Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Husker når dette opptaket ble presentert på E3 messen i juni, da var det noen som synes grafikken var litt lav. I  senere tid har Bethesda Softworks begrunnet dette med at de måtte redusere grafikken litt for å spare ytelse slik at de kunne implementere det verktøyet som man kan bruke for å utvikle eiendommer. 

 

Men spillet blir jo drevet av Creation Engine, som er den samme som ble brukt til Skyrim. Jeg regner med at grafikken er minst like bra som i Skyrim, og kanskje litt bedre, men den kunne ha vært enda litt bedre.

 

Hva tenker andre her om grafikken til Fallout 4?

 

Også jeg håper ikke at de har lagt alt for stor vekt på det verktøyet for eiendomsutvikling. Ser i videoen at man kan sette opp sånne feller for å forsvare eiendommene, men jeg legger merke til at AI i Fallout 4 er dum/dårlig. Fiendene velger å bare å løpe rett gjennom fellene, istedenfor å forsøke å gå rundt fellene eller finne en annen rute. Det blir litt for simpelt synes jeg. Se fra for eksempel fra 11:55 og utover. Legg merke til hvordan AI velger å prioritere ruten gjennom akkurat der fellene er, istedenfor å gå rundt.

 

Også henger jeg meg litt opp i "ingeniørkunnskapene" til de folkene som har bygget de eiendommene i videoen. Litt rart å bygge konstruksjoner oppe i lufta uten noen søyler eller noe annen form for bæring. Det er bare trappen som holder hele konstruksjonen oppe. Se fra for eksempel fra 12:10 og utover. Trappe eksempelet er 12:20. For måten disse eiendommene er bygget på, kan en selvsagt ikke kritisere Fallout 4 for, fordi dette kan være eksempel eiendommer der man kan bygge eiendommer.   

 

Er litt små skeptisk til Fallout 4 pga dette "verktøyet" som kan benytter for konstruksjon av våpen og eiendommer osv. Hva synes andre om dette "verktøyet" som Bethesda Softworks satser så tungt på?

Lenke til kommentar

Hva tenker andre her om grafikken til Fallout 4?

 

Også jeg håper ikke at de har lagt alt for stor vekt på det verktøyet for eiendomsutvikling. Ser i videoen at man kan sette opp sånne feller for å forsvare eiendommene, men jeg legger merke til at AI i Fallout 4 er dum/dårlig.

Grafikken er etter det jeg har sett nydelig, men også uinteressant for meg. Kommer til å kjøpe Fallout 4 til konsoll, og "standardgrafikken" der er mer enn god nok for meg. Om det er 720 eller 1080, eller 60fps eller 30fps, gir jeg fullstendig blaffen i. Grafikken er bare en ørliten del av helheten, og som sagt synes jeg den er mer enn god nok på PS4 og XBone.

 

Når det gjelder AIen vil jeg se den i praksis når jeg sitter og spiller selv før jeg kan uttale meg om den. Men nå skal det jo sies at jeg har unngått videoer og previews så godt som mulig, for å ikke spolere mer enn nødvendig. Er faktisk ikke engang sikker på om jeg kjøper det på release. Rise of Tomb Raider kommer jo tre dager senere, så Fallout 4 kan vente for min del.

Lenke til kommentar

 

 

Hva tenker andre her om grafikken til Fallout 4?

 

Liker grafikk stilen dem har gått for. Og selv om noen bilder ser litt tamme ut så er det andre igjen som ser veldig bra ut. Det skal bli spennende å se hvordan detaljer,flyt osv blir på XBO,PS4 og PC.

 

Slike spill handler like mye om immersion og innlevelse som gameplay. 

Lenke til kommentar

Det stemmer, ellers kunne en like gjerne ha droppet grafikken og en måtte ha spilt Fallout 4 gjennom et ledetekst vindu der en trykker inn kommandoer (tekstbasert spill). 

 

Det visuelle er viktig for meg, fordi det er hoved "output" til spillet. Viktig at karakterene, våpen, og omgivelser ser bra ut, fordi det er en del av det som holder meg interessert i spillet. Tenker at grafikk teller 50% og spillbarhet teller 50% i et spill. Spillet er uansett dårlig dersom en av de er fraværende. 

Lenke til kommentar

Synes grafikkene ser bra ut, enig med Larzen, liker retningen de har tatt. I tillegg til grafikken er jo ting som animasjon osv. veldig viktig; dette var helt rævva i Skyrim og FO3, men skal forhåpentligvis være forbedret i FO4. Etter MGS V TPP som generelt har helt utrolig gode animasjoner håper jeg ikke at FO4 kommer til å føles ut som 10 år gammelt materiale.

Lenke til kommentar

Synes grafikkene ser bra ut, enig med Larzen, liker retningen de har tatt. I tillegg til grafikken er jo ting som animasjon osv. veldig viktig; dette var helt rævva i Skyrim og FO3, men skal forhåpentligvis være forbedret i FO4. Etter MGS V TPP som generelt har helt utrolig gode animasjoner håper jeg ikke at FO4 kommer til å føles ut som 10 år gammelt materiale.

 

Animasjon ja.

 

Det er faktisk ekstremt viktig fordi det gir "liv" til spillet. GTA V har totalt overlegent animasjon i forhold til andre spill, fordi de bruker Euphoria fra Naturalmotion. Dette er en "biomechanical" animation engine.

