Gå til innhold

Har lyst til å reise meg opp i kirka og begynne en debatt... Har NULL respekt for religion.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Religiøse har jo selv konkludert med at deres religion mest sannsynlig er sann. Du vil overbevisede til å innse noe annet?

 

Verden trenger toleranse mer enn kunnskap.

 

 

Forresten, gratulerer innlegg 10 000 :)

 

Problemet er at toleranse IKKE kommer i innpakningen religion, det er det kun kunnskap og viten som kan være behjelpelig med.

 

Bare å ta en titt på FB i disse dager, der det florerer med sider med "ja til kors og ned med islam!", over det meste, skrevet av folk som faktisk TROR at kristendom er et hakk bedre enn islam og at annen religiøs overtro kan bekjempes ved å bekjenne seg en like ignorant og nådesløs overtro.. :roll:

 

Det de oppnår er jo nettopp intoleranse og hat der vi med kunnskap om livssyns nøytralitet hadde kommet langt lenger.... Om vi forstår at folk kan tro hva pokker de vil så lenge de forholder seg til lover vi alle kan leve med og holder religion utenfor resten av samfunnet, der alle, enten med eller uten guder, skal leve...

 

Og takk, var ikke klar over at jeg hadde 10k innlegg da.. :)

Lenke til kommentar

%

 

Problemet er at toleranse IKKE kommer i innpakningen religion, det er det kun kunnskap og viten som kan være behjelpelig med.

 

Bare å ta en titt på FB i disse dager, der det florerer med sider med "ja til kors og ned med islam!", over det meste, skrevet av folk som faktisk TROR at kristendom er et hakk bedre enn islam og at annen religiøs overtro kan bekjempes ved å bekjenne seg en like ignorant og nådesløs overtro.. :roll:

 

Det de oppnår er jo nettopp intoleranse og hat der vi med kunnskap om livssyns nøytralitet hadde kommet langt lenger.... Om vi forstår at folk kan tro hva pokker de vil så lenge de forholder seg til lover vi alle kan leve med og holder religion utenfor resten av samfunnet, der alle, enten med eller uten guder, skal leve...

 

Og takk, var ikke klar over at jeg hadde 10k innlegg da.. :)

Du starter å høres ut som en nyfrelst religiøs ;)

"min tankegang er best og riktig, andre sin er feil og fører til elendighet", du mener din tankegang er bedre enn religiøse, kristne mener sin tankegang er bedre enn muslimer sin, og motsatt, alle veier. Toleranse har, etter min mening, ingenting med religion eller mangel på religion å gjøre, men menneskelige egenskaper uavhengig av tro. Dette vil heller ikke endre seg om man får mer kunnskap og/eller blir kvitt religion.

 

"Det de oppnår er jo nettopp intoleranse og hat der vi med kunnskap om livssyns nøytralitet hadde kommet langt lenger..."

Du viser ikke stor toleranse for f.eks kristendommen vil jeg påstå, spesiellt ikke når du vil skille av religion fra resten av samfunnet

 

 

99% av de som kommenterer sånn på facebook vet verken hva saken dreier seg om eller hva de mener med det de skriver, de skriver det fordi andre gjør det og det reflekterer egentlig ikke deres meninger. Prøv å start en diskusjon med en av de som har kommentert negativt til islam og prøv å få en god forklaring. Antagelig vil enkelthandlinger til enkelte personer komme frem og ingenting med religion. De fleste kristne vet ikke hva som står i bibelen engang, bare at det er en "god bok", barnedrap, folkemord, forfølgelse osv. er de uvitende om.

Lenke til kommentar

 

Du starter å høres ut som en nyfrelst religiøs ;)

 

Fuck, du har nesten rett... Var ikke min intensjon å lyde slik da... :)

 

 

"min tankegang er best og riktig, andre sin er feil og fører til elendighet", du mener din tankegang er bedre enn religiøse, kristne mener sin tankegang er bedre enn muslimer sin, og motsatt, alle veier. Toleranse har, etter min mening, ingenting med religion eller mangel på religion å gjøre, men menneskelige egenskaper uavhengig av tro. Dette vil heller ikke endre seg om man får mer kunnskap og/eller blir kvitt religion.

