Gå til innhold

ikke-troende fundemtalisme finnes det? i så fall kommunisme?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

er kommunisme på en eller annen måte en form for ikke-troendes fundemtalisme?

Jeg mener mye av kommunistenes syn på religion likner på ateismen? er det ikke?

 

Nei.

 

At kommunisme er en ideologi som ikke er teistisk gjør den like ateistisk som sporten fotball. En meningsløs påstand altså.

 

Det er totalt umulig å skape fanatisme fra noe som er en avvisning av noe. Det er jo intet innhold som noe kan bygges på.

Lenke til kommentar

er kommunisme på en eller annen måte en form for ikke-troendes fundemtalisme?

Jeg mener mye av kommunistenes syn på religion likner på ateismen? er det ikke?

 

Kommunisme er en kompleks, sammensatt ideologi. Motstanden mot religion i kommunismen er ikke "ateisme" (ateisme beskriver en meningsytring/posisjon, og krever en person med denne meningen/posisjonen), men rett og slett motstand mot religion (ateisme innebærer i seg selv ikke motstand mot religion, da mange ateister aksepterer at det finnes religioner).

 

Kommunisme er en aktiv "tro" (ideologi). Ikke-tro kan per definisjon ikke være en ideologi.

 

Med andre ord: Nei, kommunisme er ikke ikke-troende (ateistisk) fundamentalisme. Ateistisk fundamentalisme kan per definisjon ikke eksistere.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

 

Ja, samme lurer jeg på. Nå er ikke alle som er tilhengere av kommunisme folk som "blindt tilber" kommunismen.

 

Forklar, please.

kommunistene har alltid sett på at religion er tull= ateistene ser alltid at religion er tull.

husk at dette er riktig en ideologi men jeg snakker om religionenes synn :)

Lenke til kommentar

 

Kommunisme er en kompleks, sammensatt ideologi. Motstanden mot religion i kommunismen er ikke "ateisme" (ateisme beskriver en meningsytring/posisjon, og krever en person med denne meningen/posisjonen), men rett og slett motstand mot religion (ateisme innebærer i seg selv ikke motstand mot religion, da mange ateister aksepterer at det finnes religioner).

 

Kommunisme er en aktiv "tro" (ideologi). Ikke-tro kan per definisjon ikke være en ideologi.

 

Med andre ord: Nei, kommunisme er ikke ikke-troende (ateistisk) fundamentalisme. Ateistisk fundamentalisme kan per definisjon ikke eksistere.

da har jeg antagelvis misforstått. jeg burde ikke bergene ateister og ikke-troende som det sammme men jeg snakket egentlig om det ditligere diktauret i russland for det meste.

Endret av sola2000
Lenke til kommentar

Alle filosofier, innehar evnen til fundementalisme. Det er like tåplig å høre muslimer si at islam er fredens religion som ateister som hevder til evig tid at ateisme ikke kan medføre ondskap under gitte forutsetninger.

 

Ateisme er ingen filosofi, det er kun en betegnelse på noen som ikke er teister og ut over det finnes det intet innhold å ta av. Så hvorfor påstå noe annet?

Endret av jegersåmongo
Lenke til kommentar

Ateisme er ingen filosofi, det er kun en betegnelse på noen som ikke er teister og ut over det finnes det intet innhold å ta av. Så hvorfor påstå noe annet?

Ateisme, en tanke, eller sett tanker, om et abstrakt fenomen. Altså er ikke ateisme noe hinder for at man ikke får et fundementalistisk samfunn med tilhørende herligheter.

 

Altså har jeg hold i å kalle ateisme en delretning av filosofien. Eller har plutselig ateister forkastet "logikken"?

Lenke til kommentar

Kommunisme er ingen religion, det er en ideologi. Grunnprinsippet i kommunisme har lite med ateisme å gjøre, men det er sant at kommunistiske samfunn gjerne ikke har så mye til overs for religion. Hvis du skal kalle kommunisme som "ateismefundamentalisme" så må du også kalle absolutt alle andre ikke-teologiske former for fanatisme og ekstremisme for akkurat det. Det henger ikke på greip.

 

Hvorvidt ateister kan gjøre skadelige og undertrykkende handlinger i ateismens navn og på tross av vitenskap er så klart fullt mulig, men jeg kan ikke se for meg at det er særlig realistisk. Ateisme som idé er ikke like samlet (eller samlende) som religionene.

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

Ateisme, en tanke, eller sett tanker, om et abstrakt fenomen.

 

Nei, ateisme er ett innholdsløst begrep som kun er en betegnelse på ateister. Og ateister er kun mennesker som ikke er teister.

 

Altså er ikke ateisme noe hinder for at man ikke får et fundementalistisk samfunn med tilhørende herligheter.

På samme måte som teisme ikke er en garanti mot filateli. Det du aldri noen gang vil se, er noe fundamentalistisk som kommer til på grunn av ateisme. Det finnes ingen verdens ting å spinne en ideologi på.

Altså har jeg hold i å kalle ateisme en delretning av filosofien. Eller har plutselig ateister forkastet "logikken"?

 

Din logikk feilet i første ledd ettersom du ikke tar hensyn til hva ateisme er.

Endret av jegersåmongo
Lenke til kommentar

Ja, samme lurer jeg på. Nå er ikke alle som er tilhengere av kommunisme folk som "blindt tilber" kommunismen.

 

Forklar, please.

Mest ment for å sette det litt på spissen, siden den - åpenbare - sammenligningen trådstarter gikk for (som han bekreftet senere) er at han ønsket å sette et lite likhetstegn mellom ateisme og kommunismen i for eksempel Sovjetunionen. En ganske vanlig anklage, for å komme med påstander som "se så forferdelig ateisme er, når det gir oss det brutale Sovjetunionen!".

 

Jeg er litt lei av den påstanden, og lignende, da jeg syns det virker som om den typen kommunisme har mer til felles med religion enn med ateisme, eller fraværet av frimerkesamling for den saks skyld.

 

Det ligner ikke i det hele tatt. Ateisme er tross alt ikke en tro, men et svar på et konkret spørsmål.

Enig. Bortsett fra litt pirking; Ateisme er fraværet av et bekreftende svar på spørsmålet og gud(er) finnes.

Lenke til kommentar

Ateisme, en tanke, eller sett tanker, om et abstrakt fenomen. Altså er ikke ateisme noe hinder for at man ikke får et fundementalistisk samfunn med tilhørende herligheter.

 

Altså har jeg hold i å kalle ateisme en delretning av filosofien. Eller har plutselig ateister forkastet "logikken"?

 

Ateisme er ikke et sett tanker. En filosofi krever et sett tanker.

 

Ateisme er et svar på et konkret spørsmål. Ateisme er en mening eller en posisjon i forhold til dette spørsmålet. Ateisme er en posisjon i en boolsk problemstilling: Om Gud eksisterer eller ikke. Det er enten eller. 1 eller 0. Ja eller nei.

Lenke til kommentar

Ateisme sier at religion = feil. Ikke tull, selv om mange ateister mener det.

 

Det du skriver her er faktisk feil. Det finnes ateister som er positive til religion. Ja, det finnes til og med ateister som ønsker de var troende.

 

Ateisme sier ikke noe om noe er feil eller tull. Ateisme sier noe om hvorvidt en person selv tror på Gud eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...