Gå til innhold

Oktoberfest 2013 – JorunT - 60 mm f/2,8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

21. oktober: Nattbildet ble jo riktig så flott. Månen er ofte vanskelig når det er så mørkt som dette (blir totalt utbrent), men her har du jo fått fine "solstråler" rundt, sannsynligvis fordi det ikke var helt klart. Så knallvær er ikke alltid et must. Passe sterk" månestripe" i sjøen. Det er ikke noe i veien for å benytte dette objektivet til nattbilder.

 

22. oktober: At det går an :confused: .

 

23. oktober: Tror nesten jeg ville gått for krokusen, flotte farger og tekstur.

 

24. oktober: Den var visst temmelig så etterlatt også, har kanskje sett bedre dager. Talende bilde.

 

25. oktober. Apropos low-tech, det bordet ser ikke så hi-tech ut heller må jeg si. Du har fått tatt en del situasjonsbilder av de lokale, ingen som har noen motforestillinger mot å bli fotografert?

 

26. oktober: Jeg liker også pipehattene, og da særdeles de to fuglene. Godt komponert dette her. Sort/hvitt synes å være et godt valg. Hvis du har lyst til å eksperimentere mer kan du jo sjekke om en liten ekstra piff i kontrastene får de til å skinne enda mer.

 

27. oktober: Virkelig dekorative disse bikubene, i alle regnbuens farger (og litt til). Den ekstremt detaljerte spoileren var også bra. Makroobjektiv og D800 ser ut til å være en "killer"kombinasjon.

Lenke til kommentar

Flott komposisjon og fargerikt av noe jeg ikke kan fordra (biene): :)

Takk for det. Bier er mye fredeligere enn veps og ganske 'snille' (har hatt bikuber i flere år og bare fått ett stikk, en gang, derimot mange vepsestikk).

 

Bikubene laget et fargerikt landskap - interessant det der, og gresk honning er veldig god honning.....og spoileren, at du torte deg innpå!

Takk, Randi. Enig i at gresk honning er god, særlig kastanjehonning. Som sagt, så er jeg ikke så redd for bier,

 

Bikubene ble meget bra. Fin komposisjon og flotte farger.

Takk skal du ha, det blir endel tråkking rundt for å finne rett vinkling,

 

21. oktober: Nattbildet ble jo riktig så flott. Månen er ofte vanskelig når det er så mørkt som dette (blir totalt utbrent), men her har du jo fått fine "solstråler" rundt, sannsynligvis fordi det ikke var helt klart. Så knallvær er ikke alltid et must. Passe sterk" månestripe" i sjøen. Det er ikke noe i veien for å benytte dette objektivet til nattbilder.

 

22. oktober: At det går an :confused: .

 

23. oktober: Tror nesten jeg ville gått for krokusen, flotte farger og tekstur.

 

24. oktober: Den var visst temmelig så etterlatt også, har kanskje sett bedre dager. Talende bilde.

 

25. oktober. Apropos low-tech, det bordet ser ikke så hi-tech ut heller må jeg si. Du har fått tatt en del situasjonsbilder av de lokale, ingen som har noen motforestillinger mot å bli fotografert?

 

26. oktober: Jeg liker også pipehattene, og da særdeles de to fuglene. Godt komponert dette her. Sort/hvitt synes å være et godt valg. Hvis du har lyst til å eksperimentere mer kan du jo sjekke om en liten ekstra piff i kontrastene får de til å skinne enda mer.

 

27. oktober: Virkelig dekorative disse bikubene, i alle regnbuens farger (og litt til). Den ekstremt detaljerte spoileren var også bra. Makroobjektiv og D800 ser ut til å være en "killer"kombinasjon.

Takk for at du tar deg tid til disse kommentarene, setter stor pris på dette.

 

Jeg har bare fått ett avslag fra de jeg har spurt, og det var en gammel prest som satt sammen med han som solgte hjemmebrent. Problemet er heller at mange gjerne vil bli fotografert, men som poserer alt for mye, og da blir det ikke så spennende.

 

Er enig i at D800 og dette objektivet passer bra sammen, bildet av biene ble jo tatt håndholdt og i en viss fart, hadde ikke akkurat lyst til å legge meg ned foran flyhullet heller, selv om jeg ikke er hysterisk redd for bier., det ble skarpere enn jeg hadde forventet

Lenke til kommentar

28. oktober - En beskjeden strandhytte

 

Må prøve meg på litt arkitektur. Til tross for den økonomiske krisen er det fortsatt folk med mye penger her. Dette 'lille, enkle' huset på stranda 'vår' har alltid vært litt spesielt. Engang var det en del av et hotell, nå er det blitt pusset opp for en formue, det er ikke spart på noe.

 

10539456324_da8b397caf_z.jpg

_DSC6987.jpg by JorunT, on Flickr

Lenke til kommentar

29. oktober Ελληνικός καφές

 

Måtte til Thessaloniki i dag og ikke mye tid til fotografering, og jeg var ikke helt fornøyd med det lille jeg fikk fanget. Synd, da det ikke mangler på motiver.

