Gå til innhold

ikke-troende fundemtalisme finnes det? i så fall kommunisme?


Anbefalte innlegg

Faktisk, så er kommunisme en ateistisk ideologi. Per definisjon er alt som ikke er teisitisk ateistisk. Så kommunisme, demokrati, cola og xbox er alle ateistiske. Hvor meningsfylt det er å snakke om blir selvsagt en annen sak.

Nei, nei, nei og atter NEI! Hvorfor? Fordi det ikke går an å angi ateistiske ideologier FORDI ateisme ikke har noen verdens ting bortsett fra at man ikke tror på påstandene om diverse guder og hvordan klarer du å få ideoligi ut av ingenting??

 

Og dra det så langt som alt dette andre du sier blir jo bare tull det, det håper jeg du selv ser? :)

 

Det eneste jeg kan være enig i er at alle er født ateister, gude lære må læres, det kommer ikke av seg selv når vi blir født. Men ateisme er ingen ideologi nei, da det ikke har ideer om noenting. Ingen doktriner eller dogmer som må følges, ingen rettningslinjer for noe, kun at man ikke finner påstander om guder sannsynlige... Skulle det være noe så må ateisme være en ikke-ideoligi, da religion er ideologi så god som noen av de andre ideologiene... En A-ideologist faktisk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ateisme er per definisjon det som ikke er teistisk. Siden kommunsime, og kapitalsime, og xbox, ikke har noe med teisme å gjøre er de per definisjon ateistiske. Det jeg prøver å formidle er hvor menigsløst det er å snakke om en ateistisk ideolgi.

 

Det gjorde jeg og :) My bad....? eller ligger feilen på deg her...? :)

 

Skal vi åpne en ny tråd om det, der vi fastslår en gang for alle hvem som tok feil? :D Sorry, ser den nå... :blush:

Lenke til kommentar

Det er en veldig svart-hvit tankegang som ikke nødvendigvis stemmer.

 

Man kan avvente dom og vente med å forkaste noe som helst.

 

Nei det er ikke noe "svart-hvit tankegang" der, det er FAKTA. Og fakta gjelder for alle, til og med de som tror de kan redefinere begreper og presse sine dårlig funderte ideer inn i begreper.

 

Smak på a-teisme. A-filatelist. A-pedofil.

 

Jeg forventer at du nikker erkjennende på at du ihvertfall er en del av det siste eksemplet.

 

 

Når det kommer til hvorvidt en person er ateist eller ikke er det bare å se på om personen er teist. Om ikke, ferdig sak. Om en aldri har hørt om/tatt stilling til teisme er en selvfølgelig en ateist. Om en har blitt eksponert for galskapen tar man et standpunkt, ikke at det trenger å være noe mer enn et overfladisk skuldertrekk, men det er like forbannet et standpunkt.

Lenke til kommentar

Faktisk, så er kommunisme en ateistisk ideologi. Per definisjon er alt som ikke er teisitisk ateistisk.

 

Nei, og her går du i den store tankefellen.

 

Om du skal kaste en mynt, og påstår at det kommer til å bli enten krone eller mynt, så er du kroneellermyntist. Om jeg ikke aksepterer din idé, da jeg kan se for meg flere alternativer, så betyr ikke det at jeg benekter at det kan bli krone eller mynt. Men jeg er like forbannet a-kroneellermyntist.

 

Det finnes intet i ateisme som kan bli en ideologi. Aldri. Så hva er poenget med slikt smøreri annet enn å prøve å koble ateister til kommunisme? Noe du selvfølgelig aldri vil klare, det finnes ingen kobling.

Lenke til kommentar

Du kan være ateist uten å være kommunist og du kan være kommunist uten å være ateist. Men ateisme må forstås som "det som ikke er teistist", og ettersom kommunistisme ikke er teistisk er det per definisjon ateistisk. Teisme-atisme er en sann dikotomi. Alt som ikke faller under den ene kattegorien faller under den andre. Dette gjør at å trekke inn atisme i andre tilfeller enn der man diskuterer guds eksistens er meningsløst.

Lenke til kommentar

Kommunisme er selvsagt ateistisk.

 

Kommunisme må ikke være ateistisk, men er tradisjonelt det. Kommunisme må ikke være fundamentalistisk, men er tradisjonelt det.

 

Det er ingenting i ateisme som kan bli ideologi, men det finnes mange ideologier som kan være ateistiske.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Men ateisme må forstås som "det som ikke er teistist", og ettersom kommunistisme ikke er teistisk er det per definisjon ateistisk.

 

Nei. Det du prøver på er meningsløst.

 

Ateistisk er kun en definisjon som angår teisme vs ikketeisme. Begrepet har ingen funksjon ut over det. Eller mener du kommunisme skal omtales som apedofilt også? Afilatelistisk?

 

Slikt er bare tøv..

 

..Dette gjør at å trekke inn atisme i andre tilfeller enn der man diskuterer guds eksistens er meningsløst.

 

Korrekt, så slutt.

 

 

 

Kommunisme er selvsagt ateistisk.

 

Nei. Kommunisme er kommunistisk. Ikke noe annet.

Endret av jegersåmongo
Lenke til kommentar

Kommunisme er tradisjonelt ateistisk, det er historiebøkene helt tydelige på.

