Gå til innhold

Norge ville vært tryggere uten innvandrere


Gjest medlem-320416

Anbefalte innlegg

 

Nå skal jeg ikke si at jeg vet helt hvordan systemet funker for innsatte i dagens norske fengsler når det gjelder økonomi, men at alle skal arbeide ekstra for at muslimer skal få spesialmat.. det blir litt for dumt, og helt stikk i strid med det du sa tidligere :)

Det fungerer ved at de som ikke er kriminelle, inkludert de som er ofrene av nevnte kriminelle, pålegges å jobbe ekstra for å betale husrom og mat for de som er kriminelle. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Ting endrer seg, ja. Mye kan vi ikke gjøre noe med, men noe kan vi. Et multikulturelt samfunn er noe det prates så fint om, og forsåvidt går det helt ok nå, men i fremtiden..

Her synes jeg det er verdt å stoppe opp, og si at fremtiden skapes her og nå - å prate om fremtiden, er vel i bunn og grunn å sitte å se bakover i historien, og bekymre seg om det i det hele tatt går å få det til. Vi lærer ikke annet av historien, enn at vi enten kopierer den eller at vi gir opp på veien. Jeg prater ikke om fremtiden eller fortiden. Den første er uviss, og den andre har passert, det er kun i nuet at det går an å få gjort noe, og da nytter det ikke å sitte å prate - man må gjøre det man kan selv, og håpe at de andre legger merke til det

Tamiliere fra Sri Lanka kommer også fra problematiske forhold i hjemlandet sitt, samme som f.eks somaliere. Likevel koster de staten en niendel av somaliere i gjennomsnitt. Hvorfor det? Hvorfor koster de en femtedel av innvandrere fra Pakistan? Begge kommer fra andre land, har samme problemer med språk og klima. Her har arbeidsmentaliteten og kultur mye å si.

Bottom line er. Noe innvandring er helt ok, men med dagens nivå skaper vi oss selv et problem i framtiden (og nåtiden forsåvidt), både med tanke på kulturelle problemer, økonomi og kriminalitet.

 

Jeg tror at mye av problemet består i nettopp spørsmålet rundt religioner, og det at "vi", les; President Bush, startet det nye årtusen med å sette de to største religionene opp mot hverandre, var en ekte "Kardinalfeil". Så jeg vet ikke helt hva som må til, men begge sider må gjøre noe med seg selv, og kanskje det ikke nytter å lære gamle hunder å sitte, men at vi må satse på å vinne barna og ungdommen over på vår side, noe som jeg har erfart er relativt lett å lykkes med.

Så kan jeg føye til at jeg som nordmann har ofte frekventert sørøst-asiatiske miljøer (tamilsk, thai, vietnamesisk), og er godt kjent med kulturen deres, samt lynne hos disse menneskene. Og vi skal være veldig glad for at de godtar oss nordmenn, fordi vi er veldig ignorante og selvbevisste i vår omgang med slike kulturer som ikke er av den stridige sorten. Men de heldigvis ikke så langsinte og egoistiske som oss vestlige, så derfor går det bra med integreringen av disse

Nå skal jeg ikke si at jeg vet helt hvordan systemet funker for innsatte i dagens norske fengsler når det gjelder økonomi, men at alle skal arbeide ekstra for at muslimer skal få spesialmat.. det blir litt for dumt, og helt stikk i strid med det du sa tidligere :)

 

 

Jeg bryr meg ikke om hvem dette gjelder når jeg sier de kan betale for sin egen mat og tak over hodet. Alle skal betale for seg fullt ut. Og dessuten er dette med "halamat" ett oppkonstruert problem - du fikk vel med deg at jeg hadde erfaring med det også, og vet hvor såre enkelt det kan løses!?

