Gå til innhold

Avslørt: USA overvåket 33 millioner norske samtaler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Denne saken forstår jeg virkelig ikke.

  • Nordmenn (politikere og vanlige folk) reagerer på påstander om overvåking av telefon-metadata for en del av norske innbyggere (33 millioner)
  • Norsk etterretning avviser at det er snakk om norske innbyggere
  • Norsk etterretning innrømmer at de deler innhentet informasjon med NSA, og vil fortsette med dette
  • Nordmenn (politikere og vanlige folk) støtter DLD som vil overvåke metadata for hele befolkning, og sannsynligvis dele dette med NSA
Lenke til kommentar

 

Denne saken forstår jeg virkelig ikke.

  • Nordmenn (politikere og vanlige folk) reagerer på påstander om overvåking av telefon-metadata for en del av norske innbyggere (33 millioner)
  • Norsk etterretning avviser at det er snakk om norske innbyggere
  • Norsk etterretning innrømmer at de deler innhentet informasjon med NSA, og vil fortsette med dette
  • Nordmenn (politikere og vanlige folk) støtter DLD som vil overvåke metadata for hele befolkning, og sannsynligvis dele dette med NSA

 

 

 

Sjefen for E-tjenesten sier at Dagbladets oppslag om at USA har overvåket 33 millioner samtaler i Norge ikke er korrekt. Overvåkningen er foretatt av det norske forsvaret og dreier seg utelukkende om samtaler i utlandet.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10136987

 

Dette burde i grunn oppklare det meste for deg.

Lenke til kommentar

Så Norge overvåker Sverige, Sverige overvåker Danmark og Danmark overvåker Norge. Så deles dataene med hverandre, samt en hel rekke andre lands etterretningstjenester. Plutselig ble denne innhentingen av informasjon lovlig, selv om politikerne her til lands betegnet den som ulovlig. DLD innført uten bryet med å informere offentligheten om det.

 

Nå er det vel sikkert ikke slik det fungerer, men når man ser på det enorme volumet med samtaler som faktisk blir overvåket så er det jo svært tydelig at dette ikke er noen målrettet overvåkning.

Lenke til kommentar

 

Så når dem finner ut at du er uinteressant så slutter dem sikkert å overvåke deg og, om dem har overvåket deg i det hele tatt.

 

Ja, sant nok

Men regner med de søker på ord som bombe, terror osv eller noe, så følger de med dem som har ekstremistiske meninger eller skumle planer

 

Nei, det er jo nettopp dette som er ankepunktet mot slike overvåkingsregimer som DLD osv. Det er overvåking av alle, og så skal de sitte og velge ut interessante data i etterkant.

 

Dette strider mot min rett til privatliv og det jeg mener er en åpenbar forutsetning. Altså at så lenge jeg ikke har gjort noe feil, så har heller ikke staten noen grunn til å drive overvåking av meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Sjefen for E-tjenesten sier at Dagbladets oppslag om at USA har overvåket 33 millioner samtaler i Norge ikke er korrekt. Overvåkningen er foretatt av det norske forsvaret og dreier seg utelukkende om samtaler i utlandet.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10136987

 

Dette burde i grunn oppklare det meste for deg.

Jeg tror du misforstod poenget mitt, eventuelt var jeg ikke flink nok til å få det tydelig frem. På den ene siden er det viktig å få frem at norske innbyggere ikke blir overvåket. På den andre siden er det planlagt å overvåke absolutt hele befolkningen i mye større grad enn det opprinnelig ble påstått (om enn feilaktig), ved innføringen av Datalagringsdirektivet. Jeg undres over hvorfor majoriteten reagerer på førstnevnte, men ikke har problemer med det sistnevnte.

 

I sitt forsøk på å berolige befolkningen innrømmer sjefen for E-tjenesten at de deler sin informasjon med NSA. Det vil de også gjøre med DLD. Vi vil altså ende opp langt, langt verre enn det opprinnelig ble påstått.

 

Uansett, kjempetabbe å la Dagbladet ta seg av viktige avsløringer.

Lenke til kommentar

da er det bare å kjøpe satelitt telefon. er ikke denne kryptert da. og stemmefovrenger. høres ut som rick r eller gnist. og rex r må en ikke glemme av. to hester som har samtale. hvis det er slik så si opp telefonen du bruker. uansett du blir kasta som kunde i 2013-2020 uansett. hvis de nye telefonene skal ut på markdet så må en legge in stemmeforvrenger og scrambling. og emp e flere viktige områder. rzzzzzzz høres og da fyker overvåkinnga rett vest. eller zapp. bruk heller skype da den er kryptert og litt vanskeligere å avlytte. da kan du legge til kryptering på de steder du vul ringe og sende ut støy.

la wi norway.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...