Gå til innhold

nytt kort på vei


Anbefalte innlegg

Hei.

Har bestilt meg nytt skjermkort.

er det et poeng å kjøre "burn in"?

eller er burn in bare et navn på en benchmark?

Hva brukes til å sjekke kvaliteten på gpu?

 

Dette er første gang jeg har kjøpt et kort på øvre enden av skalaen. .

 

Men det er jo morro å se hvor mye bedre pc'n blir etter oppgraderingen.

 

bytter ut 660ti med 290x så dette blir første kort fra amd som jeg prøver.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Furmarks "burn-in test" er bare tull i dag, alle dagens kort throttler i slike programmer for å forhindre at strømforbruket ødelegger kortet.

Hva mener du med "kvaliteten på gpu"? ASIC-kvaliteten kan du sjekke i GPU-Z, men den har minimalt å si.

 

Hvorfor i alle dager kjøpte du 290X egentlig? Etter at 780 falt i pris og 780 Ti kom ut forsvant jo ethvert poeng i å kjøpe 290X.

Lenke til kommentar

Spiller kun bf4.

håper etterhvert at drivere og optimalisering vil fungere etter planen bra til dette kortet.

nå er vel 780 og 290x tåelig like i pris og 290x blir forhåpentlig vis optimalisert bedre mot bf4.

Så hvorfor ikke 290x?

 

Hverken bf4 og de første driverene amd pleier å være 100%. (Bf er iallefall ikke det)

Driverne for 290X vil nok bli bedre, men ikke regn med at AMD kommer med en ny 12.11 BETA som de klarte med 7970, 290X er i stor grad et oppskalert 7970 og det er nok ikke like mye å hente på drivere i denne omgang.

Grunnen til at jeg ikke mener 290X er et solid kjøp i dag er fordi du må montere på en ny kjøler for å gjøre det til et alternativ mot 780, og 290 har samme utvalg av kjølere og yter nesten like bra.

Ytelsesfordelen til 290X mot 780 viser seg heller ikke på oppløsninger lavere enn 2560x1600.

 

Jeg stiller meg ekstremt skeptisk til at du bare spiller BF4, men det gidder jeg ikke blande meg opp i. Du får i det minste Mantle-støtte i slutten av desember som burde dytte ytelsen sterkt i AMDs favør.

Lenke til kommentar

Det er et bedre kort med hensyn til kjøler/støynivå iallfall. GTX 780 har også rom for overklokking som gjør at det yter over R9 290X.

Disse kjører alle tester med maks overklokk på alle grafikkort:

 

Starter på 08:40

http://www.youtube.com/watch?v=djvZaHHU4I8

 

Om du har 30 min til overs:

http://www.youtube.com/watch?v=3OHKWMgBhvA

 

Det skiller særs lite i ytelse mellom GTX 780 og R9 290X, men helhetlige løsningen er bedre på GTX 780.. om det er lov å bruke det uttrykket.

Endret av fflex
Lenke til kommentar

Driverne for 290X vil nok bli bedre, men ikke regn med at AMD kommer med en ny 12.11 BETA som de klarte med 7970, 290X er i stor grad et oppskalert 7970 og det er nok ikke like mye å hente på drivere i denne omgang.

Grunnen til at jeg ikke mener 290X er et solid kjøp i dag er fordi du må montere på en ny kjøler for å gjøre det til et alternativ mot 780, og 290 har samme utvalg av kjølere og yter nesten like bra.

Ytelsesfordelen til 290X mot 780 viser seg heller ikke på oppløsninger lavere enn 2560x1600.

Jeg mener dette er det beste kjøpet man kan gjøre nå: http://www.komplett.no/sapphire-radeon-r9-290-4gb-gddr5/798663

Hell, 2 slike + blokker til blir jo under 8 tusen!

Lenke til kommentar

Jeg mener dette er det beste kjøpet man kan gjøre nå: http://www.komplett.no/sapphire-radeon-r9-290-4gb-gddr5/798663

Hell, 2 slike + blokker til blir jo under 8 tusen!

Det er vanskelig å argumentere imot 290 om du monterer en vannblokk på ja, det fikser jo den ene svakheten kortet har.

 

 

man treger jo litt mer en "blokker" for å vannkjøle da. er jo ikke alle som har en fiks ferdig vannkjøling i pcen sin.

Men for de som faktisk kjører full vannkjøling er det et godt poeng.

 

R9 290 kommer til å være et langt mer attraktivt kort når partnerne til AMD får montert skikkelige kjølere på kortet, det eneste som gjør 780 bedre i dag er kjølerutvalget.

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å argumentere imot 290 om du monterer en vannblokk på ja, det fikser jo den ene svakheten kortet har.

 

Men for de som faktisk kjører full vannkjøling er det et godt poeng.

 

R9 290 kommer til å være et langt mer attraktivt kort når partnerne til AMD får montert skikkelige kjølere på kortet, det eneste som gjør 780 bedre i dag er kjølerutvalget.

 

joda er nok riktig det. er jo synd for amd at de ikke klarer å lage like bra ref kjølere som nvidia.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...