Lenke til kommentar

Her synes jeg det er verdt å stoppe opp, og si at fremtiden skapes her og nå - å prate om fremtiden, er vel i bunn og grunn å sitte å se bakover i historien, og bekymre seg om det i det hele tatt går å få det til. Vi lærer ikke annet av historien, enn at vi enten kopierer den eller at vi gir opp på veien. Jeg prater ikke om fremtiden eller fortiden. Den første er uviss, og den andre har passert, det er kun i nuet at det går an å få gjort noe, og da nytter det ikke å sitte å prate - man må gjøre det man kan selv, og håpe at de andre legger merke til det

Det er nettopp det, historien lærer oss noe. Ta en titt tilbake på historien og se hvordan det går i områder større grupper med ulike kulturer lever sammen. Fred og harmoni? Ikke akkurat. Et perfekt fungerende multikulturrelt samfunn er utopi, og realiteten er noen helt annen. Norsk/vestlig kultur går ikke alltid like godt overens med ulike andre kulturer. Det er ikke snakk om at det ene er noe bedre enn det andre, men vi tar inn mennesker til Norge som kommer fra krigherjede land. Noen av grunnene til krigene er innblanding av andre vestlige land pga. ressurser o.l, men man kan ikke glemme at dette er områder som ofte har skapt sine egne problemer også, og ofte pga. ulike kulturer, religioner og ulike trosretninger innenfor en religion. Så lenge innvandrerbefolkningen ikke er alt for stor så er det lettere for oss å integrere disse menneskene og mindre sjanse for at det blir bråk. Dagens tempo er for høyt, etter min mening.

 

Jeg tror at mye av problemet består i nettopp spørsmålet rundt religioner, og det at "vi", les; President Bush, startet det nye årtusen med å sette de to største religionene opp mot hverandre, var en ekte "Kardinalfeil". Så jeg vet ikke helt hva som må til, men begge sider må gjøre noe med seg selv, og kanskje det ikke nytter å lære gamle hunder å sitte, men at vi må satse på å vinne barna og ungdommen over på vår side, noe som jeg har erfart er relativt lett å lykkes med.

Hvorvidt USA handlet rett med det de gjorde etter 9/11 får være en annen debatt, men når rett skal være rett, så var det strengt talt ikke de som startet det der. Det var det Al Qaida som gjorde da de sendte flyene inn i Twin Towers. Om også det var starten kan jo også disktures da konflikter i Midtøsten med vestlig innblanding ikke akkurat er noe nytt.

 

Så kan jeg føye til at jeg som nordmann har ofte frekventert sørøst-asiatiske miljøer (tamilsk, thai, vietnamesisk), og er godt kjent med kulturen deres, samt lynne hos disse menneskene. Og vi skal være veldig glad for at de godtar oss nordmenn, fordi vi er veldig ignorante og selvbevisste i vår omgang med slike kulturer som ikke er av den stridige sorten. Men de heldigvis ikke så langsinte og egoistiske som oss vestlige, så derfor går det bra med integreringen av disse

Enig at lynne i sør-østasiatere er noe som passer ganske godt inn med den norske befolkningen. De er ofte mer åpne mennesker enn oss. Nå er det strengt talt også innvandrerne selv som velger å dra til Norge. Det er ingen som tvinger dem til å komme hit, og liker de ikke kulturen vår, så kan de jo bare dra hjem igjen. Inntrykket jeg sitter med av øst-asiatere er at de ofte er veldig arbeidsomme mennesker, som er flinke til å tilpasse seg og dermed lære seg språket, få seg jobb i Norge og integrere seg. Men det er jo også induviduelle forskjeller her også. At de skal være glade at de godtar oss nordmenn? Det er egentlig noe vås. Det er mange thaier spesielt som tjener livets opphold på nettopp vestlig og norsk turisme. At USA og Frankrike blant annet har vært på krigsstein i sør-østasia tidligere, er heller ikke nordmenns feil.

 

Jeg bryr meg ikke om hvem dette gjelder når jeg sier de kan betale for sin egen mat og tak over hodet. Alle skal betale for seg fullt ut. Og dessuten er dette med "halamat" ett oppkonstruert problem - du fikk vel med deg at jeg hadde erfaring med det også, og vet hvor såre enkelt det kan løses!?

