Gå til innhold

Nesten ingen bruker «Lagringsplass» i Windows 8 (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva har denne artikkelen med Win8 å gjøre?

Dette har da vært mulig i flere elder versjoner av Windows også.

 

Forøvrig er "Lagringsplass" en elendig beskrivelse (ser at det er Microsoft som bruker benevelsen).

Prøv feks søk på Lagrignsplass i google, og se hvor mange relevante treff du får. Forsøk heller en overskrift, som beskriver hva du kan gjøre/oppnå med "Lagringsplass",

 

Tenker du på Drive Extender eller annen tilsvarende funksjonalitet innebygget i vanlig klient-Windows?

 

Er enig i at navnet "Lagringsplass" er dårlig, ikke fordi det er norsk, men fordi det ikke er et egennavn, men et vanlig ord. Blir vanskelig å bruke ordet uten at folk blir forvirret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Finnes det et alternativ for oss som ønsker å sette opp raid1 på et eksisterende system uten å formatere? Ønsker da å kjøre to disker i raid1 pluss ssd til OS, dataene på lagringsdiskene måmda være lesbare selv om ssd skulle ta kvelden.

Bare sett dem opp som dynamiske disker, så kan du RAIDe dem.

Nei fungerer ikke, selvom begge diskene er dynamiske så er RAID knappene grået ut(deaktivert)

Lenke til kommentar

Fatter ikke hvorfor HW.no redaksjonen fremdeles kaller det for Windows, når det helt klart burde fornorskes til "Vinduer", alternativt "Mikromyk Vinduer"! :D

 

Edit: Og hvorfor man ikke har byttet navn til "Maskinvare.no" kan jeg ikke begripe når man først er i gang med denne radikale fornorskingen...

Endret av Misantropen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Eller hva med "fastplatelager" for harddisk? Noen som husker den? :p

 

En annen ting jeg kom på er "hvis" istedenfor "if" i Excel makroer... bleh!

 

"Strømming" kan jeg, kanskje og litt motvillig, bli vant til, da det i forbindelse med data / nettverk er ganske klart hva det står for (men så kan man kanskje skille videre mellom audio, video eller andre data hvis det ikke fremgår av sammenhengen).

 

"Lagringsplass" derimot, som en påpeker, er et helt vanlig ord, håpløst å google, unnskyld; "søke på verdensveven etter", og dessuten mye brukt innen data ellers også. Og da stort sett til andre ting enn MS "Lagringsplass".

 

(Og der fant jeg vel ironisk nok en litt bedre benevnelse: "MS Lagringsplass"? Men er ikke helt optimal den heller da.).

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Fatter ikke hvorfor så mange disser hardware.no for fornorskning når det er Microsoft sitt navn på funksjonen de bruker. !

 

De fleste i Norge bruker nok norsk utgave av Windows, hvorfer skal hardware.no bruker det Engelske ordet "Storaged places" når det er Lagringsplass norske brukere med norsk versjon av Windows blir møtt med?!

 

Og før noen sier at de har Windowsen sin på Engelsk, ja det har jeg også, men tviler jeg er en del av fleirtallet...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En annen ting jeg kom på er "hvis" istedenfor "if" i Excel makroer... bleh!

 

 

Arrgh, ikke minn meg på dette. For mange år siden holdt jeg på med et gruppeprosjekt der vi laget et regneark med mange makroer. Jeg hadde engelsk excel hjemme, norsk på skolen og makroene som vi skrev ble automatisk oversatt. Så hver dag måtte man venne se til å bruke hvis/if og alle andre norsk/engelske forskjeller, som komma/punktum. Fullstendig meningsløst, omtrent som "Lagringsplass" er en ubrukelig oversettelse. Men plasser feilen hos MS, man kan ikke bruke et ord som har vært (og er) i vanlig bruk innen fagfeltet som et egennavn.

Endret av TAC-2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

 

 

Hva vil du si istedet?

 

Lagringsplass er ett helt kurrant ord for det som blir snakket om i artikkelen...

Nei det er ikke det. "Lagringsplasser" er kanskje hakket bedre.

 

Iøvrig litt spesielt at en "teknologi" som Linux folket har hatt i en mer avansert form i mange, mange år liksom er så spennende for windows-folket nå :)

Det står i artikkelen at det er få som bruker det.. så nei.. det er ikke spennende for windows folket..
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...