Gå til innhold

Her er Nvidias nye kraftplugg av et skjermkort


Anbefalte innlegg

780Ti ser ikke ut til å trekke like mye strøm som 290x nei. Den ser ut til å trekke rett under 290 i stille-modus, og betraktelig mindre i ûber mode.

 

http://www.anandtech.com/show/7492/the-geforce-gtx-780-ti-review/15

 

Og i SLI VS CF av de to så skiller det nesten 130W. :)

(i worst case)

 

Sweclockers sitt 780ti testkort, trekker like mye strøm som 290x uber. Eneste testen jeg har rukket enda :)

 

"Med resultaten från energimätningarna i hand kommer det inte som någon direkt överraskning att Nvidias nya flaggskepp förbrukar en del ström under belastning. Geforce GTX 780 Ti landar på samma nivå som AMD:s Radeon R9 290X"

 

http://www.sweclockers.com/recension/17844-nvidia-geforce-gtx-780-ti/17#pagehead

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

GPU Krigen

 

Er det krig? Fordelen med stridighetene er at du har feks mulighet til å skaffe deg 780ti. Det kortet hadde ikke blitt født, hvis det ikke hadde vært for amd. Du har også sjansen til å få tak i et 290(x) til en svært billig penge. :) Vi får håpe styrkene trekker seg taktisk tilbake til skyttergravene, og fortsetter å utvikle knallbra hardware...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Er det krig? Fordelen med stridighetene er at du har feks mulighet til å skaffe deg 780ti. Det kortet hadde ikke blitt født, hvis det ikke hadde vært for amd. Du har også sjansen til å få tak i et 290(x) til en svært billig penge. :) Vi får håpe styrkene trekker seg taktisk tilbake til skyttergravene, og fortsetter å utvikle knallbra hardware...

Prisen hadde nok ikke vært særlig attraktiv om det ikke var for AMD. Men 780Ti hadde nok vært født uansett, ja bortsett fra navnebyttet så eksisterte GTX 780Ti i lang tid før vi visste noe som helst om noen ny serie fra AMD.

 

Husk at GTX 780Ti more or less bare er en navnebror til det ikke helt kjente K6000, bort sett fra at GTX 780Ti har noe mindre minne, og fått firmware/drivere som degraderer Computing-ytelsen slik at det ikke skal være for bra til slikt.

 

Swecomputing har mange rare tall, og i følge dem så bruker selv GTX 480 mindre strøm enn GTX 780. I tillegg så er testmetoden deres helt riv ruskende feil (i hvert fall slik de beskriver deres testmetodikk).

De leser av strømtrekket i snitt for mange spillsituasjoner, og dette kan raskt bli ganske feil. For her vil lavere ytelse faktisk føre til at strømtrekk er lavere enn det faktisk er.

Lenke til kommentar

Urkomisk å lese noen av kommentarene her, så mange fanboys og folk som kun ser på FPS.

 

Det var vel aldri tvilsomt at 780Ti kom til å ta igjen forspranget AMD fikk med 290X. Men prisforskjellen lar seg ikke forsvare så snart custom kjølere dukker opp på markedet.

 

780Ti har bedre ytelse, mye lavere temp, GSync, Shadowplay +++ Utklassing.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Utklassing ville det vært om den var best på alle punkter, men den gang ei.

Den er fortsatt betraktelig dyrere, og i skikkelig entusiastoppsett hvor du kjører med tre skjermer, eller 4K. så vil fortsatt CF 290x gruse SLI 780Ti. Sannsynligvis pga den brede minnebussen til 290x.

 

For min del så er dette et reelt problem, da det er en høyst sannsynlig problemstilling, og har flere ganger vurdert flere 1440p skjermer, eventuelt bare en 4K skjerm.

Endret av Andrull
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Prisen hadde nok ikke vært særlig attraktiv om det ikke var for AMD. Men 780Ti hadde nok vært født uansett, ja bortsett fra navnebyttet så eksisterte GTX 780Ti i lang tid før vi visste noe som helst om noen ny serie fra AMD.

Har vondt for å tro at 780ti hadde blitt lansert i den forfatning det har, hvis ikke nvidia måtte gjøre det nå.

Lenke til kommentar

Har vondt for å tro at 780ti hadde blitt lansert i den forfatning det har, hvis ikke nvidia måtte gjøre det nå.