 

"Det de oppnår er jo nettopp intoleranse og hat der vi med kunnskap om livssyns nøytralitet hadde kommet langt lenger..."

Du viser ikke stor toleranse for f.eks kristendommen vil jeg påstå, spesiellt ikke når du vil skille av religion fra resten av samfunnet

 

 

 

 

Nei, det har alså med at religion er påstander påstått i tusenvis av år uten å komme med et eneste adekvat bevis for noen av påstandene i det de påstår. Slik er både fordummende og ikke minst farlig, for det "trener" folk opp til å godta andre ting uten fnugg av beviser også, ikke bare dogmene de tror på.

 

Slikt sett kommer vi lenger med kunnskap og viten, det er hva som fremmer fred om vi alle har en verdi plattform vi i fellesskap er med på å utvikle. Nå har jeg sett litt for mye av dumskapen i religiøsitet blandt folk, den grenseløse naiviteten, ignoransen og det bunnløse hykleriet til å inneha noen respekt for noen religion i det offentlige, det stemmer, men jeg er fremdeles villig til å la folk tro hva pokker de vil utenfor det offentlige rom, men kirker og slikt er jo fremdeles, dessverre, i det offentlige rom... Der de fremdeles lærer unger og andre "sannheter" de ikke kan stå inne for på noe vis... støttet av staten...

 

 

 

 

99% av de som kommenterer sånn på facebook vet verken hva saken dreier seg om eller hva de mener med det de skriver, de skriver det fordi andre gjør det og det reflekterer egentlig ikke deres meninger. Prøv å start en diskusjon med en av de som har kommentert negativt til islam og prøv å få en god forklaring. Antagelig vil enkelthandlinger til enkelte personer komme frem og ingenting med religion. De fleste kristne vet ikke hva som står i bibelen engang, bare at det er en "god bok", barnedrap, folkemord, forfølgelse osv. er de uvitende om.

 

Vet at 99% av kristne aldri har satt nesa si i bibelen... Trist egentlig at de kan inneha et så ureflektert perspektiv på noe de vier så stor oppmerksomhet... De ser ikke ut til å forstå at korsbruk i det offentlige ikke er å foretrekke, da det også vil si at muslimer, pastafarier, dragonesere og what nok også må få ha sine symboler i fred i det offentlige... De ser KUN sin egen religion og vil så gjerne at den skal favoritiseres, gjerne på bekosning av andre uten helt å se hva det gjør dem til...

Lenke til kommentar

 

Klarer IKKE ha respekt for religion.. Klarer ikke!!

 

 

Det handler ikke om å respektere religion, men menneskene rundt deg. Det kan du vel klare? :yes:

 

Men jeg ser hva du tenker. Og jeg er enig.. Det er vanskelig å respektere en rekke religioner i disse dager. Det er ingen som "practice what they preach".

Jeg kan respektere en religion når den ikke kommer i veien for reell fremgang og forståelse. Jeg har ingen toleranse for dem som forkynner Guds vilje som om de kjenner deg.
Organisert religion er en svindel, en kontrollenhet og jeg kan ikke respektere det. :sleep2:

Var i dåp f.eks. Der stod presten og snakket om helvete og satan og bla bla bla. Og der satt det unger som er lett å påvirke fordi de tror jo på alt det man sier til dem!

Jeg kjente det kokte i meg! Og det å vite at foreldre drar med seg unger til kirker over hele landet hver søndag eller ofte, gjør meg så inderlig forbanna. Pluss at et provoserer at voksne folk faktisk også kan tro på det utdaterte barnslige pjattet som religion sprer.

 

Kjenner det koker inni meg. Dette er kanskje en av de største grunnene til at jeg ikke er medlem i den norske kirke. Helvette, satan, "fortapt til evig tid" og brenne i avgrunnen. Greit nok at deres tro går delvis ut på at om du ikke tror på "ham" vil du vere fortapt i evig tid, men kom ikke hit å si at JEG vil gå fortapt om JEG ikke tror! :nei: Det er desverre slik at den norske kirke fremstiller religion og den kristne tro på en helt forvridd måte. Gammeldags og utdatert. Er vell enig i at noen av de mest konservative og dypt religøse kirkegåerne trenger en oppvekker. :hm:

 

Men hva enn velger å tro på burde og SKAL vere opp til hver enkelt. Det blir derfor feil å presse religion på andre, og spesielt barn som ikke vet forskjellen på høyre og venstre. Det er helt, helt FEIL.