 

Ateisme er et ord som passer perfekt til å beskrive kommunisme. Det gir en forståelse av hva kommunisme for eksempel ikke er. Kommunisme er tradisjonelt ikke teistisk. Imotsetning til mye annet.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Kommunisme er tradisjonelt ateistisk, det er historiebøkene helt tydelige på.

 

Ren løgn! Det finnes ingen historiebøker verdt å lese som påstår noe slikt da det er feil bruk av begreper.

 

Ateisme er et ord som passer perfekt til å beskrive kommunisme. Det gir en forståelse av hva kommunisme for eksempel ikke er. Kommunisme er tradisjonelt ikke teistisk. Imotsetning til mye annet.

 

Også ren løgn, det hjelper deg ikke å gjenta idiotien. Om du vil kalle kommunismen afilatelistisk er det helt greit, men ingen ved sine fulle fem vil gjøre noe annet enn å le av deg.

 

Du skjønner ikke begrepet du prøver å bruke.

Lenke til kommentar

At kommunisme tradisjonelt er ateistisk er faktabasert og noe som alle vet.

 

Å kalle kommunisme for ateistisk er nyttig fordi det skillder den ideologien markant fra så mange andre ideologier.

 

Alle ved sine fulle fem ser nytten av å kalle en ideologi ateistisk, da det tydelig er med på å skape en kontrast til alle mulige ideologier som ikke er ateistiske.

 

Jeg skjønner utmerket godt hva begrepet jeg ønsker å bruke er for noe.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Å snakke om løgn er meningsløst. Jeg lyver ikke.

 

Ateisme er et godt ord for å beskrive kommunisme, det skaper en kontrast til alle mulige ideologier som ikke er ateistiske.

 

Kom gjerne med dine usaklige argumenter som at jeg lyver eller at det jeg sier er tøv. Jeg bryr meg ikke om usaklig kritikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er saklig, jeg diskuterer sak. Men om du bare vil si at jeg lyver og at det jeg sier er tøv så tar jeg ikke hensyn til usaklig kritikk.

 

Ateisme er en utmerket beskrivelse av kommunisme, det beskriver ikke mye i seg selv, men angir et markant skille fra flere andre politiske ideologier.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Faktisk, så er kommunisme en ateistisk ideologi. Per definisjon er alt som ikke er teisitisk ateistisk. Så kommunisme, demokrati, cola og xbox er alle ateistiske. Hvor meningsfylt det er å snakke om blir selvsagt en annen sak.

 

Nei, ateisme handler om tro (dvs. mangel på tro). Det må en person til for å være ateistisk.

Lenke til kommentar

Kommunisme er tradisjonelt ateistisk, det er historiebøkene helt tydelige på.

 

Ateisme er et ord som passer perfekt til å beskrive kommunisme. Det gir en forståelse av hva kommunisme for eksempel ikke er. Kommunisme er tradisjonelt ikke teistisk. Imotsetning til mye annet.

 

Nei, kommunismen er anti-religiøs og ikke ateistisk. Dette har jeg gjort rede for tidligere i tråden.

Forresten: Er aseksualitet en seksuell legning?

Lenke til kommentar

 

 

Du skjønner ikke begrepet du prøver å bruke.

 

Så gjør rede for hvorfor han tar feil da, ikke bare påpek dette med å slenge ut "Ren løgn!", "Du tar feil" "Idiot" også videre.

 

Du er om du ikke skjønner det, på et diskusjons forum, der folk faktisk legger frem sine argumenter og meninger om ting og tang og ikke tror de sitter med fasiten, som du, og en del andre her inne, tror dere gjør.

 

Tørr minne deg om at dette IKKE er jegersåmongo sitt lille kongerike, der han ALLTID har rett og slipper å argumentere for det, men et offentlig forum der man faktisk legger frem sine argumenter og diskuterer på det grunnlaget.

 

Syntes hekomo gjør det helt riktige her, han påpeker HVORFOR han mener Abigor tar feil og har, i mine øyne, glimrende poeng da heller ikke jeg vil si at kommunisme er ateistisk, den er mer anti religiøs, da ideologien anser religion som en motstander. (Religion er også ideologi i bunn og grunn..)

 

Så isteden for å påpeke at andre skal være saklige bør man kanskje være det selv først?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forresten: Er aseksualitet en seksuell legning?

Nei, tror ikke det, det ligger jo liksom i ordet, de bryr seg ikke om sex i det hele tatt og det kan vel da ikke klassifiseres som en seksuell legning... Hmm, pokker så tricky spørsmål... For det er jo en seksuell legning å IKKE ha lyst på sex også... eller? Må tenke litt over den der... :)

Lenke til kommentar

 

Nei, kommunismen er anti-religiøs og ikke ateistisk. Dette har jeg gjort rede for tidligere i tråden.

Forresten: Er aseksualitet en seksuell legning?

Jeg mener at anti-religiøsitet er kompatibel med ateisme. Kommunisme er slik jeg ser det begge deler. Det er ikke noe problem å beskrive en ideologi som teistisk, så da mener jeg det motsatte også vil være mulig.

 

Jeg vil ikke si aseskualitet er en legning nei.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...