Gå til innhold

Kan man skyte et dyr og ikke håndtere det etterpå?


-Serenity-

Anbefalte innlegg

Hvis jeg noengang skulle begynt med jakt så tenker jeg at måtte ha blitt på fugl - fordi det er så enkelt å bare med seg fangsten etterpå. Med jakt på elg og denslags medfølger jo et veldig merarbeid med å håndtere dyret i ettertid - noe som jo er et uinteressant aspekt ved det hele - nærmest som bakrusen etter en fest!

 

Og da kom jeg til å lure - er det i det hele tatt lovlig å skyte større dyr (eller noe som helst) uten å håndtere det etterpå? Eller går det mest på at det er å anse som moralsk forkastelig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke om jeg liker helt tanken på at du skal begynne å jakte, med det verdisynet du har....

Dog kan det være at det blir for mye jobb, å lese seg igjennom pensum for jegerprøven...

*satser på det*

 

Motstykket ditt er vestkant barn som er vokst opp med disneydoktrinen som tror ulver tenker og er snille dyr, og at alle dyr har menskelig tanker og følelser.. men ditt syn er værre.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke alle dyr man skyter for kjøttets skyld, for eksempel rev. I mange kommuner så er det f. eks. skuddpremie på rev. Tror det i min kommune er 500-600 kroner pr. rev. Reven skyter man for å få opp bestanden av andre dyr, eksempelvis hare.

 

Men det du foreslår, om å skyte større vilt - uten å bruke kjøttet er moralsk forkastelig. Klart det er mye arbeid med å slakte et dyr, men du får samtidig mye igjen for det. En litt stor hjortebukk vil kunne være verdt kanskje 10 000 kroner i kjøttverdi, avhengig av slaktevekten. Du etterlater heller ikke noe av det beste kjøttet du kan få tak i, liggende i skogen for å råtne. Det er utrolig respektløst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Haha tulling!

Er vel du som er tullingen her.

 

Han spør jo om forsåvidt godt spørsmål.

Det at du skal kalle han tulling osv, fordi han spør på et annet forum er det jo lite poeng i.

 

Ingen som vil lage nye tråder med div spørsmål da, om de risikerer at alle skal si at dem er tulling osv.

 

Om du synes det er et dumt \ idiotisk spørsmål, så får du heller bare hoppe videre til neste tråd. ;)

--

 

Når det er sagt, så er jeg med de fleste andre i tråden hvor at det er moralsk forkastelig.

Man går jo på jakt i hovedsak fordi man trenger kjøtt.

Når det kommer til rev osv som andre er inne på, så er det vel kanskje mer for spenningens skyld(?), + at de er med på å redusere bestanden.

 

Kjenner hvertfall en god del elg jegere, som gjør det både for spenningens skyld og for kjøttet selvsagt.

 

Kjenner iallefall ingen jegere som synes det er kjedelig med jakt :)

Lenke til kommentar

Er vel du som er tullingen her.

Når det er sagt, så er jeg med de fleste andre i tråden hvor at det er moralsk forkastelig.

Hvorfor det? Jeg svarte på spørsmålet og jeg gjorde klart hva andre folk synes om slike holdninger.

 

At det er moralsk forkastelig sier han jo selv, han lurer på om det er straffbart. Da kan jeg si at han ville mistet jaktrettighetene sine og sikkert fått en passende straff.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...