 

http://www.naturalmotion.com/middleware/euphoria/

https://en.wikipedia.org/wiki/Euphoria_(software)

 

Dumt at Fallout 4 ikke har Euphoria, for da hadde de hatt animasjon på elitenivå.   

Endret av Exxon Valdez
Lenke til kommentar

Tenker at grafikk teller 50% og spillbarhet teller 50% i et spill. Spillet er uansett dårlig dersom en av de er fraværende. 

Tja, personlig vil jeg utdypet den listen din betraktelig. Ta for eksempel:

 

- Lyder. Hvor morsomt er det å fyre av en svær pistol, hvis den høres ut som en lekepistol? Er det noe vits å ha motorsykler med, hvis de høres ut som mopeder?

 

- Musikken skal alltid være der, men aldri høres. Ta for eksempel Assassin's Creed Syndicate, som jeg er helt hektet på nå. Selv etter femten timer i strekk har jeg ennå til gode å høre musikken i spillet, men jeg stopper til stadighet og bare nyter, vel, musikken. Den glir så perfekt inn i resten at den føles helt naturlig. Den blir aldri dominerende, men ikke fraværende heller. Grafikk og musikk er begge viktige, men når de passer så perfekt sammen ender de opp med å forsterke hverandre, og spillet blir enda bedre av den grunn. Eller prøv å spille de første brettene av Doom med og uten musikk, så ser du hva jeg mener. Det er fortsatt bra uten musikk, men det er ikke det samme. Vi trenger heftig musikk for å krydre opplevelsen.

 

- Kjemien mellom karakterene er viktig for meg. Ta for eksempel Mass Effect, et av favorittspillene mine noensinne. En viktig grunn til hvorfor jeg elsker det første er fordi kjemien mellom karakterene er så bra. Det er litt vanskelig å beskrive hva jeg strengt tatt mener her, men tenk på en tv-serie der skuespillerne har blitt godt kjent med hverandre og gode venner, sammenlignet med en film der skuespillerne ikke engang kjente hverndre før innspillingen. I tv-serien kjenner skuespillerne hverandre svært bra, og det merkes helt tydelig når de er på skjermen sammen. Uansett hvor bra skuespillerne i filmen er, er det svært lett å se at de ikke kjenner hverandre noe særlig i noen scener. Det blir ofte litt mye "lese fra manus", og ikke "henge sammen med gode venner". Eller følg med på kjemien mellom Vin Diesel og Paul Walker i Fast & Furios 1 og FF7. De virker en god del mer naturlige sammen i den siste. Men som sagt, litt vanskelig å beskrive hva jeg faktisk mener her. Er vel noe med at enkelte skuespillere i spill bare leser fra manus, mens andre helt tydelig er godt kjente fra før, og dermed har en god kjemi mellom seg. Det merkes ofte fort på karakterene. :)

 

- Stemmeskuespillerne, ja. Dette er også svært viktig for mange. Det er ikke uten grunn en del skuespillere går igjen i mange spill. Jennifer Hale er for eksempel en gjenganger i mange spill. Det er ikke bare fordi hun er kjent i miljøet, men også fordi hun er svært dyktig. Et spill er ikke noe annerledes enn en film eller tv-serie på det området. Bra skuespillere trekker opp rimelig mye.

 

- Området vi får utforske er svært viktig. Det hjelper lite hvor bra ting ser ut, hvis det er gørrkjedelig å utforske det. Skyrim er et perfekt eksempel her. Det ser utrolig vakkert ut, og jeg innrømmer glatt at jeg trasket rundt i noen titalls timer der. Problemet er bare at jeg stort sett fortsatte fordi jeg hele tiden hadde en god del ting å gjøre. Utforsket ferdig hulen? Bra, men her er fire huler til, en by å besøke, våpen å oppgradere, dame å gifte meg med, drager å drepe, og så videre. Men jeg likte egentlig ikke noe av det. Verden var vakker, men gørrkjedelig. Det var mye å gjøre, men lite av interesse. Det var folk å møte, men jeg husker ikke engang navnet på hun jeg giftet meg med. Så hva er vitsen med bra grafikk i et sånt spill?

 

- Fiendene må være interessante. I Diablo banker vi horder av fiender, men de vil stadig vekk bli "oppdaterte". Vi banker noen smådemoner her, noen fuglegreier der, noen ulver her, noen skjeletter der. Når man begynte å gå lei et sted var vi allerede på vei inn i neste sted med nye fiender. Det gjør at det hele tiden holder seg friskt og fornyer seg til stadighet. Hadde det bare vært de samme fiendene om og om og om igjen hadde man fort gått lei.

 

Jeg kunne nok fortsatt lenge, men du ser poenget. Grafikk og gameplay er nok noe av det aller viktigste, men det er mye annet som også spiller inn.

Lenke til kommentar

De andre elementene du nevner, slik som musikk, kjemien, stemmeskuespillere, området, og fiendene er selvsagt viktige elementer av spillet. De er med på å utgjøre helheten i spillet sammen med historie, animasjon, fysikk, og lys. Alt dette kombinert sammen med god grafikk og god spillbarhet utgjør et bra spill.

 

Hjelper lite med interessante fiender dersom animasjonen suger, eller området er interessant men dårlig lys slik at verden ikke får naturlig lys, eller flotte kjøretøy, men fysikken suger slik at de er like lett som et fjær og flyr til helvete om du treffer en liten stein på eller bråstopper når du krasjer i en liten blomst. 

 

Det er alle de småtingene som vi er inne på nå som er med på å gjøre grafikk/verden og spillbarheten god. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...