Hva mener du med "forfatning"?

 

Som sagt så er jeg enig i at prisen ikke hadde vært det samme, eller at lanseringen av navnebyttet ble forskyndet (de hadde nok uansett kommet med navnebyttet og prisjusteringen etter hvert som markedet dabbet av).

 

Annet enn et navn og prisendring så klasket de på noe mindre minne og passet på at firmwaren ikke var for bra. Deretter var veien videre rett til kjøttmarkedet.

"780Ti kortet" i seg selv har vært ute i over 4 måneder. :)
Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Utklassing ville det vært om den var best på alle punkter, men den gang ei.

Den er fortsatt betraktelig dyrere, og i skikkelig entusiastoppsett hvor du kjører med tre skjermer, eller 4K. så vil fortsatt CF 290x gruse SLI 780Ti. Sannsynligvis pga den brede minnebussen til 290x.

 

For min del så er dette et reelt problem, da det er en høyst sannsynlig problemstilling, og har flere ganger vurdert flere 1440p skjermer, eventuelt bare en 4K skjerm.

 

tror ikke CF 290X vil gruse SLI 780TI på 4K skjermer. selv om 290x har bredere minnebuss så kjører minnet på en god del lavere frekvens en 780TI. så 780TI har faktisk høyere minnebåndbredde, 336GB vs 320GB på 290X

Endret av Blaz3r
Lenke til kommentar

 

tror ikke CF 290X vil gruse SLI 780TI på 4K skjermer. selv om 290x har bredere minnebuss så kjører minnet på en god del lavere frekvens en 780TI. så 780TI har faktisk høyere minnebåndbredde, 336GB vs 320GB på 290X

De gjør det i alle fall en del bedre.

 

Om det bare er kepler som ikke er noe særlig optimalisert for dette, eller om AMD bare er veldig flinke på å utnytte maskinvaren i høye oppløsninger, så ser fortrinnet til å snu ganske godt til AMD. Og da spesielt i CF.

 

Har enda ikke funnet noen tester for Trippel eller Quad SLI/CFX... for 290/290x/780Ti Det er litt skuffende.

Lenke til kommentar

De gjør det i alle fall en del bedre.

 

Om det bare er kepler som ikke er noe særlig optimalisert for dette, eller om AMD bare er veldig flinke på å utnytte maskinvaren i høye oppløsninger, så ser fortrinnet til å snu ganske godt til AMD. Og da spesielt i CF.

 

Har enda ikke funnet noen tester for Trippel eller Quad SLI/CFX... for 290/290x/780Ti Det er litt skuffende.

 

ja jeg har også sett at amd har vært flinke på det området. 290x har jo også noen flere ROPS en 780ti, så det hjelper jo. men å si at 290x gruser 780ti er å ta i mente jeg :)

Lenke til kommentar

Er det å ta i? Trodde det var det ordet man brukte om et lite fortrinn her i tråden? :p

 

tja, min mening er at hvis noe gruser noe annet, så er det mer en et lite fortrinn. hvis 780ti f.eks får 50 fps og 290x får 90-100, da kan man si at 780ti blir gruset. men finnes vel tydligvis flere tolkninger på ordet gruse :)

Lenke til kommentar

 

tja, min mening er at hvis noe gruser noe annet, så er det mer en et lite fortrinn. hvis 780ti f.eks får 50 fps og 290x får 90-100, da kan man si at 780ti blir gruset. men finnes vel tydligvis flere tolkninger på ordet gruse :)

Hehe, ja det var egentlig ment som en liten spøk, da jeg i mitt opprinnelige innlegg kommenterte på en som mente at 780Ti utklasset 290x fordi den var litt raskere. Når jeg da ville påpeke at 290x CF gjorde det jevn en del bedre, så måtte jeg jo bruke et tilsvarende tungt ord, bare i motsatt retning.

 

Og så slenges jo slikt rundt om alle mulige slags forbedringer. Jeg mener selvsagt ikke at en 20-30 % eller hva 290x CF gjør kontra 780Ti i SLI i 4K får i et par tester holder for å kalle det "grusing".

Lenke til kommentar

Solid kort dette og til prisen så gjør det at mitt GeForce GTX Titan føles enda en smule mer overpriset, men jeg fikk det som erstatning for defekt GeForce GTX 690 så på det tidspunktet så var det liten tvil om hva jeg ønsket å gå for.

