Gå til innhold

AMD skal være godt på vei med dobbel R9 290X


Anbefalte innlegg

En pris på rundt 10 tusen er vel å forvente.

X2-kortet skal overta for Radeon HD 7990 og det startet vel på rundt 6000 kr og er nå nede i ca 5000 kr. Jeg regner med X2-kortet starter omtrent samme sted: ca 6000 kr.

 

Og dette med strømregning... Om et kort trekker 200w mer enn et annet vil det ikke utgjøre all verden på et år - ca 600 kroner... ...om det trekkes 200 w ekstra 24/7

Da regner du med en strømpris på 34 øre/kWh, at varmen dumpes utenfor huset og null nettleie. Med nettleie, gebyrer og en usikker prisutvikling er det vanligere å regne 1 kr/kWh. Da kommer du opp i ca 1750 kr. Grovt sett trenger man om vinteren både varmen fra elektronikk og varmeovner/varmekabler, mens sistnevnte er termostatstyrte. Dvs. at når man plutselig få 200 W ekstra en eller annen plass så kompenserer termostaten ved å bruke varmeovner og varmekabler tilsvarende mindre. Dette gjelder ca 9 måneder i året avhengig av hvor i landet man bor. Dvs. at du kan regne ca 1300 kr gevinst på redusert bruk av varmeovner. Da koster de 200 wattene bare ca 450 kr i året. Dersom du ikke bruker skjermkortet 24/7 om sommeren kan det tallet reduseres, men dersom den går 24/7 om sommeren og du bruker aircondition for å kjøle huset så kan du regne ca en dobling av prisen til 900 kr.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tviler ekstremt at AMD klarer å lage en kjøleløsning som kan overgå 690 sitt, det er et mesterverk av kvalitet på den stock kjøleløsningen som verden aldri har sett siden kommersielle 3Dkort ble tilgjengelig i 1996 med 3DFX Voodoo. Kommer nok en dag men skal en gå ut i fra hvor lang tid de brukte på å anerkjenn at selv singel gpu AMD kort sliter med stuttering så kan vi vel si 2020.

Endret av inmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

X2-kortet skal overta for Radeon HD 7990 og det startet vel på rundt 6000 kr og er nå nede i ca 5000 kr. Jeg regner med X2-kortet starter omtrent samme sted: ca 6000 kr.

 

Da regner du med en strømpris på 34 øre/kWh, at varmen dumpes utenfor huset og null nettleie. Med nettleie, gebyrer og en usikker prisutvikling er det vanligere å regne 1 kr/kWh. Da kommer du opp i ca 1750 kr. Grovt sett trenger man om vinteren både varmen fra elektronikk og varmeovner/varmekabler, mens sistnevnte er termostatstyrte. Dvs. at når man plutselig få 200 W ekstra en eller annen plass så kompenserer termostaten ved å bruke varmeovner og varmekabler tilsvarende mindre. Dette gjelder ca 9 måneder i året avhengig av hvor i landet man bor. Dvs. at du kan regne ca 1300 kr gevinst på redusert bruk av varmeovner. Da koster de 200 wattene bare ca 450 kr i året. Dersom du ikke bruker skjermkortet 24/7 om sommeren kan det tallet reduseres, men dersom den går 24/7 om sommeren og du bruker aircondition for å kjøle huset så kan du regne ca en dobling av prisen til 900 kr.

 

Radeon 290X går for mellom 4300-4900 på komplett, så vil tro dobbel-gpu vil gå for noe mellom 6-7000 kr, men er vi konservativ og sier 6000, så snakker vi ca 11-1700 i prisforskjell. Høres litt lite ut for meg, men det får så være.

 

Utgår fra at beregningene dine på strøm er korrekte. Om vi sier at forskjellen i strømkostnader er ca 50/50 for enkelthets skyld, mellom et slikt kort og 290X, så vil det si at du øker totale kostnader med ca 450 kr ved å kjøpe dobbeltGPU-kortet istedet, og om du kjører full guffe 24/7-256, noe som selvsagt blir feil for de aller aller fleste.

 

Så om du må begynne å bekymre deg for opptil 450 kr ekstra per år i strøm, dersom du kjøper det kortet til 1700 kr mere, så har du i tilfelle store prioriteringsproblemer, og en så svak økonomi at du burde legge hele GPU-kjøpet på hylla.

