Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Elektrofag! 2x koblingsboks, 1x lyspære, 1x 1polet bryter og 1x stikkontakt Trenger hjelp ASAP


Anbefalte innlegg

Heisann!
Har en innlevering til i morgen og er så å si ferdig. Har flerlinjeskjema, utregninger osv.
Oppgavetekst;
http://puu.sh/5sYCD.
Hele oppgave arket;
http://goo.gl/bexQ3G


a) Jeg målte resistansen på anlegget, resistansen ble 183 Ω med en 60W lampe. Deretter målte jeg spenningen. Spenningen var 246V.

Den beregnede strømmen var 1,36A og den beregnede effekten var 329,6W.

U=R*I
I=U/R
I=246V/183Ω
I=1,34A

P=U*I
P=246V*1,34A
P=329,6W

b) Jeg målte strøm på anlegget. Strømmen var 0,1A med lyspæra på.

P=U*I
P=246V*0,1A
P=24,6W

c) Måleresultatene fra oppgave b) stemte ikke med resultatet fra oppgave a) selv om jeg hadde riktig utregning og riktige tall.

d) Når jeg skulle måle resistansen med en føner tilkoblet ble den 29,6Ω. Når jeg målte strømmen målte jeg 0,1A med lyspæra, det samme som sist. Med føneren målte jeg 8,2A og med lyspæra på samtidig som man brukte føneren målte jeg 8,3A. Dette stemmer med tidligere beregninger.

Effekten føneren vil produsere på høyeste punkt vil da bli;
P=U*I
P=246V*8,2A
P= 2017,2W



Vi hadde ikke kokeplate og brukte derfor en føner, Ikke vanlig hårføner men en som kan varme opp metall med lavt smeltepunkt, eks: tinn osv.

Som dere ser har jeg ikke forklart som oppgave c) sier.
Noen som kan hjelpe meg med det?

Takk for hjelpen! :)

Endret av B.Jarne
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer ikke inn på din itslearning så jeg får ikke sett hele oppgavearket. Jeg tror du har målt noe feil, da strømmen du målte er langt under effekten du regnet ut. Satt ampermeteret på AC?

Har ikke tilgang til det jeg har koblet opp nå desverre. Er gaanske sikker på at jeg har målt riktig ja. Sto på AC.

Lenke til kommentar

Stemmer det! Takk takk! :)

 

Litt mer detaljert er årsaken at glødetråden er laget av Wolfram som har en positiv temperaturkvotient. Altså vil resistansen øke når temperaturen i lederen øker.

 

Typisk vil resistansen ligge på 50-150 ohm i kald tilstand, men straks du slår på lyset og pæren lyser opp så øker resistansen til 700-900 ohm.

 

Dette er også årsaken til at de fleste lyspærer ryker når man slår de på; Lyspæren har en "startstrøm" som er langt høyere enn driftsstrømmen.

 

Eksempel, 60 watts lyspære

 

Strømtrekk ved vanlig drift: 60W / 230 V = 0.26 A (effektloven)

Resistans ved vanlig drift: 60W / 0.26^2 A = 882 ohm (Snudd på P=I*I*R)

 

Startstrøm hvis kald resistans er 100 ohm: kv.rot(60W/100ohm) = 0.77 A

 

Det er viktig å merke seg at strømtrekket ikke er lineært siden effekten er produktet av strømmen opphøyet i annen og resistansen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Svarene mine:


a) Jeg målte resistansen på anlegget, resistansen ble 183 Ω med en 60W lampe. Deretter målte jeg spenningen. Spenningen var 246V.

Den beregnede strømmen var 1,36A og den beregnede effekten var 329,6W.

U=R*I
I=U/R
I=246V/183Ω
I=1,34A

P=U*I
P=246V*1,34A
P=329,6W

b) Jeg målte strøm på anlegget. Strømmen var 0,1A med lyspæra på.

P=U*I
P=246V*0,1A
P=24,6W

c) Måleresultatene fra oppgave b) stemte ikke med resultatet fra oppgave a) selv om jeg hadde riktig utregning og riktige tall.

d) Når jeg skulle måle resistansen med en føner tilkoblet ble den 29,6Ω. Når jeg målte strømmen målte jeg 0,1A med lyspæra, det samme som sist. Med føneren målte jeg 8,2A og med lyspæra på samtidig som man brukte føneren målte jeg 8,3A. Dette stemmer med tidligere beregninger.

Effekten føneren vil produsere på høyeste punkt vil da bli;
P=U*I
P=246V*8,2A
P= 2017,2W

 

Endret av B.Jarne
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...