 

Når det gjelder AMD så er det, som stortsett alltid utrolig solide på å levere veldig god ytelse per krone, men de må jo se seg slått på alle andre områder. Høyere strømforbruk, utvikler mer varme, bråker mer og har ikke et utseende og en kjøleløsning som er på langt nær like snasen som det nVIDIA har fått til siden GeForce GTX 690 som de nå har videreført til alle toppmodellene sine.

 

Så det blir mye smak og behag, du har de som alltid tenker på å få så mye ytelse som overhode mulig for hver krone de bruker og da er jo AMD det naturlige valget her, mens du på den andre siden har de som vektlegger muligheten for overklokking, strømforbruker, varmeutvikling og støynivå og da kan fort nVIDIA kortet være verdt de ekstra kronene. Det er ikke noe definitivt svar på hva som er "rett eller galt" her, det er to forskjellige kort som egentlig stiller på hver sine ende av tapetet så spørsmålet blir jo hvilken side du selv faller på.

 

 

Har en kompis som må ha seg et nytt skjermkort nå og han hadde i utgangspunktet ikke tenkt til å ta seg råd og dermed gå for AMD denne runden, men det var helt til han så alle disse memory leaks problemene og alt tullballet AMD har med sine drivere til Windows 8 / Windows 8.1 og Battlefield 4 som ene og alene har fått han til å sterkt vurdere å punge ut for et GeForce GTX 780 Ti istedenfor. Når AMD kan slite og rote såpass med spill som er "optimalisert for AMD" eller hva de nå kaller det så kan det få hvem som helst til å bli skeptisk. Selv om Mantle virker utrolig interessant og vi er begge veldig spent på hvordan det vil utarte seg i praksis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Amd ligger bak på prosessorfronten, men å si dette om grafikkdivisjonen blir litt feil og HUSK at 290x og 290 ikke har fått custom kjølere ennå (og bedre driverrutiner). Kommentaren din "download linkene fungerer ikke" høres mer ut som et fanboi problem eller at du ikke har kunnskap nok til å laste ned drivere.

HAHA, Jeg går inn på AMD sine nettsider, jeg trykker på linken. Den står og loader i en evighet, og så finner den ikke siden..... Hvordan er det fanboi? Jeg forteller bare hvordan det er for meg.... Mener du jeg skal gå inn på PirateBay ellernoe for å laste ned AMD driverene? Jeg gjør AKKURAT det AMD vil at jeg skal gjøre. fyller inn modellnavn og alt. Trykker på linken for å laste ned. Noen ganger virker den, andre ganger ikke. Forklar HVORDAN detter har NOE SOM HELST med kunnskap å gjøre? Jeg vet hvordan, og jeg har gjort det sikkert 5 ganger allerede, bare at det en del ganger rett og slett IKKE virker.

 

Kan være de har fiksa det med den nye nå da.

 

 

Og forresten, hvis du ser på NVIDIA sine stock kort så klarer de mye bedre enn AMD sine stock kort, så med 3. parts kjølere blir de like gode som NVIDIA stock, så kommer 3. parts kjølere til NVIDIA.... NVIDIA ligger langt foran, de brukte jo 9-10 mnd for å komme på linje med titan, NVIDIA brukte 1 uke på å slå 290X :) Ikke at det har noe å si for meg, fordi jeg ville ikke kjøpt et toppkort, skulle jeg kjøpt et litt dyrt kort i dag ville jeg nok valgt 290 pga den overlegne prisen i tillegg til veldig god ytelse. men jeg er jo NVIDIA fanboy så kan vel ikke si det...

Lenke til kommentar

 

780 TI trekker like mye strøm som 290X.

 

Kan da ikke si at Radeon 7970 satte frekvensene for høyt. De var satt altfor lavt.

 

Hva du gjør når linken til drivernedlast ikke funker, er en gåte. Har hatt ati/amd kort siden årtusenskiftet, og linken har ikke lurt meg enda :hmm:

 

Tenkte ikke på at de overklokket 7970, 7970 var jo et kort som i høyeste grad var på samme nivå som NVIDIA sine om ikke bedre egentlig. 780 Ti trekker gjerne like mye som 290X, men det er nok og en klar ytelsesforskjell. Tror nok og at dette kommer høyt på lista øver kort fra NVIDIA som ikke er så strømeffektive.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...