Gå til innhold

Hvordan fungerer et boliglån?


dabear

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har sett meg om etter å kjøpe en leilighet i trondheim. Omtrentlig pris: 2,6 mill. Egenkapital ca 600. Jeg sonderer egentlig bare markedet akkurat nå.

 

Men hvordan fungerer egentlig et boliglån? Sånn jeg har forstått det, må jeg søke om boliglån basert på én leilighet( banken krever vel å vite hvilken leilighet jeg skal kjøpe)? Hva om valget står mellom to forskjellige leiligheter jeg ønsker å kjøpe? Må jeg fortelle banken om dette?

 

Når pengene først kommer, vil jeg da se noe til disse pengene selv? Eller vil de havne direkte på konto til selger av leiligheten?

 

Noen som har en grei praktisk innføring i hvordan jeg går fram for å kjøpe leilighet? Tenker spesifikt hvordan søkeprosessen for boliglån til bankene fungerer. Og hvordan pengene når selger etc

Endret av dabear
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har kun kjøpt bolig én gang, men dette var i hvert fall min fremgangsmåte:

 

1. Møte med rådgiver i banken. Her gikk vi rask gjennom min økonomi, mine ønsker når det kom til bolig og litt om forskjellige produkt banken kunne tilby. Jeg fikk ikke noe maks lånebeløp jeg måtte forholde meg til, men fikk ut i fra samtalene en viss idé om hvordan det lå an.

 

2. Gå på visninger til en finner en bolig en er fornøyd med.

 

3. Ringe rådgiveren og forsikre seg om at en kan legge inn bud på ønsket bolig.

 

4. Budrunde

 

5. Gjeldsslave

 

Pengene vil du ikke se noe til selv.

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar

 

 

3. Ringe rådgiveren og forsikre seg om at en kan legge inn bud på ønsket bolig.

 

La du da inn et bud "med forutsetninger om finansiering" eller bare la du inn et bud?

 

 

Pengene vil du ikke se noe til selv.

Hvem er det da som ordner selve transaksjonen fra banken min til selger? Dersom dette er megler, hvordan vet han hvor jeg har søkt boliglån(hvilken bank og kontodetaljer etc).

Lenke til kommentar

Jeg gjorde det litt anderledes, jeg fikk ett finansieringsbevis på lånesummen og kunne slå meg løs innenfor den lånesummen.

altså:

1. søke om lån

2. få lånebevis

3. by

4. kontakt rådgiver å si jeg hadde 3 dager på å betale. Hun lærte meg at lånebevis ikke er det samme som at jeg har lånet, men at jeg kan få lånet, men må fortsatt søke.

5. møte opp på hovedkontoret i Oslo da 3 dager var ALT for kort tid.

6. kontraktsmøte med megler, så overtagelse noen dager etter.

7. gjeldsslave

 

Ang betaling, så betalte jeg 10% selv inn på en konto, banken betalte 90% inn på samme konto. Mener dette var megler sin konto, så blir det overført til selger/banken til selger. Pengene så jeg aldri noe til.

Lenke til kommentar
I Skandiabanken kan du søke om lån online. Du går på visning så kan du søke om lån på den aktuelle boligen du ønsker å by på. Det er praktisk siden man kan søke om lån i helgen eller om natten. Det var i alle fall slik tidligere selv om jeg tror de kan ha lenger behandlingstid nå siden svært mange kunder flytter lånene sine til Skandiabanken pga. gunstige rentebetingelser.
Lenke til kommentar

 

La du da inn et bud "med forutsetninger om finansiering" eller bare la du inn et bud?

 

 

Hvem er det da som ordner selve transaksjonen fra banken min til selger? Dersom dette er megler, hvordan vet han hvor jeg har søkt boliglån(hvilken bank og kontodetaljer etc).

Jeg bare la inn et helt vanlig bud uten forbehold.

 

Jeg husker ikke helt hvordan det var med pengene, men mener banken overførte dem til megler, som igjen overførte til selger. Bank og megler tar i hvert fall hånd om dette, og gir deg den informasjonen du trenger.

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar

Når man er på boligjakt, så bør man skaffe seg et finansieringsbevis. Det er en kontrakt mellom deg og banken som sier hvor mye du kan låne. Det er gjerne gyldig i 3-6 måneder og koster ingenting. Du vet da hvor høyt du kan by på en bolig på forhånd.

 

Som sagt tidligere, det bør man absolutt IKKE!!

 

Du avslører med en gang hva du har å gå på og det bruker megler ofte på å presse opp prisene selv om du ikke er i budkrig med noen.

 

Husk, selv om megler er "nøytral" er han mer på selgers side enn kjøpers... han får ofte mer betalt jo mer en bolig selges for.

Lenke til kommentar

Man bør skaffe det for å være sikker på hvor mye man kan låne (så slipper man å gi bud med finansieringsforbehold), men man bø definitivt ikke vise det fram.

Jepp, jeg nevnte ikke at du burde vise det fram for megler. Det er for din egen del. Utrolig irriterende å gå glipp av en bolig fordi du ikke klarer å få på plass finansieringen fort nok. Evt at du har klart å by mer enn du får lånt.

 

Hvis du skulle selge og to stk bød det samme, mens en hadde finansieringen i orden, mens den andre tok forbehold om finansiering, hvem hadde du solgt til? Jeg hadde solgt til den med finansiering.

Lenke til kommentar

Man bør skaffe det for å være sikker på hvor mye man kan låne (så slipper man å gi bud med finansieringsforbehold), men man bø definitivt ikke vise det fram.

 

At man får en ramme på finansiering og er enig med banken trenger man absolutt ikke ett bevis på... så når ordet finansieringsbevis er brukt er det naturlig å tanke at det skal vises til megler.

 

Jeg fikk klare rammer på hva jeg kunne by totalt inkludert fellesgjeld uten noe bevis da jeg ikke trenger noe bevis hvis jeg ikke skal vise det frem... man oppgir bankkontakten sin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...