Dingy Skrevet 21. oktober 2013 Rapporter Del Skrevet 21. oktober 2013 (endret) Jeg har kjøpt meg en bolig hvor raskeste nett linje er 2 mbit/s ADSL.... Ca. 1 km unna med fri sikt bor en bekjent som har 50 mbit/s VDSL. Vi er interessert i å sette opp ett WLAN mellom våres hus. Hva vil være beste fremgangsmåte for å få dette til å fungere, både raskt og stabilt? Vil det være nok å ha en router på han sin side med en ekstern antenne (directional) og ett AP hos meg i bridge mode med ekstern antenne? Har også sett på MikroTik SXT 5HnD, *noe* usikker på åssen det fungerer, men ser ut for meg som at det er ett AP i hver boks, med hver sin directional antenne og vanlig ethernet kontakt (mao. så vil det oppleves som en lang kabel) MikroTik kan kjøpes på ebay for ca. 600kr pr. stk. (1300 kr ink frakt, så lenge tollvesenet ikke får tak i pakken), http://www.ebay.com/itm/MIKROTIK-Routerboard-RB-SXT-5HPnD-OUTDOOR-WIRELESS-AP-802-11a-n-RBSXT-5HPnD-/151120241811?pt=DE_Computing_Drahtlose_Router&hash=item232f77e493 , eller som ett kit fra Snorlaus.no ferdig konfigurert for 3.500 kr http://snorlaus.no/pakkelosninger-/bygg-til-bygg/snorlaus-bygg-til-bygg-0-2km Jeg er en liten DIY entusiast, så har også vurdert å lage 2 "Can" antenner og bruke 2 AP'er i bridge, men usikker på hvor bra det vil fungere i lengden, ingenting er like irriterende som ustabile routere / AP's. Noen som har erfaring og ett lite tips å komme med? Noen som har vært borti MikroTik sine systemer, og vet åssen de er å konfigurere? Ev. noen som har vært borti snorlaus.no sitt system? Endret 21. oktober 2013 av Dingy 3 Lenke til kommentar
CasterAnd Skrevet 21. oktober 2013 Rapporter Del Skrevet 21. oktober 2013 slik jeg ser det ville du vel trengt ekstremt dyrt utstyr og både ping og hastighet ville blitt forferdelig. Utrolig ustabilt også, men har ikke vært borti mikrotik selv. Lenke til kommentar
ostehøvel Skrevet 21. oktober 2013 Rapporter Del Skrevet 21. oktober 2013 Jar har ikke vært borti systemet du nevner. Men jeg har god erfaring med ubiquiti, her får du mye forksjellige antenner men denne burde være grei. Rekkevidde på opptil 10 km Disse bruker også directional? antenne så det krever fri sikt fra punkt til punkt. 2 Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 21. oktober 2013 Rapporter Del Skrevet 21. oktober 2013 Jar har ikke vært borti systemet du nevner. Men jeg har god erfaring med ubiquiti, her får du mye forksjellige antenner men denne burde være grei. Rekkevidde på opptil 10 km Disse bruker også directional? antenne så det krever fri sikt fra punkt til punkt. 10km, hvor mange repeaters må du ha for så lang rekkevidde? Lenke til kommentar
Dingy Skrevet 21. oktober 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 21. oktober 2013 (endret) Om utstyret trenger å bli så ekstremt dyrt er jeg ikke sikker på. Satt opp ett router - AP nettverk mellom 2 hus for noen år siden, de lå ganske nære hverandre (+-80m) og det fungerte fint. Hovedforskjellen nå er at distansen er økt (ref. behovet for bedre antenner)... Denne gangen er det etablert ett nettverk i begge hus, med egne trådløse nettverk i hvert hus. Så denne gangen vil jeg ha ett aksesspunkt (AP) på hver side, med hver sin antenne og "lukket" nett seg imellom... Hovedspørsmålet jeg først må finne ut av er om man skal gå for en ferdig løsning (komplett ferdig konfigurert med klagerett fra snorlaus.no ) eller kjøpe komponentene løst og konfigurere selv, eller gå for "amatør" metoden med å bruke vanlige AP's med eksterne antenner... ubiquiti så ut som er samme konseptet som MikroTik? "Ferdig konfigurerte" AP'er i bridge mode? på FPV (first person view) RC-flyet mitt (seilfly med GoPro) så bruker jeg 5.8ghz 600mW sender med "cloverleaf" antenner, og har rekkevidde på rundt 1 kilometer. Med vanlig "pisk" antenne var rekkevidden ca. 200meter. Dette er riktignok kun video og lyd, men illustrerer litt hva en bra antenne gjør med rekkevidden. Så med en directional antenne isteden så burde det ikke være noe problem å nå mye lengre. Endret 21. oktober 2013 av Dingy Lenke til kommentar