 

Om du virkelig misliker kirken så mye som du gir uttrykk for, burde du la ver å besøke den.

Uansett så er det viktig at hver enkelt respekterer sine medmennesker. Hva du tror eller ikke tror skal ikke bli PRESSET på andre. Det er som sagt opp til hver enkelt. :)

Endret av Guru Blå
Lenke til kommentar

Nei, det har alså med at religion er påstander påstått i tusenvis av år uten å komme med et eneste adekvat bevis for noen av påstandene i det de påstår. Slik er både fordummende og ikke minst farlig, for det "trener" folk opp til å godta andre ting uten fnugg av beviser også, ikke bare dogmene de tror på.

Det har du rett i, de periodene i historien religion har regjert mest har vært de dårligste teknologisk sett. Men, hva er det beste måten å måle utvikling på, teknologisk eller religiøst, eller andre måter? Hvorfor er en teknologisk utvikling viktigere enn en religiøs utvikling? Eller åndelig utvikling?

 

Religiøse byggninger er offentlige, men du trenger da ikke henge steder du ikke vil være, selv om du kan.

 

 

Vet at 99% av kristne aldri har satt nesa si i bibelen... Trist egentlig at de kan inneha et så ureflektert perspektiv på noe de vier så stor oppmerksomhet... De ser ikke ut til å forstå at korsbruk i det offentlige ikke er å foretrekke, da det også vil si at muslimer, pastafarier, dragonesere og what nok også må få ha sine symboler i fred i det offentlige... De ser KUN sin egen religion og vil så gjerne at den skal favoritiseres, gjerne på bekosning av andre uten helt å se hva det gjør dem til...

Ja, desverre er det sånn. Ang. religiøse symboler må man rett og slett finne ut av det, er de ok eller ikke på statlig TV?

Gjelder da så klart alle typer symboler, bør være en slags balansegang i det hele også, altså ikke bare kristne symboler, men også muslimske, jødiske, osv. Enklere å ikke ha noen enn å finne balansegangen mellom de forskjellige.

Ellers er saken blåst ut av proposjoner.

 

 

Ellers festlig at to ateister diskuterer religion på denne måten :)

Lenke til kommentar

..Vet at 99% av kristne aldri har satt nesa si i bibelen... Trist egentlig at de kan inneha et så ureflektert perspektiv på noe de vier så stor oppmerksomhet...

Hvorfor skulle de gjøre det ? Det er Jesus Kristus (Gud) som er viktig for de kristne ikke bibelen.

 

Les hva Jesus Kristus sa om bibel lesing

 

Joh 5:39 "Dere gransker skriftene, for dere mener at dere har evig liv i dem – men det er de som vitner om meg! Likevel vil dere ikke komme til meg så dere kan ha liv."

Lenke til kommentar

Nei, jeg finner ikke religiøse symboler OK på TV eller på offentlige personer, da det for meg minner meg om støtte til noe av de mest frastøtende, intolerante og hatefulle ideologiene mennesker har funnet på til dags dato.

 

Ei heller ville jeg likt å bli vinket inn i en kontroll av en politi mann med uniformen full av religiøse remedier, da jeg rett og slett ikke liker å møte folk som åpenlyst støtter seg på idiotiske påstander, og ihvertfall ikke i offentlige stillinger. Uforstand finner du overalt, meen i den religiøse leieren flommer det som regel over av slike, så neitakk, hold ignoransen i din tro for deg selv når du er ute som en person med et offentlig ansvar, det er og blir min soleklare overbevisning!

Lenke til kommentar

Det har du rett i, de periodene i historien religion har regjert mest har vært de dårligste teknologisk sett. Men, hva er det beste måten å måle utvikling på, teknologisk eller religiøst, eller andre måter? Hvorfor er en teknologisk utvikling viktigere enn en religiøs utvikling? Eller åndelig utvikling?

