Gå til innhold

Microsoft vil forene Windows


Anbefalte innlegg

Hvem er det som krever at forbedringene i Windows skal gå på å snu brukergrensesnittet på hodet i forhold til tidligere utgaver ?

hvem har sagt at de måtte inn med en hel skjerm for å vis menyikoner ?

Hvem er det som har krev dette ?

 

spesielt når dette er hovednavigeringen for å finne frem til programmene man bruker ?

 

å holde seg til skrivebordet ( eller desktoppen) er greit nok hvis man ikke har for mange programmer å holde styr på , men det er ikke nok for alle

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

I don't mind - kompromissene kommer med mange fordeler også. Det jeg er redd for er at desktop'en skal slankes ytterligere sånn at minste felles multiplum ikke blir godt nok egnet for PC/"entusiast"-bruk. Noe jeg mener allerede holder på å skje med Windows 8.x.

 

Hva med at de fortsetter videre med MUI, siden verden tydeligvis er på vei mot flyttbare maskiner med touch skjerm.

Også reduserer de det klassiske grensesnittet til en "Core" versjon som gjør at programmer som behøver det, blir kastet over dit for å kjøre.

Jeg bruker ikke det klassiske grensesnittet lenger, annet enn til å drifte de applikasjoner som ikke kjører i MUI, samt flerskjerms funksjonalitet.

Lenke til kommentar

Nå er flerskjermsfunksjonalitet ikke noe man bruker bare på innfall, har man flere skjermer har man flere skjermer, og ModernUI er en hemsko, forblir en hemsko, og har ikke potensiale for å være noe annet enn en hemsko.

 

Det er gitt at Microsoft vil jobbe videre med den retningen de gikk med ModernUI. Selve grensesnittet i ModernUI er det mest upopulære grensesnittet Microsoft har hatt så langt. De kommer nok til å komme med et nytt grensesnitt i Windows 9 eller Windows 10. Og da regner jeg det som åpenbart at de har forsøkt gjort noe med de områdene der ModernUI har fått mest kritikk.

 

Det er mye som kan gjøres både med ModernUI og med den tradisjonelle desktop'en. Eksempel: Mye av problemet for små touch-elementer med høy DPI er at man ikke på desktop kan zoome inn på ikoner og lenker. Det alene ville gjort det mer brukervennlig og gjort behovet for monsterikoner mindre. Men Microsoft kan også komme til å heller gjøre hele desktop'en om til en virtualiseringsmaskin for legacy programvare. Da er desktop-platformen ferdig.

Lenke til kommentar

Gleder meg til den dagen da de som er motstandere av MUI, og vil tilbake til klassisk windows kan på en god og framtidsrettet måte forklare meg hvordan det har tenkt å bruke maskiner med Touch skjerm, eller hybride maskiner som Lenovo Helix eller Yoga.

 

 

Tingen er at mange av oss ønsker å begrense touch til plattformer touch er egnet. Altså touchscreen for mobiler/nettbrett, touch pad til laptop og så langt unna desktop som mulig.

Lenke til kommentar

Tablet, pads, mobiltelefonar osv., der det er naturleg med Metro, kan behalde det. Til ein laptop eller desktop der du i stor grad jobbar med mus og tastatur vil eg ha så lite av det som mogleg. Det er ikkje intuitivt å jobbe med sånt på ein PC.

 

Eg vil kunne finne fram til kontrollpanelet og alt anna utan at det skal ta over heile skjermen.

Lenke til kommentar

Hvis man sammenligne klassikk og modern UI så er den klastiske måten mye mer fleksibel på måten man kan gjøre det på .

 

MUI er og kommer til å være mindre anvendelig på tradisjonelt pc bruk da så mye av valgene blir gjemt bort i menyer eller flip-funksjoner men man eter den gamle metoden kunne "tegne" valgene direkte på skjerme

Det er forskjell på en firkantet rute men mange skulte funksjoner og et område men mage valg på.

 

Det som er vanskelig her er at ikke så mange helt ser det , de går kun etter det moderen for de det er moderne.

Siden de har fungert på nettbrett og mobiler så skal det også fungere like bra på standart desktop pcer også .

( at noen får det til fungere betyr ikke at det er like bra som de gamle )

 

Slik jeg ser det så kunne man til og med innført disse flipp funksjonen på det gamle designet uten å ender særlig mye på utsende.

 

Hvis man også tok vekk begrensingene på kun 2 eller 3 skjermer samtidig så ville det ha hjulpet for en felles plastform

Da hadde det også hjulpet hvis man hatt kuttet ut "kravet" om at stasmenyen skulle være en hel skjerm

 

Spørmålet er rett og slett hvorfor navigeringen i windows på store skjerme skal gå etter premissene til navigeringen på små skjermer ?

Hvis man klare å se det så kunne deg gamle designet funger svært bara også på berørings skjermer også.

 

 

Hvis det forsatt er noen som ikke forstår hva jeg menr så er jeg villig til å gå grundige til verks for å

forklar det.

jeg er også villig til ta diskusjon hvorfor man må endre så mye på designet bare for kunne bruke berørings-skjermer , da det er brukt før

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...