Gå til innhold

SteamOS


Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Skaffet meg en Steam machine (Zotac NEN SN970), har satt den opp og testet (ok, spilt da) litt. Funker greit, med ett unntak: hver gang Steam (klienten) starter opp og kommer til Login-bildet, så klager den over nerttverksfeil ("Can't connect to the Steam service. Check your network connection or try again later."), og så må jeg gjenta login mange ganger før jeg får logget inn. Når jeg først får logget inn, så funker alt slik det skal. Å logge inn i offline-modus funker hver gang, men det hjelper ikke hvis jeg vil ha inn et nytt spill for eksempel.

1. nettverket mitt funker - har ingen problemer med andre maskiner

2. Jeg kan logge inn på Steam (via web) på en annen maskin

3. Zotac'en er på nett; jeg kan både pinge den og logge inn via ssh.

4. Jeg har prøvd på trådløst nett og kablet nett på Zotac'en - det gjør ingen forskjell.

5. SteamOs og Steam klienten er oppdatert (men jeg kjører ikke beta-versjonen av klienten)

6. Zotac'en laster ned oppdateringer (SteamOS og klient) ved oppstart, selv om Steam klienten etterpå klager over nettverksfeil.

 

Fant ingenting som hjelper via Google eller på reddit.

Noen tips?

Lenke til kommentar

Enten er nettverket konfigurert feil, eller så er det en bug i detekteringen til steamos. Den første kan jo være grei å sjekke ut først, du kommer deg vel til en desktop eller terminal fra steamos? Debian wiki'en kan gi en grei gjennomgang:

https://wiki.debian.org/NetworkConfiguration

SteamOS i seg selv har ingen problemer - se punkt 3 i første posten min. Jeg har heller ikke noen problemer med å pinge servere fra en ssh-sesjon i steamos:

desktop@steamos:~$ ping valve.com
PING valve.com (162.210.102.14) 56(84) bytes of data.
64 bytes from 162.210.102.14: icmp_seq=1 ttl=53 time=121 ms
64 bytes from 162.210.102.14: icmp_seq=2 ttl=53 time=121 ms
64 bytes from 162.210.102.14: icmp_seq=3 ttl=53 time=120 ms
64 bytes from 162.210.102.14: icmp_seq=4 ttl=53 time=120 ms
64 bytes from 162.210.102.14: icmp_seq=5 ttl=53 time=121 ms
^C
--- valve.com ping statistics ---
5 packets transmitted, 5 received, 0% packet loss, time 4001ms
rtt min/avg/max/mdev = 120.628/121.070/121.600/0.318 ms

Lenke til kommentar

Skaffet meg en Steam machine (Zotac NEN SN970), har satt den opp og testet (ok, spilt da) litt. Funker greit, med ett unntak: hver gang Steam (klienten) starter opp og kommer til Login-bildet, så klager den over nerttverksfeil ("Can't connect to the Steam service. Check your network connection or try again later."), og så må jeg gjenta login mange ganger før jeg får logget inn. Når jeg først får logget inn, så funker alt slik det skal. Å logge inn i offline-modus funker hver gang, men det hjelper ikke hvis jeg vil ha inn et nytt spill for eksempel.

1. nettverket mitt funker - har ingen problemer med andre maskiner

2. Jeg kan logge inn på Steam (via web) på en annen maskin

3. Zotac'en er på nett; jeg kan både pinge den og logge inn via ssh.

4. Jeg har prøvd på trådløst nett og kablet nett på Zotac'en - det gjør ingen forskjell.

5. SteamOs og Steam klienten er oppdatert (men jeg kjører ikke beta-versjonen av klienten)

6. Zotac'en laster ned oppdateringer (SteamOS og klient) ved oppstart, selv om Steam klienten etterpå klager over nettverksfeil.

 

Fant ingenting som hjelper via Google eller på reddit.

Noen tips?

 

Tar en joker jeg, er klokken stilt inn riktig?  :innocent:

Endret av nagina
Lenke til kommentar

Prøv om du kan browse nettet også, bare bruk en cli variant så kan du gjøre det rett fra terminalen:

https://opensource.com/article/16/12/web-browsers-linux-command-line

 

Så trenger vi vel feilmeldingen for å se om det er noen andre med lignende problem.

Jada, browsing funker også

desktop@steamos:~$ curl http://valve.com -o /dev/null
  % Total    % Received % Xferd  Average Speed   Time    Time     Time  Current
                                 Dload  Upload   Total   Spent    Left  Speed
100  6623    0  6623    0     0  12847      0 --:--:-- --:--:-- --:--:-- 12835

Lenke til kommentar

Huske jeg så den meldingen for en god stund siden, men huske dessverre ikke hvor skoen trykket da. Ser ut som mange har samme problem, så nettet er fullt av tips. En ting som kan være verdt å sjekke er steam installasjonen din. Såvidt jeg husker er det noe selv-diagnostikk greier der som kan fikse korrupte filer, bare rot rundt i gui så finner du det. Verdt et forsøk. Ellers kan det være en mulighet å sjekke med annet nettverkskort, eksempelvis bruk nett fra telefonen din, og se om den fortsatt klager.

Lenke til kommentar

Skal vi se - steam installasjonen er ok, så langt jeg og selv-diagnostikken kan se.

Nettverkskort - jeg har prøvd både det trådløse og det kablede nettverkskortet i Steam-maskina. I tillegg: maskina har ingen nettverksproblemer "utenfor" steam-klienten, så langt jeg kan se.

 

Her er et skjermskudd til: post-75633-0-91196100-1482588139_thumb.png

(feilmeldingen er litt annerledes når jeg forsøker på nytt)

 

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...