettverk.

 

 

Rammer ikke usikrede nett

 

Når lovendringene ble vedtatt diskuterte stortinget blant annet til at usikkerheten rundt usikre trådløse nettverk, om hvorvidt noen kunne straffes for at noen andre har lastet ned uten at du var klar over det. De ble da enige om at dette må være noe domstolene må ta stilling til.

– Det vil da være rettighetshaveren som har bevisbyrden for at abonnenten faktisk har utført krenkelsen. Jeg vil også peke på at flertallet mener, som regjeringen, at det ikke er aktuelt å innføre regler om objektivt ansvar dersom en ikke sikrer sitt private nett, konkluderte Lene Vågslid, vararepresentant fra Telemark Arbeiderparti som saksordfører under debatten, med den gang.

http://iktnytt.no/piratkopiloven/

Lenke til kommentar

@magne.moe:

 

Jeg ser ingen fordeler i de endringene som særlig er en konsekvens av § 56a, dvs at konsesjonsplikten forsvinner og erstattes av meldeplikt. Konsesjon etter personopplysningeloven er en fin ting, da dette utfordrer hensikten med et register/behandling av personvernopplysninger. Det gir også muligheten til å nekte konsesjon dersom de negative effekter er større enn de positive, og begrense antallet aktører som faktisk håndterer slik informasjon (unngå cowboyer). Det at man har vannet ut personopplysningsloven er for meg nesten det verste, da dette kan få langsiktig konsekvens på andre områder.

 

Men ellers er vi tydeligvis relativt enige om den reelle og praktisk konsekvens av lovendringene fra i vår. Og som alltid vil det være rettspraksis som i siste instans bestemmer hva resultatet blir.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Akkurat det er det nok bare de som vet, men jeg tror ikke de kommer lett inn på private trackere uten venner (det er vel sånn man som oftest kommer inn).

 

Det er faktisk latterlig enkelt å få tilgang til private torrent trackere. Alt man trenger er litt cash og en konto hos TorrentInvites eller andre liknende forum der man kan bytte eller kjøpe tilgang til private torrent trackere.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...