Gå til innhold

Oktoberfest - Substitute - Canon EF100mmL Macro 2,8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Syns også bildene er fine. Har samme objektivet selv, men det virker ikke mer. :hm: Må begynne med sånn reklamasjonsgreier, og er pessimist, de sier sikkert det er selvforskyldt. Men iallefall.. det linselementet som er innefor bakelementet har løsnet. Objektivet skrangler når jeg snur på det, og det går ikke å ta bilder om jeg monterer det helt på kameraet.

--

Må oppdatere denne posten om det "ødelagte" objektivet. Etter par minutter googling har jeg funnet ut at det mest sannsynlig ikke er ødelagt allikelvel. Satt det på kamera nå, tok bilder, slo kameraet av, demonterte objektivet fra kamera. Skranglingen er der ennå, men veldig mye svakere. Kan heller ikke se den bevegelsen lenger i det linseelemtet, iallefall ikke like tydelig. Ser ut som jeg har demontert objektivet før IS har satt seg tilbake i riktig posisjon når problemet oppsto. Skal ut å teste det litt senere på dagen.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Har vært borte noen dager på workshop etc. Ligger langt etter på redigering. Her kommer noe. Linsa var mye bedre til portrett enn jeg hadde tenkt. Veldig skarp og fin :-)

 

11. oktober:

10293334256_fdde5d5df0.jpg

10264516575_873fb5a317.jpg

 

12. oktober:

10268912463_0cd0e9300e.jpg

10288220366_e3c6acd92c.jpg

Jeg har aldri fått til det spoiler greiene, så si at bilde nr 2 på begge dagene er spoiler :-)

 

Endret av Substitute
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syns også bildene er fine. Har samme objektivet selv, men det virker ikke mer. Må begynne med sånn reklamasjonsgreier, og er pessimist, de sier sikkert det er selvforskyldt. Men iallefall.. det linselementet som er innefor bakelementet har løsnet. Objektivet skrangler når jeg snur på det, og det går ikke å ta bilder om jeg monterer det helt på kameraet.

--

Må oppdatere denne posten om det "ødelagte" objektivet. Etter par minutter googling har jeg funnet ut at det mest sannsynlig ikke er ødelagt allikelvel. Satt det på kamera nå, tok bilder, slo kameraet av, demonterte objektivet fra kamera. Skranglingen er der ennå, men veldig mye svakere. Kan heller ikke se den bevegelsen lenger i det linseelemtet, iallefall ikke like tydelig. Ser ut som jeg har demontert objektivet før IS har satt seg tilbake i riktig posisjon når problemet oppsto. Skal ut å teste det litt senere på dagen.

Funket det?

 

 

Det er mulig at 100 mm macro er det objektivet du bruker minst, men det vises ikke i bidragene. For meg som er ekstra interessert i nærbilder av floraen så er dine to første bidrag av typen som jeg gjerne sitter og studerer leeenge.

Tusen takk.

 

Flotte macrobilder, har svært lyst på et slikt objektiv. Det blir ikke det samme å rote rundt med mellomringer :)

Takk for det. Nei, ingen ting slår skikkelig macro. Dette er et av de beste.

Endret av Substitute
Lenke til kommentar

Knallbra portretter selvsagt.

 

Edit; Litt artig, lenge trodde jeg de to nedeste bildene var ett... Altså et skikkelig høykantbilde.

 

Å legge inn en spoiler er bare å bruke [ spoiler ] før det som skal skjules, og [ /spoiler ] rett etter det som skal skjules (uten mellomrom)

 

 

Det er så lett så :)

 

Endret av awesnes
Lenke til kommentar

Funket det?

 

 

Tusen takk.

 

Takk for det. Nei, ingen ting slår skikkelig macro. Dette er et av de beste.

Ja. objektivet fungerer fint. Eneste jeg ikke forstår er hvorfor objektivet ikke virket da jeg oppdaget "feilen". Mener det er litt rart siden det etterpå bare var å sette det på igjen, slå på IS og la den gjøre "jobben". Men uansett, legger til meg en rutine å slå IS av objektivet før jeg demonterer det fra kameraet heretter. Nå er det bare et rusk inni der som er litt irriterende. Men det er på innersiden av frontelementet. (egentlig er det ikke vanskelig å fjerne.. tar bare litt tid.)

---

De portrettene er veldig flotte.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Begge bildene fra 12. okt er mine favoritter! Tenkte umiddelbart at bilde nr 2 fra denne dagen var best, men etter nærmere betraktning klarer jeg ikke nå å bestemme meg! :)

 

EDIT: Hva har du gjort i etterarbeid på nr. 2? om du vil dele det da :)

Tokk en titt på flickr siden din, masse flotte bilder!

Endret av pedsti
Lenke til kommentar

Begge bildene fra 12. okt er mine favoritter! Tenkte umiddelbart at bilde nr 2 fra denne dagen var best, men etter nærmere betraktning klarer jeg ikke nå å bestemme meg! :)

 

EDIT: Hva har du gjort i etterarbeid på nr. 2? om du vil dele det da :)

Tokk en titt på flickr siden din, masse flotte bilder!

Takk for tilbakemelding.

Hei. Bilde 2 har jeg kun skarpet opp økt kontrasten og rettet på hvitbalansen. Jeg ville ikke forandre noe slik at han skulle ha et barskt ytre. Øynene ser nesten manipulert ut, men de er slik de var opprinnelig. Noen av de flotteste bildene jeg har sett.

Lenke til kommentar

Må desverre bryte utfordringen der. Tidstrøbbel. Har ikke fått brukt linsa så mye, har heller ikke fått fulgt opp og kommentert så mange andre tråder her i oktober, så har litt dårlig samvittighet for det. Det var litt lettere i August da det var ikke så mange som var med. Her blir det veldig stort og vanskelig å gi en personlig oppfølging av hver og en. Tilbakemelding er for meg en personlig greie.

 

Jeg er på flickr, så kontakt meg der hvis du ønsker tilbakemelding på bildene dine.


Flotte portretter, 12 oktober og øyet som ser var supert

Takk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...