 

I Hellas bør du ikke be om Turkish coffee, men Ellinikó kafé, om du ikke vil fornærme noen. Den lages i en liten kjele med langt håndtak, briki, aller best hvis den varmes opp over glødende sand, som her, men det er ikke vanlig

 

10562419116_ac73507b45_z.jpg

_DSC7005 Coffee time.jpg by JorunT, on Flickr

 

Gatene her er trange og trafikken voldsom, jeg var i tvil om jeg heller skulle ta med bildet av disse små trehjulingene (Τρίκυκλο ) som fortsatt brukes til varetransport. Mange velger ellers tohjulinger av alle slag her for å komme fram i trafikken.

 

 

Lenke til kommentar

Mange flotte bilder, fint at du har brukt dette objektivet, er selv meget interessert, og av dine bilder tror jeg den vil passe meg perfekt! Har en gammel manuell 105 micro, tar mye blomsterbilder, så klarer meg fint med 60mm. Den ser også veldig anvendelig ut til portretter og andre typer bilder også.

Har helt nydelig gjengivelse på det meste av motiver, har hørt andre også foretrekker denne fremfor 105mm. 105mm har VR, men 60mm er jo langt mer kompakt og grei å ha med på tur!

Lenke til kommentar

Mange flotte bilder, fint at du har brukt dette objektivet, er selv meget interessert, og av dine bilder tror jeg den vil passe meg perfekt! Har en gammel manuell 105 micro, tar mye blomsterbilder, så klarer meg fint med 60mm. Den ser også veldig anvendelig ut til portretter og andre typer bilder også.

Har helt nydelig gjengivelse på det meste av motiver, har hørt andre også foretrekker denne fremfor 105mm. 105mm har VR, men 60mm er jo langt mer kompakt og grei å ha med på tur!

Takk for snille kommentarer, kjelldell.

Jeg er enig med deg, dette er et godt objektiv, men det er kanskje først nå at jeg har oppdaget hvor anvendelig det er til også andre ting enn blomster, takket være denne festen. Jeg har hatt det siden 2007/2008, og tatt endel tusen blomsterbilder, men lite annet. Størrelsen er hendig, men det er klart at den blir litt trang i enkelte situasjoner, f.eks trang bygater.

Jeg har ikke savnet VR, bruker som oftest stativ til makro, men selv uten har jeg greid meg ganske bra.

Lenke til kommentar

30. oktober - Arbutus unedo

 

Denne busken/treet har ikke noe norsk navn, men kalles strawberry tree på engelsk pga de glinsende, røde fruktene, som ligner litt på jordbær, også i smaken. Artsnavnet unedo har det fordi det heter seg at du bare spiser ett av bærene, det holder visst, fordi de kan være sure, men jeg spiser gjerne flere. De kan bli opptil 12 m høye trær, her er de stort sett busker på 2-3 meter, med eviggrønne blader. De blomstrer normalt nå, samtidig med at de bærer moden frukt, men blomstringen er forsinket i år.

 

10577145095_5857bf7ac1_z.jpg

_DSC7042-Edit Arbutus unedo.jpg by JorunT, on Flickr

Lenke til kommentar

Det var lekkert - flott farge, tror de tilhører lyngfamilien jeg.

Lyngfamilie: Det har du rett i, blomstene ser ut som store, hvite tyttebærblomster

 

Strandhytten så jo rimelig "minimalistisk" ut. (Et utrop om dårlig smak?)

Kaffebildet var meget delikat. Flott stilleben. Bilen i bakgrunnen ødelegger litt, men det er ikke lett å gjøre noe med i slike situasjoner.

Flotte detaljer i jordbærbusken. Har ikke sett en slik før.

Takker så mye for kommentarene dine. Det var ikke så lett å stoppe trafikken i Thessalonikis hovedgate for å unngå bilder i kaffebildet.

Ikk rart at du ikke har sett denne busken, nei, den hører til i Middelhavs regionen og Nord-Afrika.

Lenke til kommentar

31. oktober – Olivenpresse

 

Denne måneden gikk for fort til å få med alt jeg hadde planlagt, men alt må ha en ende. Kan ikke la være å ta med noe fra det som er det viktigste jordbruksproduktet her: oliven. I dag høstet vi våre egne trær, et elendig resultat, som forventet, etter et kronår i fjor. De få kiloene våre ble tatt med og presset sammen med i våre venners oliven, skal ned og hente noen liter i morgen tidlig.

Olivenpressene her er ikke slike romantiske, gammeldagse presser, men moderne, ganske avanserte greier. Her har oliven først blitt fridd for for blader (de blåses ut på jordet ved siden av), og så vasket, før de skal kvernes.

 

10595602305_fbaa8c6fe3_z.jpg

 

_DSC7116 Washed olives.jpg by JorunT, on Flickr

 

Har tatt med et par bilder i spoileren også, av den ansatte slaven (medbrakt fra Norge), som slo på grenene med lange stokker, mens jeg renset for grener og blad og renplukket etterpå.

Dessuten har jeg fått inntrykk av noen her er veldig hekta på det som er gammelt og slitt. Tar med et bilde av bakparten på en gaffeltruck i bruk på pressen , bemerk varseltrekanten også, sikkert effektiv.

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...