 

Hva vil det si å utvikle seg religiøst, åndelig, opp mot teknologisk utvikling? Hvordan kan det nåværende religiøse nivå, sammenlignes med nivået for 100 år siden, 500 år siden?

 

Det jeg ser er en stadig nedgang i religiøstet over historisk tid. Men kanskje dagens religiøse er 3300% mer effektive enn de opprinnelige.

Lenke til kommentar

Jeg kan ha respekt for mennesket bak burkaen, prestekjolen, jødehatten og turbanen. Men jeg er STERKT imot de fablene og løgnene de selv tror på, eller nei, er dumme nok til å tro på mener jeg... Bortsett fra de som ikke har mulighet til å bli "vekket" fra tåka da selvsagt og som lever under jævlige forhold. De unner jeg faktisk å ha en gud å tro på. Det gir dem håp..

 

Og folk som er dødssyke og som lider og bare venter en sikker og smertefull død og har dødsfrykten i seg. De unner jeg faktisk å få lov å tro på. I det tilfellet der så hadde jeg jattet med, og jeg hadde aldri ville rokket ved den troen.

 

 

Men til de andre som faktisk har muligheten til å søke ut hva som er fakta og vitenskap og logikk osv. De er noen idioter i mine øyne og jeg har ingen respekt for det fjaset de velger å tro på.

Lenke til kommentar

Men til de andre som faktisk har muligheten til å søke ut hva som er fakta og vitenskap og logikk osv. De er noen idioter i mine øyne og jeg har ingen respekt for det fjaset de velger å tro på.

 

Ignorant i dagen norge er ikke noe du bare blir, det er noe du aktivt må velge å være gitt all den informasjonen som ligger fritt for alle å lære seg noe av... Skal man tviholde på gamle myter og fabler så er det faktisk et aktivt valg i dag...

 

Så vi må nok bli flinkere på å avvise påstander som kommer uten bevis også, for vi er da flinke nok til å tro på slike påstander uten fnugg av bevis...

Lenke til kommentar

Jeg kan ha respekt for mennesket bak burkaen, prestekjolen, jødehatten og turbanen. Men jeg er STERKT imot de fablene og løgnene de selv tror på, eller nei, er dumme nok til å tro på mener jeg... Bortsett fra de som ikke har mulighet til å bli "vekket" fra tåka da selvsagt og som lever under jævlige forhold. De unner jeg faktisk å ha en gud å tro på. Det gir dem håp..

 

Og folk som er dødssyke og som lider og bare venter en sikker og smertefull død og har dødsfrykten i seg. De unner jeg faktisk å få lov å tro på. I det tilfellet der så hadde jeg jattet med, og jeg hadde aldri ville rokket ved den troen.

 

 

Men til de andre som faktisk har muligheten til å søke ut hva som er fakta og vitenskap og logikk osv. De er noen idioter i mine øyne og jeg har ingen respekt for det fjaset de velger å tro på.

Hogwash. Hva for noe fantastisk er du siden du kan konkludere med at andre tror på fjas?

Lenke til kommentar

Hogwash. Hva for noe fantastisk er du siden du kan konkludere med at andre tror på fjas?

For rasjonelle tenkende mennesker er ALL tro som ikke kan bevises hogwash og fjas... Så enkelt. Det er kun påstander som selv ikkeetter to tusen år er klart å bevise noe av det... Hva kaller DU alt annet enn bibelen som påstås uten bevis? Hva kaller du islam som påstås uten bevis? Hinduisme?

 

Fatum er at du er like mye ateist for alle andre religioner bortsett fra en... Og hvor godt har DU satt deg inn i alle andre religioner? Hvor godt kjenner du tor og odin, zevs, bramha, zelot og alle de andre? Eller har du bare avfeid dem som pølsevev du også?

 

Den dagen du forstår hvorfor du avfeier andre religioner over en lav sko er antagelig dagen du selv er ateist... :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

du kan da ikke for alvor mene at troende mennesker bør/skal sette seg inn i alle verdens relgioner før de finner sin tro? da blir det jo lettere på din måte, nemlig å ikke tro på noe.

og skal påstå at alt som man tror på skal kunne bevises vitenskapelig før man skal tro det, da velger jeg å tro du har et fattigere liv en oss andre som er lykkelig uvitende.

