Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Remote desktop. trenger hjelp :)


Anbefalte innlegg

Først av alt var jeg ikke sikker hvilket underforum dette skulle ligge under så beklager på forhånd.

 

Tingen er at mine foreldre trenger en del hjelp med sine datamaskiner hjemme hjå dei, jeg vil helst sleppe å måtte reise bort for hver minste ting så tenkte jeg litt på remote desktop då. Har prøvd meg litt frem og tilbake men virker så dette kun er for pc'er på samme nettverk? hvordan kan jeg koble til dere pc'er på en sikker måte gjennom internett uten for mye kluss?

Jeg sitter på win 7 og dei har win xp og vista.

 

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, ihvertfall langt tryggere enn å åpne porter for Remote Desktop.

Dette er begge løsninger som brukes både av profesjonelle og amatører, og er gratis for privat bruk.

 

Nå er vel Remote Desktop ganske så sikkert da, om du ikke bruker 1234 som passord på pcen akkurat.

Du åpner bare port 3389 i ruteren mot IP adressen til pcen du skal bruke RDC på.

Så må pcen ha en brukerkonto og et passord.

 

Jeg har brukt RDC her hjemme i de siste 7-8 årene og har aldri opplevd noen problemer med det. Kan koble meg på via andre pcer, via nettbrettet eller telefonen fra hvor som helst i hele verden.

 

Og det er helt gratis. Men de to programmene du nevner er jo også utbredt og funker sikkert bra de også. Har derimot aldri hatt behov for å bruke dem, siden RDC funker så bra.

Lenke til kommentar

Nåja, standard port for remote desktop ligger vel ganske så høyt på listen over porter som sjekkes ved eventuelle angre.

 

Et annet problem med remote desktop, er at man må vite hva man skal koble seg opp mot (ip/domene). Har man privatabonnement, endrer IPen seg dynamisk, og man må styre med dynamisk domene. Dette slipper man også med Teamviewer/LogMeIn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men så lenge du har en oppdatert pc, så er vel ikke angrep mot port 3389 noe farligere enn noe annet.

 

Det er sant det du nevner ang dynamisk IP adresse. Jeg bruker no-ip.com og et lite program fra dem til å oppdatere et valgfrittnavn.no-ip.biz og bruker den adressen for å koble meg på.

 

Men høres jo kjekt ut om du slipper slik helt via de andre løsningene.

Lenke til kommentar

 

Nå er vel Remote Desktop ganske så sikkert da, om du ikke bruker 1234 som passord på pcen akkurat.

Du åpner bare port 3389 i ruteren mot IP adressen til pcen du skal bruke RDC på.

Så må pcen ha en brukerkonto og et passord.

 

Jeg har brukt RDC her hjemme i de siste 7-8 årene og har aldri opplevd noen problemer med det. Kan koble meg på via andre pcer, via nettbrettet eller telefonen fra hvor som helst i hele verden.

 

Og det er helt gratis. Men de to programmene du nevner er jo også utbredt og funker sikkert bra de også. Har derimot aldri hatt behov for å bruke dem, siden RDC funker så bra.

Jeg bruker RDC lokalt på jobben og hjemme, men Teamviewer eksternt, nettopp for å slippe å konfigurere firewall. Det er spesielt når du skal styre flere PC'er bak samme router at TV blir enklere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...