Gå til innhold

Oktoberfest 2013 – JorunT - 60 mm f/2,8


Anbefalte innlegg

10 oktober - Spiranthes spiralis

 

Denne lille orkideen er den eneste av de vill ei Europa som jeg kjenner til blomstrer om høsten. Den er ikke stor, ofte ikke mer enn 10-15 cm høy, med knøttsmå (ca 5mm store) hvit/grønne blomster i spiral opp etter den fletteaktige stilken. Den er utbredt over store deler av sør-Europa, men ganske sjelde.Jeg har lett etter den i mange år, inntil jeg plutselig oppdaget noen på plenen til naboen, som driver pensjonat, som stenges i midten av september. Hadde han vært her, hadde de nok vært tatt av gressklipperen. Egentlig er det i seneste laget, men det var noen brukbare planter der enda.

 

De hvite blomstene er nesten boblete isaktige, så det dere ser er ikke et resultat av hardhent behandling i Photoshop eller støy.

 

 

 

10187528073_7fa8d819bd_z.jpg _DSC6441_2_4.jpg by JorunT, on Flickr

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

11 oktober - Blid tigger

 

Det styrtregnet på markedet i Nikiti dag og vi søkte ly på en kafé ved siden av. Plutselig dukket det en utrolig blid tigger rett utenfor, og jeg kunne ikke stå for det store gliset. Jeg vet det Ikke ble så veldig skarpt, men smilet sendes videre.

 

 

10207799606_6b407dd34c_z.jpg

_DSC6487Blid tigger.jpg by JorunT, on Flickr

 

 

Jeg hadde et annet portrett også. Høna var en blant jeg vet ikke hvor mange i bur på et lasteplan på markedet, norske burhøns lever et luksusliv til sammenligning, selv om de kunne hatt det romsligere de også.

10208923063_f03edb6104_z.jpg
_DSC6458Chicken.jpg by JorunT, on Flickr

 

Endret av JorunT
Lenke til kommentar

Så da er du i utlendighet ja. Sikkert fint med litt avveksling selv om det kanskje ikke er de samme sprakende høstfargene i Hellas.

Både hovebildet og spoileren i dag var morsomme. Du valgte kanskje rett (godt portrett det der), men det er utrolig med detaljer i hønebildet da.

Ja, reagerte litt på de blomstene den 10. Ser nesten overredigert ut, nærmest som de er lagd av glass. Men er de sånn, så er de sånn. Ser ut som de nærmest går i spiral nedover stengelen.

Granateplet er bare fantastisk. Fargerikt, knivskarpt, med et vell av detaljer.

Forsiktig med Retsina'en, den smeller godt. Riktig et kosebilde da.

Slyngsøtvier var vel utført der bærene henger nedover i en diagonal. Knall farger også.

Lenke til kommentar

Takk, k.n.b, Svolsen, Randi og FunFact.

 

k.n.b.: er enig i at strukturen på blomstene (S. spiralis) er snål, slik blir de bare når de forstørres såpass ekstremt), det er riktig at de sitter i spiral langs hele stilken, derav navnet (finnes ikke i Norge og har heller ikke noe norsk navn, men svenskene kaller den 'skruvaks', og på engelsk 'ladies tresses'= kvinnefletter).

 

Joda, det var en herlig type, så ut som om han kunne vare afganer eller noe deromkring, det bøttet ned og han smilte allikevel som en sol.

Lenke til kommentar

12. oktober - Bestemor på vaskeriet

 

Var på vaskeriet i Agios Nikolaos for å hente klesvasken. Som vanlig satt 'bestemor' ved vinduet ved inngangsdøren, jeg tror hun er over nitti, men tar vakter med å levere ut det som er vasket. Hun syntes det var greit å bli fotografert av den 'tyske' dama. For henne (og mange andre i landsbyen) er alle utlendinger tyskere, så det må jeg leve med.

Det er endel reflekser i brillene, men det fikk jeg ikke gjort noe med.

 

 

10223378054_0368d85ba7_z.jpg

_DSC6496Giagia på vaskeriet.jpg by JorunT, on Flickr

Endret av JorunT
Lenke til kommentar

Fint komponert dette også...kanskje det blir en samling greske portretter nå, resten av oktoberfesten; interessant det.

Takk for det, det blir nok litt blanding. Bestemor hadde jeg planlagt på forhånd, heldigvis syntes hun det var greit. Jeg synes ikke alltid det er ikke så lett å spørre.

 

 

Litt misunnelig kanskje :)
Særdeles flotte portretter at tiggeren og bestemor på vaskeriet. Også mye flott i gamlelandet før avreise :)

 

Takker så mye.

Lenke til kommentar

13. oktober - Sternbergia lutea

 

Denne knallgule løkveksten har store blomster som ligner på krokus, men der er nærmere beslektet med amaryllis. De er i full blomst her nå enkelte steder, akkurat disse vokser i tusentall i noe som er nærmest er en diger steinrøys.

 

10251490673_67b5730a58_z.jpg

_DSC6513Sternbergia lutea.jpg by JorunT, on Flickr

 

Jeg var veldig i tvil om jeg hvilken jeg skulle velge i dag, den lille alpefiolen blomstrer på samme sted, den er ikke stor, opptil 10 cm høy, de flotte bladene kommer senere.

 

 

Lenke til kommentar

"Bestemor" har karakter ja. Hun har nok sett noen "tyskere" gå inn og ut gjennom tidene. Har for øvrig bodd så vidt i Agios Nikolaos jeg også for mange herrens år siden (klassetur på gymnaset).

Skikkelig lysende gult fra de blomstene. Må være utfordrende å fotografere, lett å brenne ut fargekanalene her.

Lenke til kommentar

"Bestemor" har karakter ja. Hun har nok sett noen "tyskere" gå inn og ut gjennom tidene. Har for øvrig bodd så vidt i Agios Nikolaos jeg også for mange herrens år siden (klassetur på gymnaset).

Skikkelig lysende gult fra de blomstene. Må være utfordrende å fotografere, lett å brenne ut fargekanalene her.

 

Virkelig flotte portretter, med varme og ærlighet. Jeg ville funnet meg i å bli kalt ganske mye for å få tatt et slikt portrett.

 

Flott portrett den 12! :)

 

Takk for snille kommentarer om 'bestemor', må nok se å få printet ut et bilde til familien hennes, selv om jeg ikke har allverdens beste printer her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...