 

jeg skjønner ikke hvorfor du har en slik aversjon mot noe som påvirker deg i så liten grad. det bør jo ikke være et personlig problem for deg, og andre, om noen velger å samles i et bygg for å høre en lese fra en bok og så synge noen sanger. om da noen blir påvirket i så stor grad av det som blir forkynnet i det bygget at de velger å vie sin tro til det, så er vel ikke det så farlig? du trenger ikke gå i kirken når det er begravelser der. det går godt ann å si i fra at du er ateist og velger å ta farvel med dine nærmste på din egen måte. jeg er rimelig sikker på at presten vil forstå et slikt standpunkt.

 

jeg synes du har en enkel tilnærming for det som du prediker. all tro som ikke kan bevises er fjas?

så om jeg tror at jeg elsker min kone, så er det ikke sant siden det ikke kan bevises? :hm:

Lenke til kommentar

Hogwash. Hva for noe fantastisk er du siden du kan konkludere med at andre tror på fjas?

 

 

Jeg er et resultat av en fantastisk evolusjon fra naturen, som er så fantastisk at jeg har muligheten til å tenke og reflektere over hvor idiotisk det er å tro på noe man aldri har fått beviser for, kun gjennom sladder/myter og en gammel støvete utdatert bok full av logiske feil og mangler og feilinformasjon.

 

Det er ytterst tullete og tøvete å tro på en magisk usynlig pappa som passer på hva du spiser og hvem du ligger med og i hvilke stilling og som tilsynelatende er der for noen men gir faen i andre, spesielt de som trenger det aller mest..

 

Ja det finnes så mye som tyder på at gud/guder ikke eksisterer at det krever MYE overtro for å tro på en gud.

Lenke til kommentar

du kan da ikke for alvor mene at troende mennesker bør/skal sette seg inn i alle verdens relgioner før de finner sin tro? da blir det jo lettere på din måte, nemlig å ikke tro på noe.

og skal påstå at alt som man tror på skal kunne bevises vitenskapelig før man skal tro det, da velger jeg å tro du har et fattigere liv en oss andre som er lykkelig uvitende.

 

 

Hvorfor skal dere ikke det? Fordi dere svært skjeldent setter dere inn i deres egen religion? Ja, det ER lettere å avfeie hele bøtteballeten som fjas en å finne beviser for noen av disse gudene der ute, for det er jo ikke noe å finne. Vet ikke om du har lagt merke til en meget spesiell felles nevner for så og si alle guder, at de er totalt usynlige alle sammen og ser ut til å IKKE ha noen innvirkning på verden vi lever i overhodet.... Alle som en faktisk...

 

Hvorfor må jeg ha et fattigere liv en de som tror? Fordi jeg ikke tror blindt på bronse alder fantasier? Så jeg kan altså ikke undre meg, syntes at ting er pent, forelske meg, elske noen osv fordi jeg ikke tror på disse mytene? Sier meg egentlig bare hvor godt du tror om deg selv der du sitter med jesus som co pilot det...

 

 

 

jeg skjønner ikke hvorfor du har en slik aversjon mot noe som påvirker deg i så liten grad. det bør jo ikke være et personlig problem for deg, og andre, om noen velger å samles i et bygg for å høre en lese fra en bok og så synge noen sanger. om da noen blir påvirket i så stor grad av det som blir forkynnet i det bygget at de velger å vie sin tro til det, så er vel ikke det så farlig? du trenger ikke gå i kirken når det er begravelser der. det går godt ann å si i fra at du er ateist og velger å ta farvel med dine nærmste på din egen måte. jeg er rimelig sikker på at presten vil forstå et slikt standpunkt.