At du mener noen kokker bevisst motarbeider halal-mat er egentlig bare en påstand.

 

Jeg mener at en muslim som blir arrestert på riktig grunnlag og dømt rettferdig etter en domsak i Norge må tåle at han eller hun er fengslet i et land som ikke har tradisjon for halal-mat. Jeg kan skjønne at de f.eks får servert kylling istedet for svin, men egne kjøkken, kokk og spesialtimportert kjøtt er å strekke strikken langt. Det er begrensa hva innsatte fanger får arbeidet med inne i fengselet også, og neppe nok til å tjene opp penger til å finansiere noe sånt. Det er heller ikke en særlig gunstig ting at fanger slippes ut som gjeldslaver heller.

 

Å sitte i fengsel i Norge er en drøm i forhold til de aller fleste land i verden, og det at dette i det hele tatt er en diskusjon vitner om nettopp det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er ikke innvandrerne som er de skumle..

 

Det er de som ser akkurat like ut som deg og meg.

 

De som er i skyggene, de fra Ap, SV, Venstre, KRF, Sp osv.

 

Men innvandrere har gjort ugagn i stor stil, med tillatelse fra ovenstående partier.

 

Der er ikke spart på konfekten, både voldtekter, ran og rundjuling av eldre har blitt fullt ut akseptert i disse partier.

 

Var man heldig kunne jo en av disse gamlingene være en gammel nazist, eventuelt bror eller søster til en, eller kanskje kjente en fra krigens dager.

 

Om ikke annet komme fra samme bygd som en kjent nasjonalist fra krigens dager.

Da hadde man dette i vente......

Endret av Vårbris
Lenke til kommentar

Hva er den moralske, filosofiske forskjellen mellom å si at:

1) Du er bosatt i by. Historisk sett har byfolk kollidert oftere enn folk på landet, derfor må du betale mer i forsikringspremie.

2) Du kommer fra et land med krig og svak stat. Historisk sett har andre som kommer fra slike land vært involvert i mer kriminalitet enn andre grupper, derfor setter vi terskelen høyere for å la deg få opphold eller statsborgerskap.

 

-k

Lenke til kommentar

Hva er den moralske, filosofiske forskjellen mellom å si at:

1) Du er bosatt i by. Historisk sett har byfolk kollidert oftere enn folk på landet, derfor må du betale mer i forsikringspremie.

2) Du kommer fra et land med krig og svak stat. Historisk sett har andre som kommer fra slike land vært involvert i mer kriminalitet enn andre grupper, derfor setter vi terskelen høyere for å la deg få opphold eller statsborgerskap.

 

-k

 

Det er slik det bør være. Noen av våre nye landsmenn kommer fra land der innvandrere hit har en tendens til å lage mer ugagn enn andre, dette burde også legges til grunne i innvandringspoltikken. Dessverre er ikke det realiteten. For eksempel innvandrere fra Somalia. Høyest arbeidsledighet, dårligst integrert og ofte representert på voldstatistikker. Likevel slipper vi inn mange nye hvert eneste år. Her man bør sette foten ned og stenge grensene, slik at vi kan fokusere på de somalierne som allerede har kommet hit, isteden for å gi oss selv enda større problemer med å integrere dem.

Lenke til kommentar

Hva er den moralske, filosofiske forskjellen mellom å si at:

1) Du er bosatt i by. Historisk sett har byfolk kollidert oftere enn folk på landet, derfor må du betale mer i forsikringspremie.

2) Du kommer fra et land med krig og svak stat. Historisk sett har andre som kommer fra slike land vært involvert i mer kriminalitet enn andre grupper, derfor setter vi terskelen høyere for å la deg få opphold eller statsborgerskap.

