Gå til innhold

1080p Full HD? 4k? 5K? 20k?


Anbefalte innlegg

Hei! Nå i det siste har det vært litt prat om 4k tv'er også videre. Trenger sikkert ikke forklare mye om hva det er men kort sagt; Full HD x 4.

 

Det jeg har tenkt litt på er jo at dette kommer til å utvikle seg videre. 20 ganger Full HD oppløsning osv. Hvor mange piksler må man ha for at det skal se ut som om du ser det med egne øyne?

 

Hvor høy oppløsing ser man med?

På ett punkt så vil man jo ikke kunne se forskjell lengre?

En reklame for LG der de viser frem tv'en sin, høy oppløsning men er det der de skal stoppe mtp. oppløsning?

http://www.youtube.com/watch?v=wLiIj4HmjD8

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

576 Megapixler er jo ett tall som har blitt nevnt før, og 4k tilsvarer 8.8 megapixler. Vi har vel endel å gå på. Ikke at vi nødvendigvis ser så mye forskjell, det kommer jo litt an på hvor stort synsfelt som er dekket også og dette kommer igjen an på hvor nærme TV'en du sitter.

Lenke til kommentar

Størrelsen tv'n påvirker det også mye, jo større tv'r jo bedre oppløsning skal til.

Tipper det etterhvert er vanlig å ha langt over 100" hjemme, 4k vil da ha samme pikseltetthet som en fullHD har på en 50".

 

Men, det vil nok stoppe en eller annen gang, men det blir nok lenge til.

 

Btw, den 576mp utredningen tar høyde for at øyet ser like bra over alt, men det ser veldig, veldig bra på en bitte liten flekk, resten er dårlig, men her gjør hjernen en god jobb med å sørge for at det ser bra ut. Det blir uansett feil å regne megapiksler på øye, for hjernen hjelper til og det er forskjellig oppløsning forskjellige steder.

Lenke til kommentar

hvor mange k,er må man ha før det menneskelige øyet i klarer å se forskjell lenger? på en 50 tommer f.eks.

 

Hvor langt unna er du? Og tror det er litt forskjell på hva mennesker finner seg i. Sånn som at mamma sier hun ikke ser forskjell på DVD og blu-ray på en 50" 1080p TV, når det klart er STOR forskjell.

Lenke til kommentar

 

Hvor langt unna er du? Og tror det er litt forskjell på hva mennesker finner seg i. Sånn som at mamma sier hun ikke ser forskjell på DVD og blu-ray på en 50" 1080p TV, når det klart er STOR forskjell.

Jeg har hørt folk sier at dem ikke ser forskjell, men det har jeg problemer med å skjønne. Jeg ser forskjell på 720p og 1080p, har blind testet det. Og jeg har en Retina Macbook og den er jo helt fantastisk (har dessverre ingen vidoer i den oppløsningen men har sett på bilder der og det er jo helt fantastisk.

 

Forresten noen som vet når tv-sendinger begynner å sende i full hd?

Endret av toffensko
Lenke til kommentar

Jeg har hørt folk sier at dem ikke ser forskjell, men det har jeg problemer med å skjønne. Jeg ser forskjell på 720p og 1080p, har blind testet det. Og jeg har en Retina Macbook og den er jo helt fantastisk (har dessverre ingen vidoer i den oppløsningen men har sett på bilder der og det er jo helt fantastisk.

 

Forresten noen som vet når tv-sendinger begynner å sende i full hd?

 

Flere som sender Full HD TV, hva er din levrandør og hvordan får du TV levert?

 

Søk etter en kortfilm som heter Sintel, er fra 2010 og er sluppet i 4k, ser magisk ut på skjermer med god oppløsning. Men når vi er gamle og grå og ikke ser forskjell på 4k og 16k så syntes sikkert ungene våres vi er håpløse å :p

 

Her er noen screens fra Sintel:

 

http://hcd-1.imgbox.com/acvAuHZk.png?st=a_OioRGhTUIYQzNIns1eeA&e=1382115660

http://hcd-1.imgbox.com/adlp7BBd.png?st=xf9nLAN9kHfG6lPKk2E_CQ&e=1382115668

 

Smmenligning: http://s019.radikal.ru/i633/1207/43/129c35ce86ee.png

Endret av Rudde93
Lenke til kommentar

Jeg har altibox. (kabel tv) vi har 3 dekodere 2 av dem har 720 output men min PVR boks har 1080i output, viser den kanalene i den oppløsningen også? (trodde det bare var for filmleie)

Takk skal du ha den så helt fantastisk ut, ble nesten litt 3d aktig opplevelse. og det er faktisk mulighet for 4k video på youtube fant jeg ut. (heter original)

Endret av toffensko
Lenke til kommentar

Og jeg har en Retina Macbook og den er jo helt fantastisk

 

Jeg har en retina-iPad som jeg har begynt å bruke som notehefte (jeg synger i kor), og det slår meg hvor skarpe selv svært små detaljer i notene ser ut på den skjermen. På konsert er iPaden bedre enn et papirnotehefte, den er riktignok litt tyngre og litt mer krøkkede å holde med én hånd, men bakgrunnsbelysningen gjør at jeg ser notene uansett hvor mørkt det er i lokalet. Det er lett å bla med et sveip over skjermen, og jeg fant et dokumentprogram som gjør at jeg kan notere i notene som om det var på papir.

 

Angående 50" kontra 100" størrelse: For noen år siden fablet noen om papirtynne TV-er som kunne brukes til å "tapetsere" en hel vegg i stua. Selv med en oppløsning tilsvarende retina blir det ganske mange megapiksler (jeg gidder ikke regne på antallet).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Jeg har en retina-iPad som jeg har begynt å bruke som notehefte (jeg synger i kor), og det slår meg hvor skarpe selv svært små detaljer i notene ser ut på den skjermen. På konsert er iPaden bedre enn et papirnotehefte, den er riktignok litt tyngre og litt mer krøkkede å holde med én hånd, men bakgrunnsbelysningen gjør at jeg ser notene uansett hvor mørkt det er i lokalet. Det er lett å bla med et sveip over skjermen, og jeg fant et dokumentprogram som gjør at jeg kan notere i notene som om det var på papir.

 

Angående 50" kontra 100" størrelse: For noen år siden fablet noen om papirtynne TV-er som kunne brukes til å "tapetsere" en hel vegg i stua. Selv med en oppløsning tilsvarende retina blir det ganske mange megapiksler (jeg gidder ikke regne på antallet).

Nokia Lumia 1020 har 131 ppcm (piksler per cm), eller 334 ppi (piklser per tomme). For en 2,5 meter høy vegg vil det tilsvare 429 megapiksler per meter med vegg. Gang opp med lengden på veggen for å få total oppløsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...