 

 

Såfremt det løper religiøse ignoranter rundt på denne jordkloden og skal ha oss til å ikke bare tro på pisset de har sølt ut over folk i årtusner, men også ofte truer det på folk, så angår dette også meg! Folk dør hver bidige dag fordi noen er så tjukke i hodet at de faktisk tror på disse bronsealder fantasiene og er mer enn villige til å "straffe" folk fordi de har "brutt" noen av disse HØYST påståtte, imaginære fantasi produktene av noen guder sine "lover og regler" og det burde ikke bry meg? Det burde faktisk bry ALLE at religion har tatt kverken på dessidert flest mennesker oppover, det har vært selve grunnlaget til forfølgelser, intolaranse og hat mot alt og alle som ikke har vært "retttroende" oppover, og er det faktisk enda! Så ja, det bryr meg at folk er så stipide!!! OG det burde bry deg også!

 

Som jeg sa i en annen tråd her så ville det ikke vært en kjeft som hadde funnet på å forfølge homofile hvis de hadde lagt viten og kunnskap til grunn for sine meninger isteden for noen linjer i en gammel bok skrevet for lenge siden av ignorante menn. Og på toppen av dette er dere frekke nok til å kalle mytene for "kjærlighets evangeliet" når det eneste dette gjør er å innskrenke kjærligheten mennesker har til hverandre?

 

Isteden er det legitimt å forfølge, plage, trakasere og ofte drepe folk over de latterligste ting fordi noen er ignorante nok til å tro at disse mytene er noen form for sannhet som de tror de har rett til å trykke på andre...

 

Hvor dumt ville du ikke syntes det hadde vært om noen kom bort til deg og påsto at du hadde drept noen og UTEN et eneste bevis for det bandt deg fast til nærmeste tre og skøt deg? Så dum er den religionen du følger og så dum er det mulig å bli som religiøs, det har historien vist gang på gang.... :(

 

 

jeg synes du har en enkel tilnærming for det som du prediker. all tro som ikke kan bevises er fjas?

så om jeg tror at jeg elsker min kone, så er det ikke sant siden det ikke kan bevises? :hm:

 

Nei, tilnærmingen er overhodet ikke enkel, hadde det vært enkelt hadde nok ingen trodd på disse ubekreftede påstandene...

 

Og joda, det går fint an å bevise at du elsker din kone! Velkommen til den opplyste verden. Vet du, det går heløt fint å få deg til å IKKE elske henne også... Tenk om du hadde sjekket hva kunnskap og viten faktisk har gitt oss isteden for å dra slike håpløse anekdoter...? Men kunnskap og viten er jo bare svada for religiøse det, det trenger man jo så klart ikke når man er i kompaniskap med mytene i bibelen :roll:

 

Beklager, dette ble litt skarpt, men jeg begynner nok å bli skikkelig lei av å måtte forklare religiøse de mest opplagte ting uten at de evner å fatte bæret av det (man må ofte ha litt trening før man ser det åpenbare i religiøse fantasier, så jeg kan vel si som dere bruker å si, du må ikke tro for å skjønne dette...) Så du får ha meg unnskylt, noe som ikke skulle være noe problem for deg som kristen, eller hva?

Lenke til kommentar

Som Richard Dawkins ofte sier så er dere troende ateister når det gjelder alle andre guder enn den ene dere tror på selv.

 

 

Og det er jo rimelig lotto spill og satse på at akkurat DEN guden du har valgt å tro på er den riktige!

 

Da er det noen smartinger som har gardert seg med denne "jeg tror at det bare finnes en gud og at alle ber til denne guden og at man bare har forskjellige navn på denne ene guden"..

 

 

Nice save.

Lenke til kommentar

For rasjonelle tenkende mennesker er ALL tro som ikke kan bevises hogwash og fjas... Så enkelt.

 

Da er jo spørsmålet; kan du bevise at du/andre er rasjonell?

 

Og joda, det går fint an å bevise at du elsker din kone!

 

Hvordan beviser man noe sånt? Går sikkert ann å finne en kjemisk link eller lignende, men bevis..? Finnes jo sikkert drøssevis av argumenter og innfallsvinker som gjør at det er plausible å tenke i den retning at noen faktisk elsker noen, but still..bevis?

 

 

Og det er jo rimelig lotto spill og satse på at akkurat DEN guden du har valgt å tro på er den riktige!

 

Finnes det så veldig mange å velge mellom da egnetlig? oO

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...