 

-k

Bør man diskriminere individet pga andres oppførsel eller sitt eget oppførsel? Når jeg kjøper forsikring så er det ikke bare hvordan jeg kjører bil som vurderes men også hvordan andre bilister kjører

 

Når det gjelder kriminalitet er det individet som bestemmer hvis han engasjere seg i kriminelle oppførsel mer enn hvordan andre oppfører seg rundt ham. Jeg klarer ikke å kjøre bil uten innflytelse fra andre som kjører bil rundt meg. Jeg klarer ganske lettvint å unngå kriminelle oppførsel selv om det finnes mange rundt meg som gjør det

 

Et demokrati som ikke setter individet foran gruppen er ikke et demokrati. Jeg bør ikke vurderes pga naboen min eller hudfarget mitt men heller det jeg gjør og sier

Lenke til kommentar

Unge mennesker må betale mer i bilforsikring enn eldre, er dette også diskriminering mot yngre?

 

* "Du må betale noen tusenlapper ekstra, fordi mange på din alder er involvert i ulykker."

* "Du får ikke oppholdi Norge, mange av dine landsmenn snylter på staten og begår vold"

 

Ikke særlig stor forskjell på dette, rent prinsippielt. Og sånn bør det vel også være.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, begge deler diskriminerer. Men det er en betydelig forskjell: Den førstnevnte diskrimineringen gjøres av en kommersiell aktør som det er frivillig å handle med, nemlig forsikringsselskapet. (Man kan selvsagt være så uheldig at alle forsikringsselskaper har samme policy.) Den andre begrenser din rett til livets opphold i det hele tatt.

 

* Du har ikke slips, så du får ikke spise på denne restauranten.

* Du har ikke slips, så du får ikke spise.

 

Er det noen prinsipiell forskjell?

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Ja, begge deler diskriminerer. Men det er en betydelig forskjell: Den førstnevnte diskrimineringen gjøres av en kommersiell aktør som det er frivillig å handle med, nemlig forsikringsselskapet. (Man kan selvsagt være så uheldig at alle forsikringsselskaper har samme policy.) Den andre begrenser din rett til livets opphold i det hele tatt.

 

* Du har ikke slips, så du får ikke spise på denne restauranten.

* Du har ikke slips, så du får ikke spise.

 

Er det noen prinsipiell forskjell?

 

Geir :)

 

Frivillig å dra til Norge også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja og nja. Man kan selvsagt "velge" å bli forfulgt eller å sulte.

 

Geir :)

 

Ja, og man kan velge å ikke kjøpe bil også, selv om det er svært nødvendig for voksne personer i dagens samfunn.

 

Poenget er at det er ingen som tvinger en til å komme til Norge, akkurat som at det er ingen som tvinger en til å kjøpe bil. I mange tilfeller er det en bra forandring. Det bør være forventinger til begge grupper.

 

Jeg ser ikke på det å få lov å bo i Norge som en menneskerett for folk som ikke er født her, og man bør gjøre seg fortjent til det, og i likhet med bilkjøring er det en del som ikke alle som burde få denne retten dersom mange i sin gruppe skaper problemer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke på det å få lov å bo i Norge som en menneskerett for folk som ikke er født her, og man bør gjøre seg fortjent til det, og i likhet med bilkjøring er det en del som ikke alle som burde få denne retten dersom mange i sin gruppe skaper problemer.

 

Hvordan gjør man seg fortjent til det hvis man ikke får prøve i det hele tatt? Forsikringsselskapet har jo en grei ordning der, kjør pent og skadefritt så får du bonus etterhvert. De nekter ikke folk å kjøre bil.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Hvordan gjør man seg fortjent til det hvis man ikke får prøve i det hele tatt? Forsikringsselskapet har jo en grei ordning der, kjør pent og skadefritt så får du bonus etterhvert. De nekter ikke folk å kjøre bil.

 

Geir :)

 

Du må jo også ha lappen for å kjøre bil. Enkelte grupper har også vanskelig for å få/beholde denne, for eksempel folk med epilepsi.

