Gå til innhold

Her er Nvidias nye kraftplugg av et skjermkort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

men NVIDIA sine kort trekker mindre strøm og er kaldere, AMD kjører klassisk AMD stil (de gjør det med prosessorer og) og kjører produktene sine på høye frekvenser pga av at de ligger litt bak i teknologi.

 

OG jeg vet ikke om dere har testet nettsidene til AMD (ser de nettopp har fått nye) og programvaren til AMD... Jeg har ett AMD kort, og når jeg skal laste ned drivere er det ~25% sjangse for at doawnload linken fungerer.

 

 

 

780 TI trekker like mye strøm som 290X.

 

Kan da ikke si at Radeon 7970 satte frekvensene for høyt. De var satt altfor lavt.

 

Hva du gjør når linken til drivernedlast ikke funker, er en gåte. Har hatt ati/amd kort siden årtusenskiftet, og linken har ikke lurt meg enda :hmm:

Endret av lucky666
Lenke til kommentar

Vi har vel visst i snart et år at de har hatt det liggende da, så et SÅ stort sjokk er det da ikke. :p

 

Det var vel alltids snakk om et tidsspørsmål før de lanserte en forbrukerversjon av K6000. :)

 

Men det trengtes tydeligvis en sterk konkurrent for at de skulle få ut fingern/esset vi visste de hadde i ermet.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

EK har annonsert at GTX 780 ti blokk kommer snart, siden eksisterende blokk ikke passer. Så du trenger nok ikke vente så alt for lenge..

Takker. :)

Ser også på sammenlignignsbildet de la ved, at 780Ti sin VRM har fått flere MOSFETer og det som muligens kan se ut som flere kondensatorer for filtrering. Kort sagt, en kraftigere VRM-krets. :)

 

Og det er jo godt nytt (men ikke sjokkerende, da strømforbruket også er noe høyere) for overklokkere og entusiaster. :)

Lenke til kommentar

For en pris da gitt! Tror nok DCU2 290X blir et LANGT bedre kjøp en dette ja! :) Håper bare den kommer snart, så jeg kan forhåndsbestille.

Håpet egentlig at denne skulle være priset tilnærmet 290X, da hadde det blitt denne istede. Men de er litt grådige nVidia :p

Grådige? 780 Ti er raskere (1), mer stillegående og kjøligere. Da er det ikke urimelig at kortet koster litt mer. Det er ikke alle som kun tenker ytelse/prisforhold, men også på praktiske faktorer som f.eks. støynivå (2).

 

780 Ti imponerer også i OC-modus: I Anandtechs test scorer den 88 FPS i Battlefield 3, sammenlignet med 65 FPS for 290X i "Uber"-modus. I flere tester ligger den omtrent på nivå med AMDs dual-GPU HD 7990, hvilket er ganske imponerende for et single-GPU kort.

 

(1) 780 Ti er opptil 29% raskere enn 290X i testene til Tom's Hardware. Dette gjelder retail-versjonen av 290X, og ikke den tweakede utgaven som ble sendt til pressen.

 

Tom skriver i sin omtale av 780 Ti: "GeForce GTX 780 Ti is 8% faster than the press-sampled R9 290X, which holds on to its clock rate most reliably. Our retail board drops to lower frequencies in the lab, allowing 780 Ti to beat it by 29%."

 

(2) Argumentet om at man bare trenger å bytte ut kjøleløsningen på AMD-kortene holder ikke, etter mitt syn: Kortet bør i utgangspunktet ha en løsning som ikke bråker altfor mye. Her har Nvidia lagt seg på en mer fornuftig linje slik jeg ser det, hvor det er bedre balanse mellom ytelse og støynivå (R290 er en versting i så måte, og støynivået var såpass høyt at kortet IKKE fikk noen anbefaling av hverken Anandtech, Tom's Hardware eller Hardware.no).

