OHJohansen Skrevet 24. oktober 2013 Skrevet 24. oktober 2013 Stenger kranen for de som ønsker seg 64-bits versjonen.Enkelte AMD-prosessorer funker ikke med Windows 8.1
vidarkri Skrevet 24. oktober 2013 Skrevet 24. oktober 2013 Hvis man sitter på så gammel hardware ennå så er det bare greit og bli tvunget til å oppgradere den gamle haugen. Eller man kan jo bare la vær å oppgradere os. 8
AdNauseam Skrevet 24. oktober 2013 Skrevet 24. oktober 2013 (endret) Hvis man sitter på så gammel hardware ennå så er det bare greit og bli tvunget til å oppgradere den gamle haugen. Eller man kan jo bare la vær å oppgradere os. Den som bruker så gammel maskinvare bruker sikkert XP fortsatt. Endret 24. oktober 2013 av Stian Aarskaug 3
JohndoeMAKT Skrevet 24. oktober 2013 Skrevet 24. oktober 2013 Enig med vidarkri, dette er nok ikke problem for 99.99% av brukermassen og dermed helt OK at det ikke tas høyde for. Et annet alternativ til å ikke oppdatere er å bytte til et OS med større fokus på maskinvarekompatibilitet. 2
Emancipate Skrevet 24. oktober 2013 Skrevet 24. oktober 2013 For det første, så er det ikke CMOXCHG16b, men CMPXCHG16b. For det andre gir ikke setningen noen mening i det hele tatt. Ved å legge til ordet "mangler", og evt. ordet "instruksjonen" gir det plutselig mening: For Microsoft har valgt å ta vekk kode som ikke kan bruke introduksjonssett som mangler instruksjonen «CMPXCHG16b» i 64-bits utgaven av det nye operativsystemet. Det at dette har noe med sikkerhet å gjøre, det tror jeg er mest tull. Det bør være mulig å jobbe seg rundt problemet hvis man aksepterer redusert ytelse. Det måtte i såfall vært en sikkerhetsfunksjon som brukte denne instruksjonen så mye at redusert ytelse ikke var et alternativ.
efikkan Skrevet 24. oktober 2013 Skrevet 24. oktober 2013 Dette har ingenting med sikkerhet å gjøre, Microsoft har derimot latt være å bruke en alternativ implementasjon som krever flere samme operasjon uten synkroniseringsproblemer. Dette er en eneste stor ikke-sak. 2
radivx Skrevet 24. oktober 2013 Skrevet 24. oktober 2013 Dette har ingenting med sikkerhet å gjøre, Microsoft har derimot latt være å bruke en alternativ implementasjon som krever flere samme operasjon uten synkroniseringsproblemer. Dette er en eneste stor ikke-sak. Kan godt være det er en ikke-sak, men greit å vite om. Ser man på issuene rapportert i VirtualBox relatert til dette (https://www.virtualbox.org/ticket/11899), så ser man at Windows ikke akkurat sier pent i fra .
Simen1 Skrevet 25. oktober 2013 Skrevet 25. oktober 2013 (endret) Enkelte AMD-prosessorer funker ikke med Windows 8.1 tatt vekk koden som ville latt AMD-prosessorene fungere Hardware.no snur det helt på hodet og retter baker for smed. Det er Windows 8.1 som ikke fungerer, med disse prosessorene. Jeg har et par maskiner med de nevnte prosessorene og det er ikke noe krise for min del: - Ingen av disse er utstyrt med mer enn 4 GB ram så 64bit har ikke så mye for seg på de. - Det aldri har vært aktuelt å kjøre Windows 8.1 på de. De kjører Kubuntu og Mint. Det er først og fremst Operon-maskiner med flere sokler og mye ram som "rammes" med minnebegrensningene til 32 bit, men det er nok svært få av disse som er aktuell å kjøre forbruker-OS på uansett. Jeg vil kalle saken for storm i et vannglass. Endret 25. oktober 2013 av Simen1 2
siDDis Skrevet 25. oktober 2013 Skrevet 25. oktober 2013 Eg har nå x2 og opteron prosessorer med både 8GB og 16GB ram
Simen1 Skrevet 25. oktober 2013 Skrevet 25. oktober 2013 Jeg ser det var upresist formulert. Det jeg mente var det ene hovedkortet jeg har hos meg bare har to minnespor og det støtter bare 2*2GB. Det andre har 4 minnespor og støtte for 4*2 GB, men jeg har aldri tatt meg bryteriet med å oppgradere fra 4*1GB fordi 2GB DDR-moduler har vært lite tilgjengelige og forholdsvis dyrt sammenlignet med DDR2 og DDR3. Det har faktisk vært rimeligere å kjøpe ny prosessor i samme ytelseklasse, nytt hovedkort og 2*4 GB DDR3 enn det har vært å kjøpe 4*2 GB DDR. I hvert fall de gangene jeg tenkte på muligheten og sjekket priser. I dag er det ennå mindre aktuelt med dyre oppgraderinger på et så gammelt system. Det er kanskje ikke så lett å finne 2 GB DDR-moduler heller?
siDDis Skrevet 25. oktober 2013 Skrevet 25. oktober 2013 Ebay! Du finner ofte nokon som selgje 2GB DDR2 moduler i lots of 10-20 med pris rundt 50-100kr per modul med ECC/uten ECC. Men så lenge det gjelder 1 maskin så er det mykje lurare å bare oppgradere eller kjøpe ny maskin. Maskiner med 192GB ram finnes for under 8000kr på Ebay.
RaaneHolmg Skrevet 25. oktober 2013 Skrevet 25. oktober 2013 Sitter man på så gammel hardware burde man ikke ha stort behov for 64-bits OS.
indahla Skrevet 27. oktober 2013 Skrevet 27. oktober 2013 Ebay! Du finner ofte nokon som selgje 2GB DDR2 moduler i lots of 10-20 med pris rundt 50-100kr per modul med ECC/uten ECC. Men så lenge det gjelder 1 maskin så er det mykje lurare å bare oppgradere eller kjøpe ny maskin. Maskiner med 192GB ram finnes for under 8000kr på Ebay. Link?
Emancipate Skrevet 27. oktober 2013 Skrevet 27. oktober 2013 Maskiner med 192GB ram finnes for under 8000kr på Ebay.Det må jo bli en royal pain in the ass når man skal bruke hibernate.
JohndoeMAKT Skrevet 27. oktober 2013 Skrevet 27. oktober 2013 Linux skriver ikke all RAM til disk som Windows gjør. Så vidt jeg vet skriver den ikke file cache til disk som betyr at det bare er applikasjonscache +litt mer som blir skrevet, noe som lett bare kan være et par hundre megabyte til et par gigabyte. https://www.kernel.org/doc/Documentation/power/interface.txt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå