Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Overvåking av nettverksbåndbredde på flere svitsjer


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har 10 svitsjer av type NetGear GS724Tv3 med statisk IP, hvor alle er kjørt via en kjernesvitsj som er konfigurert med VLAN (2 svitsjer per VLAN), og trunket til en ruter.

 

Det jeg lurer på er om det er noen som har forslag til en god løsning for å overvåke nettverksbåndbredde som er i bruk i nettverket? Både per svitsj, og hele nettverket samlet. Hadde preferert om alternativet hadde generert en sanntidsgraf som kan vises på en ekstern nettside.

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Oppsettet høres ikke veldig godt ut. Hvorfor konsekvent to switcher per VLAN - er det for å få ned broadcast-trafikk?

2) Bruk SNMP til å overvåke båndbredden per switch/port på switchene.

 

Oppsettet fungerer bra, plana er å utvide og sette en svitsj per VLAN, men i skrivende stund har jeg kun en liten Cisco Catalyst 2960G til rådighet. Har hatt over 200 aktive enheter på nettverket med 1Gbps båndbredde opp og ned, fungerte smertefritt.

 

Jeg har sett på SNMP, men har liten erfaring med denne protokollen. Finner ikke noen gode og gjennomførte guides som omhandler båndbreddeovervåkning på vår kjære google heller. Kunne du lagt ut en link om du vet av noe? Mulig jeg søker feil også, for all del.

 

Edit: Vil nevne at grunnen til flere VLAN er for å ha flere broadcastdomener, for 1) å enklere ha kontroll over nettverket hvis det oppstår feil, 2) muliggjøre flere enheter på nettverket og unngå større broadcastdomener.

Endret av PureDarkness
Lenke til kommentar

Virker som du ikke helt har peil på hva du drive med her.. Vet du hva et Vlan er egentlig??

Ikke noe vits i å bruke Vlans hvis du ikke skal ha full isolasjon mellom de forskjellige subnettene... Da holder det med å subnette de forskjellige segmentene du behøver..

 

En 2960 switch kan ha 4096 Vlans, så hvordan strukturen i nettverket er satt opp, utifra det du skriver her, virker for meg litt rart... Men men...

 

Og til slutt, edit'en din "makes no sense".. Trenger ikke Vlans for å ha flere broadcastdomener, da subnetter du i stedet.. Muliggjøre flere enheter??? Hva mener du med det?? Du kan ha så mange du vil ha strengt tatt - Vlans har ingenting med antall enheter å gjøre.. Og hvorfor unngå større broadcastdomener? Et b.domene med 200 enheter er ikke pr. definisjon et stort b.domene... Ja, det kan være greit å segmentere, men det er ikke noe problem å ha 200 enheter i et b.domene..

Lenke til kommentar

Virker som du ikke helt har peil på hva du drive med her.. Vet du hva et Vlan er egentlig??

Ikke noe vits i å bruke Vlans hvis du ikke skal ha full isolasjon mellom de forskjellige subnettene... Da holder det med å subnette de forskjellige segmentene du behøver..

 

En 2960 switch kan ha 4096 Vlans, så hvordan strukturen i nettverket er satt opp, utifra det du skriver her, virker for meg litt rart... Men men...

 

Og til slutt, edit'en din "makes no sense".. Trenger ikke Vlans for å ha flere broadcastdomener, da subnetter du i stedet.. Muliggjøre flere enheter??? Hva mener du med det?? Du kan ha så mange du vil ha strengt tatt - Vlans har ingenting med antall enheter å gjøre.. Og hvorfor unngå større broadcastdomener? Et b.domene med 200 enheter er ikke pr. definisjon et stort b.domene... Ja, det kan være greit å segmentere, men det er ikke noe problem å ha 200 enheter i et b.domene..

 

Det er jo ikke spesielt pen nettdesign å ha flere subnett på samme L2 domene da. Så jeg holder med ham i tanken på 1 VLAN per subnett.

 

Og nei, en 2960 lar deg ikke ha 4096 aktive VLAN. Du kan ha maks 255, men ofte mindre, avhengig av hviket featuresett den har. Men i denne problemstillingen er ikke disse begrensningene serlig relevante.

 

Trådstarter:

Og til trafikkovervåking er, som mange allerede har nevnt, cacti veldig fint. Da får du alt i en stor pakke, og det virker ca rett ut av boksen.

Endret av ZeRKoX
Lenke til kommentar

 

 

Og nei, en 2960 lar deg ikke ha 4096 aktive VLAN. Du kan ha maks 255, men ofte mindre, avhengig av hviket featuresett den har. Men i denne problemstillingen er ikke disse begrensningene serlig relevante.

 

Både ja og nei... 2960 støtter 255 vlans lokalt, ja, men du har også extended vlans fra 1006 - 4096 i VTP Transparent mode.. Men ja, litt uklart fra meg der, tar den...;) Og som du sier, ikke veldig relevant egentlig...;)

Lenke til kommentar

 

".. Trenger ikke Vlans for å ha flere broadcastdomener, da subnetter du i stedet..

 

Mulig du opererer med en annen definisjon på hva et broadcastdomene er for noe, men med begrepet 'broadcast domain' mener man typisk L2 trafikk.

 

En L2 broadcast til FFFF.FFFF.FFFF går til alle porter i samme L2 domene, så dersom du ikke har ulike VLAN så deler portene broadcastdomene.

 

Mulig du forveksler det med en L3 broadcastadresse, som er det nivået du subnetter på, men dette er altså ikke det samme. Trafikk til en L3 broadcast adresse går til FFFF.FFFF.FFFF på L2, men forkastes av mottageren dersom den ikke er addressert til riktig L3 subnett.

 

Trafikken blir alikevel sendt. Dette håndteres annerledes av noen L3 switcher.

 

On topic: Jeg har tidligere benyttet meg av SNMP og MRTG til det TS lurer på, men tror jeg skal ta en titt på Cacti.

Endret av process
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...