 

For AMD ser også kjøleløsningen ut til å ha stor innvirkning på ytelsen, og i sin omtale av 780 Ti påpeker Tom's Hardware de store variasjonene i ytelse som de opplever med 290X:

 

"I’ve been spending so much time trying to figure out why my Radeon R9 290X cards perform differently that I almost didn’t get this story written. The investigation continues, and includes absolute fan speeds that correspond to dissimilar PWM control, along with sensitivities to ambient conditions. ... It takes cranking up the fan speed or installing a third-party cooler to prevent severe performance pull-backs."

Endret av hal9k
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Samme her, gidder ikke ut med nesten 6000kr når 290x holder i massevis.

Du får 780 Ti for under 5500 kr. Velger du å kjøpe en tredjeparts kjøleløsning for AMD-kortet blir prisforskjellen enda mindre. Uansett så yter 780 Ti bedre enn 290X, så da blir det et spørsmål om man er villig til å betale litt mer for høyere ytelse (hvis en ser bort ifra praktiske faktorer som f.eks. støynivå).

Lenke til kommentar

Yes :w00t:

 

 

 

The current EK classy blocks will fit on the ti classified. Our classified's already had a powerful enough power delivery system so they didn't have to change the pcb for the ti classified. the vanilla 780 ti added an additional power phase or something so the current blocks wont fit. But as of right now there are already 3 different blocks for 780 ti classified and 780 classified. Hydrocoppers, regular ek, and plexi ek.

 

Da blir det 780 TI Classified her

Lenke til kommentar

Hvordan måler GTX 780 ti i forhold til Titan? Er det store forskjeller der? Ikke har jeg har økonomi til å kjøpe noen av delene, men are lurer ut ifra interesse.

 

 

Mvh Faller

GTX780Ti = Komplett GK110-kjerne som kjører på 867 MHz

GTXTitan = GK110-kjerne med 1/15-del deaktivert som kjører på 832 MHz

GTX780 = GK110-kjerne med 3/15-deler som er deaktivert og kjører på 862 MHz

Titan plasserer seg som du ser rent spesifikasjonsmessig mellom GTX 780Ti og GTX 780. Selv om den legger seg nærmere 780Ti, enn 780.

 

I praksis så ser vi omtrent det samme. GTX 780Ti slår derimot Titan på alle felt, da den også ER bedre eller like bra på alle felt. (ja om vi ser bort fra computing, hvor Nvidia har vært inne å snevret inn ytelsen for at ikke GTX 780Ti skal kunne utkonkurrere K6000)

Ps: Hvis du ikke vet hva computing er, så er det nok ikke noe du trenger å tenke over. ;)

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

GTX780Ti = Komplett GK110-kjerne som kjører på 867 MHz

GTXTitan = GK110-kjerne med 1/15-del deaktivert som kjører på 832 MHz

GTX780 = GK110-kjerne med 3/15-deler som er deaktivert og kjører på 862 MHz

Titan plasserer seg som du ser rent spesifikasjonsmessig mellom GTX 780Ti og GTX 780. Selv om den legger seg nærmere 780Ti, enn 780.

 

I praksis så ser vi omtrent det samme. GTX 780 slår derimot Titan på alle felt, da den også ER bedre eller like bra på alle felt. (ja om vi ser bort fra computing, hvor Nvidia har vært inne å snevret inn ytelsen for at ikke GTX 780Ti skal kunne utkonkurrere K6000)

Ps: Hvis du ikke vet hva computing er, så er det nok ikke noe du trenger å tenke over. ;)

 

Takk for godt og oppklarende svar Andrull :D

 

Med computing antar jeg at du mener f. eks, F@H osv? Ikke noe jeg trenger å tenke på i det hele tatt.

 

 

Mvh Faller

Lenke til kommentar

Jeg blir helt matt av å lese så mye sludder og vås i kommentarfeltene fra ymse fanboys.

