Gå til innhold

Vedr. artikkel om at "ransbølgen" er en fiksjon!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Jeg regner med at du sitter på statistikk?

du regner med det, står det som jobb tittel på profilen SSB ? min personlig mening utifra hva jeg har lest om New York og at jeg har en haaaaaaug med nett venner derifra samt min erfaring fra Oslo siden jeg var 14år og at jeg har bodd i Oslo, så sier jeg min mening at det er vrøvvel..

Lenke til kommentar

du regner med det, står det som jobb tittel på profilen SSB ? min personlig mening utifra hva jeg har lest om New York og at jeg har en haaaaaaug med nett venner derifra samt min erfaring fra Oslo siden jeg var 14år og at jeg har bodd i Oslo, så sier jeg min mening at det er vrøvvel..

 

Det er dette som er interessant, jeg tenkte også umiddelbart Sosial demokratisk opposisjons vrøvvel, men skal man gå i debatt (med sosial demokrater) i slike saker må man ha noe fakta saklig og komme med. Det er det jeg er på jakt etter. Dette med at rans statistikken ikke har endret seg, stemmer dette, hva vet vi, har vi noen tall? SSB?

Lenke til kommentar

du regner med det, står det som jobb tittel på profilen SSB ? min personlig mening utifra hva jeg har lest om New York og at jeg har en haaaaaaug med nett venner derifra samt min erfaring fra Oslo siden jeg var 14år og at jeg har bodd i Oslo, så sier jeg min mening at det er vrøvvel..

 

Oppegående folk som ønsker å lære seg om ting oppsøker informasjon og statistikk selv om de ikke er ansatt i SSB. At du forsøker å imøtegå statistikk med personlige anekdoter viser at dine vurderinger i akkurat denne sammenhengen i praksis er verdiløse.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Oppegående folk som ønsker å lære seg om ting oppsøker informasjon og statistikk selv om de ikke er ansatt i SSB. At du forsøker å imøtegå statistikk med personlige anekdoter viser at dine vurderinger i akkurat denne sammenhengen i praksis er verdiløse.

 

AtW

 

Ja vel, han spurte ikke om statistikk gjorde han i sin første post ? Du som er helt verdiløs med din kommentar.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Artikkelen er veldig hendig for å belyse en rekke forhold:

 

1) Hvem som har evnen og viljen til å innhente statistikk

2) Hvem som har evnen og viljen til å forstå statistikk

3) Hvem som helst vil stikke fingrene i ørene og hyle om sosialistvrøvl eller lignende påstander.

 

Eller ser dette ut som en "ransbølge"? (Spørsmålet er retorisk. Personer som tilhører punkt 2 over vil forstå. Andre har intet fornuftig å tilføye og trenger ikke svare.)

 

image003_1086437a.png

 

(Bilde fra TV2s artikkel Oktober verste ransmåned på tre år i Oslo.)

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Men var de ranene som var som eks i 2010 eller 2011 motivert av å anskaffe seg en tlf ? det er jo grove ran som skjer om dagen med kynisk sagt lite profitt, at noen er villig til å rane noen for en tlf er jo ganske drøyt..

 

Var det samme mål for ranere som eks i de tidligere årene ?

 

Jeg synes uansett sammenligning med New York er helt piss ref til første post og artiklen der..

 

Men int statistikk du postet krikkert.

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar

Hvordan skal vi tolke statistikken

 

Artikkelen er veldig hendig for å belyse en rekke forhold:

 

1) Hvem som har evnen og viljen til å innhente statistikk

2) Hvem som har evnen og viljen til å forstå statistikk

3) Hvem som helst vil stikke fingrene i ørene og hyle om sosialistvrøvl eller lignende påstander.

 

Eller ser dette ut som en "ransbølge"? (Spørsmålet er retorisk. Personer som tilhører punkt 2 over vil forstå. Andre har intet fornuftig å tilføye og trenger ikke svare.)

 

image003_1086437a.png

 

(Bilde fra TV2s artikkel Oktober verste ransmåned på tre år i Oslo.)

 

Hvordan tolker du denne statistikken da? For meg ser det ut som en kurve som beveger seg ganske parallelt med 2011, litt over? Hva er kriteriene for en "bølge" ?

 

En annen ting er at det er vanskelig å avdekke antall reelle ran, da statistikken kun viser ran som er anmeldt i perioden (tenker da at det i teorien kan være, slik det nevnes i artikkelen, at flere velger (og motiveres til) å anmelde ran når de ser at det skapes blest..

Lenke til kommentar

Det er jo ikke akkurat noe nytt at ransbølgen er en fiksjon. Det er strengt tatt ikke en bølge.

 

Det som er greia er at det har blitt blåst opp i media og at det har fått mye oppmerksomhet blant livene til hverdagslige folk med bombardering av saker i både media og sosiale medier. Og ved å bevisstgjøre mennesker gjør at det er litt på mote å faktisk melde fra om ran.

 

Grunnen til at man ikke kan stole 100% på statistikken over ran er fordi folk ikke anmelder da det ikke har noe for seg. Hvis noen gidder å anmelde det, så er det kun fordi forsikringsselskapet krever det, eller så er det fordi de er naive og virkelig tror det har noe for seg. Det er sjelden folk anmelder kun for at det skal komme i statistikken...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...