Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvor opptatt er dere av kjemikaler?


Intueri

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er noe opptatt av det. Var det betryggende?

 

Ellers er kjemikalier ganske nyttige til mye. Kjemi består jo av mye reaksjoner. Hva er restproduktene etter reaksjonene?

 

Jeg tror restproduktene ofte er vesentligere enn kjemikaliet man begynte med å bruke.

 

Er kjemikaliet man bruker nedbrytbart i naturen? Og hvor hurtig brytes det eventuell ned? Nedbrytningstid har mye å si.

 

Cyanid for eksempel er et veldig enkelt molekyl CN(minus-ion). Men dette kjemikaliets interaksjon er meget kompleks i følge denne siden.

 

Cyanid dreper på denne måten

 

 

 

Cyanide, sulfide, azide, and carbon monoxide[6] all bind to cytochrome c oxidase, thus competitively inhibiting the protein from functioning, which results in chemical asphyxiation of cells. Methanol inmethylated spirits is converted into formic acid, which also inhibits the same oxidase system.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Cyanide#Toxicity

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Cyanide_poisoning

 

Vitamin B12 er en av de mulige motgiftene å bruke på cyanidforgiftning.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg synes det er veldig greit å kunne benytte avløpskjemikalier til å løse opp tettninger, selv om jeg foretrekker en mekanisk rensning av avløpsledningene dersom dette er mulig. Man kan også bruke store mengde varmt vann til å løse opp fett sammen med et eller annet kjemikalie.

 

Benzen er skumle greier som de fleste innhalerer når vi pumper drivstoff. Kreftfremkallende.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg bryr meg ingenting om kjemikalier vil jeg si. Jeg vesker med det jeg finner og spiser med det som er tilgjengelig. Jeg er bonde så jeg eksponeres også av olje og andre sprayer til tider og jeg beskytter meg hvis det er snakk om mye eksponering med olje, men ellers så er jeg ikke så nøye. Jeg eksponeres også med en del plantevernmidler. Jeg mener at det kun er tull å bry seg om kjemikalier.

 

De jeg kjenner som har levd lengst er de som har levd under de tøffeste forholdene. Eksponering av kjemikalier er bra for oss mener jeg i hvert fall.

Lenke til kommentar

Det sier du vel ikke den dagen du i relativt ung alder sitter igjen med kreft et eller annet sted.

 

I biologien har man jo begrepet den sterkeste overlever. Altså så kan det enkelte ganger være bra for avkommet og generasjonene etter deg. Men, det vil også være giftstoffer som man aldri kan overvinne med genetisk mutasjon / les: tilpassning. Dessuten må det kanskje millioner, milliarder av mennesker til før man finner den riktige og nødvendige tilpassningen. For det er mye tilfeldigheter.

 

Jo større gruppe, jo større er sannsynligheten for at noen kommer helskinnet eller overlevende og kvestet ut av det. Altså av og til får man ikke både i pose og sekk, men må gi avkall på noe for å få beholde en annen / ny egenskap.

Endret av G
Lenke til kommentar

Det blir vel litt viktoriansk / edvardiansk å skulle lage eget vaskepulver. Jeg foretrekker å kjøpe ferdig vare. Det tar mindre tid. De som har lagd det følger statsregulerte retningslinjer for merking av farlige produkter. Man får vite om stoffer er syre eller base, noe som kan redde synet ditt om du er uheldig og får en sprut av det i øynene. Det kan være mange fordeler med å kjøpe ferdig kjemikalie.

 

Man får også deponert stoffet ofte gratis (om du ikke er industriellt) og enkelt på gjenvinningsstasjonen om det er noe som bør samles opp og leveres inn.

 

Selv såpe i en bekk kan jo for en kortere periode ta liv av mange organismer som lever i vannet.

Endret av G
Lenke til kommentar

Det blir vel litt viktoriansk / edvardiansk å skulle lage eget vaskepulver. Jeg foretrekker å kjøpe ferdig vare. Det tar mindre tid. De som har lagd det følger statsregulerte retningslinjer for merking av farlige produkter. Man får vite om stoffer er syre eller base, noe som kan redde synet ditt om du er uheldig og får en sprut av det i øynene. Det kan være mange fordeler med å kjøpe ferdig kjemikalie.

 

Man får også deponert stoffet ofte gratis (om du ikke er industriellt) og enkelt på gjenvinningsstasjonen om det er noe som bør samles opp og leveres inn.

 

Selv såpe i en bekk kan jo for en kortere periode ta liv av mange organismer som lever i vannet.

 

Stoler ikke på det bare, for de finner alltid ut noe "nytt". Da lager jeg heller noe selv ut av trygge ingredienser, så slipper jeg å risikere noe.

Lenke til kommentar

Å være overforsiktig har mye med "bedriftskultur", pålegg og spesiellt personlige sider ved personen som bærer på en overforsiktig holdning til arbeidet sitt.

 

Jeg kan være enig i at man kan være overforsiktig, eller så vil jeg heller si at måten "tingen" brukes på er feil. Feilbruk av hjelm f.eks. må jo kunne tolkes som overforsiktig, om man da ikke er redd for å få en meteoritt i hode. Samtidig får man ikke øvd inn nødvendige egenskaper / holdninger hos folk om man ikke overdriver litt.

 

Andre ganger er bruk av hjelm en livsnødvendighet. Bare for å ta et eksempel mange sliter med i sitt daglige virke (hjelmen).

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...