 

1) Aldri benytt kun en review. Sjekk minst 5-10 forskjellige reviews, og gjør deg så opp en mening. Er ikke sjelden at en av de har resultater som avviker fra de fleste andre, så å basere sine konklusjoner på kun det resultatet som avviker, er helt idiotisk.

 

2) Ikke spre informasjon som allerede er bekreftet feil/utdatert. Eksempelet med Tomshardware og "press-sample" er jo allerede avkreftet av flere andre hw-sites, som har testet vanlige retail kort og "press-sample" kort, uten å finne noe avvik. Ergo er det sannsynligvis en feil eller ett avvik med det ene kortet som Tomshardware har kjøpt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det koster så mye fordi det er det beste. Det er alltid en del som skal ha det beste. Ser du på prisdifferansen mellom 290 og 290X så er jo den vanvittig med tanke på ytelsesforskjell...

 

Du betaler og litt ekstra for NVIDIA, folk kan si hva de vil, men NVIDIA sine kort trekker mindre strøm og er kaldere, AMD kjører klassisk AMD stil (de gjør det med prosessorer og) og kjører produktene sine på høye frekvenser pga av at de ligger litt bak i teknologi.

 

OG jeg vet ikke om dere har testet nettsidene til AMD (ser de nettopp har fått nye) og programvaren til AMD... Jeg har ett AMD kort, og når jeg skal laste ned drivere er det ~25% sjangse for at doawnload linken fungerer.

 

Nvidia derimot har GeForce experience, automatiske driveroppdateringer (Beta drivere og!) I tillegg til at den automatisk finner optimale spillinstillinger (Fungere VELDIG bra på mine spill hvertfall)

 

Mange her klarer nok fint å oppdatere drivere selv, og sette instillinger som er passende osv, men det er MANGE som ikke gjør det, og dessuten gjør NVIDIA alt veldig lett :p

 

 

Jeg er verken noen fanboy eller noen eier av et high-end grafikkort (siste investering jeg gjorde på den fronten var et Geforce 2 GTS deluxe), men jeg blir litt trist når folk ser på temperaturer som avgjørende på valg av skjermkort. Støy - for all del, men temperaturer - disse har dog en viss sammenheng.

 

AMD radeon teamet hadde en AMA (ask me anything) på toms her om dagen - syntes folk burde lese dette.

 

 

 

 

ubercake said:
What is a single tech that AMD is currently working on that you don't feel there is enough buzz about? Something possibly overlooked or overshadowed but to which we should really be paying attention?

My favorite is the new implementation of PowerTune on the 290X and 290. There's a lot of doom and gloom around the 95C temperature, because people are used to a world where the product is designed to run as cold as possible... but that's not the world we're living in with these units. The doom and gloom is based on an old viewpoint.

 

95C is the optimal temperature that allows the board to convert its power consumption into meaningful performance for the user. Every single component on the board is designed to run at that temperature throughout the lifetime of the product.

 

If you throttle the temperature down below that threshold, then the board must in turn consume less power to respect the new temperature limit. Consuming less power means lowering vcore and engine clock, which means less performance.

 

You want to take full advantage of product TDP to maximize performance, and that is accomplished with a 95C ideal operating temperature for the 290 and 290X.

 

Even with a third-party cooling solution, like the Accelero 3 some users have started deploying, the logic of PowerTune will still try to maximize TDP by allowing temperatures to float higher until some other limit is met (voltage, clock, fan RPM, whatever).

 

It's so bloody smart and it kills me that more people don't fully understand it.

Endret av joppzter
Lenke til kommentar

Betaler heller litt mer for Nvidia enn steinalder-kokende brødfjølene til AMD , mer sofistikert teknologi , kjøligere , trekker mindre strøm , er raskere - NVIDIA er tilbake på tronen, noe de alltid vil være på lang sikt.

 

Ærlig talt, noen har det alt for godt her i verden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...