 

Altså har vi her eksemplifisert og tallfestet det jeg sa i mitt forrige innlegg.

Lenke til kommentar

Vel, nå blir det ikke akkurat en dobbel R9 290X 290 Watter, men mer en nedklokket utgave først og fremt for å få ned effektbruken. Det vil si at ytelsen per GPU må senkes en del, med redusert betalingsvilje per GPU som konsekvens. Jeg tror ikke 3000 kr/GPU er urealistisk sammenlignet med at R9 290 (uten X-en) koster fra 3000 kr og yter omtrent der jeg forventer at hver av X2 GPUene skal yte. X2-en får sikkert flere aktiverte shader units enn 290, men til gjengjeld noe lavere klokkefrekvens på GPUen.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

7990 startet langt ifra på 6 tusen kroner. Har sjekket lanseringsprisen på kort fra MSI, Sapphire, XFX, Gigabyte og Asus. Alle lå mellom 8000 til 8500.

Du er ganske naiv hvis du tror AMD bare kommer til å kreve 6 tusen kroner for et 290X2. Siden det er et nisjekort vil utviklingskostnad bli ganske høy per solgte enhet også. Det, pluss at de faktisk er nødt til å lage en kapabel kjøler er noe som koster ekstra. Kjøleren er det jeg er mest spent på med dette kortet, hvordan det skal fjerne 400-500 watt uten at det høres ut som en 737 som tar av. PCB er også vesentlig mer avansert på et kort med 2 kjerner. Alle disse faktorer vil dra opp prisen.

Lenke til kommentar

...en hel masse tall og utregninger...

Ja, har helt sett bort ifra nettleie. Fant ikke noen strømregning i farten, så jeg var usikker på hvor mye dette var. Men det stemmer ja.

 

Poenget er uansett.... Droppe kjøp av dette pga for høy strømregning, da bør du kanskje heller vurdere om du bør oppgradere maskinen din...

 

Et stort poeng (som ville vært avgjørende for meg) er om det er komfortabelt å sitte i samme rom som dette her med tanke på støy og varme. Skulle jeg hatt noe slik på sommeren måtte jeg nok skaffet meg ac i tillegg. Er rart hva noen hundre watt gjør med et lite rom.

Lenke til kommentar

7990 startet langt ifra på 6 tusen kroner. Har sjekket lanseringsprisen på kort fra MSI, Sapphire, XFX, Gigabyte og Asus. Alle lå mellom 8000 til 8500.

Du er ganske naiv hvis du tror AMD bare kommer til å kreve 6 tusen kroner for et 290X2. Siden det er et nisjekort vil utviklingskostnad bli ganske høy per solgte enhet også. Det, pluss at de faktisk er nødt til å lage en kapabel kjøler er noe som koster ekstra. Kjøleren er det jeg er mest spent på med dette kortet, hvordan det skal fjerne 400-500 watt uten at det høres ut som en 737 som tar av. PCB er også vesentlig mer avansert på et kort med 2 kjerner. Alle disse faktorer vil dra opp prisen.

Det eneste av 7990 kortene i prisguiden som har noe særlig langvarig statistikk er Powercolor sitt og det ser ut til å ha startet på 6995. Jeg vil altså si meg enig om vi kan møtes på halvvegen mellom mine 6000 og dine 8000 kr. :)

 

Et stort poeng (som ville vært avgjørende for meg) er om det er komfortabelt å sitte i samme rom som dette her med tanke på støy og varme. Skulle jeg hatt noe slik på sommeren måtte jeg nok skaffet meg ac i tillegg. Er rart hva noen hundre watt gjør med et lite rom.

Enig i at komfort er viktig. Jeg kjøper aldri denne type kort blant annet derfor.

 

Apropos sommerproblem så vil jeg heller anbefale å bruke vår beste utendørsårstid ute og spare spillingen til regnfulle høstdager og mørke vinterdager.

Lenke til kommentar

Apropos sommerproblem så vil jeg heller anbefale å bruke vår beste utendørsårstid ute og spare spillingen til regnfulle høstdager og mørke vinterdager.

 

Helt enig!

 

...men må også si at vi nå går inn i den fineste tiden på snaufjellet... Bare så synd dagene blir så korte!

 

(snakk om tidenes avsporing!)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...