Gå til innhold

Oktoberfest 2013 – JorunT - 60 mm f/2,8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

23 oktober – Klar for vinteren

 

Tur til Holomondas i dag, en fjellkjede litt lenger inn i landet ikke langt fra oss. Stopp i den lille landsbyen Taxiarchis, der mennene nyter sin daglige dose tsipouro på kafeen, der vinterforsyningen med ved ligger klar.

 

10445569483_3b0c848bef_z.jpg

_DSC6817 Kafenion Taxiarchis.jpg by JorunT, on Flickr

 

 

Det begynner å bli fine høstfarger her også nå, i alle fall litt høyere til fjells, som dette bildet fra Holomondas viser – utsikt fra høyden mot sør-vest, Mt. Athos kan så vidt skimtes i bakgrunnen til venstre.

10447657293_d01103b2f1_z.jpg

_DSC6879.jpg by JorunT, on Flickr

Hensikten med turen var også å se på de fine høstblomstene, som den lille høstblomstrende krokusen – Crocus pulchellus (pulchellus betyr liten og vakker), og en tidløs - Colchicum bivonae, som har store, rutete blomster.

 

10445965873_ae98501e27_z.jpg _DSC6822 Crocus pulchellus.jpg by JorunT, on Flickr

 

10445981066_9857b7b1af_z.jpg _DSC6839 Colcicum bivonae.jpg by JorunT, on Flickr

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Så de trenger ved til vinteren ja.... du har fanget en sosial manns-setting der. - Rart med slike kafé-besøk - her hjemme er det vel flest hun-kjønn som går på kafeer....

Vedfyring er helt inn her, veden er billig (gratis for mange), i motsetning til strøm og fyringsolje. Byggevarehusene har et større tilbud av alle slags vedovner fra de aller minste til store sentralanlegg.

 

Ja verden er litt annerledes her, setter meg helst ikke ned på et likt sted alene, nei. Men fyrene på bildet syntes det var gøy å bli fotografert.

Lenke til kommentar

24.oktober - Etterlatt

 

Mange i denne festen har brukt temaet forlatt/etterlatt, det passer vel med det lett melankolske som årstiden fører med seg. Her er en variant fra mine breddegrader, plutselig har denne 'pedaloen' dukket opp på stranda. Hvor den kommer fra og hvordan den havnet her, aner jeg ikke. Lurer på om den blir liggende her til neste år?

 

10459319866_5d34e56239_z.jpg

_DSC6927Lonely.jpg by JorunT, on Flickr

Lenke til kommentar

Har tatt en titt i hele tråden din, og her er det mye fint! Det er selvsagt alt for mye å nevne alt, men det jeg husker best nå er granateplet, bestemor på vaskeriet og denne stakkars båten rett over her. Gjennomgående høy kvalitet! :thumbup:

 

 

Melankolsk pedalbåt, ja. Stranda helt forlatt ellers. Fin stemning!

Takk, Evenseth og Linepusle.

Lenke til kommentar

En herlig etterlatt pedalo - gi den et par år til, så blir den enda mer fotogen :)

Takker, men jeg håper den ikke blir liggende der permanent, den er litt i veien, men den var jo fin å ha akkurat nå

 

Alltid noe melankolsk ved slike forlatte-saker ja, fin komposisjon. Domino: Her viser du mannlige sysler igjen ja - på de breddegrader - litt forskjellig fra Norge, i hvert fall nå til dags .... men i gamle dager var det visst noe som het Skothyll her - typisk for Trøndelag, og for menn - fikk litt assosiasjoner til det.

Takk igjen, Randi. Du har helt rett, menn er mye mer synlige her, eller kanskje kvinnene er mer usynlige i en del sammenhenger? I alle fall er det en del påfallende ulikheter.

 

Nå fikk jeg lyst på tur til varmen.. Flere fine miljøskildringer, er noe spesielt med tempoet de har i disse små landsbyene som virkelig trekker.

Takk for kommentarene dine. Det er jo takknemlig med slike fester når du befinner deg i et annet miljø, mye lettere å se nye motiver av en eller annen grunn enn når du er hjemme. Problemet har nesten heller vært å bestemme seg for det du skal velge hver dag.

Lenke til kommentar

26 oktober - Pipehatter

 

Vi var hos den lokale byggevarehandelen for å kjøpe noen forskalingsbord da jeg plutselig fikk se disse blanke pipehettene.

Denne butikken startet i det små på nittitallet, kontoret var et avdanket bilsete fra en lastebil plassert på et jorde. I dag har de bygget et fint varehus og de forsyner oss med det meste.

 

Jeg synes dette gjør seg best i sort/hvitt, men har fargevarianten i spoiler.

 

10490049355_a9cd7d5836_z.jpg

_DSC6964 Chimney hats b/w.jpg by JorunT, on Flickr

 

 

 

Lenke til kommentar

Flott, fint komponert og fine blanke gråtoner med interessante reflekser...sannelig mye det kan bli bra bilder av når man tenker kreativt :yes:

 

Pipehattene er veldig fotogene, særlig fuglene i forkant! Fin komposisjon. Svart hvitt gjør seg best, enig i det.

 

Jupp, pipehattene ble meget bra. Gjorde seg godt i sort/hvitt.

 

Takk alle tre, det var jo et ganske takknemlig motiv, hold seg pent i ro og ble ikke forstyrret av vinden

Lenke til kommentar

27. oktober - En biting

 

Det er tre hovedinntekter her: turister, oliven og honning. Nå er det like før det store lyngtrekkket, da blir åssidene rundt her lilla, og det er satt ut tusenvis av bikuber overalt.

 

10517496575_fcbe552b17_z.jpg _DSC6968 Behives.jpg by JorunT, on Flickr

 

 

Tar også med et nærbilde av aktiviteten foran flyhullet i spoiler. Jeg tok tre bilder, i det første kravlet de i alle retninger, i det neste hadde de registrert meg og alle vaktbiene hadde inntatt posisjon på geledd i front med meg i sikte, på det siste, som vises her, hadde de funnet ut at jeg var ufarlig og forlatt vaktposisjonen igjen, heldigvis uten at jeg ble stukket. Bier er også ålreite dyr.

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...