Gå til innhold

Refleksjon: Har retrobølgen nådd toppen?


Anbefalte innlegg

Nikon DF er såvidt blitt kjent og så vidt jeg vet er det ingen som har det for salg ennå. Derfor er det litt rart å snakke om lunken mottakelse nå allerede....

 

Jeg har litt sansen for DF. Ikke fordi det er retro, men liker betjeningen og den store lyse søkeren som jeg håper er der. Og så størrelsen da.

 

MEN det er litt dyrt! Prisen går sikkert ned etterhvert, men likevel...

 

Årsaken til at jeg ikke har umiddelbare planer om å kjøpe er vel kjernen i det sviktende salget til Nikon. Nemlig at jeg har tre kamerahus fra før! D300, D700 og D800. Jeg liker alle sammen og de gjør en god jobb til hver sin bruk. Så hva skulle jeg egentlig vinne på å kjøpe et DF?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å skille snør fra bart, hvor episk gigantisk forskjell ...

Det er vel ingen som påstår noen episk, gigantisk forskjell mellom de ulike metodene. Det er vel heller snakk om detaljene som skiller snørr fra bart. Og for min del liker jeg metallhjul med skikkelig, taktile knepp som gir den gode, litt uforklarlige mekaniske følelsen av at noe bare er skikkelig laget. Kall det gjerne godt håndverk/kvalitetsfølelse. Dessuten liker jeg ikke å bla i menyer, det er noe ræl. Mye bedre å ta en kjapp titt på de ulike innstillingen med tydelige brytere.

 

Men for all del, liker du plastikkræl så må du for all del bruke det. Det er jo haugevis av modeller som dekker behovet ditt...:-)

Lenke til kommentar

Retrobølgen handler jo ikke primært om nostalgi. Det er heller det faktum at seriøse fotografer rett og slett foretrekker å bruke knapper, brytere og hjul snarere enn menyer og touchscreen. Det er denne direkte betjeningen, kombinert med sofistikert, digital funksjonalitet, som gir de aller beste fotoproduktene.

Lenke til kommentar

Men for all del, liker du plastikkræl så må du for all del bruke det. Det er jo haugevis av modeller som dekker behovet ditt...:-

 

Nå har ikke jeg Nikon, men jeg liker gamledagse kontollhjul i metall med skikkelig klikkstopp og sånn sett har jeg litt sans fro Df. Problemet er at jeg ikke synes det er viktig nok til å betale rundt 10K ekstra for det i forhold til D600, og i tillegg har Nikon disablet videofunksjonen som jo er inni der i form av Live View, man har bare mistet muligheten for å lagre videoen.

Lenke til kommentar

Bortsett fra det, litt tullete artikkel, alt for tidlig. Ja, mottagelsen fra skribenter har vært litt lunken. Mottagelsen fra markedet vet vi ikke noe om ennå.

 

Og slutt å klage på villedende pris. Den er alltid høy for nylanserte nikonkameraer. Det er samme historie som vi alltid får. Df har en villedende pris ved lansering som er (inflasjonsjustert) litt lavere enn D800 sin reelle pris rett etter lansering. Er det virkelig noen som tror at ikke Df vil ha en prisutvikling tilsvarende alle andre entusiastmodeller fra Nikon?

Men nå er vel Df bare brukt som et eksempel. Det er det overhengende i artikkelen som er det interessante: Har retrobølgen nådd sitt metningspunkt?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Neppe siden de aller fleste liker ting de har sett før og er mer skeptisk til nye ting. Styrken til nostalgi skal man aldri undervurdere, det ser man jo på veldig mye enten det er klær, hus, biler og som toppen av kransekaka har en gjeng startet kronerulling for å få en ny utgave av Star Trek The Original Series på skjermen - wow !

Lenke til kommentar

Men nå er vel Df bare brukt som et eksempel. Det er det overhengende i artikkelen som er det interessante: Har retrobølgen nådd sitt metningspunkt?

Det er jo en bølge vi snakker om, og den kommer aldri til å forsvinne. Har vel heller ikke nådd denne omgangs bølgetopp ennå, trur eg.... ! :)

PS!

