Gå til innhold

Kansellere autopassavtale?


Sheldon C

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Det kan vel ikke stemme?

 

Jeg har ihvertfall inntrykk av at de fleste bomringer etableres med det målet for øyet å hanke inn penger til veiprosjekter.

 

EU regulativer krever at pengene fra bomveier går til finansiering av den aktuelle veien, og inntekter fra bomringer går til samferdselsformål (Men ikke nødvendigvis vei)

 

Dette er ikke til hinder for at selve hensikten med en bomring er å begrense trafikken.

 

Men primærhensikten er nok uansett å straffe bilistene for at de er så frekke å ønske muligheten til å forflytte seg effektivt.

 

Hvor effektivt er det egentlig å stå i kø? Vi vet alt at man kan ikke bygge seg ut av køene, det eneste som nytter er å fremtvinge en reduksjon i bilbruken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg vet ihvertfall at det er MYE mer effektivt å kjøre bil enn alle andre alternativ i min jobb.

 

Da bør du jo også være interessert i at bompenger/veiprising blir til dels mye høyere, siden det vil si at du jobber enda mere effektivt når det blir liten trafikk på veiene.

Endret av kjetilkl
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

EU regulativer krever at pengene fra bomveier går til finansiering av den aktuelle veien, og inntekter fra bomringer går til samferdselsformål (Men ikke nødvendigvis vei)

 

Dette er ikke til hinder for at selve hensikten med en bomring er å begrense trafikken.

 

 

Hvor effektivt er det egentlig å stå i kø? Vi vet alt at man kan ikke bygge seg ut av køene, det eneste som nytter er å fremtvinge en reduksjon i bilbruken.

 

De EU-regulativene er vel blant de få vi ikke følger..

De samme direktivene sa vel rent konkret at man ikke kunne innføre bompenger for å finansiere en vei ved å kreve inn penger på sideveien..

Det er vel disse reglene som er årsak til at bommen på Svinesund står på norsk side.. ?

 

Nå er det ikke slik at det er kø over alt i Norge heller, men jaggu har vi bompenger selv der det ikke er køproblemer..

 

Eksempelvis kan jeg frakte meg selv på strekningen Oslo-Trondheim raskere enn noen kollektivtransportløsninger kan (ja, fly medregnet!)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...