Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Tregt trådløs på ny laptop


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har en helt ny HP Elitebook 2170p. Windows 7. Hjemmenettverket er Canal Digital med 100 Mb. Alle landre laptopper hjemme gir over 70 Mb trådløst (testet med speedtest.net)

 

Men denne nye HP'en gir bare mellom 1/2 og 1 Mb trådløst. Kablet gir den over 90 Mb.

 

Det rare er at på jobbens nettverk gir den 15-18 Mb, som jeg tror er rett hastighet på jobbens nett.

 

Kan det være noe som crasjer mellom laptoppen og hjemme-nettet? I så fall hva? Er vel neppe noe galt med laptoppens nettverkskort siden det virker på jobben?

 

Ideer?

Endret av Nik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Takk for alle svar, men ikke løst enda.....

 

Laptoppen er helt ny. Siste utgave HP Elitebook 2170p. Status:

 

Har oppdatert driver. Får nå på nettfart.no og speedtest.net ping på 8 ms som jo er bra. Download er mellom 10 og 15 Mb/sek. Upload er ca 10 Mb som jo er korrekt. Mitt Canal Digital nett er 100Mb/10Mb.

 

Alle andre latopper, også den eldre utgaven HP reiselaptop, gir langt over 40 Mb/sek, andre gir over 60 Mb/s

 

 

802.11 a/b/g er støttet fra radioen i denne laptoppen, det framgår av devices som jeg nettopp sjekket,

Det finnes ingen valg for n eller for ac som Sveinsel nevner. Burde jeg hatt n? er ikke a/b/g bra nok?

 

Har også fått enda en helt ny identisk Elitebook 2170p, gir akkurat samme treghet.

 

Hva i alle dager gjør at en kliss ny laptop er så treg på nedlasting, men helt OK på opplasting?

 

Enkelte ganger starter testen med å vise 25 Mb, men så raser det ned til 10Mb, så resultatet blir alltid mellom 10 0g 15 Mb, og ikke 60-80 som de andre laptoppene klarer.

 

Tips ?

Lenke til kommentar

Får som sagt over 60 Mb/sek på alle andre laptopper.

 

Ja, det er rett at maskinen iht, spec skal ha også 11n, men det rare er at i device manager, under valg advanced og wireless mode så finnes 6 ulike valg, men det er bare ulike kombinasjoner av a/b/g og ikke n.

 

Kan det være at jeg har fått feil driver, og at en annen driver kan supporte også 11n? Jeg lastet ned driver fra HP sin side.

Lenke til kommentar

Nå er jeg kommet litt videre her, men får motsatt resultat av hva jeg trodde....

 

Fant at 11n faktisk var valgt, men i annet valg enn der a/b/g står. Jeg lastet også opp ny driver og fikk da i tillegg mange valg for WoWLAN og 2 Microsoft Virtuelle WiFi adaptere. Jeg disabled WoWLAN som jeg ikke vet hva er.

 

MEN; jeg får speed på ca 1Mb/3Mb når 11n er enabled, og 15Mb/10Mb når 11n er disabled!!! Dette er jo merkelig.

Skjønner at a/b/g skal gi ca 15/10 så det er jo sikkert rett, men det burde jo gå opp til det samme som de andre laptoppene her, altså 60-80Mb når jeg enabler 11n. (Tester selvsagt bare en av gangen)

 

Hva i alle dager kan dette være? Litt pussig å måtte skru AV 11n for å få opp farten....

 

Pingtest er omtrent lik, 8-10 ms

 

Og; har 2 like, helt nye Elitebbook 2170p. Begge gir samme resultat. Mye tregere når 11n er enabled. Litt ulike drivere på dem, den ene har option for WoWLAN, den andre ikke,men antar det ikke betyr noe.

 

Så nå trenger jeg gode råd.......

Endret av Nik
Lenke til kommentar

Takk for enda et svar.

 

Har satt power plan til maximum performance, og satt maximum performance på wireless adapter, både ved bruk av strøm og batteri.

 

Ping er fortsatt 8 ms i alle tilfelle. Med 11n DISABLED får jeg nå 20/10 Mb/s, altså ved bruk av bare wireless mode a/b/g. Dette høres helt rett og normalt ut.

 

Når jeg ENABLER 11n, så synker hastighet ned til under 1 Mb/s Da burde jeg jo hatt over 70Mb som på de andre laptoppene her. Jeg er forvirret må jeg erkjenne.....

 

Kan det være noe kompatibilitets problemer med min Relacom RC 2011 trådløse ruter?

Lenke til kommentar

Uten kryptering får jeg ca 3 Mb/s download på 11n nettverk, så det er neppe grunnen.

Med kryptering (WPA2-AES som vel er det rette for 11n?) får jeg under 1 Mb/s download speed.

 

Som sagt; med kun 11 a/b/g nett får jeg OK download på 20 Mb/s.

 

Så det er noe magisk feil med 11n. Og alle andre laptopper virker som sagt med over 60Mb/s på 11n. Så er neppe noe galt med Relacom RC2011, men den crasjer mot min HP Elitebook 2170p - men hvorfor?

(som sagt over, har testet med 2 kliss nye Elitebook, så det er ikke noe galt med dem heller)

Driver er oppdatert til siste versjon, testet med 2 ulike drivere, samme feil.

 

Tips?

Endret av Nik
Lenke til kommentar

OPPSUMMERT:

 

Har også prøvd å bytte kanal - om det kunne være forstyrelser. Samme resultat på både kanal 6 og 13.

 

Andre laptopper i huset gir 40-70 Mb/s download på 11n nettet.

 

HP Elitebook 2170p gir under 1 Mb/s på 11n. Men ca 20Mb/s når jeg disabler 11n og kjører bare på 11 a/b/g.

 

Kryptering er WPA2 AES. Omtrent samme trege download om jeg slår av kryptering.

 

Relacom RC2011 ruter er satt til B+G+N.

 

Drivere er oppdatert til siste Intel Centrino Advanced-N 6235.

 

Strømstyring er satt til max performance på Wireless Card.

 

 

Tips?

Endret av Nik
Lenke til kommentar

Er det bare å kjøpe en hviket som helst ny trådløs ruter?

 

Har CISCO EPC 3010 modem fra Canal Digital i dag, kan jeg koble en hvilket som helst WiFi ruter jeg kjøper f.eks. på Elkjøp til den ?

 

Stikker nedom Elkøp før de stenger om en drøy time, hvilke av disse vil dere anbefale? http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elkjop-Site/no_NO/-/NOK/ViewStandardCatalog-Start?SortingAttribute=SoldQuantity-desc&SearchParameter=%26%40QueryTerm%3D*%26CategoryUUIDLevel2%3DyeEKeQuvEY8AAAEnqTZ94OGk%26Produkttype%3DRouter%26discontinued%3D0%26online%3D1&CatalogCategoryID=yeEKeQuvEY8AAAEnqTZ94OGk

Endret av Nik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...