Gå til innhold

Dette tror vi Microsoft skal lansere i dag


Anbefalte innlegg

 

 

 

 

Kommer denne med 3G/4G støtte nå?

 

Såvidt jeg kan se, gjør den ikke det. Jeg forstår det virkelig ikke.

99 % av alle jeg kjenner har en telefon som kan dele Internett. Ser enkelte årsaker til hvorfor man gjerne skulle hatt det, men likevel ikke et problem i dagens verden.

Joda, og for meg som "avansert" bruker er det jo greit hvis vi ser bort ifra det unødvendige batteritapet ved bruk av hotspot funksjonen (de klarer fint å tømme batteriene på sine iPhones og S4 glatt uten å få en tapskilde til) samt det å måtte slå den av og på med mindre man vil ha enda en angrepsvektor tilgjengelig for omverdenen (ref. sniffing etter trådløs nøkler osv.).

 

Men jeg trenger løsninger som er minst mulig merarbeide for mine brukere, og å drive å fikle med nettverksdeling på mobiltelefonen er rett og slett ikke et realistisk alternativ, særlig mtp. at de vil ha nettbrettene alltid sjekkende e-posten sin, det er tross alt et aktivt bedriftsmiljø som (ihvertfall burde være) en målgruppe.

 

Selvfølgelig , det kommer til å være andre leverandører som produserer konkurrerende windows nettbrett med 3/4G innebygd, så det er ikke noe stort problem. Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor dette ikke skulle være inkludert i en "toppmodell".

Da er det sannsynligvis baree å vente til litt utpå nyåret, så kommer det nok en LTE variant.

http://www.theverge.com/2013/9/23/4763384/microsoft-to-introduce-surface-2-with-lte-next-year/in/4525763

Merkelig avgjørelse å vente med den delen så lenge. Men da er de ihverfall ikke helt blåst :-)

(Kan det være at de vil gi OEM produsenter anledning til å skille seg ut?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vurderte å kjøpe den gamle surface til studiene, men bestemte meg for å kjøpe en mac i stedet. Ser det er en jente i forelesningshallen som har en surface og det ser utrolig knotete ut. Takker gudene for at jeg ikke gikk for en 10'' med touch og windows 8 til studier.

Jeg kjøpte Surface RT til studiene og kan fortelle deg at det er det beste kjøpet jeg noen gang har gjort.. Touch tastaturet er dog byttet ut med et portabelt bt Logitech, mye mer behagelig å skrive med tastaturet i fanget. Surface anbefales på det sterkeste :)

Lenke til kommentar

Dette er eneste produktet siden den første "norske" iPad'en som jeg faktisk har forhåndsbestilt ved tidligst mulige anledning. Synd 512GB versjonen ikke er tilgjengelig enda, men 256 holder antakelig lenge!

 

Blir spennende å se forskjellen fra et liv med iPad som business-kamerat.

 

Positive sider for min del:

- Nå slipper jeg en hel masse av "mekkingen" som må til på en iPad for å gjøre den brukbar til noe (Citrix, dårlige excel kloner, dropbox som filsystem fordi det ikke finnes noe i iOS)

- Kraft nok til å redigere bilder, video, vise frem 3D modeller, redigere stooooore excel ark

- Stylus! Skikkelig Wacom sak, ikke noe kapasitivt ræl.

- Ekte multitasking

- Spille Transport Tycoon på hotellet ;)

 

Negative sider:

- Mer vekt, dog veide faktisk iPad+deksel (for å kunne støtte den opp ordentlig) over kiloen, så jeg tror ikke forskjellen blir enorm. Uansett betraktelig lettere enn en laptop.

- Ingen 3G/4G! Tåpelig at det er utelatt, og vil antakelig plage meg en del. Får bruke telefonen til å begynne med og se hvordan det går.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hat tre Surface RT (til barna, og litt meg selv) og de fungerer utmerket. Hvorfor folk er negative til RT skjønner jeg ikke, rent bortsett fra en og annen app man "må" ha, så finnes det mer en nok. Med oppgradert HW blir dette en no brainer for min del.

 

Har i tillegg Surface Pro og Helix, og i tillegg har jeg en X1 Carbon Touch tilgjengelig, og i mine øyne er MS virkelig på riktig spor her, om vi ser på markedet i sin helhet.

 

Kjører Direct Access på Surface Pro og Helixen, slik at jeg har full tilgang til alt, som om jeg sitter på maskinen på kontoret, fra hvor som helst i verden så lenge det er internett. Dette er ikke noen traust og tungvint VPN løsning.

 

OG, siden jeg sitter på begge bord, gjennom System Center har jeg også full management på disse brettene/kombi/touch bærbare maskinene, som på en hvilken som helst PC.