 

Og man prøver jo med mange innvandrere fra land som lager mye bråk i Norge, og man er ikke klok av skade. Likevel får de fleste av disse bli i Norge likevel, og man tar inn flere fra samme land.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Du må jo også ha lappen for å kjøre bil. Enkelte grupper har også vanskelig for å få/beholde denne, for eksempel folk med epilepsi.

 

Men du nekter ikke noen å prøve, som individuelt oppfyller kravene.

 

Om en av 100 [sett inn passende rånebygd]inger kjører for fort, blir ikke bygdas andre innbyggere nektet å ta lappen.

 

Så hvorfor skal det ramme de 99 lovlydige fra land X om 1 av 100 lager bråk? Hvorfor vil du nekte dem å ta "føreprøven" for opphold her i landet?

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men du nekter ikke noen å prøve, som individuelt oppfyller kravene.

 

Om en av 100 [sett inn passende rånebygd]inger kjører for fort, blir ikke bygdas andre innbyggere nektet å ta lappen.

 

Så hvorfor skal det ramme de 99 lovlydige fra land X om 1 av 100 lager bråk? Hvorfor vil du nekte dem å ta "føreprøven" for opphold her i landet?

 

Geir :)

 

Hva definerer egentlig en råner? Er det en gruppe, annet enn et utrykk man bruker for unge gutter som kjører rundt i gamle volver med høy musikk gjennom bygdesentrum natt og dag?

 

Norge som land kan velge å ikke gi opphold til mennesker, og det mener jeg man skal gjøre. Enkelte innvandrergrupper har veldgi høy arbeidsledighet, veldig delaktig på voldstatistikkene og generelt dårlig integrert. Dette handler om at de kommer fra en kultur og et land, så annerledes enn Norge at de ikke klarer å tilpasse seg. Vi har prøvd nå lenge med mange av disse, og gang på gang feiler det, selv om det selvsagt ikke gjelder alle. Synes ikke det er verdt overfor de menneskene det går utover at alle induviduelt skal få sjansen. Det er lett å snakke, og tenke at det ikke er et problem, men litt verre å forklare for et menneske som har fått livet sitt ødelagt på grunn av disse feilaktige eksprimentene noen av disse innvandringene er.

 

Tenk deg at du har en 17 år gammel datter, som går hjem fra en venninne en mørk høstkveld. På veien står tre somaliere på et gatehjørne og venter på et enkelt offer. De er utstyrt med kniver og truer henne med i en bakgate hvor de river av henne klærne og gjengvoldtar henne til de er ferdige, banker henne opp og slår henne ned i etterkant. Hun blir forlatt sånn og anmelder dette til politiet og forklarer at tre utlendinger har gjort dette, men ingen kan finne bevis på hvem som har gjort dette, og mennene får forbli i landet, uten å straffes. Disse mennene lever også av dine skattepenger, uten å jobbe og bor i en leilighet dine skattpenger har vært med å betalt for. Alt dette for å gi alle individer en sjanse.

 

Dette er realiteten for alt for mange mennesker i Norge, og den maktesløsheten er ingen god følelse. Videre står poltikerne som styrer landet og forteller så flott om hvor bra med et multikulturellt samfunn i Norge, og disse innvandrerne er med å styrke Norge. For å si det sånn, så er det ikke så veldig rart at det sprer seg rasisme i Norge sånn situasjonen er i dag. Og det er absolutt ingen grunn til å tro at det ikke blir verre. Flere og flere innvandrere, fra land som er kjent for å ikke integrere seg godt, og så mange av dem at integreringen blir vanskelig. I tillegg blir norske verdier mer og mer visket bort, og mange vokser opp på samme sted, som gjør at det å lære seg disse verdiene nærmest blir umulig da de de vokser opp med på skolen ofte kommer fra samme land, eller fra alle mulig andre land i verden.

 

Likevel er dette kjempetabu å prate om i Norge. FrP, som ønsker strammere innvandringspolitikk, blir kalt rasister fordi de ønsker å ta vare på landet vårt før det faller til grus og flere mennesker blir ofre for slike handlinger som beskrevet over.

Endret av Hargo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...