Dingy Skrevet 21. oktober 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 21. oktober 2013 Hmm, ubiquiti virker å være veldig bra, og rimelig... 2 stk av en modell som skal klare opp til 20 km med 300mbps havner på ca. 1200 kr ink frakt (men uten moms og toll) på ebay. http://www.ebay.com/itm/UBIQUITI-Nanobridge-M5-5ghz-22dbi-MIMO-802-11n-NB-5G22-/200962600932?pt=COMP_EN_Routers&hash=item2eca4defe4 Egentlig bare tull å skulle finne opp hjulet på nytt da (kjøpe AP'er til rundt 500 kr stk) og antenner til rundt 300 kr stykket, for så å ende med en ustabil greie.... Åssen er Ubiquiti å konfigurere? Ser for meg 2 av den antennen jeg linker til, satt opp i med "bridge". Lenke til kommentar
ostehøvel Skrevet 21. oktober 2013 Rapporter Del Skrevet 21. oktober 2013 (endret) 10km, hvor mange repeaters må du ha for så lang rekkevidde? Ingen. Selv har jeg ikke testet noe lengre enn 5 km. Men jeg tviler på at du vil oppleve noe særlig bra signal på denne rekkevidden. Ubiquiti er forresten latterlig enkelt å konfigurere. Endret 21. oktober 2013 av ostehøvel Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 21. oktober 2013 Rapporter Del Skrevet 21. oktober 2013 Sitter og vurderer noe lignende, nettverket er 100/100 nettverk og ligger ca 3-400 meter unna huset mitt, men jeg har ikke admin tilgang på det, kun tilgang vanlig, det er jobbnettverk. Vil det fungere med en slik og bridge til mitt hus? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 21. oktober 2013 Rapporter Del Skrevet 21. oktober 2013 Ubiquiti skal være helt kurant å sette opp. Ville gått for den løsningen med NB-5G22. Svjv så får du de her hjemme (Dustin.no) for ca 800.- pr stk. 1 Lenke til kommentar
Dingy Skrevet 22. oktober 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 22. oktober 2013 Takker for tips og råd alle sammen. Da er 2 stk NB-5G22 bestilt fra Dustin. Tipper jeg har de i løpet av uken. http://www.dustinhome.no/product/5010517424/ubiquiti-nanobridgem5-incl-feeder-and-antenna/?s=c&c=0#intcmp=Flik_home Kommer til å sette de opp på skrivepulten først, og når jeg vet at de snakker sammen og fungerer, så monterer jeg dem på hus veggene. Rapporterer her i tråden åssen de fungerer. 1 Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 22. oktober 2013 Rapporter Del Skrevet 22. oktober 2013 Hold oss oppdatert! Lenke til kommentar
Populært innlegg Dingy Skrevet 29. oktober 2013 Forfatter Populært innlegg Rapporter Del Skrevet 29. oktober 2013 (endret) Dette fungerte som en drøm! Fulgte dette oppsettet slavisk: (som ett første oppsett, tweaking og testing får komme siden når oppussing er ferdig ) http://wiki.ubnt.com/index.php/How_to_bridge_internet_connections Først konfigurerte jeg de på stue bordet og testet ved å koble en i router og den andre i en PC. Fungerte med en gang. Deretter bar det ut til Biltema og handle inn veggfeste: http://www.biltema.no/no/Kontor---Teknikk/Radio-og-TV/Antenner/Veggfeste-universal-24075/ Monterte første AP på husveggen på hus nr. 1 (den med routeren) og siktet med øyemål ut i den regntunge natten sånn ca. der jeg mente huset mitt ligger og la opp nettverkskabel og plugget til nettverket. Så monterte jeg AP nr. 2 på veggen i mitt nye hus, og siktet nok en gang ut i den regntunge natten (en fryd å stå på taket og montere antenne mens regnet sildret ned...) sånn ca. mot hus nr. 1. Så, inn å slå på strøm. Stor var min fryd når alle LED indikatorene for signalstyrke lyste. Plugget til