Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

klarer bare bæsje når jeg er nervøs

exterminate

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er normalt å få diarè når man er nervøse. Dette skyldes at stresshormonene i kroppen (f.eks. adrenalin) som aktiveres når man er nervøs, også påvirker tarmene.

Om du ikke kødder og seriøst ikke klarer å drite, prøv svisker/sviskeyoghurt. Det skal være bra for fordøyelsen.

Når det er sagt går det ikke uker uten at du driter, garantert.

Skrevet

Tja!

Har hørt om et slikt tilfelle før faktisk , som regel er det relatert til noe psykisk (stress , angst , langvarig depresjon ) så det kan være lurt å finne ut hva som forårsaker at du ikke får til å "drite" på normal måte.

Prøv rådet ovenfor, men ta også en tur innom fastlegen din og forklar problemet ditt.

Skrevet

Det er normalt å få diarè når man er nervøse. Dette skyldes at stresshormonene i kroppen (f.eks. adrenalin) som aktiveres når man er nervøs, også påvirker tarmene.

Adrenalin gjør jo at kroppen slutter å gi blod til tarmene og funskjon da man er i en fight or flight situasjon.

Skrevet

Om du ikke kødder og seriøst ikke klarer å drite, prøv svisker/sviskeyoghurt. Det skal være bra for fordøyelsen.
Når det er sagt går det ikke uker uten at du driter, garantert.

problemet ligger ikke i det at jeg ikke klarer å drite, men det at jeg ikke MÅ drite

nei det var selvsagt litt overdrevet. forrige gang var på lørdag og før det var det over en uke siden

psv: det var strategisk :thumbup:

malvado: jeg har angst, vil dette si at denne nervøse dritingen vil slutte så snart jeg blir kvitt angsten?

Skrevet

Har aldri gått over en uke, men har ved mange anledninger tidligere i livet opplevd å gå alt fra 3-6 dager uten å måtte på do. For min del har det stort sett relatert seg til at jeg er på steder med ugunstige doforhold, f.eks telttur, felttur, hyttetur med ukurant utedoløsning o.l. Altså steder hvor jeg ikke har hatt lyst til å gå på do.

Men om du opplever dette selv om du har toalettet i dit eget hjem tilgjengelig så kan det være noe annet. Du kan jo prøve noen kostholdstriks for å se om det hjelper?

- Svisker/druer og juice av nevnte

- Mye fiber (brød, knekkebrød, frokostblanding)

- Sterkt krydret mat (chili er helt fenomenalt for å få fart på magen)

- Kaffe

- Biola

Ting vi sjelden tenker over, men som fort kan gi treg mage:

- Mye poteter, ris og pasta. Bytt f.eks ut dette med stekte grønnsaker til middag?

- Medisiner (tar du noen bør du sjekke ut om disse kan gi deg treg mage)

- Lite fysisk aktivitet

- At man drikker for lite væske

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...