Og nå meg jeg visst finne fram igjen de stooore brilleinnfatningene mine, fra 80-tallet, igjen.... ;)

Lenke til kommentar

tror ikke på endringer når det gjelder salget,men prisene må ned, det er kjernen,med det utvalget som er nå,og stadig nye kameraer med omtrent samme innhold,er det kun en vei å gå for produsentene, stort sett er de fleste brukbare for hvermann,og aldri har det vel vært så my på bruktmarkedet,,men som sagt,det er forbrukers marked nå.

Lenke til kommentar

Kjøper folk ett kamera kun fordi det er retro ?

 

Det vil jeg tro, like så mye som noen ikke kjøper det av samme grunn.

Jeg har fremdeles "bare" en Pentax K10, mest fordi K-5 og 7 har en retro-look jeg (virkelig) ikke liker.

Det sagt, så var jo dette enda styggere — i min bok.

 

Retrobølgen handler jo ikke primært om nostalgi. Det er heller det faktum at seriøse fotografer rett og slett foretrekker å bruke knapper, brytere og hjul snarere enn menyer og touchscreen.

 

Den kjøper jeg, men det burde være like mulig for ingeniører og industridesignere å kombinere det med et mer organisk. moderne og praktisk design.

Lenke til kommentar

...

Velger heller å tro på spådommen fra den litt mistenkelig dama på hjerne enn han der. Har faktisk sluttet å lese bloggen hans etter D3X og D3S - maken til tull.

 

Jeg tenker mest på renome til Nikon, selv blod fans (meg inkludert) har et limit på hvor mye møkk jeg klarer å fordøyet fra ett firma. Nikon 1 sugde så hardt at det var ikke vits å sette seg i det, så er det Nikon UT-1 som kan lett vinne prisen for den mest idiotiske tilbehøret, så er det latterlig WU-1* plugger som er tatt ut av kamera bare for å tjene mer penger og gjøre den helt ubrukelig... Kan fortsette men tror dere skjønner poenget.

 

Hva har f.eks. Sony gjørt i mellomtiden? Lagde blits som kan snus horisontalt uten å snu kamera, lansert speilløst fullformat kamera, har WiFi i veldig mange kamera. Canon kan skryte med C300 og veldig mye aktivitet på video. Fuji har gjennomstått fra de døde - det er u helt fantastisk - men hva med Nikon?.. slikt jeg ser det så har alle deres prosjekter siden D3S ikke vært noe særlig "wow". Helt greit på sitt beste.

 

PS: Også andre kamera produsenter har lansert veldig mye morsomt - men jeg tok bare noen for å nevne noen .)

Lenke til kommentar

Endel merkelig kommentarer som får en til å undre seg..

 

Retro eller modernistisk design - det er uansett ikke løsningen for kameraprodusentene i disse tider. Men design vil som regel påvirkes av elementer i nåtids trend - det er alltid noen som kjøper med vekt på designet og dermed finnes markedene. Når det gjelder kamera velger jeg å tro at det store flertallet ikke har designet som 1. prioritet. I motsetning til f.eks klær er det ofte summen av flere elementer som skaper den helheten en kamerakjøper søker. Nikon df finner nok sine kjøpere, men de er neppe noen stor andel av totalen, ikke 1 prosent en gang tipper jeg.

 

Trender kommer og går i en evig sirkel.

 

Tor

Lenke til kommentar

Jeg tenker mest på renome til Nikon,

Hvorfor gidder du bry deg om det? Nikon (som de andre kameraprodusentene) er jo bare et firma som produserer kamera og ikke noe annet.

 

Personlig tror jeg det blir lenge til man ser noe som er virkelig revolusjonerende - det meste som lanseres fra samtlige kameraprodusenter i dag er gjennbruk av kjent/bestående teknologi puttet inn i nye forpakninger. Hva de lanserer kommer nok mest an på hvordan de vurderer markedet, hva som kan selges i nuet - og ikke fordi de har noe revolusjonerende nytt å komme med.

 

Tor

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...