 

For de aller fleste kan disse gjøre alt, og pakker nettbrett, bærbar hjemmekontor og kontormaskin i en og samme dings. Faktisk sparer vi mange tusen kroner på et slikt kjøp (surface).

 

De to lenovomaskinene er dog noe dyre, og jeg må si at jeg kanskje liker Surface pro best, eller Helix, eller, næh, jeg vet ikke.

 

Med det sakt, de aller fleste ville nok også klart seg med den nye generasjonen Atom, hvilket gir tynnere, lettere om en litt svakere brett med lang batterilevetid. Disse er uansett kraftig nok til det meste av programmene folk flest jobber med, og har ingen problemer med å dra rundt det som finnes i MS Store.

 

At folk disser disse brettene og W8 fremstår for meg som fordommer fremfor fornuft. At man har gjort seg opp en mening basert på bagateller, og dermed holder på dette fremfor å se på mulighetene. Mange av dere er sikkert uenig, men det er mitt syn på saken.

 

Det kunne vært mulig å slå på W7 mode, men tenker man litt markedsstrategi i det lange løp så ser jeg med letthet hva MS har gjort her.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette er bra, Microsoft! Dere har nå laget en maskin som folk faktisk kan vurdere å kjøpe (Surface 2 Pro).

 

Problemet blir riktignok pris.. Dagens Surface Pro koster 6700kr + 1000kr for tastatur dock.

 

For 7700kr kan man kjøpe en 11-13" ultrabook med mye mer lagringsplass, raskere cpu/gpu og oppgraderingsmuligheter.

Lenke til kommentar

Ærlig talt, hvor mange er det som oppgraderer laptopene sine? Jeg har "oppgradert" 1 av 4 laptops jeg har hatt, som endte i at det ikke var mulig å skaffe kompatibel ram og en reversering av oppgraderingen.

 

Av stasjonære har jeg vel oppgradert vs. byttet ut maskinen ca. 50/50, da alltid med formål å kjøre heftigere spill, noe som ikke er relevant (for meg i hvert fall) på en laptop/et nettbrett i dette segmentet.

 

Med gratis 200GB skylagring og mulighet for utvidelse med SD-kort, burde vel ikke dette være et ankepunkt? Særlig ikke mtp. at S2P kommer med mulighet for 8GB ram.

Lenke til kommentar

Ærlig talt, hvor mange er det som oppgraderer laptopene sine? Jeg har "oppgradert" 1 av 4 laptops jeg har hatt, som endte i at det ikke var mulig å skaffe kompatibel ram og en reversering av oppgraderingen.

 

Jeg har oppgradert minst tre laptoper med nye LCD-paneler for å få høyere oppløsning, to med nye hovedkort (neste års generasjon) for å få støtte for raskere prosessor, en med annet hovedkort for å få annen GPU. Hvor mange av laptopene mine jeg har oppgradert med CPU, RAM, SSD, HDD, WiFi osv. er det lenge siden jeg mistet oversikten over.

 

Kjøpte forøvrig en billig men litt sliten Thinkpad X301 i år, og kjøpte nye deler på eBay slik at det eneste som er igjen av den opprinnelige er hovedkort med fastloddet CPU, WiFi/WWAN-kortene og antenner, LCD-panel, kjølevifte, skruer, kabler, innvendige magnesiumsrammer, batterier og to små plastdeksler. Nå er den kjappere og ser ut som om den kommer rett fra butikken.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Man er jo vant til at det er mange fastmonterte CPU'er, vanskelig å bytte RAM, mange deler som ikke kan byttes ut når det ryker. Men når man vurderer Surface eller andre ultraportale så virker det alltid som en downer hvis man ikke kan bytte ut harddisken. Det er nesten litt som å kjøpe bil og ikke ha mulighet til å kunne bytte bremseklosser.

Lenke til kommentar

Ærlig talt, hvor mange er det som oppgraderer laptopene sine? Jeg har "oppgradert" 1 av 4 laptops jeg har hatt, som endte i at det ikke var mulig å skaffe kompatibel ram og en reversering av oppgraderingen.

 

Av stasjonære har jeg vel oppgradert vs. byttet ut maskinen ca. 50/50, da alltid med formål å kjøre heftigere spill, noe som ikke er relevant (for meg i hvert fall) på en laptop/et nettbrett i dette segmentet.

 

Med gratis 200GB skylagring og mulighet for utvidelse med SD-kort, burde vel ikke dette være et ankepunkt? Særlig ikke mtp. at S2P kommer med mulighet for 8GB ram.

 

T420-en min gikk fra 200GB disk + DVD-brenner til 256GB SSD + 750GB disk, som var fantastisk nyttig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...