Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Mulig å aktivere tastatur-drivere før Win7-oppstart?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Noen som vet om det er mulig å aktivere mus- og tastatur-drivere før Windows 7 starter? Er det for eksempel mulig å få opp en konsoll / command prompt via CD/USB-pinne før Windows 7 starter, for så å aktivere driverne manuelt?

 

Her er greia: Prøvde å løse et driver-problem med min bærbare Acer Aspire-maskin med Windows 7 installert.

 

Det sto en plass at det skulle være trygt å deaktivere Plug-and-play-drivere i Enhetsbehandling, siden Windows automatisk vil laste dem inn ved neste oppstart. Men man lærer så lenge man prøver ut ting som står på nettet. Jeg gjorde det kunststykket å deaktivere både tastatur- og mus-driverne i Enhetsbehandling. Etter restart fungerer hverken tastaturet eller mus, Og heller ikke andre mus / tastaturer jeg har koblet til eksternt via USB. (Ved tilkobling til trådløst Logitech-tastatur og -mus via USB Unity-plugg, installerer Windows de nødvendige driverne automatisk. Men ingenting fungerer. Så det er nok selve kjernedriverne til mus/tastatur som jeg har deaktivert)

 

 

Har prøvd følgende:

  • Windows Recovery via Windows CD for å angre driver-endringene og gå tilbake i tid. Men det er noe som går galt slik at gjenopprettingen ikke blir fullført. Ser ut til at den tror D-disken er C-disken, eller noe i den dur. Har en partisjon på harddisken som er skjult når jeg booter opp Windows 7, men som er synlig før du starter i maskina (via Windows-CD-en). Muligens dette som er problemet her.
  • Windows Sikkermodus (samme problem som først nevnt, mus/tastatur fungerer ikke her heller).
  • Tastatur og mus fungerer utmerket i Ubuntu via USB, samt i BIOS og andre menyer før Windows 7 starter. Så det bekrefter at det er driver-relatert etter at Windows 7-installasjonen har starta.

 

Hvis jeg ikke finner en enkel løsning så blir det å starte opp maskina med Live-CD fra Ubuntu, kopiere viktige data fra laptopen til ekstern harddisk, for deretter å ta en reinstallering av hele Windows 7. Men hadde vært kult å prøvd å aktivere driverne på en eller annen måte før dette blir et alternativ.

 

Så, har dere forslag til hvordan jeg kan aktivere driverne når mus/tastaturer ikke fungerer?

 

Mulige løsninger:

  • Konsoll før Win7 starter.
  • Fjernstyring av Win7 (,å i såfall være noe som installerer seg selv automatisk uten bruk av mus/tastatur på maskina)
  • ??
  • Hvis alt annet feiler, backup, deretter reinstallasjon av Win7.

 

Edit: Små skriveleif, fikset punktliste, la til feit skrift

Endret av BorN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var mye tekst, så jeg glemte det visst. :)

 

Bare glad for all hjelp som kommer! :)

 

Da loader du registry hive i recovery console prompt og setter plug & play servicen tilbake til auto.

 

Google på "windows 7 recovery console load hive" for instruksjoner.

 

Takk for tipset. Skal søke og gjøre litt research på dette nå.

Lenke til kommentar

Ser ut til at plug and play-service kjører bra. Når jeg plugger i ekstern mus/tastatur ser jeg at den leter etter drivere, deretter sier "ballongen" i oppgavelinja at alt er klart til bruk. Men ingen tastaturer funker altså. Så problemet ligger nok heller i det faktum at jeg avinstallerte / deaktiverte HID (?)-driverne til mus og tastatur. Og muligens Synaptics-driveren for mousepad-en.

 

Muligheter for å kjøre en driver-installering av disse driverne via kommandolinje fra installerings-DVD-en da? :)

 

Mus og tastatur fungerer utmerket i DVD-menyene før WIndows 7 har startet, i likhet med BIOS. Jeg trykte på Fn + F7 (enable/disable mouspad-knapp) etter at Win7 hadde starta. Ingenting skjedde. Men etter restart ser det ut til at maskina hadde registrert trykkene, for mouspad sluttet å fungere i DVD-menyene. Tastaturet fungerte fint. Et trykk på Fn + F7 igjen, og mouspad fungerte som før i DVD-menyene.

 

Har også fått fyrt opp registeret via oppstart fra DVD-en. Tok backup.

- Har prøvd å slette random bokstaver i verdien "upperfilter -- kbdclass" i subkey services/kbdclass

- Har endret "start"-verdier for mouclass og kbdclass, fra 3 til 1.

(spør hvis dere trenger mer info).

 

System restore (systemgjennoppretting) fungerer ikke via DVD-en heller. Får denne feilmeldingen:

(oppdaterer posten når jeg har lastet opp bilde)
Endret av BorN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...