laptopen og fikk IP med en gang. Kjørte en speedtest.net test, 5ms ping, 49 mbit/s ned og 9 mbit/s opp. Det er samme resultater jeg får på nettverket i hus nr. 1. Mao. NULL forsinkelse og null tap. Deretter kopierte jeg en 5 gb fil fra ett NAS i hus nr. 1. Fikk ca. 9 mbyte/s (mao. ca. 72 mbit/s) i vanlig windows filkopiering. Logget meg på AP nr. 2 og så på signal o.l. 67db vil jeg si er bra med øyemål ut i nattemørket. Satt ned sende effekten på begge antenne med 50% (til 10mW) og fikk 72db. Fortsatt like gode hastigheter. Neste dag tok jeg en titt på antennene. Jeg hadde bommet ganske mye med den vertikale siktingen, hus nr. 1 pekte langt over hus nr. 2, og AP 2 pekte rett i bakken 100 meter bortenfor. Det er også ett tre i veien, riktignok ikke så mange blader igjen på det nå på høsten. Alt i alt, VELDIG imponert og fornøyd! Det spennende nå blir å se hvordan stabiliteten er over tid. Skal fin justere antennene neste go værs dag slik at alt er så optimalt som mulig. Endret 29. oktober 2013 av Dingy 47 Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 29. oktober 2013 Rapporter Del Skrevet 29. oktober 2013 Veldig imponerende! Dette tror jeg er noe mange vil prøve ut. Kjempebra at du kom med en så fin tilbakemelding! 2 Lenke til kommentar
Dunsay Skrevet 29. oktober 2013 Rapporter Del Skrevet 29. oktober 2013 Kjempekult! Følger gjerne med videre på den her. Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 29. oktober 2013 Rapporter Del Skrevet 29. oktober 2013 En kjenning av meg har dette og det fungerer optimalt mellom de, er noen år siden de satte det opp og vet ikke hvilke merke de benytter. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 29. oktober 2013 Rapporter Del Skrevet 29. oktober 2013 (endret) Har brukt Ubiquiti utstyr lenge, tildels over store avstander. Både AirFiber, AirMax og Unifi. Funker hver gang, kan ikke skjønne hvorfor ikke flere bruker dem. Veldig lite DOA også. Fatter ikke at de ikke finnes i alt av nettbutikker. Bare noe så genialt som Unifi burde vært standard med tråløst nett. Bare sett opp flere bokser for å dekke større område. Klient-switchinga deres (skifter automatisk AP når du beveger deg) er genial. Styr alt fra ett sted. Asus, D-Link, TP-Link, Netgear,++ er bare så bedritent i forhold.... Ubiquiti + pfSense wins. Endret 29. oktober 2013 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. oktober 2013 Rapporter Del Skrevet 29. oktober 2013 Hva er det beste produktet de har for litt mer moderate avstander? La oss si ca 100 meter med fri sikt? AtW Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 29. oktober 2013 Rapporter Del Skrevet 29. oktober 2013 Til korthold (opp til 1 km) bruker jeg NanoStation, mest fordi den blir relativt usynlig. Lenke til kommentar
madammim Skrevet 29. oktober 2013 Rapporter Del Skrevet 29. oktober 2013 Stilig. Hvor fri sikt må det være? Bør man forsøke å komme over skog når avstanden er ca 1 km? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 29. oktober 2013 Rapporter Del Skrevet 29. oktober 2013 Helst så fri sikt som mulig om du skal være sikker. Jeg har opplevd både at ting funker der jeg trodde jeg skulle få problemer og motsatt. Så det er ikke helt enkelt å gi noe konkret svar. Annen støy i området har også en del å si (iallefall med NanoStation), men det er vel neppe noe problem i en skog vil jeg anta. Forøvrig, etter erfaring; Ungå statlige bygg, som f.eks., flyplasser, i linja mellom punktene - de blir fort litt kortpusta når de føler seg innhylla i et trådløst nett som de ikke har kontroll på... I tettbygde strøk blir Google bilen forvirra .... Geo posisjoneringa i android blir litt smålei når samme SSID'en dekker to-tre kilometer sånne steder... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå