Gå til innhold

Hva bør oppgraderes først i pc'en min av prosessoren eller skjermkortet?


Anbefalte innlegg

hei!

jeg har en snart tre år gammel gaming-pc. når jeg fikk meg rome 2 total war, kunne jeg få til lag, så vil lufte ideen om å oppgradere hardware. i såfall tror du at det er gpu eller cpu som foresaker lagging?

det er lenge siden jeg har fulgt med på hva som er nytt samt prisene, og lurte på om dere har noen innvendinger.

 

f eks koster en 7990 rundt 6k. og om du er ute etter gpu må du gejrne bruke noen tusen likevel. da tenekr jeg at en like så godt kan gå opp 2k for å få det aller beste markedet kan tilby. på en annen siden har jo AMD nettopp kommet ut med både R7 og R9 (ingen av disse fristet meg pga for lav kost/nytte-forhold). det er dog tenkelig at siden de nye har kommet ut, vil prisen på andre store modeller synke snart?

 

mine specs:

 

2 x HD RADEON 6950

12gb RAM (1600 mhz)

intel i7 2600K

ASUS p6p68 pro

windows 7 pro

 

jeg har ikke (over)klokket noen ting

Endret av corwera
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Per dags dato er nok GTX 780 og GTX Titan de beste.

 

Sapphire R9 280X 3GB er faktisk veldig billig til ca 2350 kr når den er foreløpig den eneste som støtter DX 11.2.

 

Men selv GTX 780 og GTX titan støtter kun DX 11.1.

 

HD 7990 er et dårlig kjøp, da er det bedre å kjøpe 2x R9 280X i crossfire.

 

Sikker på du har nyeste drivere til skjermkortet?

Ofte har Crossfire en del feil som Micro Stutter.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Per dags dato er nok GTX 780 og GTX Titan de beste.

 

Sapphire R9 280X 3GB er faktisk veldig billig til ca 2350 kr når den er foreløpig den eneste som støtter DX 11.2.

 

Men selv GTX 780 og GTX titan støtter kun DX 11.1.

 

HD 7990 er et dårlig kjøp, da er det bedre å kjøpe 2x R9 280X i crossfire.

 

Sikker på du har nyeste drivere til skjermkortet?

Ofte har Crossfire en del feil som Micro Stutter.

 

http://www.hwcompare.com/14456/geforce-gtx-titan-vs-radeon-hd-7990/. 7990 er hakket bedre enn titan. men begge er jo skyhøye i pris (6000 for 7990, og 7500 for titan).

 

hvorfor mener du at 7990 er et dårlig kjøp? fordi det basicly to 7970 i ett kort?

 

overrasket over hvor billig R9 280X var, men vil helst unngå å bruke crossfire fordi det ofte medfører problemer - f eks micro stutter.

 

hva med å vente på R9 290?

 

ja, jeg oppdaterte driverne forrigårs

 

hva med cpu? etter å ha sjekket litt, virker det som om det er mye nye godsaker der ute?

Lenke til kommentar

Tviler på at skjermkortet ditt er problemet, det er nok CPU'en :)

 

Men, dersom du søker litt rundt vil du fort se at Total war har et kjent problem med intel sine Core prosessorer. Dersom du hadde hatt en AMD Cpu hadde det gått flytende, en kjent bug med spillet :) Dessverre er det ikke så mye man kan gjøre med dette, annet enn å vente på en patch :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke skjermkortet som er flaskehalsen, men CPU'en, jeg har selv kjørt det på en ny pc, med et gt780 kort+ en overklokket i7 3770k, og fått rundt 10-12 fps, det er store problemer med spillet i kombinasjon med en intel prosessor, setter du inn en vesentlig svakere AMD prosessor, kan spillet gå flytende. så det er dessverre ikke så mye å gjøre med dette, du kan prøve en liten overclock tough :)

Lenke til kommentar

Sorry, men CPU'en er stort sett en av de beste man kan kjøpe for penger - til gaming. Er ikke verre enn å slenge på en enkel overklokk.

 

HD 6950 i CFX med alle problemer CFX har med microstutter osv, så er nok det den reele "flaskehalsen".

AMDs frame-pacing virker for 5000- og 6000-serien ;)

Såvidt jeg vet har AMD også implementert frame-pacing i ROME 2, så microstutter burde være et relativt lite problem der.

 

 

 

http://www.hwcompare.com/14456/geforce-gtx-titan-vs-radeon-hd-7990/. 7990 er hakket bedre enn titan. men begge er jo skyhøye i pris (6000 for 7990, og 7500 for titan).

 

hvorfor mener du at 7990 er et dårlig kjøp? fordi det basicly to 7970 i ett kort?

 

overrasket over hvor billig R9 280X var, men vil helst unngå å bruke crossfire fordi det ofte medfører problemer - f eks micro stutter.

7990 er det verste dual-GPU-kortet jeg har sett på 5 år:

Kjøleren fungerer ikke med mindre kortet er alene i maskinen.

Driverne var ikke på plass ved lansering, og det er fortsatt problemer med DirectX9 og eyefinity, om du bestemmer deg for å utnytte den sparte plassen til å gå tre- eller fire-veis vil frame-pacing forsvinne da også.

Throttling er et alvorlig problem takket være 375W (450W med +20%) Powertune med en hardkoblet 200W per kjerne, en fornuftig grense hadde vært 500W ut av eska med en potensiell 20-30% økning av grensa og 200W hardkoblet per kjerne fjernet.

Overklokking er meningsløst ettersom kortet throttler ut av eska.

 

Angående bedre enn Titan, så kommer det helt an på hvordan du måler: http://www.anandtech.com/show/7195/amd-frame-pacing-explorer-cat138/7

 

Ettersom 7990 er CrossfireX på et kort skjønner jeg ikke hvorfor du mener at 280X bør utgå mens 7990 er akseptabelt, trodde du at 7990 ikke brukte CFX?

Endret av arni90
Lenke til kommentar

AMDs frame-pacing virker for 5000- og 6000-serien ;)

Såvidt jeg vet har AMD også implementert frame-pacing i ROME 2, så microstutter burde være et relativt lite problem der.

 

 

7990 er det verste dual-GPU-kortet jeg har sett på 5 år:

Kjøleren fungerer ikke med mindre kortet er alene i maskinen.

Driverne var ikke på plass ved lansering, og det er fortsatt problemer med DirectX9 og eyefinity, om du bestemmer deg for å utnytte den sparte plassen til å gå tre- eller fire-veis vil frame-pacing forsvinne da også.

Throttling er et alvorlig problem takket være 375W (450W med +20%) Powertune med en hardkoblet 200W per kjerne, en fornuftig grense hadde vært 500W ut av eska med en potensiell 20-30% økning av grensa og 200W hardkoblet per kjerne fjernet.

Overklokking er meningsløst ettersom kortet throttler ut av eska.

 

Angående bedre enn Titan, så kommer det helt an på hvordan du måler: http://www.anandtech.com/show/7195/amd-frame-pacing-explorer-cat138/7

 

Ettersom 7990 er CrossfireX på et kort skjønner jeg ikke hvorfor du mener at 280X bør utgå mens 7990 er akseptabelt, trodde du at 7990 ikke brukte CFX?

takk for svar! :)

det skal sies at jeg bare har googlet så jeg tar til meg alt som blir sagt ;P

 

når jeg ser på fps-tester av flere spill så gjør 7990 det bedre enn samtlige andre. i mine øyne er det da et mysterium at du ikke ville hatt det selv.

 

aner ikke hva jeg mente. hadde du heller valgt 290 vs to 280 i crossfire? de fleste vil vel ha færrest mulig gpuer? er det noe vits i å velge den nyeste generasjonen fra AMD contra NVIDA?

 

 

virker som om det er delte meninger her... hvordan kan jeg vite hva som er bottleneck når jeg ikke har andre CPUer eller GPUer?

 

btw, jeg poista en ny tråd om klokking. om noen gidder å ta seg bryet blir det satt pris på! :) - https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1544140

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...